Connect with us

Marknadsnyheter

BPC Instruments säkrar sin framtida produktion genom att etablera ett Joint Venture-bolag

Published

on

BPC Instruments AB (”BPC” eller ”Bolaget”) meddelar att Bolaget har tecknat ett avtal om att etablera ett nytt Joint Venture-bolag i Malmö (”JV” eller ”Nordic Assembly AB” som är det preliminära registrerade bolagsnamnet) för montering av basmoduler och nyckelkomponenter till BPCs huvudprodukter. Detta är i linje med BPCs mål att avsevärt förbättra effektiviteten och stabiliteten i produktionen samt att förkorta leveranstiden genom att standardisera hela produktionsprocessen. Detta inkluderar hanteringen av BPCs globala försörjningskedja, montering av basmoduler, kvalitetskontroll och den slutliga produktkonfigurationen. Joint Venture-bolaget kommer att göra det möjligt för BPC att påskynda och öka sin produktionsvolym för att möta den växande efterfrågan på Bolagets smarta analysinstrument.

Under de senaste åren har det funnits en ökad utmaning och efterfrågan på att säkra leveranskedjan och produktionen i samband med den pågående krisen i de globala leveransskejdorna. BPC har arbetat med en långsiktig strategi för bättre hantering av Bolagets tillverkning genom att samarbeta med partners för att standardisera hela produktionsprocessen och på så vis skapa en mer kostnadseffektiv produktion och som förkortar leveranstiden till kunderna. BPC kommer att äga 15 % av aktierna i JV och ha en plats i styrelsen för strategiska beslut och ledning av JV. BPC:s produktionsefterfrågan kommer att utgöra en solid grund för JV att fokusera på inledningsvis, men JV:s tillverkningsverksamhet avses att framöver utvidgas till andra externa svenska kunder och andra nordiska länder.

BPC kommer också att ha full kontroll över sin leveranskedja av komponenter och sitt produktlager genom JV. Detta kommer att ytterligare säkra och optimera produktionen, förkorta leveranstiden och säkerställa produktkvaliteten. Det kommer också att göra det möjligt för BPC att framtidssäkra och öka produktionsvolymen för att möta den ökande globala efterfrågan på Bolagets högkvalitativa analysinstrument. Produktionen av BPC:s produkter har under flera år lagts ut till en underleverantör och 2021 har BPC påbörjat processen med att flytta sin produktkonfiguration och logistik internt. Flytten av den nuvarande tillverkningen av BPC:s basproduktmoduler till JV är planerad från och med den 1 mars och omstruktureringen av tillverkningsprocessen har påbörjats.

 

Produktionschef BPC Nicklas Uvelöv kommenterar:

”Att flytta vår montering till ett samarbetsprojekt med Nordic Assembly är ett spännande nytt steg i BPC Instruments mognadsprocess. Genom att ha bättre kontroll över vårt lager och vår montering säkerställer vi kvalitetskontrollen och vår beredskap för fluktuationer i de globala försörjningslinjerna.”

 

VD Nordic Assembly, Pär Gramming kommenterar:

”Vi ser det här samarbetet som en stabil startpunkt, en grund för ett långsiktigt partnerskap för affärsutveckling inom instrumentmontering och tillverkning. Vi tror verkligen att BPC har en mycket intressant position på flera viktiga och växande marknader. Vi ser fram emot att kunna föra ut deras nuvarande och nya produkter i hög produktionskvalitet till deras kunder runt om i världen.”   

 

VD BPC Dr. Jing Liu kommenterar:

”Jag är mycket glad över utvecklingen av att etablera ett Joint Venture-bolag med två tidigare affärspartners som har lång erfarenhet av att tillverka BPC:s produkter och som har vunnit vårt förtroende under många år. Detta långsiktiga partnerskap är inte bara ett steg mot en mer stabil och kostnadseffektiv produktion av basmoduler och nyckelkomponenter i BPC:s ledande produkter, utan också en ny möjlighet till en sidoverksamhet när tillverkningsverksamheten skulle kunna utökas i framtiden. Det nya samarbetet kommer att göra det möjligt för oss att påskynda och öka vår produktionsvolym för att möta den växande efterfrågan på BPC:s smarta analysinstrument.”

 

Detta är en översättning av det engelska originalet. Om det finns någon inkonsekvens mellan den engelska och den svenska versionen ska den engelska versionen gälla.

 

För mer information om BPC Instruments, vänligen kontakta:

BPC Instruments AB

Dr. Jing Liu, VD

Tel: +46 (0) 46 16 39 51

E-post: ir@bpcinstruments.com

Denna information är sådan information som BPC Instruments AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kontaktpersonens försorg, för offentliggörande den 25 januari 2023.

About BPC Instruments AB

BPC Instruments är ett globalt svenskbaserat banbrytande teknikbolag som utvecklar och erbjuder analysinstrument som möjliggör en effektivare, tillförlitligare och mer högkvalitativ forskning och analys för industrier inom förnybar bioenergi och miljöbioteknik. Resultatet är inte enbart högre noggrannhet och precision, utan även en betydande minskning av tidsåtgång och arbetskraftsbehov för att utföra analyser. BPC Instruments innovativa produkter erbjuder högkvalitativ hård- och mjukvara som bygger på djup kunskap och erfarenhet inom områden där företaget är verksamt. Lösningarna är de första i sitt slag, vilket gör bolaget till en pionjär inom sitt område. I dag exporterar BPC Instruments till över 60 länder runt om i världen. BPC är noterat på Spotlight Stock Market i Sverige. För mer information, besök BPC:s hemsida: www.bpcinstruments.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.