Connect with us

Marknadsnyheter

Börja återhämtningen redan under arbetsdagen i arbetet inom social- och hälsovården

Published

on

Arbetshälsoinstitutet har sammanställt en omfattande verktygslåda för hanteringen av belastningsfaktorer i arbetet för företagare och anställda inom social- och hälsovårdsbranschen. Pötki pitkälle!-rekommendationerna (ung. Du kommer långt!) utgår från idén att det går att börja återhämtningen från arbetet redan under arbetsdagen. Goda verktyg behövs eftersom de varierande uppgifterna inom social- och hälsovårdsbranschen belastar arbetstagarna på många olika sätt.  

Pressmeddelande 24.3

Företagare och samarbetspartner inom social- och hälsovårdsbranschen har deltagit i att utveckla rekommendationerna. Tipsen bygger därför både på forskningsdata och på praktiska erfarenheter. Målet är att minska den fysiska, psykosociala, kognitiva och etiska belastningen. Resultatet är ett informationspaket som baserar sig på expertkunskap och praktiska lösningar.  

Hanteringen av fysisk belastning börjar med identifiering  

Arbetets fysiska belastningsfaktorer går att påverka genom säkra arbetssätt, fungerande arbetstider, tillgängliga arbetsutrymmen samt olika arbets- och hjälpmedel. Informationspaketet och frågorna i det hjälper oss att identifiera belastningsfaktorer.  

– Några sätt att minska belastningen är till exempel genom att lägga in pauser i statiskt arbete, växla mellan att sitta och stå och regelbundet ta pauser. Arbetet kan oftast göras smidigare och lättare med fungerande arbetsformer och en trygg och tillgänglig arbetsmiljö, säger Erja Sormunen, specialforskare på Arbetshälsoinstitutet. – Ett fysiskt mångsidigt och varierande arbete upprätthåller och främjar hälsan.  

I Pötki pitkälle!-rekommendationerna finns detaljerad information om ergonomiska sätt att minska arbetsbelastningen.  

Stresshantering genom tankearbete  

Arbetet inom social- och hälsovårdsbranschen innebär dagligt tankearbete, dvs. problemlösning. Kognitivt arbete och krav på databehandling hör till vardagen. Det lönar sig att ta stöd av arbetets resurser, såsom att lära sig nya saker, för att undvika stress. Informationspaketet ger tips och råd om hantering av bl.a. störningar, avbrott och för mycket information.  

– Det viktigaste är att arbetsmängden hålls på en rimlig nivå. Olika typer av arbete bör ordnas så att krävande arbetsuppgifter kan göras medan man är pigg. Det lönar sig att göra en sak i taget och undvika avbrott genom att skapa en lugn arbetsmiljö för arbetsuppgifter som kräver koncentration, påminner Johanna Välimäki, företagspsykolog på Arbetshälsoinstitutet.  

Pötki pitkälle!-rekommendationerna innehåller ett stort antal tips om stresshantering. Det går att minska både stress och stressrelaterade symtom med hjälp av olika övningar.

Känslor kan bli en resurs

Arbetet påverkas även av känslor. Informationspaketet behandlar olika psykosociala faktorer och ger råd om vad vi kan göra för att vända psykiska, sociala och etiska belastningsfaktorer till resurser.  

Ofta hjälper det att stärka sina egna möjligheter att påverka. Andra viktiga faktorer är att har ett arbete som känns inspirerande och meningsfullt, tydliga mål och en klar ansvarsfördelning samt rättvis respons. Det är även bra att fundera på sina egna och arbetsplatsens värderingar och huvudsakliga mål. Ett arbete som utförs på en etiskt hållbar grund ger tillfredsställelse åt den som utför arbetet.  

Återhämtning är summan av många faktorer  

Det är viktigt att återhämtningen från arbetet påbörjas redan under arbetsdagen för att främja arbetsförmågan. Pötki pitkälle!-rekommendationerna påminner om vikten av att lägga in pauser i arbetet. På pausen passar det bra med till exempel pausgymnastik eller en kort promenad.  

Efter arbetsdagen är det bra att göra något som avviker från arbetsuppgifterna för att komma ifrån arbetet, att sova tillräckligt och ha hobbyer. Bra för välbefinnandet och återhämtningen är även en hälsosam kost och mellanmål.

Läs mer om Pötki pitkälle!-rekommendationerna (på finska): www.ttl.fi/potkipitkalle

Ett avgiftsfritt webbseminarium om rekommendationerna ordnas den 20 april. Ta en titt på programmet och anmäl dig  

Mer information:  

Erja Sormunen, specialforskare, 043 824 1344, erja.sormunen@ttl.fi  

Johanna Välimäki, företagspsykolog, 043 474 3179, johanna.valimaki@ttl.fi  

Mediatjänster

Juha Hietanen, specialexpert inom mediekommunikation
Arbetshälsoinstitutet, Helsingfors
tfn +358 50 477 32 67
juha.hietanen@ttl.fi

Päivi Lehtomurto, specialexpert inom mediekommunikation
Arbetshälsoinstitutet, Helsingfors
tfn +358 50 4156 309
paivi.lehtomurto@ttl.fi
 

Arbetshälsöinstitutes materialbank

Må bra av jobbet

Arbetshälsoinstitutet är en finländsk forsknings-, utvecklings- och expertinstans inom området för arbetsvälbefinnande. Verksamhetens syfte är att främja hälsa och säkerhet i arbetet och öka arbetstagarnas välbefinnande. Institutet är ett självständigt offentligrättsligt samfund inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningssektor med verksamhetsställen på fem orter och huvudkontor i Helsingfors, Finland. Verksamheten finansieras till hälften av statsmedel. Arbetshälsoinstitutet har cirka 500 anställda. ttl.fi

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Enorama Pharma AB (publ) senarelägger årsstämma till den 5 juni 2024

Published

on

By

Styrelsen i Enorama Pharma AB (publ) har beslutat att senarelägga årsstämman för 2024 från den 22 maj 2024 till den 5 juni 2024. Närmare information om årsstämman kommer att offentliggöras i samband med kallelse till årsstämman.

Beslutet påverkar inte den finansiella kalendern i övrigt.

KONTAKT

Enorama Pharma AB (publ)

Bengt Jönsson, styrelseordförande

info@enorama.se

Västra Varvsgatan 19, 211 77, Malmö

www.enorama.se

Enorama Pharma är noterat på Nasdaq First North Growth Market.

Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ): +46 (0)73 856 42 65, certifiedadviser@carnegie.se

OM ENORAMA PHARMA

Enorama Pharmas mål är att bli en ledande global leverantör av konsumentvänliga nikotinersättningsprodukter. Affärsidén är att utveckla och sälja såväl medicinska tuggummin som icke-medicinska, tobaksfria nikotinprodukter och erbjuda dessa både som Private Label och under egna varumärken. För mer information, besök www.enorama.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

K-Fastigheter presenterar delårsrapport för januari – mars 2024

Published

on

By

K-Fast Holding AB (”K-Fastigheter”) publicerar sin delårsrapport för första kvartalet 2024 den 25 april 2024, klockan 09.00. Rapporten presenteras via en inspelad audiocast klockan 10.00 samma dag.

Jacob Karlsson, VD, och Martin Larsson, CFO, presenterar resultatet och verksamheten. Presentationsmaterialet (bilder och ljud) kommer finnas tillgängligt på www.k-fastigheter.com/for-investerare/presentation

Presentationen hålls på svenska med presentationsmaterial på svenska och engelska. Frågor kan ställas skriftligen via mejl till ir@k-fastigheter.se, svar sammanställs löpande under dagen och publiceras på www.k-fastigheter.com

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Johan Hammarqvist, IR- och Kommunikationschef
e-post: johan.hammarqvist@k-fastigheter.se, telefon: 010-167 60 99

K-Fastigheter är mer än ett fastighetsbolag. Genom en integrerad process bygger vi vår verksamhet i de fyra affärsområdena projektutveckling, prefab, bygg och förvaltning. Vår prefabverksamhet drivs i dotterbolaget K-Prefab som också säljer på den externa marknaden. För att öka kostnadseffektiviteten och korta byggtiderna har K-Fastigheter valt att arbeta med tre egenutvecklade koncepthus som uppförs för egen förvaltning. K-Fastigheter erbjuder nära 4 900 bostäder från Köpenhamn i söder till Gävle i norr och utvärderar löpande nya marknader. Som hyresvärd strävar vi efter att skapa attraktiva hem med hög trivselfaktor. Koncernens fastighetsbestånd har ett bokfört värde om 14,9 miljarder kronor. Årligt hyresvärde i färdigställt bestånd uppgår till 661 miljoner kronor. Sedan november 2019 handlas bolagets B-aktier på Nasdaq Stockholm (kortnamn: KFAST B). Läs mer på k-fastigheter.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kallelse till årsstämma i PixelFox AB (Publ)

Published

on

By

Aktieägarna i PixelFox AB (Publ), org.nr. 559134-5813, kallas härmed till årsstämma den 24 maj 2024 kl. 09:00 på Strandvägen 7a, 114 56 Stockholm

Aktieägare som vill delta på stämman ska dels vara upptagen i utskrift av aktieboken avseende förhållandena den 16 maj 2024 och anmäla sig till bolaget senast den 16 maj 2024 skriftligen till BOX 5276, 102 46 Stockholm eller via e-post till ir@wearepixelfox.com. Anmälan ska innehålla namn, person- eller organisationsnummer, adress, telefonnummer, antal aktier som företräds samt eventuella ombud och biträden som ska delta. Ombud samt företrädare för juridiska personer ombeds att i god tid före bolagsstämman till bolaget inge fullmakt i original, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar.

Aktieägare vars aktier är förvaltarregistrerade i en banks eller annan förvaltares namn måste, förutom att anmäla sitt deltagande till Bolaget, registrera aktierna i sitt eget namn så att aktieägaren är registrerad i aktieboken per den 16 maj 2024. Sådan registrering kan vara tillfällig (s.k. rösträttsregistrering) och begäran om sådan registrering ska göras till förvaltaren i enlighet med förvaltarens rutiner i sådan tid i förväg som förvaltaren bestämmer. Rösträttsregistreringar som verkställts senast måndagen den 16 maj 2024 kommer att beaktas av Euroclear Sweden AB vid upprättandet av aktieboken.

Förslag till dagordning:

  1. Val av ordförande och protokollförare vid stämman.
  2. Upprättande och godkännande av röstlängd.
  3. Val av en eller två justeringsmän.
  4. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad.
  5. Framläggande och godkännande av dagordningen.
  6. Framläggande av årsredovisningen och revisionsberättelsen samt koncernredovisningen och koncernrevisionsberättelsen för 2023.
  7. Beslut
    1. om fastställelse av resultaträkningen och balansräkningen samt i förekommande fall koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen.
    2. om dispositioner beträffande bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen.
    3. om ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören.
  8. Fastställande av antalet styrelseledamöter, revisorer, styrelsesuppleanter och revisorssuppleanter.
  9. Fastställande av arvoden åt styrelsen och revisor.
  10. Val av styrelse och revisor.
  11. Beslut om bemyndigande.
  12. Stämmans avslutande.

Förslag till beslut

Resultatdisposition (punkt 7b)
Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas samt att bolagets ansamlade resultat överförs i ny räkning.

Styrelse m.m. (punkterna 8-10)
Aktieägare i bolaget har meddelat att de föreslår att styrelsen ska bestå av tre ordinarie styrelseledamöter och ingen styrelsesuppleant samt att styrelsearvode ska utgå med ett 45 000 SEK till styrelseordförande och med 30 000 SEK till övriga ordinarie styrelseledamöter som inte är anställda i bolaget. Förslag till styrelse kommer att presenteras senast i anslutning till årsstämman.

Vidare har styrelsen föreslagit att välja om Carlsson & Partners Revisionsbyrå AB till revisor, med Thomas Jönsson som huvudansvarig, och att arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning.

Bemyndigande (punkt 13)
Styrelsen föreslår att bolagsstämman beslutar bemyndiga styrelsen att längst intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, mot kontant betalning, apportegendom eller genom kvittning, besluta om nyemission av aktier, emission av teckningsoptioner och/eller konvertibler. Bemyndigandet får inte utnyttjas i större utsträckning än vad bolagsordningen medger.

Syftet med bemyndigande och skälen till att emissionsbeslut ska kunna fattas med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att möjliggöra för bolaget att emittera finansiella instrument som vederlag i samband med eventuella förvärv som bolaget kan komma att genomföra samt för att öka bolagets finansiella flexibilitet att finansiera den löpande verksamheten. Emissionskursen skall fastställas enligt de rådande marknadsförhållandena vid tidpunkten då aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler emitteras.

Övrigt
Årsredovisning, revisionsberättelse samt övriga och fullständiga förslag samt handlingar inför årsstämman kommer att framläggas på stämman och hålls tillgängliga hos bolaget samt på bolagets hemsida, www.wearepixelfox.com senast tre veckor innan stämman och sänds kostnadsfritt till de aktieägare som så önskar. Aktieägarna informeras om sin rätt att begära upplysningar vid stämman om förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen eller bedömning av bolagets ekonomiska situation.

Styrelsen, eller den styrelsen anvisar, föreslås medges rätten att vidta de mindre justeringar som kan behövas i samband med registrering av beslutspunkterna hos Bolagsverket.

Stockholm i april 2024
PixelFox AB (Publ)
Styrelsen

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.