Connect with us

Marknadsnyheter

Bolagsstämma i Novus Group International AB avhölls den 18 april 2024 kl 13

Published

on

Följande beslut togs vid stämman:

  1. Stämman beslutade fastställande av resultaträkning och balansräkning.
  2. Stämman beslutade om att fastställa föreslagna dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen.
  3. Stämman beslutade om att ge ansvarsfrihet åt styrelsens ledamöter och verkställande direktör.
  4. Fastställelse om ersättning till styrelsen, 150 000 SEK för ledamöter som inte innehar anställning i bolaget per år samt 40 000 SEK för styrelseordförande per år. Utöver styrelsearvoden kan konsultarvoden utgå till enskild ledamot för mer omfattande utfört arbete än det som omfattas av styrelsearvodet. För närvarande finns konsultavtal mellan Novus och Jan Scherman, genom Malila Media AB, som redovisas i årsredovisningen.
  5. Till ordinarie styrelseledamöter omvaldes: Jan Scherman, Kristin Sjöström, Torbjörn Sjöström och Viktoria Bergman. Som ny styrelseledamot valdes Farzad Golchin.

Farzad Golchin vald till ny styrelseledamot

Farzad Golchin är grundare och VD för Novare Potential. Han har en lång erfarenhet inom konsult-, marknads- och affärsutveckling, en bransch han också innehaft flera roller inom. Senast arbetade han som marknadschef för Comviq.

 Att analysera och förstå sin samtid är avgörande för ledare inom alla typer av organisationer. Att få bidra till Novus utveckling, och därmed till mer faktabaserade och bättre beslut för både näringsliv och samhälle känns både viktigt och spännande, säger Farzad Golchin.

Från vänster till höger: Farzad Golchin, Kristin Sjöström, Jan Scherman, Viktoria Bergman och Torbjörn Sjöström.

Vad? Varför? Hur?

Det som förenar alla Novus kunder är att de vill ha reda på en eller alla tre av följande frågor:

  • Vad tycker man i en fråga?
  • Varför tycker man som man gör?
  • Hur kan jag får nya kunder/fler medlemmar/bättre affärer med denna kunskap?

Vad man tycker är det som oftast läses om i massmedia, men det är egentligen bara början på en undersökning som ett operativt värde. Men om man inte vet vad åsikterna är så är det svårt att komma vidare och kunna förstå varför. 

Vad man tycker är i mångt och mycket en fråga som uppfattas kretsa kring datainsamling, och det stämmer att datainsamlingen är viktig. Men utan relevanta frågor och ett åsiktsmässigt representativt urval så kan man inte lita på att resultatet stämmer överens med hela populationen. Novus är inte bara en trovärdig leverantör att vända sig till för att vi är duktiga på att samla in svaren, utan för att det är relevanta frågor och att svaren ger en bild av hela gruppen som skall mätas. T.ex. svenska folket.

Varför åsikterna är som de är, där Novus kommer till sin rätt ännu mer. Den genomsnittliga branscherfarenheten på alla Novus anställda är 14 år. Den erfarenheten översätts inte bara till nästan 400 års erfarenhet av undersökningar, att vi inte gör nybörjarmisstag utan att vi har den erfarenheten att tolka mänskligt beteende. Undersökningar är ett stort mått av förståelse för gruppsykologi. Vi tolkar orsak och verkan. Vi kombinerar olika undersökningsmetoder (kvalitativa och kvantitativa) med vår yrkeserfarenhet och kan ge våra kunder mycket kvalificerade svar på varför åsikterna är som de är. Förstår man inte varför så är det svårt att förstå hur man praktiskt skall använda kunskapen.

Hur kan jag som undersökningsköpare få nya kunder/medlemmar eller fler affärer. Det är den grundläggande anledningen till att man anlitar Novus. Och de kunder som inkluderar Novus i processen i den omfattningen att de kommer till oss och vill veta hur de får bättre affärer, får också ut den verkliga nyttan av en bra undersökning från Novus. Här kombinerar vi kunskapen kring vad och varför för att kunna ge våra kunder de kunskaper och insikter som behövs för att förstå hur de behöver agera för att kunna nå sina mål.

Med andra ord en undersökning är långt ifrån bara en mekanisk datainsamling, det är en process för att ta fram fakta.

Men sedan har vi så klart kunder som bara vill veta vad folk tycker. Det också kan vara en bra början i resan som vi gärna gör med alla våra kunder så att de slutligen får svar på varför och hur.

Utmanande år

2023 summeras som ett speciellt år för Novus. Den inledande tiden präglades av en nedåtgående trend – som sedan tog en vändning under det sista kvartalet. På Novus siktar vi mot framtiden med stark inriktning på långsiktiga investeringar i vår befintliga kompetens. Vi förbinder oss att fortsätta att stödja företag, organisationer och myndigheter i deras strävan att förstå kärnan i kundernas, medlemmarnas eller människors beteenden och att identifiera de nödvändiga åtgärderna för att uppnå deras framtida mål.

Året har kännetecknats av en snabb föränderlig omvärld och detta har givetvis påverkat Novus kunder. Samtidig kan vi, genom att investera och utveckla den befintliga verksamheten, fortsätta erbjuda våra kunder relevant och nödvändig kunskap.

Läs hela rapporten i bifogad PDF

Torbjörn Sjöström08-535 25 820info@novusgroup.se

Novus Group International är ett analys- och undersökningsbolag som arbetar heltäckande inom opinion, marknad och strategi med metoder som anpassas efter kundernas behov och målgrupp. Kunderna återfinns i de flesta branscher och organisationer främst i den svenska marknaden men även internationellt. Bolaget grundades år 2006 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Novus är sedan 2022 Sveriges representant för Gallup International.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ingredion och Lantmännen bildar strategiskt partnerskap för att accelerera utvecklingen av växtbaserade proteiner

Published

on

By

Avtalet utökar båda företagens kapacitet i en snabbt växande och utvecklande proteinmarknad.

Ingredion Incorporated (NYSE: INGR), en ledande global leverantör av ingredienslösningar för livsmedel, drycker och industriella applikationer, och Lantmännen tillkännager ett nytt långsiktigt samarbete. Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, bioenergi, livsmedel och råvaror. Samarbetet kommer att inledas med att tillgodose den europeiska marknadens behov av konkurrenskraftiga, hållbart framställda och högkvalitativa ärtproteinisolat kombinerat med försäljning, produktinnovation och processförbättring.

Lantmännen kommer att investera 1,2 miljarder kronor i en modern anläggning i Sverige, samtidigt som man samarbetar med Ingredion för att utveckla en differentierad portfölj av växtbaserade proteinisolat baserade på gula ärtor. Byggandet av produktionsanläggningen kommer att slutföras under 2027.

– Genom samarbetet med Lantmännen utökar vi vår närvaro på den europeiska marknaden. Detta markerar en viktig milstolpe i vår strategi att befästa vår position som en global ledare inom den växtbaserade proteinindustrin, säger Mike O’Riordan, Ingredions Senior Vice President of Texture and Healthful Solutions i EMEA.

– Detta partnerskap gör det möjligt för oss att utnyttja våra kombinerade styrkor för att leverera överlägsna, hållbart framställda ärtproteinisolat som möter de föränderliga behoven på den globala marknaden, säger Mike O’Riordan.

– Samarbetet med Ingredion är en milstolpe för vår verksamhet inom växtbaserade proteiner, säger Lars-Gunnar Edh, vice vd för Lantmännens division Energy och vd för Lantmännen Biorefineries.

– Ingredions breda marknadsräckvidd och djupa expertis inom processteknik och produktutveckling kompletterar vår vertikalt integrerade produktionskapacitet på ett mycket bra sätt. Tillsammans är vi redo att revolutionera den växtbaserade proteinmarknaden med innovativa, högkvalitativa ärtproteinisolat, avslutar Lars-Gunnar Edh. 

Mer information om vad som händer framöver inom växtbaserade proteiner finns på mässan Food Ingredients Europe den 19-21 november 2024 i Frankfurt, Tyskland. Träffa Ingredion i monter 3.1H90 och Lantmännen i monter 4.2 H53.

För mer information, kontakta gärna: 

Lantmännens presstjänst  
Tel: 010 556 88 00 
E-post: press@lantmannen.com 

Om Ingredion

Ingredion Incorporated (NYSE: INGR), med huvudkontor i en förort till Chicago, är en ledande global leverantör av ingredienslösningar som betjänar kunder i nästan 120 länder. Med en årlig nettoomsättning för 2023 på cirka 8 miljarder USD förvandlar företaget spannmål, frukt, grönsaker och andra växtbaserade material till mervärdeslösningar för livsmedels-, dryckes-, djurfoder-, bryggeri- och industrimarknaderna. Med Ingredion Idea Labs® innovationscenter runt om i världen och fler än 12 000 anställda skapar företaget tillsammans med kunder och uppfyller sitt syfte att föra samman potentialen hos människor, natur och teknik för att göra livet bättre. Besök ingredion.com för mer information och de senaste företagsnyheterna.

Om Lantmännen

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fabeges Kvarter 1 i Haga Norra vinner Årets Fasad

Published

on

By

”Vi är väldigt stolta över att vinna Årets Fasad i kategorin nybyggnation. Det återbrukade teglet som pryder fasaden har blivit ett lyckat exempel på återbruk, både vad gäller design och hållbarhet. Genom noggrann hantering och ett gediget hantverk tillsammans med BAU, Zengun, Bruksspecialisten och Kovenda har vi lyckats bevara teglets naturliga patina och skiftande kulör som skulle vara svår att återskapa med nytt material, säger John McMillen, Projektchef på Fabege.

Det är tionde året som branschföreningen Mur & Putsföretagen delar ut priset för att uppmärksamma vackra, intressanta och hållbara byggnader med material som står för tidlös kvalitet, god estetik och hållbarhet.

Juryns motivering:
”Med hälsning från grannen Danmark har nu 355 790 tegelstenar används åter till en fasad. Varje tegelsten bär på en historia och ger fasaden en autentisk och beständig känsla. Den stora byggnaden om 27 000 kvm uthyrbar yta har delats upp i mindre volymer med varierande liv och skapar variation i stadsrummet. Det är tegelpilastrar med mönstermurning i relief och djupgröna och bruna terrazzo-omfattningar som markerar husets tre huvudentréer. Teglets egenskaper, som bland annat innebär en lång livslängd och minimalt med underhåll, medverkar till att minska koldioxidutsläpp och fasadens U-värden. Kvalificerat murarhantverk i kombination med lagarbetet mellan alla medverkande, arkitekt, tegelleverantör, entreprenör samt en byggherre med ett långsiktigt tänkande i detta komplexa projekt, har verkligen givit resultat.”

Kvarter 1 i Arenastadens stadskvarter Haga Norra bär på 5 500 kvm tegel och är den största kontorsfastigheten med återbrukat tegel i Sverige just nu.

Teglet bär på en unik historia. Enligt de märkningar vi noterat vid murandet tillverkades mycket av teglet ursprungligen vid Vedstaarups tegelbruk i Danmark år 1973 och har tidigare dekorerat flera byggnader i Danmark.

     

En mötesplats för framtiden

Kvarter 1 är inte bara ett kontorshus, utan blir också en viktig mötesplats i Haga Norra som är Arenastadens stadskvarter. Här kommer man att mötas av en stadsdel som lever dygnets alla timmar, med en noga utvald blandning av restauranger, caféer, kontor och bostäder.

Andra utmärkelser för Haga Norra Kvarter 1

  • Årets vinnare – BREEAM Byggnad 2023 – ett pris som hyllar fastigheter som inspirerar och leder vägen inom hållbarhet.
     
  • Fastigheten har preliminärt certifierats med den högsta betygsnivån ”Outstanding” enligt BREEAM-SE och är för närvarande en av endast tio nyproducerade byggnader i Sverige som har uppnått denna höga standard.
     
  • Kvalitetsutmärkelsen ”PQi – Utmärkt Projektkvalitet,” ett årligt pris inom bygg- och fastighetssektorn.
  • Nominerad till Årets Bygge 2025 (Vinnare utses 18 mars 2025).

Fakta om Haga Norra Kvarter 1

  • Adress: Torfredsplatsen och Mathildatorget i Solna.
  • Storlek: 27 000 kvm.
  • Kontorshyresgäster: JM, Coor och Randstad.
  • Kontorshuset innehåller: Bistro Mathilda, Café Vigor och Joy’s, SATS-gym, konferensanläggning, reception, lounge, ljusgårdar, bobutik, cykelgarage och bilgarage.
  • Totalentreprenör: Zengun.
  • Arkitekt: BAU – Byrån för Arkitektur & Urbanism
Continue Reading

Marknadsnyheter

Fabeges Kvarter 1 i Haga Norra vinner Årets Fasad

Published

on

By

”Vi är väldigt stolta över att vinna Årets Fasad i kategorin nybyggnation. Det återbrukade teglet som pryder fasaden har blivit ett lyckat exempel på återbruk, både vad gäller design och hållbarhet. Genom noggrann hantering och ett gediget hantverk tillsammans med BAU, Zengun, Bruksspecialisten och Kovenda har vi lyckats bevara teglets naturliga patina och skiftande kulör som skulle vara svår att återskapa med nytt material, säger John McMillen, Projektchef på Fabege.

Det är tionde året som branschföreningen Mur & Putsföretagen delar ut priset för att uppmärksamma vackra, intressanta och hållbara byggnader med material som står för tidlös kvalitet, god estetik och hållbarhet.

Juryns motivering:
”Med hälsning från grannen Danmark har nu 355 790 tegelstenar används åter till en fasad. Varje tegelsten bär på en historia och ger fasaden en autentisk och beständig känsla. Den stora byggnaden om 27 000 kvm uthyrbar yta har delats upp i mindre volymer med varierande liv och skapar variation i stadsrummet. Det är tegelpilastrar med mönstermurning i relief och djupgröna och bruna terrazzo-omfattningar som markerar husets tre huvudentréer. Teglets egenskaper, som bland annat innebär en lång livslängd och minimalt med underhåll, medverkar till att minska koldioxidutsläpp och fasadens U-värden. Kvalificerat murarhantverk i kombination med lagarbetet mellan alla medverkande, arkitekt, tegelleverantör, entreprenör samt en byggherre med ett långsiktigt tänkande i detta komplexa projekt, har verkligen givit resultat.”

Kvarter 1 i Arenastadens stadskvarter Haga Norra bär på 5 500 kvm tegel och är den största kontorsfastigheten med återbrukat tegel i Sverige just nu.

Teglet bär på en unik historia. Enligt de märkningar vi noterat vid murandet tillverkades mycket av teglet ursprungligen vid Vedstaarups tegelbruk i Danmark år 1973 och har tidigare dekorerat flera byggnader i Danmark.

     

En mötesplats för framtiden

Kvarter 1 är inte bara ett kontorshus, utan blir också en viktig mötesplats i Haga Norra som är Arenastadens stadskvarter. Här kommer man att mötas av en stadsdel som lever dygnets alla timmar, med en noga utvald blandning av restauranger, caféer, kontor och bostäder.

Andra utmärkelser för Haga Norra Kvarter 1

  • Årets vinnare – BREEAM Byggnad 2023 – ett pris som hyllar fastigheter som inspirerar och leder vägen inom hållbarhet.
     
  • Fastigheten har preliminärt certifierats med den högsta betygsnivån ”Outstanding” enligt BREEAM-SE och är för närvarande en av endast tio nyproducerade byggnader i Sverige som har uppnått denna höga standard.
     
  • Kvalitetsutmärkelsen ”PQi – Utmärkt Projektkvalitet,” ett årligt pris inom bygg- och fastighetssektorn.
  • Nominerad till Årets Bygge 2025 (Vinnare utses 18 mars 2025).

Fakta om Haga Norra Kvarter 1

  • Adress: Torfredsplatsen och Mathildatorget i Solna.
  • Storlek: 27 000 kvm.
  • Kontorshyresgäster: JM, Coor och Randstad.
  • Kontorshuset innehåller: Bistro Mathilda, Café Vigor och Joy’s, SATS-gym, konferensanläggning, reception, lounge, ljusgårdar, bobutik, cykelgarage och bilgarage.
  • Totalentreprenör: Zengun.
  • Arkitekt: BAU – Byrån för Arkitektur & Urbanism
Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.