Marknadsnyheter
Bokslutskommuniké Januari–December 2017
fr, feb 23, 2018 09:45 CET
Fjärde kvartalet 2017
- Nettoomsättningen för fjärde kvartalet uppgick till 415* (790) Tkr.
- Underliggande nettoomsättning, exkl. krediteringar, för fjärde kvartalet uppgick till 907 (790) Tkr.
- Rörelseresultat före avskrivningar, EBITDA, uppgick till –614 (–215) Tkr.
- Resultat efter skatt uppgick till –891 (–582) Tkr.
- Resultat per aktie uppgick till –0,24 (–0,29) kr.
Januari – december 2017
- Nettoomsättningen uppgick till 1 468* (1 734) Tkr.
- Rörelseresultat före avskrivningar, EBITDA, uppgick till –2 877 (–1 831) Tkr.
- Resultat efter skatt uppgick till –3 956 (–2 837) Tkr.
- Resultat per aktie uppgick till –1,54 (–1,55) kr.
Händelser efter rapportperiodens utgång
- Olav Törnblom tillträde som ny VD
- E-gaming bolaget Red Reserve förvärvas
*efter kreditering av ett antal tidigare kundprojekt om totalt 492 Tkr.
Marknadsutveckling
I årets sista kvartal lägger vi traditionsenligt, utöver tonvikten på våra övriga produkter, även ett betydande fokus på Julkalender Online – vår kalenderprodukt, som huvudsakligen säljs till våra kunder som en julkalender.
Vi konstaterar årligen att vi har en kalender som sticker ut i konkurrensen, med sina gamification- och quizinslag, och gläder oss över att ha återkommande kalenderkunder, som ser Julkalender Online som ett stående inslag i sin kommunikation. Några exempel är Tidningskungen – som har erbjudit sina nordiska kunder vår kalender i fem år – och vår licenskund SJ – som för andra året i rad valde att göra en ambitiös kalender tillsammans med oss, där varje lucka bland annat innehöll videoinslag. Dessutom kunde vi välkomna nya kalenderkunder som exempelvis Lekia och Orkla Foods.
Redan i befintlig form är Julkalender Online en konkurrenskraftig produkt med stor potential. Dels är vår kalender etablerad på marknaden, och dels är en kalenderprodukt något som såväl företag som slutkonsumenter känner till väl och förväntar sig i olika sammanhang. Dessutom ligger en vidareutveckling av produkten i startgroparna, vilket kommer att öka potentialen ytterligare, något som vi tror kommer att märkas i nästa införsäljningsperiod.
Vi valde också att närma oss spelbolag i högre grad än tidigare. Den typen av aktörer är en mycket spännande målgrupp, då de ofta ser vår uppdaterade Native Quiz som ett potentiellt verktyg i kommunikationen med sina kunder. Annonsörer vänder sig traditionellt till de stora mediehusen eller sportsajter för att annonsera via traditionella banners. Den marknaden är dock i förändring, då allt fler upplever den typen av annonser som störande och väljer bort dem. I linje med detta väljer många mediehus idag istället att erbjuda native-produkter, där de erbjuder annonsörerna att synas i redaktionellt innehåll med annonsmärkning. Där kommer vi och vår Native Quiz in i bilden. Detta underhållande och informativa quiz med redaktionell touch ger ett tydligt ytterligare mervärde – och ofta spelas quizet flera gånger, för att man vill förbättra sitt eget resultat eller besegra andra deltagare. Det ger i sin tur en mångfaldigt längre exponeringstid för varumärket än framförallt banners, men även en artikel, som man ofta bara läser en gång.
Ett lyckat exempel på detta område är vårt samarbete med NordicBet och SHL i december, där vi tillsammans utsåg Sveriges främsta hockeyexpert. Konceptet, som var vårt eget, bestod i ett upplägg där de 14 SHL-klubbarnas fans fick skicka in frågor till separata quizer för respektive klubb. 10 vinnare per klubb korades och dessa 140 deltagare fick sedan göra upp i en stor final med fina priser. Aktiviteten skapade ett stort engagemang och gav något underhållande och utmanande till NordicBets kunder och besökare på SHL-bloggen – något helt annat än en blinkande banner eller ett kort filmklipp.
Nytt produktområde
En quizinriktning som är väldigt populär på nätet är personlighetstester, både i seriös och mer lättsam form, och det är något som vi har fått ett ökande antal förfrågningar om. Vi valde därför strax före årsskiftet att dra igång utvecklingen av en produkt inom även detta segment. Arbetsnamnet för produkten är Personality Quiz – en variant på vår grundprodukt Quiz Widget – och den stora skillnaden är hur vi presenterar svarsresultatet. Istället för att få poäng och hamna på en topplista så kategoriseras deltagarna utifrån ett antal fördefinierade typer, beroende på deras svar på frågorna. Personality Quiz kommer att bli ett välkommet tillskott i vår produktfamilj, och kommer bredda våra möjligheter samt tveklöst leda till affärer med företag som vi tidigare har fått tacka nej till.
Fjärde kvartalet
Nettoomsättningen för perioden oktober till december minskade till 415 (790) Tkr. Fjärde kvartalet var omsättningsmässigt en stor besvikelse, då ett antal tidigare kundprojekt krediterats vilket minskat omsättningen väsentligt. Den underliggande försäljningen uppgick till 907 (790) Tkr under fjärde kvartalet.
Rörelseresultat före avskrivningar, EBITDA, uppgick till –614 (–215) Tkr. Resultat efter skatt uppgick till –891 (–582) Tkr.
Nettoomsättning och resultat januari–december 2017
Nettoomsättningen för perioden januari till december uppgick till 1 468 (1 734) Tkr. Rörelseresultat före avskrivningar, EBITDA, uppgick till –2 877 (–1 831) Tkr. Resultat efter skatt uppgick till –3 956 (–2 837) Tkr.
Finansiell ställning
Under hösten genomfördes en nyemission om 2 259 040 aktier till kurs 2 SEK, som fulltecknades. Totalt erhöll bolaget 4,5 Mkr före emissionskostnader, som uppgick till knappt 0,6 Mkr.
Likvida medel uppgick vid periodens utgång till 1 814 (436) Tkr. Eget kapital uppgick till 2 897(1 457) Tkr och soliditeten uppgick per den sista december 2017 till 76 (53) procent.
Antal aktier
Antalet aktier uppgår per den 31 december 2017 till 4 518 080 aktier.
Moderbolaget
Moderbolagets intäkter uppgick till 1 915 (1 686) Tkr och rörelseresultatet uppgick till –853 (–864) Tkr. Resultat efter skatt uppgick till –6 877 (–4 883) Tkr. Investeringar i anläggningstillgångar uppgick till 0 (0) Tkr. Moderbolaget har lämnat ett koncernbidrag till Million Mind om 1 000 Tkr. Moderbolagets disponibla likvida medel, per 31 december 2017 uppgick till 1 790 (343) Tkr. Finansnettot påverkades negativt av tidigare redovisad nedskrivning av aktierna i MillionMind med 5 000 Tkr.
Moderbolagets egna kapital uppgick per den 31 december 2017 till 4 512 (5 991) Tkr och soliditeten uppgick till 88 (72) procent.
Medarbetare
Antalet medarbetare för koncernen vid periodens utgång uppgick till 5 (5) stycken.
Utdelning
Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2017.
Årsstämma
Årsstämma kommer att hållas fredagen den 25 maj 2018 kl. 10.00 i bolagets lokaler på Bysistorget 8 i Stockholm.
Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång
Ny VD
Styrelsen i Community Entertainment Svenska AB utsåg den 11 januari 2018 Olav Törnblom till ny VD och koncernchef. Olav Törnblom tillträder sin nya tjänst omedelbart och kommer parallellt kvarstå som VD för dotterbolaget MillionMind Technology Sweden AB. Tidigare VD Tomas Järnstål har lämnat bolaget med omedelbar verkan.
Red Reserve
Community Entertainment förvärvade i början av februari e-sportsbolaget Red Reserve AB med tillträde den 1 mars 2018. Bolaget bildades i slutet 2016 och de tidigare ägarna har investerat i att bygga upp starka lag under ett internationellt starkt varumärke. Satsningen har fallit väl ut och Red Reserves Call of Duty-lag tillhör den yppersta världseliten och rankas bland de fem främsta i världen. CS: GO-laget är på̊ väg uppåt på̊ världsrankingen och på̊ väg in i de största ligorna. Idag ligger laget på̊ 39:e plats på̊ världsrankingen. Bolagets intäkter uppgick 2017 till 0,6 Mkr och resultat före skatt uppgick till -2,2 Mkr. Bolaget förvärvas på skuldfri basis. För 2018 förväntas intäkterna öka väsentligt genom ökade sponsors- och reklamintäkter.
E-sportbranschen representerar en av de hetaste tillväxtmarknaderna och omsätter i år 700 miljoner USD, med en förväntad omsättning på̊ cirka 1,5 miljarder USD 2020.
Förvärvet av Red Reserve breddar CEAB:s verksamhet på ett sätt som skapar tydliga synergier. Såväl CEAB som Red Reserve riktar sig till de stora mediaköparna, i Red Reserves fall framförallt i form av sponsorer, och den snabbt växande e-sportmarknaden kommer med största sannolikhet att bli allt mer attraktiv för dessa aktörer. Vi har redan idag ett stort antal spelbolag och andra sportrelaterade företag i vår kundportfölj, och genom att använda varandras marknadsföringskanaler och kontakter skapas stora möjligheter att öppna dörrar till nya företag och marknadsområden för respektive bolag. I CEAB:s fall handlar det främst om att kunna nå̊ en hittills outforskad internationell marknad för framförallt Easy Quiz Player-produkten, som vänder sig till konsumentmarknaden.
Kommande rapporteringstillfällen
Rapporten är upprättad i enlighet med BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning, K3.
Denna rapport har inte granskats av bolagets revisor
Stockholm den 23 februari 2018
Olav Törnblom
VD
Kontaktperson:
Olav Törnblom
VD Community Entertainment Svenska AB (publ.)
0702-19 04 06
olav@comentab.se
Denna information är sådan information som Community Entertainment är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 februari 2018.
Community Entertainment har utvecklat en IT-plattform och en metod där företag kan skapa egna quizer i kommunikationssyfte. Vi har dessutom skapat en hög kompetens inom innehållsmarknadsföring, gamification och quiz. Syftet är att företag på ett engagerande, underhållande och informativt sätt kan få definierade målgrupper att lära sig mer om produkter och tjänster, presentera information om interna målsättningar eller utbilda medarbetare, nyanställda eller samarbetspartners.
Marknadsnyheter
Fiskrestaurang och taproom öppnar i Wihlborgsfastighet i Dockan i Malmö
Restaurang- och foodtruckverksamheten Fisky Business öppnar nytt i Dockporten 1 med utsikt över marinan i Dockan. Etableringen görs i samarbete med det skånska bryggeriet Perfectly Squared Brewing som kommer att ha ett taproom på våningen ovanför restaurangen. ”Ett vardagsrum i Dockan”, säger krogprofilerna bakom satsningen.
Fisky Business började som ett pop-up kök på Malmöfestivalen 2014 som sedan utvecklades till en MSC-certifierad foodtruck. Idag driver grundarna Hannes Kindeberg och Sofia Lindmark foodtruckverksamhet samt Hanö hamnkrog och Vandrarhemmet Hanö i Blekinge skärgård.
Den nya restaurangen ”Fisky Business Dockan”, som öppnar preliminärt i mars, rymmer totalt cirka 170 sittplatser och uteservering. I restaurangdelen på bottenvåningen kommer det att serveras olika fiskrätter och öl från Perfectly Squared Brewing. På våningen ovanför blir det taproom med möjlighet att beställa mat från restaurangen.
Perfectly Squared Brewing grundades 2019 och drivs av Loa Ahlqvist och Glenn Pålsson. Under 2024 öppnade de ett taproom i Vellinge där de även driver Vellinge Bryggeri.
Under sommaren flyttar det globala sport- och fritidsföretaget Thule Group in i fastigheten.
– Med Fisky Business Dockan vill vi skapa ett vardagsrum i Dockan som kan användas till många olika ändamål. Det blir en avslappnad, casual miljö med fokus på klassiska fiskrätter som fish and chips, musslor, fisksoppa, sill och helstekta spättor, säger Hannes Kindeberg på Fisky Business.
– Vi älskar hantverksöl och samarbetet med Perfectly Squared Brewing passar oss perfekt. Dagtid kan ovanvåningen användas till privata bokningar, konferenser och andra happenings och på kvällarna blir vi ett taproom, säger Sofia Lindmark på Fisky Business.
– Vi får nu en rejäl yta på bästa läge i Dockan med goda förutsättningar för mat- och dryckesupplevelser, kreativitet och umgänge i en varm och avslappnad miljö. Här får vi möjlighet att träffa konsumenten, få direkt feedback och bygga relationer. Fisky Business är helt rätt partner för oss och en lite annan kombination menymässigt än vad som annars är vanligt när det kommer till öl, säger Glenn Pålsson på Perfectly Squared Brewing.
– Fisky Business blir med sitt koncept ett friskt inslag i Dockan och ett fint komplement till de restauranger som finns i området idag. Kombinationen mat och öl är något som många efterfrågar och bidrar till det havs- och citynära Dockans gemyt, säger Ulrika Hallengren, vd för Wihlborgs.
Wihlborgs Fastigheter AB (publ)
För ytterligare information kontakta:
Ulrika Hallengren, vd, 040-690 57 95
Peter Olsson, regionchef, 040-690 57 62
Wihlborgs Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag med fokus på kommersiella fastigheter i Öresundsregionen. Fastighetsbeståndet finns i Malmö, Helsingborg, Lund och Köpenhamn. I Malmö, Lund och Helsingborg är Wihlborgs det ledande fastighetsbolaget. Fastigheternas bokförda värde uppgår till 58 Mdkr med ett årligt hyresvärde om 4,6 Mdkr. Wihlborgs är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap.
Taggar:
Marknadsnyheter
En vänlig handling i veckan kan förändra livet
En ny studie från Brigham Young University visar att en enkel vänlig gest i veckan kan minska ensamhet, social isolering och ångest, samtidigt som den stärker gemenskapen.
Studien, ledd av professor Julianne Holt-Lunstad, fokuserade på de som utförde vänliga handlingar – från att hjälpa till med en uppgift till att erbjuda ett leende. Resultatet? Givaren fick förbättrad social hälsa och en starkare känsla av samhörighet.
Forskarlaget skapade ”KIND Challenge”, där deltagare utförde en vänlig handling varje vecka. Effekterna märktes tydligt: minskad stress, ökad kontakt med grannar och förbättrade relationer.
”Det är gratis och enkelt – alla kan göra det,” säger Holt-Lunstad. Studien pekar på att vänlighet inte bara hjälper andra, utan också oss själva. Ett leende eller en hjälpande hand kan vara första steget mot ett bättre välmående.
Källa: medicalxpress.com
Marknadsnyheter
Hårda vindar orsakar driftstörningar – Skellefteå Krafts storstörningsorganisation aktiverad
Som en effekt av de stora störningar i elnätet som uppstått på grund av hårda vindar har Skellefteå Kraft Elnät aktiverat sin storstörningsorganisation.
De hårda vindarna som dragit in över Västerbotten under natten mot lördagen har orsakat stora störningar i Skellefteå Krafts elnät.
Vid 03.20 på lördagen var cirka 3 500 av Skellefteå Krafts elnätskunder drabbade av driftstörningar. De drabbade kunderna fanns spridda över Skellefteå Krafts hela elnätsområde.
Redan under fredagskvällen gick Skellefteå Kraft på grund av väderprognoserna upp i förstärkt beredskap, och vid 03-tiden på lördagen aktiverade Skellefteå Kraft Elnäts storstörningsorganisation. Detta för att få de allra bästa förutsättningarna för att åtgärda pågående och eventuellt kommande driftstörningar.
Skellefteå Kraft arbetar givetvis hårt för att de drabbade kunderna ska få tillbaka sin ström så snart som möjligt. All tillgänglig personal i beredskap är ute i fält och arbetar för att åtgärda driftstörningarna. Rapporter från personalen på fält vittnar om hård blåst och på många ställen svår halka, vilket inte underlättar arbetet.
För aktuell information om antalet drabbade kunder och drabbade områden, se Skellefteå Krafts driftkarta.
Under pågående störning och så länge storstörningsorganisationen är aktiverad kommer detta pressmeddelande på Skellefteå Krafts pressida att uppdateras med information med jämna mellanrum.
För mer information kontakta:
Skellefteå Krafts pressjour
Mejl: press@skekraft.se
Tel: 0910-77 25 92
Skellefteå Kraft möjliggör samhällets elektrifiering och framtida infrastrukturlösningar genom innovation, forskning och investeringar i förnybar energi. Vi är en av Sveriges största producenter med produktion av vind- och vattenkraft, värme och bioenergi.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke