Connect with us

Marknadsnyheter

Botemedel vid räckviddsångest: EV däck bär längre

Published

on

  • Representativa undersökningar genomförda av Michelin visar att bilister har låga kunskaper om däck som är särskilt gjorda för elbilar
  • Tack vare sådana däck särskilt framtagna för elbilar behöver batterierna inte laddas lika ofta
  • Lågt rullmotstånd hos EV-däcken kan väsentligt öka räckvidden

Hållbarhet har varit tongivande på världens största däckmässa i Köln, som nu efter en lång tid av restriktioner på grund av pandemin slår upp portarna igen den 24-26 maj 2022. Hållbarhet i olika former är fortsatt i fokus.

I Sverige var 2021 elbilens år med en tillväxttakt på 105,5 procent1Under 2021 beräknades cirka varannan nyregistrering ha varit en laddbar bil. Det höga antalet gör Sverige till det land som hade flest laddbara nyregistrerade bilar i EU. Även på Europas största bilmarknad, Tyskland, är trenden tydlig. De flesta vill köra elbil enligt en undersökning genomförd av Allensbach Institute2. Så bilen är här för att stanna men driften förändras. Var fjärde nysåld bil i Tyskland har nu elmotor3 – och trenden visar även i Tyskland på kraftig tillväxt.

I en representativ studie på uppdrag av Michelinanser dock nära två tredjedelar av de som svarade att räckvidden för elektriska bilar är för kort. Men det finns positiva nyheter: Vid användning av rätt däck rullar bilen längre på samma laddning. 

–Trenden vid bilköp är tydlig till elbilens favör, 2030 räknar vi med att över en tredjedel av nyregistrerade bilar är batteridrivna elbilar, säger Mark Perbaums, ansvarig för OE försäljning, Michelin. När man köper en ny elbil, ska man granska mer än batteriets räckvidd. Särskilda däck för elektrisk drift kan väsentligt öka räckvidden. Särskilt vid långa resor bidrar detta till ökad bekvämlighet.

Enligt undersökningen genomförd av Michelin4, uppger över hälften av elbilsförarna att de inte känner till förekomsten av speciella elbilsdäck och att räckvidden kan ökas om man använder dem. Men över hälften av de som svarade anser att ökningen i räckvidd vid användande av elbilsdäck skulle innebära en väsentlig förbättring.

Till exempel kan MICHELIN e.PRIMACY, öka energieffektivteten för ett elektriskt fordon tack vare sitt lägre rullmotstånd. Således ökar räckvidden med sju procent5. I konkreta termer innebär det att en färd från Sundsvall – Helsingborg (928 kilometer) kan göras med ett laddningsstopp iställlet för två.

MICHELIN Pilot Sport EV

Michelins undersökning visar att förare av elbilar lägger stor vikt vid ansvarsfull resursanvändning. Hälften av elbilsförarna uppger att hållbarhet är en viktig faktor vid val av däck. Michelin betraktar sig som en tillverkare med ansvar för hållbarhet i däckproduktionen. Från 2024 använder företaget återvunnen plast i däcken. Den avancerade processen för återvinning bearbetar upp till 143 yoghurförpackningar och 12,5 PET flaskor i ett däck.

Michelin medverkar vid världens största däckmässa i Köln (The Tire Cologne) 24 – 26 maj 2022. Michelin kommer där bland annat demonstrera den positiva effekten för elbilar med däck med lägre rullmotstånd, och kommer stå i följande monter: Halle 7.1, Stand C-020/C-028.

För det fullständiga pressmeddelandet, klicka här
För mer nyheter och bilder:
news.michelin.com

BIL Sweden. Definitiva nyregistreringar under 2021, jan 2022.
https://www.vda.de/de/presse/Pressemeldungen/210829_Allensbach-Studie-zu-Mobilit-t-und-Verkehr-in-Deutschland
https://www.kba.de/DE/Statistik/Fahrzeuge/Neuzulassungen/Umwelt/n_umwelt_node.html
På uppdrag av Michelin, Civey GmbH intervjuade 5 000 tyska medborgare över 18 år och 2 500 bilägare online från 3 januari.2022 – 15 januari 2022. Resultet är statistiskt säkerställt.
När MICHELIN e.Primacy genererar i genomsnitt 2 kg/t lägre rullmotstånd än MICHELIN PRIMACY 4, motsvarar det en minskning av drivmedel med upp till  0.21 l/100 km, en minskning av CO2 utsläpp med upp till 5 g för en VW Golf 7 1.5 TSI, eller en ökning av räckvidden med upp till 7% för en VW e-Golf.

KONTAKTA
Maira Zöller

Head of Public Relations Michelin Europe North

+49 (0) 1 525 469 8848

maira.zoeller@michelin.com

Elma Sabanovic

Koordinator extern kommunikation Michelin Nordic AB

+46 (0) 723 184 949

elma.sabanovic@coast.se

Om Michelin
Michelin, det ledande mobilitetsföretaget, är dedikerat att förstärka kunders mobilitet ur ett hållbarhetsperspektiv; genom design och distribution av de lämpligaste däcken, tjänsterna och lösningarna för kundernas behov genom att utveckla högteknologiskt material som tjänar en mängd olika branscher. Med huvudkontor i Clermont-Ferrand, Frankrike, finns Michelin idag i 177 länder med 124,760 anställda och driver 68 anläggningar som tillsammans producerade omkring 173 miljoner däck under 2021. (www.michelin.com)

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.