Connect with us

Marknadsnyheter

Bränsleceller i kombination med ackumulatorer – en hållbar gamechanger inom intralogistik

Published

on

Intralogistik är ett segment som har sett en snabbutveckling de senaste åren. Den pågående industriella automatiseringen har skapat helt nya möjligheter, med lager som har allt mindre behov av mänsklig närvaro.
– Ett modernt lager för typiska e-handelsvaror som kläder, hemelektronik, medicin med mera är igång dygnet runt, alla dagar på året, säger Sebastian Weber, CTO på myFC.

Utvecklingen inom lagerhantering sammanfaller med flera andra megatrender. En av dem är den ökande industriella automatiseringen – en möjliggörare för lagerlogistik som kan drivas effektivt, konkurrenskraftigt och kostnadseffektivt, dygnet runt utan avbrott. Det har i sin tur skapat förutsättningar för online-handeln som växt snabbt det senaste decenniet, inte minst under pandemiåren 2020 och 2021 när smittspridning och restriktioner gjorde det svårare att besöka fysiska butiker. Inom online-handeln har snabbheten i hanteringen accelererat och i dag krävs en mycket rask omsättning från order till leverans ut till kund. Där är automatiserade lager med självkörande truckar och robotar något av en förutsättning för att kunna infria kundens förväntningar på snabba leveranser och för att hålla nere kostnaderna.


Snabb utveckling. Enligt sajten Robotics and Automation News, som hänvisar till markandsanalysföretaget FactMR.com, väntas intralogistikmarknaden årligen växa med 15,5 procent mellan 2020 och 2030.

Möjliggör insourcing
Allt det här ger även upphov till ytterligare en förändring i samtiden, där automationen skapar möjligheter för företag att ta hem sin produktion från låglöneländer.
Också i det perspektivet har pandemin haft en inverkan. När lastfartygen från Asien slutade anlända till de europeiska hamnarna under våren 2020 skapade det en akut komponentbrist som fick fabriker att stänga ner, vilket väckte debatt om att ha produktionen geografiskt närmare.
Även händelsen med containerfartyget M/V Ever Given som gick på grund i Suezkanalen i mars 2021, och under en vecka spärrade av all fartygstrafik, satte fingret på svagheten med alltför decentraliserade leverantörskedjor. Incidenten fick stora konsekvenser, varje dygn passerar laster motsvarande upp till 12 procent av världshandeln genom kanalen. Med all önskvärd tydlighet har den sårbarhet en global inköps- och logistikkedja innebär åskådliggjorts. Det har blivit dyrt att köpa billigt, vilket öppnar upp för att närproducera inom EU, något som dock ställer höga krav på effektivitet för att hålla nere kostnaderna.

Kostnadseffektivt. Eftersom lagerrobotar med enbart batterier måste stå still och ladda förhållandevis länge krävs det ett överskott på robotar. Det överskottet går att reducera när batterierna kombineras med mikrobränsleceller.

Lång tid för laddning
Intralogistik är alltså något av en grundbult för stora marknadsmässiga förändringar. Men en stor del av den automatiska hanteringen i lagerlokaler som är i gång dygnet runt – där maskiner utför det mesta arbetet – görs av olika typer av uppkopplade eller programmerade lagerrobotar, som AGV:er och AMR:er. De självkörande truckarna drivs med batterier, vilket innebär att de står still och laddar cirka tio procent av dygnets timmar. Därför behövs ett överskott på truckar på cirka tio procent för att hanteringen ska kunna pågå oavbrutet. Det krävs även ett överskott på ytor för att rymma både det extra antalet truckar och de stationer som fordras för att ladda upp dem.
I det sammanhanget skulle en teknologi där batterier eller andra ackumulatorer – exempelvis större kondensatorer – kombinerade med den gröna teknologin med bränsleceller innebära avgörande fördelar.
Bränslecellernas vätgastank fylls upp mycket snabbt – på mindre än en minut – vilket ger fordonen en uptime på 99,5 procent. Tillgången på vätgas är dessutom god i samhället – även om avsaknaden av infrastruktur för tankning av bränslecellsbilar kan ge en motsatt bild. Gasen är även lätt att lagra lokalt, och har också fördelen att den inte släpper ut några fossila gaser alls. Den enda spillprodukten är rent vatten. Det är även förhållandevis enkelt att bygga upp sin egen infrastruktur med vätgastillverkning i anslutning till en anläggning – en metod som i kombination med energikällor som solceller, vindkraft eller vattenkraft även både är ett hållbart alternativ samt en potentiell lösning på de problem som många länder i dag möter när det gäller hur elektrisk effekt ska kunna levereras längre sträckor utan energiförluster till ett alltmer elberoende samhälle.
En lokal vätgasproduktion som drivs med solceller på taket, och som utnyttjar regnvatten som huvudsaklig råvara, är ett effektivt sätt att lagra den energi som produceras under ett soligt sommarhalvår för användning även under årets mörkare månader. Dessutom ger en egen elproduktion ett oberoende av fluktuerande elpriser, vilket ökar lönsamhet och konkurrenskraft, samt stärker företagets hållbarhetsarbete.
Egen elproduktion på plats är också ett kostnadseffektivt sätt att hantera begränsningarna i dagens kraftnät, där infrastrukturen inte är dimensionerad för det accelererande effektbehov som uppstår i takt med att elektrifieringen i samhället ökar. En utbyggnad av kraftnäten är – till skillnad från en etableringar av lokala produktionsenheter – mycket kostsam.
 


Ökad uptime. Ett drivpaket med både bränsleceller och batterier ökar driftstiden rejält.

Formbarhet förändrar spelplanen
Det svenska bränslecellsföretaget myFC har en patenterad teknologi som skiljer sig från konkurrenterna. Det gängse på marknaden är så kallade stackade bränsleceller, vilka är svåra att omforma och anpassa till specifika designlösningar. Stackade bränsleceller är fyrkantiga och kräver betydligt mer volym än myFC:s formbara mikrobränsleceller som går att göra små som ett kreditkort, och som även är möjliga att forma nästan hur som helst.
myFC har riktat in sig på ett lägre effektspann, från 1 watt upp till 3kW, där deras lösning har sina mest avgörande fördelar gentemot de stackade cellerna.
Företaget har en B2B-strategi där de identifierat självkörande och uppkopplade, autonoma, truckar som ett område där deras formbara, lätta och enkelt skalbara mikrobränsleceller skulle ge stora fördelar. Ett annat identifierat område är softmobility – exempelvis taxipoddar, sparkcyklar, elcyklar med mera.
Strategin har burit frukt. Under våren 2021 startade företaget ett samarbete med en av de globala aktörerna inom softmobility och under sommaren offentliggjordes även ett samarbete med en välkänd europeisk OEM.
– Jag ser intralogistik som en bransch där vår teknologi kan bli något av en gamechanger, både hållbarhetsmässigt och ekonomiskt, säger Sebastian Weber, CTO på myFC.

Vid frågor, vänligen kontakta:
myFC Press Office
E-mail: press@myfc.se
Telefon: 070 789 07 40

Certified Adviser:
Avanza Bank
E-mail: ca@avanza.se
Telefon: 08 409 421 20

Om myFC
Det svenska innovationsföretaget myFC erbjuder tunna, skalbara bränsleceller som är lätta att dimensionera och anpassa till eldrivna produkter. myFC utvecklar tekniklösningar där batteri och vätgasbaserade bränsleceller samexisterar för utökad användning och minskad klimatpåverkan. myFC grundades 2005 och noterades i maj 2014 på NASDAQ First North Growth Market. Huvudkontoret ligger i Stockholm. För mer information, besök myFC.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Smart High Tech: Kommuniké från årsstämman den 16 maj 2024

Published

on

By

Nedan anges de huvudsakliga besluten vid årsstämman, samtliga beslut var enhälliga

* Mats Ekberg valdes till ordförande att leda årsstämman.

* Vid stämman var 10 495 191 (59,07 %) av totalt 17 768 850 aktier och 23 095 191 (76,05) av totalt 30 368 850 röster representerade.

* Stämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkning.

* Stämman beslutade att disponera resultatet enligt styrelsens förslag vilket innebar att årets resultat balanseras i ny räkning.

* Styrelsens ledamöter samt verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
 

* Till styrelseledamöter som inte är anställda i Bolaget utgår ett styrelsearvode om vardera tre prisbasbelopp och till styrelseordförande utgår ett arvode om sex prisbasbelopp för tiden fram till nästa årsstämma. Ersättningen betalas ut efter genomfört uppdrag och till då gällande prisbasbelopp. Ersättning till revisor utgår mot godkänd löpande räkning.

* Vid därefter företagna val utsågs för tiden fram till nästa årsstämma följande funktionärer:

  • Johan Liu, ordförande  
  • Mats Augurell, ledamot
  • Bill Brox, ledamot
  • Henrik Rhedin, ledamot
  • Lars-Inge Sjöqvist, ledamot
  • Natalie Liu, suppleant

* Till bolagets revisor valdes revisionsbolaget GrantThornton med huvudansvarig revisor Victor Cukierman.

* Stämman beslutade om ett bemyndigande till styrelsen att under tiden fram till nästa årsstämma få genomföra en emission av högst det antal aktier och/eller teckningsoptioner som omfattas av begränsningarna i för bolaget senast antagna bolagsordning. Emissionen kan vara en företrädesemission eller en riktad emission och betalas kontant, genom apport eller genom kvittning.

För mer information om SHT Smart High-Tech AB, vänligen kontakta:

VD Lars Almhem

+46 704 180 000

lars.almhem@smarthightech.com

Kort om SHT Smart High-Tech AB

SMART HIGH TECH är genom den patenterade produkten GT-TIM® utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

Visionen för SMART HIGH TECH är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserade material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Detta ska ske genom hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SMART HIGH TECH har tillverkningsenheter av sin GT-TIM® produkt i Göteborg, Sverige, samt i Shanghai, Kina, med försäljning till företag och konsument inom elektronikbranschen på en global marknad.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.