Connect with us

Marknadsnyheter

Bokslutskommuniké för Edgeware 2017

Published

on

må, feb 12, 2018 07:30 CET

FJÄRDE KVARTALET 2017:

  •  Nettoomsättning 68,4 MSEK (84,6), en minskning med 19,2 procent.
  •  Bruttoresultat 50,5 MSEK (59,8), motsvarande en bruttomarginal på 73,8 procent (70,7).
  •  Rörelseresultat (EBIT) 5,8 MSEK (10,0), motsvarande en rörelsemarginal på 8,4 procent (11,8).
  •  Justerat rörelseresultat (justerad EBIT) 5,8 MSEK (17,9), motsvarande en justerad rörelsemarginal på 8,4 procent (21,1).
  •  Periodens resultat 3,3 MSEK (7,4).
  •  Kassaflöde från den löpande verksamheten 16,0 MSEK (38,0).
  •  Periodens resultat per aktie före/efter utspädning 0,1 kr per aktie (0,3).

JANUARI- DECEMBER 2017:

  •  Nettoomsättning 236,8 MSEK (252,3), en minskning med 6,1 procent.
  •  Bruttoresultat 176,3 MSEK (175,6), motsvarande en bruttomarginal på 74,4 procent (69,6).
  •  Rörelseresultat (EBIT) 11,8 MSEK (19,1), motsvarande en rörelsemarginal på 5,0 procent (7,6).
  •  Justerat rörelseresultat (justerad EBIT) 11,8 MSEK (34,3), motsvarande en justerad rörelsemarginal på 5,0 procent (13,6).
  •  Periodens resultat 7,5 MSEK (15,7).
  •  Kassaflöde från den löpande verksamheten -2,7 MSEK (45,1).
  •  Periodens resultat per aktie före/efter utspädning 0,2 kr per aktie (0,6).

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER FJÄRDE KVARTALET OCH EFTER RAPPORTPERIODEN

  •  Karl Thedéen utses till VD med tillträde 13 februari 2018.
  •   Ett helt mjukvarubaserat alternativ till Edgewares hårdvara med vår origin-mjukvara säljs till första kunden under kvartal 4 2017.  
  •  Edgeware publicerade preliminärt resultat för fjärde kvartalet 2017 den11 januari 2018.

VD:s KOMMENTARER  

Omsättningen under fjärde kvartalet lägre än väntat 

I enlighet med vad som kommunicerades den 11 januari blev omsättningen för fjärde kvartalet 2017 lägre än väntat. Jämfört med fjärde kvartalet 2016 minskade omsättningen med 19,2 procent och därmed avslutades helåret 2017 med en omsättning som var 6,1 procent lägre än 2016. Förväntade och prognosticerade beställningar uteblev från några av våra största kunder under fjärde kvartalet. Det var främst två stora kunder som inte uppnådde förväntade inköpsnivåer, vilket påverkade vår omsättning negativt. Vidare noterade vi att de beställningar vi historiskt erhållit under fjärde kvartalet, från kunder som väljer att förbruka sin återstående budget, inte inträffade i samma omfattning i år.

Förbättrad marginal 

Bruttomarginalen för fjärde kvartalet steg till 73,8 procent jämfört 70,7 procent föregående år. Detta visar på vår konkurrenskraft och trots den lägre omsättningen steg bruttovinsten för helåret till 176,3 MSEK, jämfört med 175,6 MSEK för 2016.

Geografiska skillnader 

Under året växte vi framgångsrikt vår verksamhet i APAC, medan omsättningen har varit lägre än väntat i delar av AMERICAS och lägre än föregående år i EMEA. Även i Latinamerika har en av våra största kunder köpt mindre än förväntat under kvartalet, delvis på grund av regionala politiska och ekonomiska osäkerhetsfaktorer. Även en av våra största kunder i Europa gjorde mindre beställningar än förväntat. Framöver behöver vi fler stora beställningar från både befintliga som nya kunder, helst operatörer och TV-bolag med en stabil tillväxt. Det är dock inte ett svaghetstecken när en stor kund tillfälligt sänker investeringstakten. Det är ett normalt mönster hos våra större återkommande kunder.

Vi kommer att fortsätta att växa tillsammans med framgångsrika kunder

Historiskt sett har de stora kunderna varit en framgångsfaktor för oss och även under fjärde kvartalet fortsatte de stora kunderna att investera i våra produkter. Eftersom vi fortfarande är ett litet bolag med en hög kundkoncentration kommer de kvartalsmässiga fluktuationerna att bestå under överskådlig framtid. Vårt mål är att hjälpa operatörer och TV-bolag att utöka sin marknadsandel och förbättra sitt tjänsteutbud inom TV- och videostreaming, vilket kommer att leda till att Edgeware fortsätter att växa sin kundbas och därmed minskar kundkoncentrationen. Vi har ett stort antal nya intressanta kunder med potential att bli betydande beställare för oss de närmaste åren.

Vår marknad är sund och växer 

Marknaden för TV- och videostreaming växer. Tillväxten är starkast inom segementen OTT-/TV-bolag där vi har varit framgångsrika med stora kunder, såväl i Asien som Östeuropa. Vi ser positivt på operatörers möjlighet att investera i OTT sidan med att också erbjuda OTT tjänster till exempel för sportevenemang.

Konkurrenskraftiga produkter och ett växande försäljningsteam 

Under 2017 lanserade vi ett helt mjukvarubaserat alternativ till våra hårdvaruservrar. Vår software origin and software streamer ger våra kunder flexibilitet att kombinera dessa med hårdvaruservrarna eller välja en mjukvarulösning fullt ut om så önskas. Denna flexibla och eftertraktade lösning levererades till våra första kunder under fjärde kvartalet. Under perioden fortsatte vi att investera i vår globala försäljningskapacitet, en strategisk expansion som ännu inte har nått sin fulla potential. Det är delvis naturligt då det tar 12–18 månader för nya säljare att bli effektiva. Ett av våra fokusområden kommer att vara att säkerställa effektiviteten i våra säljteam samt stödet från den övriga organisationen.

Sunda marginaler bådar gott för framtiden

Vår konkurrenskraft är stark med hälsosamma bruttomarginaler. Våra finansiella mål, som fastslogs vid tiden för börsnoteringen, kvarstår. Som vi poängterat tidigare kommer dock de kvartalsmässiga fluktuationerna att kvarstå under en överskådlig framtid som ett resultat av karaktären av vår befintliga kundportfölj.

Slutligen, efter att ha lett Edgeware från ett nystartat tremansföretag till ett globalt och börsnoterat bolag lämnar jag nu över rodret till Karl Thedéen, som för närvarande sitter i vår styrelse. Överlämningen är välplanerad och det är med glädje som jag hälsar Karl välkommen och jag önskar honom lycka till med att ta Edgeware till nästa nivå. Jag vill passa på att tacka alla i teamet för fantastiskt arbete och engagemang under alla år.

Joachim Roos
VD Edgeware

Kontakt: Gunilla Öhman Wikman, Investor Relations Manager

Tel: +46707638125, E-mail: gunilla.wikman@edgeware.tv

Denna information är sådan som Edgeware AB är skyldig att publicera enligt MAR, Market Abuse Regulation Act,

EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för

offentliggörande den 12 februari 2018 kl. 07.30.

Om Edgeware

Edgeware erbjuder ledande operatörer och innehållsleverantörer produkter som möjliggör distribution av moderna TV- och videotjänster i stor skala till låga kostnader. Edgewares unika teknologi ger innehållsleverantörerna kontroll och

information om användarbeteende samtidigt som deras kunder får fantastiska tittarupplevelser. Edgeware har de senaste åren haft en snabb tillväxt och bolaget nådde under 2017 en omsättning på 237 miljoner kronor.

Edgeware har huvudkontor i Stockholm samt dotterbolag i USA och kontor i Hong Kong och Mexiko.

Dessutom har Edgeware säljare och tekniskt säljstöd på flera platser i Europa, Asien och Nord- och

Latinamerika. För mer information besök https://corporate.edgeware.tv.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.