Connect with us

Marknadsnyheter

Booking.com kastar ljus på resenärernas optimism och hoppet om att kunna resa igen

Published

on

En ny undersökning med över 28 000 resenärer från 28 länder och områden ger inblick i resenärernas förväntan till följd av påbörjad vaccinering efter ett år med restriktioner.

  • 62 % av svenska resenärer skulle hellre åka på semester under 2021 än hitta sann kärlek
  • Över två tredjedelar (68 %) känner sig mer hoppfulla när det gäller resor under 2021 tack vare framgång med covid-19-vacciner
  • 65 % säger att resor är viktigare för dem nu än före pandemin
  • Fler än sex av tio (63 %) känner sig säkra på att de kommer att kunna gå till stranden under sommaren 2021
  • Över hälften (56%) uppger att de inte kommer att resa internationellt förrän de har vaccinerats

MALMÖ, 7 APRIL 2021 – Den inverkan som covid-19 har haft på våra liv har gjort det senaste året till ett av de svåraste vi någonsin varit med om. Att hålla avstånd och stanna hemma har blivit en del av vardagen. Även om vi fortfarande har en lång väg kvar visar en ny undersökning att vår lust att utforska världen förblir oförminskad, och efter månader av restriktioner börjar resenärer äntligen se ljuset i slutet av tunneln. Detta tack vare utrullningen av vacciner och utvecklingen av andra medicinska genombrott i kampen mot covid-19.

Den ledande digitala reseplattformen Booking.com, vars mission är att göra det lättare för alla att uppleva världen, har genomfört en undersökning med fler än 28 000 resenärer i 28 länder och områden* för att ta reda på vad resenärer känner sig mest hoppfulla om när det blir säkert att resa igen, och vilket stöd de anser att resebranschen behöver för att komma på fötter igen.

Resenärernas optimism återvänder i takt med vaccinationerna
Trots att vi ännu inte nått mållinjen för pandemin känner sig mer än två tredjedelar av svenska resenärer (68 %) mer hoppfulla när det gäller att resa under 2021 på grund av otroliga insatser från vetenskapliga och medicinska institutioner samt utrullningen av covid-19-vacciner. Bland svenska resenärer uppger även 65 % att eftersom de inte hade möjlighet att resa som vanligt under 2020, så är deras längtan att resa desto större under 2021. 

Förtroendet för vacciner är stort, och över hälften (56 %) av svenska resenärer säger att de inte kommer att resa utomlands förrän de har vaccinerats, en siffra som ökar till 74 % för de som är över 55 år gamla, medan 55 % av de globala resenärerna enbart kommer att resa till länder som har implementerat vaccinationsprogram. Men det råder fortfarande viss tvekan och drygt en av fyra (27 %) är fortfarande är skeptiska till huruvida ett vaccin verkligen kommer att bidra till att göra resandet säkrare. 

Resor ligger överst på prioriteringslistan när pandemin är över
Trots att svenskarna för det mesta känner sig optimistiska uppger de att det har varit påfrestande att inte kunna resa som vanligt under 2020, vilket har haft en betydande inverkan på deras välbefinnande. 49 % uppger att de har upplevt en negativ inverkan på deras mentala hälsa och 41 % har känt sig fängslade i sitt eget hem på grund av reserestriktioner.

55 % säger att resor är viktigare för dem nu än före pandemin. Nästan två tredjedelar (62%) av resenärerna skulle till och med gå så långt som att säga att de hellre skulle åka på semester år 2021 än hitta den sanna kärleken. Samtidigt skulle 63% prioritera resor framför framgång på jobbet, och därmed hellre åka på semester än att bli befordrad.

Över en tredjedel (34%) av svenskarna har använt den ökade tiden hemma för att planera framtida resor medan nästan samma antal (35 %) har sparat fler semesterdagar och ser fram emot möjligheten att ta längre semestrar under 2021. När resenärer drömmer om nästa semester är över sex av tio (63 %) övertygade om att de kommer att kunna gå till stranden  sommaren 2021, och 23 % säger att en avkopplande strand- eller sparesa kommer att vara den första typen av resa de väljer att göra när det är möjligt igen. Efter ett ansträngande år kommer endast 7 % att boka en aktiv resa och bara 6 % säger att en stadssemester är en prioritet.

En gemensam insats för ett gemensamt mål
För att hjälpa resenärer att på ett säkert sätt återupptäcka de resmålen de längtar efter, verkar det råda enighet om att myndigheter, resenärer och hela resesektorn måste samarbeta.

Efter den inverkan som covid-19 har haft på resebranschen anser 96 % av svenska resenärer att branschen behöver stöd för att komma på fötter igen. Över hälften (52 %) anser att ett statligt finansiellt stödpaket behövs för att hjälpa resebranschen att återhämta sig och hälften (50%) oroar sig för att branschen inte kommer att överleva om den inte får stöd i form av statliga bidrag. När det gäller mer praktiska åtgärder anger 61 % att det behövs större tillgång till covid-19-tester före resan, och 59 % säger att myndigheter bör samarbeta med reseorganisationer och reseleverantörer för att komma överens om mer konsekventa insatser.

Medan 70 %** av Booking.coms tillfrågade boendepartners är försiktigt optimistiska om framtiden gällande sin verksamhet, delar de resenärernas uppfattning om att branschen behöver stöd. De flesta av dem skulle vilja se att myndigheterna gör mer för att stödja resebranschen under coronapandemin. Enligt boenden av alla typer och storlekar är det tre områden man behöver fokusera på: mer konsekventa internationella standarder när det gäller reseråd och regler, snabbare utrullning av vaccin och större tillgång till covid-19-tester inför resor**.

62 %** av boendeleverantörerna förväntar sig ett ökat intresse för resor under 2021 och fortsätter därför att göra sin del för att säkerställa att resenärer känner sig trygga. Nästan 70 %** har tilltagit fler hälso- och säkerhetsåtgärder samt förbättrat sina städprocedurer.

Boendeleverantörer är inte de enda som är villiga att kavla upp ärmarna – 59 % av svenska resenärer kan tänka sig gå med på att man endast kan resa om de kan bevisa att de har vaccinerats. Under tiden skulle 61 % acceptera ett krav på munskydd när man reser, och 51 % går så långt som att stödja ett förbud mot att resa om man inte bär munskydd (förutom för personer som är undantagna av användning utav munskydd). Över hälften (59%) skulle vara villiga att endast resa i små grupper på 2–6 personer.För att stödja resebranschen mer direkt planerar en femtedel (20 %) av resenärerna att använda resekrediter eller kuponger från inställda resor istället för att begära återbetalning, och lika många kommer att köpa kuponger till familj och vänner som de kan använda när det är säkert att resa igen. Samtidigt planerar 26% att välja mindre besökta destinationer och 17 % vill boka självständiga boenden eller, boende i eller nära sin hemstad för att stödja lokala företag (26 %).

Arjan Dijk, Senior Vice President och Chief Marketing Officer på Booking.com, säger:
”Booking.com ser fortfarande optimistiskt på att alla, någon gång i en inte så avlägsen framtid, återigen ska kunna resa och uppleva världen tillsammans. Nu när vi börjar se ljuset i slutet av tunneln fortsätter vi att stödja alla som vill ge sig ut på resa igen, allteftersom det är säkert att göra det. Vi samarbetar med alla aktörer inom resebranschen för att säkerställa dess återhämtning för en bättre och ljusare framtid. Vårt uppdrag att göra det lättare för alla att uppleva världen och vi kommer därför se till att man på Booking.com kan hitta de platser, kulturer och upplevelser som vi alla har drömt om.”

KONTAKTUPPGIFTER:
Kontakta Booking.coms pressavdelning i Sverige för mer information:
Booking@aspekta.se

UNDERSÖKNINGSMETOD
*Undersökningen beställdes av Booking.com och utfördes bland ett urval av vuxna som planerar att resa under de kommande 12 månaderna. Totalt deltog 28 042 personer från 28 länder och områden (inklusive 1 003 från Argentina, 1 002 från Australien, 1 000 från Brasilien, 1 001 från Kanada, 1 000 från Kina, 1 002 från Colombia, 1 001 från Kroatien, 1 003 från Danmark, 1 002 från Frankrike, 1 005 från Tyskland, 1 004 från Hongkong, 1 000 från Indien, 1 002 från Israel, 1 000 från Italien, 1 000 från Japan, 1 002 från Mexiko, 1 000 från Nederländerna, 1 000 från Nya Zeeland, 1 003 från Ryssland, 1 000 från Singapore, 1 003 från Sydkorea, 1 005 från Spanien, 1 001 från Sverige, 1 000 från Taiwan, 1 003 från Thailand, 1 000 från Storbritannien, 1 000 från USA och 1 000 från Vietnam). Deltagarna genomförde en onlineenkät i januari 2021.

**Undersökningen beställdes av Booking.com och utfördes bland ett urval av Booking.coms boendepartners. Totalt tillfrågades 3 491 personer i 20 länder och områden (varav 86 i Australien, 85 i Österrike, 177 i Brasilien, 12 i Kina, 212 i Kroatien, 395 i Frankrike, 296 i Tyskland, 136 i Grekland, 109 i Indien, 69 i Indonesien, 492 i Italien, 79 i Japan, 55 i Mexiko, 120 i Polen, 96 i Portugal, 197 i Ryssland, 353 i Spanien, 65 i Thailand, 218 i Storbritannien och 241 i USA). Deltagarna genomförde en onlineenkät i februari 2021.

Om Booking.com: 
Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG) och jobbar för att göra det lättare för alla att uppleva världen. Genom att investera i teknologi som hjälper till att ta bort friktionen ur resandet sammankopplar Booking.com miljontals resenärer med minnesvärda upplevelser, smidiga transportalternativ och fantastiska ställen att bo på, från hus till lägenheter och mycket mer. Som en av världens största reseportaler för både välkända kedjor och mindre företag gör Booking.com det möjligt för boenden över hela världen att nå ut till en global publik och få deras verksamhet att växa. Booking.com finns på 44 språk och erbjuder över 28 miljoner bokningsalternativ, inklusive fler än 6,4 miljoner hus, lägenheter och andra unika ställen att bo på. Oavsett vart du vill resa eller vad du vill uppleva, gör Booking.com det möjligt och hjälper dig med kundtjänst som är tillgänglig dygnet runt.

Följ oss på Twitter och Instagram, gilla oss på Facebook och besök vårt nyhetsrum för att få de senaste nyheterna och uppdateringarna om Booking.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Besqab AB (publ) avnoteras och sista dag för handel är den 11 april 2024

Published

on

By

Besqab AB (publ) (”Besqab” eller ”Bolaget”), har genom pressmeddelande den 26 mars 2024 kommunicerat att Bolaget ansökt om avnotering av Bolagets aktier från Nasdaq Stockholm.

Nasdaq Stockholm har nu godkänt Besqabs ansökan om avnotering och beslutat att sista dag för handel med Bolagets aktie på Nasdaq Stockholm blir den 11 april 2024.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Christina Durling, kommunikationschef, christina.durling@besqab.se, 08-409 416 26

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktperson, för offentliggörande den 28 mars 2024 klockan 12:45 (CET).

Besqab utvecklar bostäder i eftertraktade lägen i Stockholm och Uppsala. Verksamheten omfattar hela processen från köp och förädling av mark till färdigställande och förvaltning av bostäder och vårdboenden. Besqab grundades 1989 och företagets aktie (BESQ) är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2014. Mer information på www.besqab.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lyckegård Group AB offentliggör bokslutskommuniké för 2023

Published

on

By

Lyckegård Group AB offentliggör härmed bokslutskommuniké för 2023. Nedan följer en kort sammanfattning av rapporten.

 

Perioden oktober-december 2023

  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 33 057 (15 850) TSEK
  • Koncernens justerade EBITDA resultat uppgick till -16 135 (-6 457) TSEK
  • Koncernens resultat efter skatt uppgick till -35 693 (-11 438) TSEK
  • Koncernens soliditet uppgick till 35% (54)

 

Perioden januari-december 2023

  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 165 190 (54 304) TSEK
  • Koncernens justerade EBITDA resultat uppgick till -9 415 (-9 626) TSEK
  • Koncernens resultat efter skatt uppgick till -44 497 (-22 285) TSEK
  • Koncernens soliditet uppgick till 35% (54)

 

Händelser under oktober-december 2023

  • Bolaget lanserar en vidareutvecklad Cameleon på världens största lantbruksmässa
  • Byter Certified Adviser och Likviditetsgarant till Carnegie Investment Bank AB (publ)
  • Valberedning i Lyckegård utses
  • Lyckegård Group genomför att antal legala förändringar

 

Händelser efter periodens slut

  • Genomför strategisk översyn av affärsområde Soil & Seed samt säger upp VD
  • Ingår avtal om villkorad överlåtelse av 80% av aktierna i Lyckegård Soil & Seed AB
  • Kallar till extra bolagsstämma den 28 mars
  • Utser Kent Stenberg som ny VD för koncernen
  • Frånträder ägandet av 80% av aktierna i Lyckegård Soil & Seed AB
  • Upptar kortfristiga lån på 17 750 TSEK från personer närstående bolaget

 

tf VD Daniel Nilsson:

Det har varit ett intensivt första kvartal 2024, men efter de förändringar som skett är detta början på en lönsam tillväxtresa med bevattning i fokus, ett område som förväntas växa organiskt med 15% årligen de närmsta åren. Vi är väl positionerade för att kapitalisera på denna tillväxt!

 

 

Bokslutskommuniké 2023 och övriga finansiella rapporter finns att tillgå på https://lyckegard.com/ir/finansiella-rapporter/

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Daniel Nilsson, tf VD, Lyckegård Group AB

Telefon: +46 (0)70 256 67 05

E-post: daniel@lyckegard.com

 

 

Denna information är sådan som Lyckegård Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 mars 2024, klockan 12:44 CEST.

 

 

Certified Adviser

Carnegie Investment Bank AB (publ)

Continue Reading

Marknadsnyheter

Viaplay Group publicerar Års- & hållbarhetsredovisningen för 2023

Published

on

By

Viaplay Group har idag publicerat sin Års- & hållbarhetsredovisning för 2023. Rapporten sammanfattar Koncernens finansiella resultat för 2023, samt dess hållbarhetsarbete, och ger en översikt av Koncernens strategi och mål.

Års- & hållbarhetsredovisningen för 2023 finns tillgänglig på svenska och engelska här.

****

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

Viaplay Group AB (publ) är Nordens ledande underhållningsleverantör. Vår streamingtjänst Viaplay är tillgänglig i varje nordiskt land, samt i Nederländerna och Polen, och vårt innehållskoncept Viaplay Select finns på partnerplattformar världen över. Vi har även TV-kanaler på de flesta av våra marknader, och radiostationer i Norge och Sverige. Våra talangfulla medarbetare kommer till jobbet varje dag med en passion och ett tydligt uppdrag att underhålla miljontals människor med vårt unika erbjudande av lokalt relevant berättande, vilket inkluderar direktsänd premiumsport, filmer, serier och musik. Vårt syfte är att växa vår affär på ett lönsamt och ansvarsfullt sätt, och att leverera hållbart värde för alla våra intressenter. Viaplay Group är noterad på Nasdaq Stockholm (‘VPLAY B’).

Denna information är sådan information som Viaplay Group (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 mars 2024 kl. 12:30 CET.

Kontakta oss:
press@viaplaygroup.com (eller: +46 73 699 1700)
investors@viaplaygroup.com (eller: +44 7768 440 414)

sustainability@viaplaygroup.com (eller: +46 73 699 2720)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

Följ oss:
viaplaygroup.com / LinkedIn / Twitter / Instagram / Facebook

Dataskydd:
För att läsa mer om Viaplay Group och dataskydd, klicka här

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.