Connect with us

Marknadsnyheter

Bra med färdtjänst över länsgränsen: ”Nu måste fler ta efter”

Published

on

Synskadades Riksförbund välkomnar att Skånetrafiken sedan den 1 februari har återinfört möjligheten till färdtjänst över länsgränserna för de som bo nära gränsen.

 Nu hoppas vi att fler öppnar upp för den här möjligheten, som inte bara den enskilde resenären tjänar på, säger Niklas Mattsson, ordförande för Synskadades Riksförbund SRF.

Möjligheten till resor över länsgränsen till färdtjänstberättigade i Skåne togs bort 2020. Sådana resor har där, som på flera andra håll i Sverige, krävt riksfärdtjänst som måste bokas flera veckor i förväg.

 

 Vi har ingen samlad statistik över vilka tillståndsgivare som inte tillhandahåller färdtjänst över kommun- eller länsgränserna, men vi vet att det är ett problem på många håll för våra medlemmar. Det sätter käppar i hjulet för pendling till arbete eller studier i grannlän, till exempel, samtidigt som du ju förväntas kunna ta jobb på pendlingsavstånd. Det kan ju också vara mycket smidigare för tillståndsgivaren om närmaste butik är över länsgränsen och inte i det egna länets centralort. Bättre för klimatet är det också, om resorna kortas, säger Niklas Mattsson.

 

Synskadades Riksförbund i Skåne har protesterat kraftfullt mot förändringarna tillsammans med förbundet DHR (Delaktighet, Handlingskraft, Rörelsefrihet). De välkomnar att det nu har gett resultat.

 

 När färdtjänsten över länsgränsen plockades bort försvårade det livet för många. Det är inte ovanligt att boende i gränskommuner har en ort på andra sidan länsgränsen som den viktigaste knytpunkten, det kanske är där du har familj och vänner, och inte just i den skånska centralorten. Därför borde den här möjligheten aldrig ha plockats bort från början, säger Maria Thorstensson, ordförande i SRF Skåne.

 

Niklas Mattsson hoppas nu att flera regioner följer efter, men betonar att synskadades tillgång till färdtjänst behöver stärkas på fler sätt än så.

 

 Att kunna åka över länsgränsen har du ju ingen större nytta av om du inte får färdtjänsttillstånd, vilket många synskadade tyvärr får erfara. Och även de som får tillstånd oroar sig över nästa års prövning då den plötsligt kan dras in. Bedömningarna har blivit väldigt hårda och det måste förändras, säger Niklas Mattsson

 

 

 

 

Kontakt:

Niklas Mattson, förbundsordförande SRF

 niklas.mattsson@srf.nu, 070-318 36 90

Maria Thorstensson, ordförande SRF Skåne

maria.thorstensson@srf.nu070-897 17 85

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys