Connect with us

Marknadsnyheter

Bränsleceller i kombination med ackumulatorer – en hållbar gamechanger inom intralogistik

Published

on

Intralogistik är ett segment som har sett en snabbutveckling de senaste åren. Den pågående industriella automatiseringen har skapat helt nya möjligheter, med lager som har allt mindre behov av mänsklig närvaro.
– Ett modernt lager för typiska e-handelsvaror som kläder, hemelektronik, medicin med mera är igång dygnet runt, alla dagar på året, säger Sebastian Weber, CTO på myFC.

Utvecklingen inom lagerhantering sammanfaller med flera andra megatrender. En av dem är den ökande industriella automatiseringen – en möjliggörare för lagerlogistik som kan drivas effektivt, konkurrenskraftigt och kostnadseffektivt, dygnet runt utan avbrott. Det har i sin tur skapat förutsättningar för online-handeln som växt snabbt det senaste decenniet, inte minst under pandemiåren 2020 och 2021 när smittspridning och restriktioner gjorde det svårare att besöka fysiska butiker. Inom online-handeln har snabbheten i hanteringen accelererat och i dag krävs en mycket rask omsättning från order till leverans ut till kund. Där är automatiserade lager med självkörande truckar och robotar något av en förutsättning för att kunna infria kundens förväntningar på snabba leveranser och för att hålla nere kostnaderna.


Snabb utveckling. Enligt sajten Robotics and Automation News, som hänvisar till markandsanalysföretaget FactMR.com, väntas intralogistikmarknaden årligen växa med 15,5 procent mellan 2020 och 2030.

Möjliggör insourcing
Allt det här ger även upphov till ytterligare en förändring i samtiden, där automationen skapar möjligheter för företag att ta hem sin produktion från låglöneländer.
Också i det perspektivet har pandemin haft en inverkan. När lastfartygen från Asien slutade anlända till de europeiska hamnarna under våren 2020 skapade det en akut komponentbrist som fick fabriker att stänga ner, vilket väckte debatt om att ha produktionen geografiskt närmare.
Även händelsen med containerfartyget M/V Ever Given som gick på grund i Suezkanalen i mars 2021, och under en vecka spärrade av all fartygstrafik, satte fingret på svagheten med alltför decentraliserade leverantörskedjor. Incidenten fick stora konsekvenser, varje dygn passerar laster motsvarande upp till 12 procent av världshandeln genom kanalen. Med all önskvärd tydlighet har den sårbarhet en global inköps- och logistikkedja innebär åskådliggjorts. Det har blivit dyrt att köpa billigt, vilket öppnar upp för att närproducera inom EU, något som dock ställer höga krav på effektivitet för att hålla nere kostnaderna.

Kostnadseffektivt. Eftersom lagerrobotar med enbart batterier måste stå still och ladda förhållandevis länge krävs det ett överskott på robotar. Det överskottet går att reducera när batterierna kombineras med mikrobränsleceller.

Lång tid för laddning
Intralogistik är alltså något av en grundbult för stora marknadsmässiga förändringar. Men en stor del av den automatiska hanteringen i lagerlokaler som är i gång dygnet runt – där maskiner utför det mesta arbetet – görs av olika typer av uppkopplade eller programmerade lagerrobotar, som AGV:er och AMR:er. De självkörande truckarna drivs med batterier, vilket innebär att de står still och laddar cirka tio procent av dygnets timmar. Därför behövs ett överskott på truckar på cirka tio procent för att hanteringen ska kunna pågå oavbrutet. Det krävs även ett överskott på ytor för att rymma både det extra antalet truckar och de stationer som fordras för att ladda upp dem.
I det sammanhanget skulle en teknologi där batterier eller andra ackumulatorer – exempelvis större kondensatorer – kombinerade med den gröna teknologin med bränsleceller innebära avgörande fördelar.
Bränslecellernas vätgastank fylls upp mycket snabbt – på mindre än en minut – vilket ger fordonen en uptime på 99,5 procent. Tillgången på vätgas är dessutom god i samhället – även om avsaknaden av infrastruktur för tankning av bränslecellsbilar kan ge en motsatt bild. Gasen är även lätt att lagra lokalt, och har också fördelen att den inte släpper ut några fossila gaser alls. Den enda spillprodukten är rent vatten. Det är även förhållandevis enkelt att bygga upp sin egen infrastruktur med vätgastillverkning i anslutning till en anläggning – en metod som i kombination med energikällor som solceller, vindkraft eller vattenkraft även både är ett hållbart alternativ samt en potentiell lösning på de problem som många länder i dag möter när det gäller hur elektrisk effekt ska kunna levereras längre sträckor utan energiförluster till ett alltmer elberoende samhälle.
En lokal vätgasproduktion som drivs med solceller på taket, och som utnyttjar regnvatten som huvudsaklig råvara, är ett effektivt sätt att lagra den energi som produceras under ett soligt sommarhalvår för användning även under årets mörkare månader. Dessutom ger en egen elproduktion ett oberoende av fluktuerande elpriser, vilket ökar lönsamhet och konkurrenskraft, samt stärker företagets hållbarhetsarbete.
Egen elproduktion på plats är också ett kostnadseffektivt sätt att hantera begränsningarna i dagens kraftnät, där infrastrukturen inte är dimensionerad för det accelererande effektbehov som uppstår i takt med att elektrifieringen i samhället ökar. En utbyggnad av kraftnäten är – till skillnad från en etableringar av lokala produktionsenheter – mycket kostsam.
 


Ökad uptime. Ett drivpaket med både bränsleceller och batterier ökar driftstiden rejält.

Formbarhet förändrar spelplanen
Det svenska bränslecellsföretaget myFC har en patenterad teknologi som skiljer sig från konkurrenterna. Det gängse på marknaden är så kallade stackade bränsleceller, vilka är svåra att omforma och anpassa till specifika designlösningar. Stackade bränsleceller är fyrkantiga och kräver betydligt mer volym än myFC:s formbara mikrobränsleceller som går att göra små som ett kreditkort, och som även är möjliga att forma nästan hur som helst.
myFC har riktat in sig på ett lägre effektspann, från 1 watt upp till 3kW, där deras lösning har sina mest avgörande fördelar gentemot de stackade cellerna.
Företaget har en B2B-strategi där de identifierat självkörande och uppkopplade, autonoma, truckar som ett område där deras formbara, lätta och enkelt skalbara mikrobränsleceller skulle ge stora fördelar. Ett annat identifierat område är softmobility – exempelvis taxipoddar, sparkcyklar, elcyklar med mera.
Strategin har burit frukt. Under våren 2021 startade företaget ett samarbete med en av de globala aktörerna inom softmobility och under sommaren offentliggjordes även ett samarbete med en välkänd europeisk OEM.
– Jag ser intralogistik som en bransch där vår teknologi kan bli något av en gamechanger, både hållbarhetsmässigt och ekonomiskt, säger Sebastian Weber, CTO på myFC.

Vid frågor, vänligen kontakta:
myFC Press Office
E-mail: press@myfc.se
Telefon: 070 789 07 40

Certified Adviser:
Avanza Bank
E-mail: ca@avanza.se
Telefon: 08 409 421 20

Om myFC
Det svenska innovationsföretaget myFC erbjuder tunna, skalbara bränsleceller som är lätta att dimensionera och anpassa till eldrivna produkter. myFC utvecklar tekniklösningar där batteri och vätgasbaserade bränsleceller samexisterar för utökad användning och minskad klimatpåverkan. myFC grundades 2005 och noterades i maj 2014 på NASDAQ First North Growth Market. Huvudkontoret ligger i Stockholm. För mer information, besök myFC.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny rapport från EBA om handelsrelaterat bistånd

Published

on

By

Regeringen lägger stor vikt vid synergier mellan utvecklingssamarbetet och handelspolitiken. En ny underlagsrapport från Expertgruppen för biståndsanalys (EBA) ger flera förslag på möjliga svenska insatser inom områdena exportfrämjande, importfrämjande, kapacitetsuppbyggnad, nya handelshinder och handelsintermediärer.

Vad vet vi om effektiviteten i handelsrelaterat bistånd (Aid for Trade), vilka är möjligheterna och vilka är riskerna? För att få svar på de frågorna har Expertgruppen för biståndsanalys (EBA) gett Ari Kokko, professor, Handelshögskolan i Köpenhamn och Patrik Tingvall, chefsekonom Kommerskollegium i uppdrag att ta fram en sammanfattning av kunskapsläget från forskning tillsammans med ett antal möjliga handelsrelaterade prioriteringar och insatser för det svenska biståndet. Rapporten lanseras på ett digitalt seminarium den 29 april.

– Vi på EBA tycker att det är viktigt att utformningen av biståndsinsatser baseras på de kunskaper forskningen har gett oss. Vi tror att rapporten är användbar i utformning och genomförande av Sveriges handelsrelaterade bistånd genom att ge bakgrund och forskningsunderlag om effekterna av olika insatser, säger Jan Pettersson, kanslichef på EBA.

Rapporten visar på ett antal utmaningar för Regeringens ambition att skapa ökade synergier mellan utvecklingssamarbetet och handelspolitiken.

– Om man med handelspolitisk koppling avser ökad handel med Sverige kan man nog inte förvänta sig så stora effekter. De flesta nuvarande biståndsmottagare är små, fattiga och ligger för långt ifrån Sverige för att vara viktiga handelspartner. Men regionala strategier och program, som inkluderar länder med olika ekonomisk nivå och produktionsmöjligheter, kan fungera som plattformar för handelsrelaterat bistånd, menar rapportförfattare Ari Kokko.

I rapporten lyfter författarna fram biståndets möjlighet att motverka att nya regleringar fungerar som handelshinder.

– Ny EU-lagstiftning som syftar till att främja grön omställning och skydda mänskliga rättigheter riskerar att utestänga många företag från EU:s inre marknad. Därför är det särskilt viktigt med insatser för att förstå och uppfylla nya handelsregleringar, säger Ari Kokko.

Rapporten visar också att stärkandet av ”hård” infrastruktur, som vägar, hamnar och telekommunikation, ger hög avkastning genom att sänka frakt- och exportkostnader. De positiva effekterna är dock beroende av ”mjuk” infrastruktur, som institutioner och regler inom exempelvis det finansiella systemet, tulladministration och konkurrenslagstiftning som i sig har positiva effekter på internationell handel.

Välkommen till det digitala seminariet där utvärderingen presenteras 29 april klockan 13.00. Läs mer och anmäl dig: Välkommen till ett digitalt seminarium om handelsrelaterat bistånd

Rapporten lanseras i anslutning till seminariet och kommer då att finnas på vår webbplats, www.eba.se.

För frågor, vänd dig gärna till EBAs projektledare för rapporten, Markus Burman, markus.burman@gov.se, 072-547 40 23.

Expertgruppen för biståndsanalys (EBA) är en statlig kommitté som tar fram kunskap för att utveckla svenskt bistånd. EBA utvärderar och analyserar inriktning, styrning och genomförande av Sveriges internationella bistånd, med ett särskilt fokus på resultat och effekter. EBA är oberoende i relation till uppdragsgivaren regeringen, liksom i relation till vad som utvärderas, samt till studiernas rapportförfattare, som själva ansvarar för sina slutsatser och rekommendationer. Mottagare av kunskaperna är regeringen, UD, Sida, samt forskare, civilsamhällets organisationer och övriga aktörer inom biståndet. EBA är även ett forum för möten mellan forskning, praktik och politik.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Diös välkomnar Kronofogden som ny hyresgäst i Luleå

Published

on

By

Fastighetsägaren Diös och Kronofogden har tecknat ett grönt hyresavtal om ca 1 100 kvadratmeter modern kontorsyta på Sandviksgatan i centrala Luleå. Kontoret utvecklas efter myndighetens inredningskoncept ”Landskapet flyttar in” och verksamhetens behov. Fokus är att skapa en flexibel arbetsmiljö som stödjer ett verksamhetsanpassat arbetssätt. Inflyttning beräknas ske i december 2024.   

Kronofogden är en statlig myndighet som arbetar med skulder. Myndigheten har omkring 2 300 medarbetare utspridda på 32 orter i landet, varav 100 arbetar på kontoret i Luleå. Flytten till Sandviksgatan är i linje med myndighetens inriktningsbeslut om att nyttja sina kontor på bästa sätt och anpassa dem till ett nytt, verksamhetsanpassat arbetssätt. 

– Det är med stor glädje vi välkomnar Kronofogden till oss på Sandviksgatan. Kontorets goda tillgänglighet utgör ett viktigt mervärde för såväl medarbetare som besökare. Vi ser mycket fram emot att lämna över nycklarna till ett modernt och ändamålsenligt kontor i början på december, Urban Olofsson, kommersiell förvaltare, Diös Luleå.  

Diös och Kronofogden har tecknat ett grönt hyresavtal, vilket innebär att parterna tillsammans planerar ytorna med målet att minska miljöpåverkan och energianvändning.  

För ytterligare information kontakta gärna: 
Urban Olofsson, kommersiell förvaltare, Diös Luleå
Telefon: 010-470 98 02
E-post: urban.olofsson@dios.se

Jesper Andersson, Projektledare, Kronofogden
Telefon: 010-579 29 24
E-post: 
jesper.andersson@kronofogden.se

Diös Fastigheter äger och utvecklar både kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter i prioriterade tillväxtstäder. Med ett fastighetsvärde om 31 mdkr, ett bestånd om 359 fastigheter och en uthyrningsbar yta om 1 621 tkvm, är visionen att skapa Sveriges mest inspirerande städer. Marknaden sträcker sig från Borlänge till Luleå med huvudkontor i Östersund. Bolaget har sedan starten 2005 haft en kontinuerlig värdetillväxt i fastighetsportföljen och aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Large Cap. Läs mer om Diös på www.dios.se

Diös Fastigheter AB (publ), Box 188, 831 22 Östersund  |  Tel: +46 770-33 22 00, info@dios.se, www.dios.se  |  Org.nr: 556501-1771

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsrapport Q1 2024 – B3 Consulting Group AB (publ)

Published

on

By

Svag start på 2024

Januari – mars 2024

  • Omsättningen uppgick till 281,3 (324,6) MSEK, vilket motsvarar en minskning om -13,3 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 7,9 (40,9) MSEK med en rörelsemarginal (EBIT) om 2,8 procent (12,6). Rörelsemarginalen justerad för engångsposter uppgick till 3,8 procent.
  • Resultat efter skatt uppgick till 6,2 (33,6) MSEK.
  • Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -15,8 (36,9) MSEK.
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,63 (3,40) SEK.

Sverre Bjerkeli, tf VD och Koncernchef: Svag start på 2024, är botten nådd nu?

När vi stänger det första kvartalet 2024 kan vi konstatera att det svagare marknadsläget håller i sig. Omsättningen under det första kvartalet uppgick till 281,3 (324,6) MSEK, en minskning med 13,3 procent jämfört med samma period förra året. EBIT uppgick till 7,9 MSEK med en rörelse-marginal om 2,8 (12,6) procent. Det svaga resultatet beror på en lägre debiteringsgrad och färre konsulter i Q1. Vi känner fortsatt av en tuff marknad i Sverige medan vårt intressebolag i Polen rapporterar att marknaden har rört sig mot det bättre.

Kostnadsprogrammet “Hedgehog” på agendan, nya kostnadsinitiativ genomförs.
Framdriften i Hegdehog är tillfredsställande och i Q2 kommer vi gradvis ha uppnått 90 procent realisering av programmet. När den utmanande marknaden håller i sig, riktar vi nu också uppmärksamheten mot dotterbolagens overheadkostnader. Vi minskar antalet konsulter som varit obelagda en längre tid och kommer under en period prioritera marginal före tillväxt. När volymen faller behöver vi se över kostnader i våra dotterbolag. Vi har därför lanserat en fortsättning på vårt kostnadsbesparings-program som syftar till att säkerställa konkurrenskraft och finansiell hållbarhet i dotterbolagen. Målet är att förhindra att ”cost creep” i bolagen äter upp effekterna från Hedgehog i moderbolaget som går enligt plan. Det kommer troligen att ta två-tre kvartal innan vi har uppnått den önskade kostnadsnivån i de dotterbolag som nu har utmaningar. Målen med åtgärderna är att B3 ska komma stärkt och mer effektivt ur dagens svaga marknad. Om botten nu är nådd är svårt att säga, men debiteringsgraden i mars var något bättre än snittet för Q1. Ni kommer kanske ihåg att vi kommunicerade det motsatta i Q2 2023 där juni var svagare än snittet för Q2. En månad ’gör ingen sommar’, vi behöver flera mätpunkter för att vara trygga i att det vänder, men vi känner oss trygga med att det kommer vända.

B3s Magnificent 7 2023
Även om marknaden är svagare, finns det fortfarande flera ljusglimtar, och en av dessa är B3s Magnificent 7 som vi presenterade i B3s årsredovisning för 2023. Magnificent 7 är en term som ursprungligen härstammar från amerikansk westernfilm men det har också använts för en grupp av sju världsledande techbolag. B3s Magnificent 7 är sju av våra dotterbolag som växer 15 procent i snitt 2023, de är mycket lönsamma och de håller god fart in i 2024. Vi har valt att lyfta fram dem i rampljuset då de arbetar målmedvetet med att utveckla både bolaget och resultatet. I vår investerarsändning presenterar vi denna gång ett av dessa bolag, Rebel and Bird, och flera andra av våra M7-bolag har deltagit i tidigare presentationer.

Highlights i kvartalet
B3 hamnade på andraplatsen över mest attraktiva arbetsgivare för kvinnor inom IT i när Karriärföretagen presenterade resultaten från den senaste mätningen i mars. Vi har stort fokus på att vara en riktigt attraktiv och jämställd arbetsplats så resultaten gläder oss naturligtvis. Vi gläder oss också åt ett flertal nya kunduppdrag och ramavtal i Q1, bland annat med ett globalt industribolag.

Mobilisering och fokus inom generativ AI
I bokslutskommunikén berättade vi om B3s satsning på generativ AI där vi bygger en position som ett ledande konsultbolag. Vi strävar efter att nyttja kraften som finns i generativ AI, både för att själva bli mer effektiva och för att kunna hjälpa våra kunder att ta tillvara alla möjligheter som finns med AI.   

Ledarutveckling och optionsprogram
Vi har höga målsättningar för B3s utveckling och tillväxt och vi har också nyligen startat ett nytt 18 månader långt ledarskapsprogram för alla ledare i bolaget. I början av året kunde vi erbjuda våra ledare att investera i B3 genom att delta i ett nytt optionsprogram. Samtliga i ledningsgruppen och totalt 50 personer valde att ansluta till programmet. Totalt tecknades 270 000 optioner. Genom att involvera våra medarbetare som långsiktiga ägare, stimuleras ett fördjupat intresse för bolagets resultatutveckling.

Martin Stenström tillträder som ny VD
Det har blivit dags för mig att lämna över till Martin Stenström som nu tillträder som ny VD och koncernchef för B3. Med gedigen erfarenhet från både branschen och B3, är han en uppskattad kollega som tillsammans med alla våra kompetenta medarbetare kommer att leda B3 framåt.

Detta är därmed min sista delårsrapport och jag vill därför passa på tacka alla medarbetare och kunder för den här tiden som tf VD, även om jag kommer fortsätta mitt engagemang i B3s styrelse. Även om 2024 har börjat svagt kan vi ändå glädja oss åt flera ljusglimtar i kvartalet och genom de olika åtgärderna vi nu genomför stärker vi B3s konkurrenskraft och rustar för fortsatt tillväxt.

April 2024,
Sverre Bjerkeli

—————————————————————————————————

Presentation av rapporten

En presentation sänds via webb för investerare, analytiker och media den 25 april 09.00. Sändningen nås via www.b3.se/ir. Välj ”Se alla” under ”Rapporter och presentationer”.  Det finns möjlighet att via mejl ställa frågor via webbsändningen, såväl som i förväg via ir@b3.se

Shortly after publishing this quarterly report, it will also be available in English. Please click
on “En” in the top menu on our website www.b3.se

Om B3

B3 Consulting Group är ett expansivt konsultbolag med cirka 800 medarbetare. Med djup teknisk expertis och passion för innovation hjälper vi Sveriges främsta företag och organisationer att skapa morgondagens möjligheter genom digital transformation och verksamhetsutveckling. B3 har en prisbelönad företagskultur som värdesätter våra olikheter, erfarenheter och gemensamma energi. Vi strävar också efter att vara ett etiskt och transparent bolag med en positiv påverkan på samhälle, människor och miljö. B3 finns på nio orter i Sverige samt i Polen, med huvudkontor i Stockholm. Bolaget grundades 2003 och är sedan 2016 noterat på Nasdaq Stockholm på Small Cap-listan (B3). Omsättningen 2023 uppgick till 1 141 MSEK, med ett rörelseresultat (EBIT) om 86 MSEK. Mer information finns på www.b3.se.

Kalender

Årsstämma 2024 – 8 maj 2024

Delårsrapport januari-juni 2024 -16 juli 2024

Delårsrapport januari-september 2024 – 23 oktober 2024

Kontaktuppgifter

Sverre Bjerkeli, tf. VD och Koncernchef, +47 928 38 072, sverre.bjerkeli@b3.se
André Karlsson, CFO, 0738-35 14 20, andre.karlsson@b3.se
Katarina Lundqvist, Investor Relations, 0722-16 11 00, katarina.lundqvist@b3.se

Denna information är sådan information som B3 Consulting Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s Marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 april kl. 21.00 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.