Marknadsnyheter
’BOSTADSBUBBLAN’ ÄR ETT STOCKHOLMSFENOMEN – Resten av Sverige tuffar på
to, mar 08, 2018 06:02 CET
Det var i september 2017 som bostadspriserna började falla och utbudet ökade kraftigt. 89 procent av Sveriges ledande mäklarföretag uppger att de har påverkats av den nya marknadssituationen. Det visar en vd-enkät som Fastighetsmäklarförbundet FMF har låtit genomföra. Undersökningen avslöjar att det är stor skillnad mellan Stockholm och övriga landet. Prisbilden ute i landet är stabil, men tempot har gått ner. 9 av 10 mäklarvd:ar uppger att det tar längre tid att sälja en bostad idag. I Stockholm har vi fått ett helt nytt marknadsläge.
– Mediabilden av bostadsmarknaden behöver nyanseras. Vår undersökning visar att det är stor skillnad mellan att köpa bostadsrätt i Stockholm jämfört med att köpa bostad i resten av landet. En bostadsaffär innebär en större risk i Stockholm och den som vill ha valfrihet behöver planera sin bostadskarriär, säger Carolina Stegman, vd på Fastighetsmäklarförbundet.
Mäklarföretagen som deltar i Fastighetsmäklarförbundet FMF:s undersökning står för 67% av den svenska fastighetsmäklarbranschen, som år 2016 omsatte 397 miljarder kronor.
STOCKHOLMSHYSTERI OCH LANDSORTSLUGN
Prisfallet på bostadsmarknaden har främst drabbat Stockholm där bostadsrätterna i de centrala delarna det senaste året har fallit med 8 procent. Det skall jämföras med tidigare års prisstegringar på mellan 5-15 procent årligen (Källa: Svensk Mäklarstatistik).
– Egentligen har vi främst märkt av prisfallet och osäkerheten på Stockholmsmarknaden under Q4. Övriga Sverige har rullat på bra utan egentliga störningar, säger Erik Wikander, vd på Mäklarhuset.
– Den nedgång vi har haft på priserna i större städer och främst Stockholm är bra och inte särskilt stor i förhållande till uppgången de senaste 5-6 åren, säger Peter Yllmark, vd på Era.
FLEXIBILITET ÄR NYCKELN TILL FRAMGÅNG
Fastighetsmäklarbranschen klarar sig bra oavsett marknadsläge. Det beror främst på fyra faktorer:
1. Flexibel kostnadskostym
64 procent av mäklarna har provisionsbaserad inkomst. Det minskar kostnadskostymen för mäklarföretagen så fort marknaden dyker. (Källa: ”Fastighetsmäklarbranschen – Fakta och nyckeltal 2017”, Mäklarsamfundet).
2. Arbetsgivare och arbetstagare sitter i samma båt
Utan affärer får varken mäklarföretagen eller fastighetsmäklarna några intäkter. 89 procent av mäklarföretagen uppger att de lägger mer tid och rådgivning per transaktion idag, men endast 11 procent har höjt sina arvoden. Det beror på att arbetsgivare och arbetstagare har gemensamt intresse av att driva affären.
3. Nya grepp ger snabba resultat
Flera fastighetsmäklarföretag har varit snabba med att prova nya grepp för att upprätthålla affärsvolymerna. Lunchvisningar, målmedveten matchning av objekt och köpare, samt mer ambitiös styling och presentationsmaterial har gett resultat.
– Lunchtider på våra återvisningar har varit den enskilt största anledningen till att vi har sålt så bra som vi gjort i rådande marknad, säger Henrik Rundgren, vice vd på Notar.
– Att aktivt matcha kunder med potentiella bostäder ökar affärsflödet istället för att som mäklare bli avvaktande i en sådan här marknad, säger Johan Linde, vd på Våningen Villan.
4. Marknadsledare vinner i motgång
Det finns en tendens bland oroliga bostadskonsumenter att söka trygghet hos starka varumärken. Det gynnar stora aktörer med lång historik.
– Vi har valt att satsa extra mycket på nationell marknadsföring nu eftersom vi tror att kunder i rådande marknadsläge söker tryggheten, som ett etablerat varumärke representerar, säger Marcus Svanberg, vd på Länsförsäkringar fastighetsförmedling.
– Branschen är väl förberedd och rustad för upp- och nedgångar. Att ha ekonomisk täckning för sämre tider är en förutsättning för att driva ett framgångsrikt mäklarföretag idag, konstaterar Carolina Stegman, vd på Fastighetsmäklarförbundet.
DET BEHÖVS LÅNGSIKTIGA SPELREGLER FÖR BOSTADSMARKNADEN
Trots en dyster mediebild har bostadsmarknaden fortsatt att växa. Både i antal transaktioner och kontraktsvärde. Fastighetsmäklarförbundets enkät avslöjar dock en oro för branschens utveckling. Nio av tio vd:ar efterlyser långsiktiga spelregler på bostadsmarknaden.
– Det behövs en bostadspolitisk utredning, som tittar på alternativa möjligheter till boendeformer och sparande. Till exempel att kunna köpa ett rum i en bostadsrätt istället för hela bostaden, säger Tanja Ilic, vd på Svensk Fastighetsförmedling.
– Det är viktigt att alla som kan påverka bostadsmarknaden tar sitt ansvar. Politiker och myndigheter måste till exempel förse inte bara mäklare, utan framför allt hushållen med långsiktiga spelregler som man kan basera sin bostadsaffär på, säger Erik Olsson, vd på Erik Olsson.
– Vi vill ha en förutsägbar marknad. En extrem tillväxt som i Stockholm beror delvis på att folk inte känner till regelverken. Boendet är en central del av människors liv och därför är det viktigt att vi undviker en spekulativ marknad, säger Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån.
– Bostadssituationen för de unga, särskilt i Stockholm, förvärrades i och med införandet av det senaste amorteringskravet den 1 mars. Många är högt belånade och har köpt en bostad vars pris är räntekänsligt. Därmed får de en sårbar privatekonomi. Från fastighetsmäklarbranschen efterlyser vi en politisk lösning för att skapa en mer hållbar situation för de mest utsatta grupperna, säger Carolina Stegman, vd på Fastighetsmäklarförbundet.
Deltagare i vd-enkäten:
Johan Linde, vd på Våningen och Villan,
Tanja Ilic, vd på Svensk Fastighetsförmedling
Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån
Henrik Rundgren, vice vd på Notar
Eva Lundqvist, operativ ledning, Mäklarringen
Erik Olsson, vd på Erik Olsson
Erik Wikander, vd på Mäklarhuset
Marcus Svanberg, vd på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling
Peter Yllmark, vd på Era
De här nio företagen hade tillsammans följande marknadsandelar 2017:
Riket: 67%
Storstäderna: 60%
Sthlm kommun: 57%
(Källa Svensk Mäklarstatistik)
Carolina Stegman
VD
carolina.stegman@fmf.se
076-018 18 68
Taggar:
Marknadsnyheter
Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 10.01.2025
Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
10.01.2025 kl. 22.30 EET
Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 10.01.2025 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:
Handelsplats (MIC-kod) |
Antal aktier |
Viktad snittkurs/aktie, euro*, ** |
Kostnad, euro*, ** |
---|---|---|---|
XHEL |
139 792 |
10,91 |
1 524 851,14 |
XSTO |
110 390 |
10,91 |
1 204 884,55 |
XCSE |
27 280 |
10,91 |
297 656,64 |
Summa |
277 462 |
10,91 |
3 027 392,33 |
* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,4786 och DKK till EUR 7,4612
** Avrundat till två decimaler
Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.
Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 4 132 996 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 11 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.
Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.
För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE
För ytterligare information:
Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com
Marknadsnyheter
Mads Thychosen förlänger med AIK Fotboll
AIK Fotboll är överens med publikfavoriten, Mads Thychosen, om att förlänga avtalet. Den danske högerbacken anslöt till AIK under sommaren 2023 och har hittills spelat 49 tävlingsmatcher med ett poängfacit på fem gjorda mål och sju målgivande passningar. Det nya avtalet sträcker sig fram till och med den 31 december 2027.
– Det är en glädjens dag för AIK Fotboll då vi nu kan meddela att Mads förlänger avtalet med klubben. Förutom att vara en extremt pålitlig fotbollsspelare så har han även kommit att bli en stor profil och viktig pusselbit för laget, säger AIK Fotbolls sportchef Thomas Berntsen.
– Det känns fantastiskt att förlänga avtalet med AIK. Jag har sedan första dagen älskat att spela i den svartgula tröjan framför våra otroliga supportrar. Nu ser jag fram emot att ta nästa steg och vinna titlar samt spela i Europa med klubben, säger Mads Thychosen.
För en längre faktapresentation av Mads Thychosen, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.
För mer information, kontakta:
Thomas Berntsen, sportchef (herr) AIK Fotboll
Telefon: 08 – 735 96 50
E-post: thomas.berntsen@aikfotboll.se
Marknadsnyheter
Klaria tecknar licensavtal för Sumatriptan Alginatfilm i Europa med CNX Therapeutics
Klaria Pharma Holding AB (publ) (”Klaria” eller ”Bolaget”) meddelar att Bolaget har tecknat ett licensavtal för Sumatriptan Alginatfim (”Produkten”), en läkemedelsprodukt baserad på Klarias patenterade alginatfilmer för snabb och pålitlig administrering via munslemhinnan, som är marknadsgodkänd i Tyskland, Spanien och Italien för behandling av migrän med eller utan aura, med CNX Therapeutics Limited (”CNX Therapeutics”). Avtalet ger CNX Therapeutics rätt att marknadsföra och sälja Produkten i Europa och Storbritannien under eget varumärke och produktnamn, och parterna planerar en initial lansering i Tyskland, Spanien och Italien under det andra halvåret 2025 med ytterligare expansion under 2026. Avtalet ger Klaria en up front-betalning om 750 000 EUR, milstolpsbetalningar om ca 500 000–1 250 000 EUR baserat på prissättningen per geografisk marknad för de första 8 länderna, samt en tvåsiffrig royalty baserat på försäljningsintäkterna. Därutöver finns möjlighet till förhandlingsbara milstolpsbetalningar när marknadsterritoriet expanderas inom EEA. Utöver licensavtalet har Klaria en långvarig affärsrelation med AdhexPharma SAS, ett ledande CDMO-bolag baserat i Frankrike och Tyskland, som parternas produktionspartner. I dagsläget har AdhexPharma en årlig produktionskapacitet om 200 miljoner enheter, med planer att skala upp för att möta marknadens efterfrågan på Sumatriptan Alginatfilm.
Sumatriptan Alginatfim är Klarias ledande projekt som utvecklats med stöd av EU:s Horizon 2020-program. Produkten erhöll marknadsgodkännande för de ledande europeiska marknaderna Tyskland, Spanien och Italien i augusti 2024. Utökning av godkännandet till andra marknader i Europa genom en så kallad Mutual Recognition Process (MRP) kommer att inledas under 2025.
Licensavtalet utgör en avgörande milstolpe för Klaria. Bolaget tillhör nu den exklusiva grupp med svenska bioteknik- och läkemedelsbolag som lyckats utveckla en läkemedelsprodukt hela vägen från uppfinning till användning i patienter.
Fredrik Hübinette, Klarias styrelseordförande som även är uppfinnare av Bolagets alginatfilmsteknologi, sade:
– Hela Klaria-teamet är otroligt stolt över att teckna detta licensavtal med CNX Therapeutics. Vi ser CNX Therapeutics som en perfekt partner för att ta Sumatriptan Alginatfim till marknaden och säkerställa att den når ut till de som lider av migrän och letar efter en mer pålitlig och effektiv lösning än tabletter, nässpray eller injektion. Detta avtal för Europa förväntas även underlätta förhandlingar om att teckna ett motsvarande avtal med en lämplig motpart för USA och andra marknader.
Ben Moore, CNX Therapeutics Vice President of Corporate Development, sade:
– Vi är exalterade över att addera Sumatriptan Alginatfim till vår växande CNS-portfölj. Den här produkten erbjuder en signifikant fördel för patienter och passar in perfekt i vår strategi att utöka tillgången till innovativa behandlingar i hela Europa. Vårt partnerskap med Klaria fortsätter att reflektera vårt åtagande att leverera högkvalitativa läkemedel som förbättrar patientutfallen.
Sammanfattning av villkoren i licensavtalet
Licensavtalet omfattar samtliga geografiska marknader inom EEA, Storbritannien och Schweiz. Klarias ersättning enligt avtalet består av tre delar: up front-betalning, milstolpsbetalningar samt royalty på försäljningsintäkterna.
Up front-betalningen uppgår till 750 000 EUR och erhålls av Klaria i samband med undertecknandet av licensavtalet.
Milstolpsbetalningar betalas ut för varje enskilt lands marknad i samband med att prissättningen av Produkten har fastställts för den enskilda marknaden. Milstolpsbetalningen för varje en av de första åtta marknaderna uppgår till cirka 500 000–1 250 000 EUR. Klaria och CNX Therapeutics förväntar sig att prissättningen för Produkten kommer att fastställas för de första tre geografiska marknaderna i Europa (Tyskland, Spanien och Italien) under det första halvåret 2025.
Vid lansering på fler marknader än de första åtta inom EEA kommer förhandlingsbara milstolpsbetalningar att betalas ut samt även royalty i enlighet med avtalet.
Den fastställda royaltyn uppgår till en tvåsiffrig procentsats av försäljningsintäkterna för Produkten. Klaria förväntar sig att royalty kan börja erhållas under det andra halvåret 2025 för de första tre geografiska marknaderna.
Sumatriptan Alginatfilm: Distinkta fördelar på en mycket stor marknad
Migrän är ett mycket vanligt förekommande sjukdomstillstånd och klassas som folksjukdom och påverkar uppskattningsvis 12-15 % av världens befolkning, såväl vuxna som barn. I Europa drabbas cirka 2 miljoner människor av migränanfall varje dag. Migrän är således en mycket vanlig sjukdom, och bara i Sverige drabbas omkring 1,3 miljoner människor. En medelfrekvens på 1,3 migränanfall per månad innebär att den svenska befolkningen har omkring 17 miljoner migränanfall per år. Av de omkring en miljon svenskar som har migrän är omkring 400 000 extra hårt utsatta med ofta förekommande migränattacker, vilket innebär fyra eller fler attacker per månad. För hela Europa uppgår en konservativ uppskattning av antalet migränpatienter till cirka 30 miljoner.
Det finns ingen botande behandling, och migränattacker kommer ofta plötsligt, vilket innebär att patienter behöver agera tidigt under attackens förlopp. Triptaner och synnerligen Sumatriptan är de ledande symptomlindrande aktiva substanser1, med en världsmarknad för enbart Sumatriptan värd cirka 28 miljarder SEK per år2. Marknaden för sumatriptan bedöms växa med 8-10 % per år fram till 2031.
Fram tills nu har administrering av Sumatriptan skett i tablettform, som en nässpray eller som en injektion. Många migränpatienter blir illamående eller drabbas av kräkningar, vilket gör att såväl tabletter som nässpray kan vara svåra att använda. Samtidigt tycker många patienter att injektionsprodukter är obehagliga och/eller skrymmande att alltid bära med sig.
Sumatriptan Alginatfilm är en unik produkt då den har demonstrerats vara bioekvivalent med en nässpray, samtidigt som den frimärksstora filmen sätts fast i munslemhinnan och ger en pålitlig dos varje gång. Produkten har i kliniska studier bevisats ha potential för en mycket förbättrad profil samt signifikant lägre variation än en nässpray, och därmed potentiellt ge en mer repeterbar och mer långtidsverkande smärtlindring. Detta innebär att patienterna har större möjlighet att erhålla en lyckad behandling jämfört med andra produkter. Dessa distinkta fördelar är något som många migränpatienter och deras läkare efterfrågar.
Givet Produktens distinkta fördelar bedömer Bolaget att dess marknadspotential i Europa uppgår till 10-30 % (700-2 100 MSEK) av den existerande marknaden för nässprayer och injektioner, samt även 10 % av marknaden för tabletter. Denna uppskattning stöds av en marknadsrapport som Klaria erhållit från analysbolaget L.E.K.
Om CNX Therapeutics
CNX Therapeutics är ett specialläkemedelsföretag som åtagit sig att förbättra patienters liv genom att ge tillgång till viktiga läkemedel. CNX kommersialiserar och distribuerar en portfölj med läkemedel för neurologiska, psykiatriska och sjukhusrelaterade nödsituationer på över 60 marknader i hela världen, både direkt och genom strategiska partnerskap, och är en attraktiv partner för företag som letar efter en paneuropeisk partner för produkter relaterade till det centrala nervsystemet (CNS) och injicerbara produkter för sjukhusmiljö, som har åtagit sig att upprätthålla högsta möjliga standarder inom etik och hållbarhet. För mer information, besök: www.cnx-therapeutics.com
Om Klaria Pharma Holding AB
Klaria (Klaria Pharma Holding AB) är ett svenskt noterat läkemedelsbolag som utvecklar innovativa, snabbverkande produkter. Genom att kombinera en patenterad teknologi – en film som fäster i munslemhinnan – med väl beprövade substanser, har företaget utvecklat ett koncept för läkemedelsdistribution med många fördelar och tänkbara användningsområden. Klaria är noterat på First North Growth Market under kortnamnet KLAR. FNCA Sweden är Certified Advisor (info@fnca.se, 08-528 00 399) för Klaria Pharma Holding AB.
Rådgivare
Ernst and Young, Stockholm har varit rådgivare åt Klaria under hela transaktionsprocessen.
Stöd från EU Horizon 2020
Klaria vill framhålla det stöd som erhållits från EU:s Horizon 2020-program i form av finansiellt stöd till utvecklingen av denna produkt under anslagsnummer 829615.
1Harvard Health, 05 Feb 2024: https://www.health.harvard.edu/blog/which-migraine-medications-are-most-helpful-202402053014
2Europe Sumatriptan Succinate Market Report 2024, Cognitive Market Research: https://www.cognitivemarketresearch.com/regional-analysis/europe-sumatriptan-succinate-market-report?srsltid=AfmBOoqkczXNRcAqUAaJ-RxBYEspu100JX7iIYioXUyYV6NIsEEWpUja
För mer information, besök Klaria Pharma Holdings webbplats klaria.com eller kontakta:
Fredrik Hübinette, styrelseordförande Klaria Pharma Holding AB (publ)
investor.relations@klaria.com
Tel: 073 344 6 09
Denna information är sådan som Klaria Pharma Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-01-10 19:00CET.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke