Marknadsnyheter
Bosch storsatsar inom elektromobila lösningar: Omsätter över en miljard euro


”Elektromobilitet kommer att bli en kärnverksamhet och koldioxidfria bilar ett viktigt tillväxtområde.” Volkmar Denner, koncernchef på Bosch.
Under mässan IAA Mobility 7-12 september i München visar Bosch upp flera nyheter inom elektromobilitet. Redan idag är Bosch ledande inom förarassistans och växer dubbelt så snabbt som marknaden inom området.
”2035 förväntas 60 procent av alla nyregistrerade fordon i världen vara elbilar”
Stefan Hartung, ansvarig för affärssektorn Mobility Solutions.
Genombrott för smartare laddning
På IAA Mobility premiärvisar Bosch en flexibel laddningskabel för elbilar. Den har integrerad styr- och säkerhetsteknik och adaptrar för typ 2 och hushållsanslutningar. Den väger mindre än tre kilo, det vill säga 40 procent mindre än konventionella laddkablar med kontrollboxar. För att underlätta för förare som behöver ladda sina fordon ger en webbaserad tjänst tillgång till mer än 200 000 laddningsplatser runt om i Europa.
Helt automatiserade parkeringshus
Bosch är marknadsledande inom automatisk körning med en portfölj som täcker områdets samtliga delar. Nu presenterar man än mer förbättrade assistansfunktioner som gör att förare kan ta händerna från ratten. Helt förarlösa funktioner är redan en möjlighet, och med pilotprojektet inom automatiserad parkering sätter Bosch standarder i Tyskland och USA.
Bosch samarbetar med Mercedes-Benz och andra partners för att använda nya funktioner i parkeringshus på Stuttgart flygplats. Nya Mercedes-Benz S-klass är världens första fordon med teknik som gör att man kan navigera med smartphone-kommando till en reserverad parkeringsplats.
Connected driving: mobilitet bortom motorhuven
I framtiden är programvaran i fordon lika viktigt som till exempel drivlinans prestanda och effektivitet. Bosch formar utvecklingen inom Mobility Solutions där även elcykeln nu görs till en del av internet via Bosch eBike Flow -appen.
”Bosch teknik handlar inte bara om bilar, utan även om industriell produktion och hemmiljön. Likt inget annat företag kan vi koppla ihop olika domäner med varandra” Stefan Hartung.
Sedan april 2021 kan man i en Mercedes-Benz, från förarsätet via en MBUX-röstassistent, ge ett röstkommando som kontaktar det smarta hemmet för att släcka lampor, öppna persienner och ställa in värmen.
Mer om Bosch lösningar inom elektromobilitet:
Elektromobilitet blir en stor del av Bosch affär, med investeringar på 5 miljarder euro hittills. Med de mest effektiva elektriska drivlinelösningarna på marknaden fortsätter framgången. Under 2021 investeras ytterligare 700 miljoner euro. Företagets mål är att forma framtidens mobilitet, över hela segmentet.
”Det vi gör måste vara klimatvänligt, men också prisvärt och attraktivt, inte minst mot bakgrund av EU: s ambitiösa mål. Bara på det sättet kommer människor och gods att förbli mobila i framtiden” Vilkmar Denner, Vd på Bosch.
Se hela pressmeddelandet och bildmaterial här: |
https://www.bosch-presse.de/pressportal/de/en/iaa-mobility-climate-friendly-solutions-for-all-kinds-of-mobility-%E2%80%93-bosch-is-generating-sales-of-more-than-one-billion-euros-with-electromobility-232640.html
För ytterligare information kontakta:
Head of Corporate Communications and Brand Management Nordic
Lotta Törnberg
E-mail: Lotta.Toernberg@se.bosch.com
Telefon: +46 8 750 1644
Bosch-koncernen är en ledande internationell leverantör av teknologi och tjänster, med omkring 395 000 medarbetare globalt (per 31 december 2020). Företaget omsatte 71,5 miljarder Euro under 2020. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods och Energy and Building Technology. Som ett ledande företag inom IoT erbjuder Bosch innovativa lösningar för smarta hem, Industri 4.0 och uppkopplad mobilitet. Bosch har en vision om hållbar, säker och spännande mobilitet. Företaget drar nytta av sin expertis inom sensorteknologi, mjukvara och tjänster, såväl som sitt eget IoT-moln, för att erbjuda kunder uppkopplade lösningar, från olika domäner, men från en och samma källa. Bosch-koncernens strategiska mål är att göra livet enklare med produkter och lösningar som antigen innehåller artificiell intelligens (AI) eller har utvecklats eller tillverkats med dess hjälp. Bosch höjer människors livskvalité över hela världen, med produkter och lösningar som är både innovativa och intresseväckande. Kort sagt, Bosch skapar teknologi som är ”Invented for life”.
Bosch-koncernen består av Robert Bosch GmbH med dess cirka 440 dotterbolag och lokala företag i omkring 60 länder. Medräknat partners för service och försäljning omfattar Boschs globala produktions-, utvecklings- och försäljningsnätverk i stort sett alla världens länder. Grunden för företagets fortsatta tillväxt är dess innovativa styrka. Bosch har runt 73 000 medarbetare inom forskning och utveckling på 126 platser runt om i världen och cirka 30 000 mjukvaruutvecklare.
————————————————————————————————————
Företaget grundades 1886 i Stuttgart av Robert Bosch (1861–1942) som “Verkstad för finmekanik och elektroteknik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer den entreprenöriella friheten i Bosch-koncernen och gör det möjligt för företaget att planera långsiktigt samt att göra tunga investeringar med sikte på framtiden. 94 procent av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av Robert Bosch Stiftung GmbH, en välgörenhetsstiftelse. De resterande aktierna ägs av familjen Bosch, genom ett familjeägt företag, och av Robert Bosch GmbH. Majoriteten av rösterna har Robert Bosch Industrietreuhand KG, en industristiftelse som utövar aktieägarnas rättigheter.
Ytterligare information finns online på www.bosch.com, www.bosch.se, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com och https://twitter.com/BoschPresse
Taggar:
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke