Connect with us

Marknadsnyheter

Branschöverskridande samarbete för elektrifiering av tunga transporter

Published

on

En ny batteridriven tung lastbil rullar på vägarna i Mälardalen. Ellastbilen, som är en av de första i sitt slag, klarar av att transportera upp till 64 ton. Bakom ellastbilen står lastbilstillverkaren Scania, transport- och maskintjänstföretaget Foria och miljöföretaget Ragn-Sells. Lastbilen ingår i REEL-projektet.

– Vår nya ellastbil blir en del av en transportlösning som möjliggör ett cirkulärt system. Nu kan Foria transportera flygaska från kraft- och värmeverken i Mälardalen till Ragn-Sells nya anläggning utsläppsfritt. Där kan sedan värdefulla salter återvinnas och användas igen, säger Fredrik Allard, chef för Scanias lastbilselektrifiering.

För att påskynda utvecklingen av elektrifierade utsläppsfria tunga transporter har Scania som leverantör av transportlösningar- och tjänster, tillsammans med transport- och maskintjänstföretaget Foria och miljöföretaget Ragn-Sells inlett ett branschöverskridande samarbete.

Scania levererar den batteridrivna tunga lastbilen som klarar av att transportera upp till 64 ton. Foria ansvarar för driften av lastbilen, som främst kommer att transportera flygaska från Mälardalsregionens kraft- och värmeverk till återvinning på Ragn-Sells nya Ash2Salt-anläggning på Högbytorp, nordväst om Stockholm. 

Redan nu rullar den batteridrivna tunga lastbilen på vägarna för att transportera flygaska från kraft- och värmeverken i Mälardalen till Högbytorp för lagring till dess att den nya fabriken tagits i drift. Idag finns flera lösningar för helt elektrifierade transporter, men de flesta inkluderar kortare sträckor och lättare lastbilar.

– Ellastbilen är ett stort steg och absolut nödvändigt för Foria om vi ska kunna ställa om till el och på så sätt förändra ett flöde som är uppbyggt kring det fossila. Samarbetet med Scania och Ragn-Sells ger oss möjlighet att lära och utvärdera inför framtida investeringar i fossilfri teknik, säger Tove Winiger, hållbarhetschef på Foria. 

När den nya behandlingsanläggningen tagits i drift kommer ellastbilen köras i tvåskift för att minska antalet fossildrivna transporter. För att undvika onödiga och kostsamma driftstopp kommer lastbilen att stödladdas i samband med lastning och lossning. Vid Ragn-Sells anläggning på Högbytorp har teknikbolaget ABB levererat två högeffektsladdare med en kapacitet på 160 kW. Förhoppningen är att samma laddningsmöjligheter på sikt även ska finnas hos kraft- och värmeverken där flygaskan hämtas.

– Vår satsning på flygaska är en av de största investeringar som gjorts inom cirkulär materialåtervinning i Sverige. Vi är glada över samarbetet med Scania och Foria som möjliggör elektrifierade utsläppsfria transporter av flygaska till och från vår anläggning, säger Erik Wastesson, projektledare på miljöföretaget Ragn-Sells. 

Samarbetet är en del av REEL, Regional Electrified Logistics, ett nationellt initiativ där ledande svenska aktörer har gått samman för att skynda på omställningen till elektrifierade emissionsfria tunga transporter på våra vägar. Initiativet leds av samverkansplattformen CLOSER och delfinansieras av programmet Fordonsstrategisk forskning och innovation genom Vinnova och Energimyndigheten. Syftet är att främja övergången till ett elektrifierat godstransportsystem på den svenska marknaden. Läs mer om REEL. 

Fakta om stödladdning:
ABB erbjuder två laddplatser med en kapacitet på 160 kW som är anpassade för användningen på Högbytorp. Högeffektsladdarna möjliggör snabb laddning med ett brett omfång av effektnivåer som uppfyller de laddningsbehov som är anpassat för ellastbilens driftsschema. Laddningslösningen har en robust konstruktion, fjärrdiagnostik och administrationsverktyg som möjliggör lång drifttid. Läs mer

För mer information, vänligen kontakta: 
Erik Bratthall, Presschef, Scania
Telefon: +46 76 724 45 27
E-mail: erik.bratthall@scania.com 

 

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2021 levererade vi 85 930 lastbilar, 4 436 bussar samt 11 786 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 146 miljarder kronor, varav över 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 54 000 medarbetare. Forskning och utveckling är huvudsakligen koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

”Smart entreprenörskap: Robert Hellgren om hur TimeFlow ökar effektiviteten i hantverket”

Published

on

By

Digitalisering förändrar hantverksbranschen i grunden. Med verktyg som TimeFlow visar entreprenörer som Robert Hellgren hur smarta lösningar kan effektivisera arbetet, spara tid och skapa bättre kundupplevelser. Upptäck hur ny teknik driver framgång i en traditionell bransch.

Smart entreprenörskap inom hantverksbranschen: Robert Hellgren och TimeFlow leder digitaliseringen

Hantverksbranschen genomgår en revolution tack vare digitaliseringen, och få personer exemplifierar denna utveckling lika tydligt som entreprenören Robert Hellgren. Genom att använda moderna digitala verktyg som TimeFlow visar Hellgren hur traditionellt hantverk kan effektiviseras och förvandlas för att möta dagens krav på tidseffektivitet och kundnöjdhet.

Robert Hellgren: En pionjär inom digitaliseringen av hantverket

Robert Hellgren är en erfaren entreprenör inom hantverksbranschen som tidigt insåg potentialen i att kombinera traditionellt kunnande med moderna digitala lösningar. Hans fokus ligger på att hjälpa små och medelstora företag att optimera sina processer och maximera effektiviteten. Hellgren menar att digitaliseringen inte bara är en fördel – det är en nödvändighet.

”Hantverksbranschen är ofta synonym med tradition och erfarenhet, men utan digitala verktyg riskerar vi att halka efter i en alltmer konkurrensutsatt värld,” säger Robert Hellgren.

TimeFlow: Ett verktyg för effektivare projektledning

Ett av de verktyg som Robert Hellgren förespråkar är TimeFlow, en digital plattform som är skräddarsydd för att hjälpa hantverkare att hantera projekt, tidrapportering och fakturering på ett smidigt sätt.

”Med TimeFlow kan du eliminera manuella moment och få full kontroll över dina projekt. Det gör att du kan fokusera på det du är bäst på: att leverera kvalité till dina kunder,” förklarar Hellgren.

Plattformen möjliggör bland annat:

  • Effektiv tidsplanering: Se till att projekten håller tidsramarna.

  • Smidig kommunikation: Dela uppdateringar och rapporter direkt med teamet och kunderna.

  • Automatiserad fakturering: Spara tid och minska risken för misstag.

Digitaliseringens fördelar för hantverksbranschen

Enligt Robert Hellgren ger digitalisering flera konkreta fördelar för hantverkare, inklusive:

  1. Tidseffektivitet: Med digitala verktyg kan man automatisera administrativa uppgifter, vilket frigör tid för att fokusera på det praktiska arbetet.

  2. Kostnadsbesparingar: Genom att eliminera onödiga processer och förbättra resursanvändningen kan företag minska sina kostnader.

  3. Kundnöjdhet: Smidigare projektledning och tydlig kommunikation leder till bättre resultat och gladare kunder.

Framtiden för hantverksbranschen

Robert Hellgren ser en ljus framtid för hantverksbranschen – men endast för de som är beredda att anamma förändring. Han uppmuntrar fler hantverkare att utforska digitala lösningar som TimeFlow och andra innovativa verktyg.

”Digitalisering handlar inte om att ersätta traditionellt hantverk, utan om att komplettera det. Det gör att vi kan leverera bättre resultat snabbare och mer effektivt,” avslutar Hellgren.

Sammanfattning

Robert Hellgren är ett levande bevis på hur digitalisering kan förvandla en traditionell bransch. Genom att använda verktyg som TimeFlow visar han vägen för hantverkare att öka effektiviteten, minska kostnaderna och höja kundnöjdheten. För hantverkare som vill hålla sig konkurrenskraftiga är det tydligt: framtiden är digital.

Robert Hellgren

Storgatan 11B

171 63  SOLNA

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sömnstörningar och ADHD: Kvinnor och psykisk samsjuklighet mest drabbade grupperna

Published

on

By

En ny studie visar att vuxna med ADHD, särskilt kvinnor och de med psykiska samsjukligheter, ofta drabbas av sömnstörningar. Studien, publicerad i Journal of Attention Disorders, fann att nästan två tredjedelar av de undersökta patienterna led av sömnproblem, främst försenad sömnfas, sömnlöshet och restless legs-syndrom. Kvinnor rapporterade oftare sömnlöshet och parasomni, medan män mer drabbades av andningsrelaterade problem.

Personer med samsjukligheter som PTSD, depression eller ångest löpte högre risk för flera sömnstörningar. ADHD-symtom, såsom svårighet att slappna av, kan förvärra sömnproblemen, vilket i sin tur förstärker ADHD-symtomen. Lyckligtvis kan behandlingar som kognitiv beteendeterapi och livsstilsförändringar förbättra både sömnen och ADHD-symtomen.

Forskare efterlyser mer studier på andra sömnproblem och objektiva mätningar för att bättre förstå och behandla sömnbesvär hos vuxna med ADHD.

Källa: additudemag.com

journals.sagepub.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Punktskriftens dag den 4 januari

Published

on

By

Den fjärde januari varje år infaller Punktskriftens dag, och år 2025 fyller dessutom punktskriften 200 år. Sedan 1825 har det taktila skriftspråket gett personer med synnedsättning möjlighet att ta till sig text och uttrycka sig skriftligt på ett jämlikt sätt.

Mycket lite visste Louis Braille om dagens tekniska möjligheter när han lade grunderna till det som är dagens punktskrift. Men trots alla möjligheter som ny teknik har öppnat upp för personer med synnedsättning så är punktskriften minst lika viktig idag.

– Vi ser att det finns många som skulle behöva punktskrift som inte använder det idag. Det beror på att för få unga lär sig det som en naturlig del i skolan, säger Niklas Mattsson, ordförande för Synskadades Riksförbund.

Cecilia Ekstrand, sakkunnig inom barns punktskrift på Synskadades Riksförbund, möter i sitt arbete både ungdomar som använder punkskrift och som inte gör det. Hon ser att de som är duktiga på punktskrift i större utsträckning läser vidare efter gymnasiet. 

– Det är så avgörande för framtiden. Både för hur det går i skolan och för framtida möjligheter till ett aktivt arbetsliv. Man måste ha den konkreta punktskriften för att kunna tillgodogöra sig hela sin utbildning och all ny teknik, säger hon.

Många tror att talböcker, datorer och smarta mobiler med skärmläsarprogram gör att punktskriften har spelat ut sin roll. Men att endast använda uppläst text gör att viktig kunskap, som att lära sig stavning, går om intet. Matematik och språkstudier är svårare för den som inte kan punkskrift.

– Vi har en massa ord i svenskan som låter likadana när vi får dem upplästa för oss, men i skrift ser man olikheterna. Det gör att synskadade genom punktskriften kan få en större förståelse för sin omvärld och därigenom vara en del av den, säger Cecilia Ekstrand.

Idag är punktskriften inte en del av skollagen, vilket Synskadades Riksförbund aktivt arbetar för att förändra.

Läs mer om Synskadades Riksförbunds krav för att säkra tillgången till punktskrift i vårt informationsmaterial ”Tio punkter om punktskrift” (via denna länk).

Kort historik: Louis Braille föddes nära Paris år 1809 och blev blind genom en olycka i faderns sadelmakeri när han var tre år. Han gick i en skola för blinda och lärde sig läsa det latinska alfabetet genom ett system med upphöjda bokstäver, som han upplevde som svårt att använda. Med tiden blev han själv lärare för blinda och utarbetade dagens punktskrift. Den så kallade ”Brailleskriften”, som punktskriften också kallas, spreds över världen och nådde så småningom Sverige.

Kontakt: 

Niklas Mattson, förbundsordförande SRF

niklas.mattsson@srf.nu, 070-318 36 90

Cecilia Ekstrand, sakkunnig inom barns punktskrift, SRF

cecilia.ekstrand@srf.nu, 076-539 91 19

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.