Marknadsnyheter
Bränsleceller i kombination med ackumulatorer – en hållbar gamechanger inom intralogistik

Intralogistik är ett segment som har sett en snabbutveckling de senaste åren. Den pågående industriella automatiseringen har skapat helt nya möjligheter, med lager som har allt mindre behov av mänsklig närvaro.
– Ett modernt lager för typiska e-handelsvaror som kläder, hemelektronik, medicin med mera är igång dygnet runt, alla dagar på året, säger Sebastian Weber, CTO på myFC.
Utvecklingen inom lagerhantering sammanfaller med flera andra megatrender. En av dem är den ökande industriella automatiseringen – en möjliggörare för lagerlogistik som kan drivas effektivt, konkurrenskraftigt och kostnadseffektivt, dygnet runt utan avbrott. Det har i sin tur skapat förutsättningar för online-handeln som växt snabbt det senaste decenniet, inte minst under pandemiåren 2020 och 2021 när smittspridning och restriktioner gjorde det svårare att besöka fysiska butiker. Inom online-handeln har snabbheten i hanteringen accelererat och i dag krävs en mycket rask omsättning från order till leverans ut till kund. Där är automatiserade lager med självkörande truckar och robotar något av en förutsättning för att kunna infria kundens förväntningar på snabba leveranser och för att hålla nere kostnaderna.
Snabb utveckling. Enligt sajten Robotics and Automation News, som hänvisar till markandsanalysföretaget FactMR.com, väntas intralogistikmarknaden årligen växa med 15,5 procent mellan 2020 och 2030.
Möjliggör insourcing
Allt det här ger även upphov till ytterligare en förändring i samtiden, där automationen skapar möjligheter för företag att ta hem sin produktion från låglöneländer.
Också i det perspektivet har pandemin haft en inverkan. När lastfartygen från Asien slutade anlända till de europeiska hamnarna under våren 2020 skapade det en akut komponentbrist som fick fabriker att stänga ner, vilket väckte debatt om att ha produktionen geografiskt närmare.
Även händelsen med containerfartyget M/V Ever Given som gick på grund i Suezkanalen i mars 2021, och under en vecka spärrade av all fartygstrafik, satte fingret på svagheten med alltför decentraliserade leverantörskedjor. Incidenten fick stora konsekvenser, varje dygn passerar laster motsvarande upp till 12 procent av världshandeln genom kanalen. Med all önskvärd tydlighet har den sårbarhet en global inköps- och logistikkedja innebär åskådliggjorts. Det har blivit dyrt att köpa billigt, vilket öppnar upp för att närproducera inom EU, något som dock ställer höga krav på effektivitet för att hålla nere kostnaderna.
Kostnadseffektivt. Eftersom lagerrobotar med enbart batterier måste stå still och ladda förhållandevis länge krävs det ett överskott på robotar. Det överskottet går att reducera när batterierna kombineras med mikrobränsleceller.
Lång tid för laddning
Intralogistik är alltså något av en grundbult för stora marknadsmässiga förändringar. Men en stor del av den automatiska hanteringen i lagerlokaler som är i gång dygnet runt – där maskiner utför det mesta arbetet – görs av olika typer av uppkopplade eller programmerade lagerrobotar, som AGV:er och AMR:er. De självkörande truckarna drivs med batterier, vilket innebär att de står still och laddar cirka tio procent av dygnets timmar. Därför behövs ett överskott på truckar på cirka tio procent för att hanteringen ska kunna pågå oavbrutet. Det krävs även ett överskott på ytor för att rymma både det extra antalet truckar och de stationer som fordras för att ladda upp dem.
I det sammanhanget skulle en teknologi där batterier eller andra ackumulatorer – exempelvis större kondensatorer – kombinerade med den gröna teknologin med bränsleceller innebära avgörande fördelar.
Bränslecellernas vätgastank fylls upp mycket snabbt – på mindre än en minut – vilket ger fordonen en uptime på 99,5 procent. Tillgången på vätgas är dessutom god i samhället – även om avsaknaden av infrastruktur för tankning av bränslecellsbilar kan ge en motsatt bild. Gasen är även lätt att lagra lokalt, och har också fördelen att den inte släpper ut några fossila gaser alls. Den enda spillprodukten är rent vatten. Det är även förhållandevis enkelt att bygga upp sin egen infrastruktur med vätgastillverkning i anslutning till en anläggning – en metod som i kombination med energikällor som solceller, vindkraft eller vattenkraft även både är ett hållbart alternativ samt en potentiell lösning på de problem som många länder i dag möter när det gäller hur elektrisk effekt ska kunna levereras längre sträckor utan energiförluster till ett alltmer elberoende samhälle.
En lokal vätgasproduktion som drivs med solceller på taket, och som utnyttjar regnvatten som huvudsaklig råvara, är ett effektivt sätt att lagra den energi som produceras under ett soligt sommarhalvår för användning även under årets mörkare månader. Dessutom ger en egen elproduktion ett oberoende av fluktuerande elpriser, vilket ökar lönsamhet och konkurrenskraft, samt stärker företagets hållbarhetsarbete.
Egen elproduktion på plats är också ett kostnadseffektivt sätt att hantera begränsningarna i dagens kraftnät, där infrastrukturen inte är dimensionerad för det accelererande effektbehov som uppstår i takt med att elektrifieringen i samhället ökar. En utbyggnad av kraftnäten är – till skillnad från en etableringar av lokala produktionsenheter – mycket kostsam.
Ökad uptime. Ett drivpaket med både bränsleceller och batterier ökar driftstiden rejält.
Formbarhet förändrar spelplanen
Det svenska bränslecellsföretaget myFC har en patenterad teknologi som skiljer sig från konkurrenterna. Det gängse på marknaden är så kallade stackade bränsleceller, vilka är svåra att omforma och anpassa till specifika designlösningar. Stackade bränsleceller är fyrkantiga och kräver betydligt mer volym än myFC:s formbara mikrobränsleceller som går att göra små som ett kreditkort, och som även är möjliga att forma nästan hur som helst.
myFC har riktat in sig på ett lägre effektspann, från 1 watt upp till 3kW, där deras lösning har sina mest avgörande fördelar gentemot de stackade cellerna.
Företaget har en B2B-strategi där de identifierat självkörande och uppkopplade, autonoma, truckar som ett område där deras formbara, lätta och enkelt skalbara mikrobränsleceller skulle ge stora fördelar. Ett annat identifierat område är softmobility – exempelvis taxipoddar, sparkcyklar, elcyklar med mera.
Strategin har burit frukt. Under våren 2021 startade företaget ett samarbete med en av de globala aktörerna inom softmobility och under sommaren offentliggjordes även ett samarbete med en välkänd europeisk OEM.
– Jag ser intralogistik som en bransch där vår teknologi kan bli något av en gamechanger, både hållbarhetsmässigt och ekonomiskt, säger Sebastian Weber, CTO på myFC.
Vid frågor, vänligen kontakta:
myFC Press Office
E-mail: press@myfc.se
Telefon: 070 789 07 40
Certified Adviser:
Avanza Bank
E-mail: ca@avanza.se
Telefon: 08 409 421 20
Om myFC
Det svenska innovationsföretaget myFC erbjuder tunna, skalbara bränsleceller som är lätta att dimensionera och anpassa till eldrivna produkter. myFC utvecklar tekniklösningar där batteri och vätgasbaserade bränsleceller samexisterar för utökad användning och minskad klimatpåverkan. myFC grundades 2005 och noterades i maj 2014 på NASDAQ First North Growth Market. Huvudkontoret ligger i Stockholm. För mer information, besök myFC.se
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke