Connect with us

Marknadsnyheter

Brighters distributörer i Nigeria och Ghana önskar omförhandla distributionsavtal – estimerade intäkter förväntas att väsentligt reduceras eller inte förverkligas.

Published

on

Brighter AB (Publ), (”Företaget” eller ”Brighter”) meddelade idag att det har erhållit information från företagets distributionspartner Wssonlines Nigeria Ltd i Nigeria och Fretac Plus Ventures i Ghana (”Distributörerna”) att de vill omförhandla distributionskontrakten i Nigeria och Ghana som omfattar Actiste® (”Actiste® Service”) och Actiste® Mini, som tillkännagavs den 30 december 2020. Företaget förväntar nu att de beräknade intäkterna från dessa distributionsavtal (anges nedan) kommer att reduceras avsevärt eller inte kommer att förverkligas.

Processer för produktgodkännande i Nigeria och Ghana pågår, därav har de första beställningarna ännu inte lagts.

Distributörerna har uttryckt intresse för fortsatt samarbete med Brighter för att introducera Actiste® -tjänsten till deras inflytelserika nätverk på de relevanta marknaderna. Brighter ställer sig i nuläget positiva till ett fortsatt kommersiellt partnerskap – vars villkor dock måste diskuteras.

Brighter har kommit överens med distributörerna att exklusiviteten i Nigeria och Ghana nu upphör att gälla. Följaktligen är Brighter nu fritt att ingå nya kontrakt med andra potentiella distributionspartners. Brighter har pågående diskussioner med andra potentiella distributörer som är aktiva i regionen och som uttryckt intresse för Brighters lösningar.

Bakgrund

Företaget kommunicerade den 30 december 2020, följt av ett klargörande den 5 januari 2021, två femåriga distributionsavtal avseende Actiste och Actiste Mini i Nigeria och Ghana, med ordrar värda 2,3 miljoner euro i Nigeria och 1,2 miljoner euro i Ghana.

Med förbehåll för marknadsgodkännanden godkände distributörerna att beställa minst
3000 (Nigeria) och 1 500 (Ghana) abonnemang motsvarande en första förskottsbetalning på minst 576 000 euro för Nigeria och 306 000 euro för Ghana, med 50% att betalas vid beställning och resterande 50% vid leverans. Återstoden av prenumerationsbetalningarna skulle göras med tre (3) motsvarande förskott i sex (6) månaders intervall. Utöver detta fanns en överenskommelse om minimileveranser för det första samt för följande år.

Partnerskapen förhandlades fram och undertecknades av den tidigare Brighter -ledningen i slutet av 2020. Sedan dess har Brighters kundengagemangsteam genomfört regelbundna möten med distributörernas representanter för att följa upp projektet, inklusive registreringsaktiviteter. Detta är ett standardförfarande för företaget i samarbeten med sina distributionspartners.

Distributörerna meddelade Brighter idag att de vill omförhandla distributionskontrakten i Nigeria och Ghana som omfattar Actiste® -tjänsten. De har uttryckt önskan att fortsätta arbeta med Brighter i en annan kapacitet än som exklusiva distributörer. Följaktligen har de inte för avsikt att fullgöra de köpåtaganden som tidigare meddelats vilket innebär att exklusiviteten i båda länderna inte längre gäller.

Under Brighters engagemang i Nigeria och Ghana har projektteamet fått ytterligare insikt och kunskap om marknaden vilket kommer att användas för kommande potentiella möjligheter för Brighters produkter.

Nästa steg

Företaget arbetar för att komma fram till en överenskommelse där distributörerna fortsätter att arbeta med Brighter i en annan kapacitet.

Då ensamrätten i Nigeria och Ghana upphör att gälla, är Brighter nu fritt att ingå nya kontrakt med andra potentiella distributionspartners. Företaget diskuterar kontinuerligt med andra distributörer som visat intresse för Actiste Service på den afrikanska marknaden, även i Nigeria och Ghana.

Brighter har full kontroll över och fortsätter att driva produktregistreringsprocessen och importlicensansökan för att få nödvändiga produktgodkännanden för att sälja Actiste®, Actiste Mini® och Actiste®-tjänsten i Nigeria och Ghana.

”Även om detta naturligtvis inte är vad vi hade hoppats, är vi positiva till möjligheten att fortsätta samarbetet med våra partners i Nigeria och Ghana. Jag hoppas att vi, med ett nytt omförhandlat avtal, kommer att kunna dra nytta av det arbete som de har gjort hittills. Eftersom vi nu är fria att förhandla med andra potentiella distributörer i regionen har vi andra alternativ. Brighter har redan identifierat potentiella distributörer med omfattande nätverk inom Medtech-sektorn som är relevanta för Brighter, och vi förbereder oss för att gå in i sådana diskussioner. Enligt IDF Diabetes Atlas 9th Edition är Africa är listat som regionen med den högsta andelen odiagnostiserad diabetes, med 60% av de vuxna som för närvarande lever med diabetes, helt omedvetna om deras tillstånd. Brighter kommer att fortsätta arbetet med att komma in på dessa marknader med Actiste-lösningen,” säger Christer Trägårdh, styrelseordförande på Brighter.
För ytterligare information, vänligen kontakta:

 

Investor Relations
IR@brighter.se

Certified Adviser
Brighter’s Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB,
+46 (0)8 – 684 211 10, 
adviser@eminova.sewww.eminova.se

Denna information är sådan information som Brighter AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 7 september 2021 kl. 17:15 CET.

Om Brighter AB (publ)
Brighter är ett svenskt healthtech-bolag med en vision om en enklare vardag för människor som lever med en kronisk sjukdom. Vi tror att en datacentrisk approach är nyckeln till att ge smartare vård. Våra lösningar har utvecklats med en vision om att stärka och underlätta flödet av valida hälso- och behandlingsdata mellan patienter, deras nära och kära och deras vårdgivare – med målet att förbättra livskvaliteten, minska belastningen på sjukvården och öppna upp nya möjligheter för datadriven forskning. Brighter är certifierat under ISO 13485. 2019 utnämndes bolaget till vinnare i Swecare Rising Stars Award. Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market/BRIG.

För mer information, besök vår webbplats via följande länk: https://brighter.se/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsrapport tre 2024

Published

on

By

Stockholm 2024-11-14

Fullständig rapport finns bilagd samt på bolagets hemsida https://nanocapgroup.com/financial-reports

Finansiell översikt

KONCERNEN (MSEK) Q32024 Q32023 q1-32024 q1-32023 Helår2023
Totala intäkter MSEK 7,4 7,2 24,8 25,5 34,0
Resultat efter finansiella poster MSEK -16,9 -5,9 -21 -47,2 -47,8
Balansomslutning MSEK 75,6 94,4 75,6 94,4 94,7
Soliditet (%) 85,6 83,9 85,6 83,9 83,5
Resultat per aktie i snitt (sek) -2,48 -1,41 -3,18 -6,73 -6,54
MODERFÖRETAGET (MSEK) Q32024 Q32023 q1-32024 q1-32023 Helår2023
Totala intäkter MSEK 0,4 0,6 1,4 2,0 2,4
Resultat efter finansiella poster MSEK 2,9 0,0 6,6 -3,9 -4,4
Balansomslutning MSEK 58 56,4 58 56,4 57,6
Soliditet (%) 71,2 48,9 71,2 48,9 45,7
Resultat per aktie i snitt (sek) 0,51 0,00 1,15 -0,93 -1,23

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN (KVARTAL tre 2024)

  • Det har inte skett händelser av väsentlig betydelse för NanoCap under perioden.  

 

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG (KVARTAL tre 2024)

  • Det har inte skett händelser av väsentlig betydelse för NanoCap efter periodens utgång

VD har ordet
Detta kvartal har varit något svagare för NanoCap, inom ramen för en fortsatt svag marknad. Vi söker aktivt efter positiva tecken inom mikrosektorn, men de är i stort sett frånvarande. Vi fortsätter att noggrant utvärdera potentiella bolag men bedömer att våra kärninnehav erbjuder en betydande uppsida jämfört med alternativa investeringar. Under kvartalet minskade substansvärdet marginellt, från 23 till 21 kronor per aktie. Bland orsakerna till minskningen finns negativ utveckling i innehaven i MOBA och Mediacle, som noterade nedgångar på 12 % respektive 17 %. Av det totala negativa rörelseresultatet om 16,9 MSEK kan cirka 15,3 MSEK hänföras till nedskrivningar av aktievärden, varav cirka 11 MSEK gäller dotterbolaget B01 Invest.

 

De få positiva tecknen kommer från områden där vi har direkt kontroll, särskilt vårt rörelsedrivande bolag Precisionstål, som fortsatt visar tillväxt om cirka nio procent. Rörelseresultatet var positivt, om än blygsamt, med ett överskott om 0,1 MSEK. Mer betydelsefull var dock den ökade ordervolymen, som vid periodens utgång visar på ökad aktivitet och lovande utsikter för fortsatt tillväxt.

Mot denna bakgrund noterar vi återigen att räntehöjningarna, som inleddes 2022, haft en stor påverkan på mikrosektorn. Värderingarna på småbolag har minskat markant, och investerarnas intresse har svalnat, vilket resulterat i lägre likviditet. Under dessa marknadsförhållanden har hög transaktionsintensitet ofta lett till förluster, då den minskade likviditeten skapar större volatilitet och osäkerhet i aktiekurserna. I detta klimat har en långsiktig strategi blivit mer hållbar, med fokus på våra kärninnehav och deras utveckling för att generera stabila vinster och starka kassaflöden som kan motstå konjunktursvängningar.

Med denna insikt riktar NanoCap sina resurser mot att vidareutveckla de nuvarande kärninnehaven. Vi bedömer att det är viktigare att stödja dessa bolag och bidra till att de genomför lönsamma och hållbara investeringar än att aktivt söka nya direktinvesteringar i NanoCap. Genom att bygga en robust portfölj med långsiktigt värdeskapande bolag kan NanoCap bättre hantera marknadens osäkerheter och skapa en stabil grund för framtida avkastning, snarare än att förlita sig på kortsiktiga transaktionsvinster i ett oförutsägbart marknadsklimat.

Avslutningsvis: Världen omkring oss är fylld av både utmaningar och möjligheter, men genom att fokusera på det vi kan påverka och se möjligheter istället för hot, samtidigt som vi inte låter oss påverkas av bruset runtomkring, når vi våra mål snabbare. Med fokus på prestation, våra kärninnehav och våra medarbetare är jag övertygad om att NanoCap befinner sig i rätt position för att skapa långsiktig utveckling. 

På återhörande,
Thomas Jansson, 

// 

För mer information, kontakta bolaget på:
ir(at)nanocapgroup.com
www.nanocapgroup.com

Denna information är sådan information som NanoCap Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14  november 2024 18:00 CET.

NanoCap Group AB (publ)

NanoCap har som verksamhet att äga tillväxtbolag samt utveckla och lansera in-house projekt. Målet är att de bolag NanoCap äger i inom 36 månader ska struktureras och förberedas för notering. NanoCap har för avsikt att vara aktiva i våra portföljbolag.

NanoCap Group AB (publ) är listat på Nasdaq First North Growth Market. Amudova AB är NanoCap Group ABs Certified Adviser. Tel: 08-546 017 58 E-mail: info@amudova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från extra bolagsstämma den 14 november 2024 i Respiratorius AB (publ)

Published

on

By

Idag, den 14 november 2024, hölls extra bolagsstämma i Respiratorius AB (publ). Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades.

Beslut om (A) ändring av bolagsordningen; och (B) minskning av aktiekapitalet för förlusttäckning

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om ändring av bolagsordningens 4–5 §§ så att gränserna för aktiekapitalet och antalet aktier i bolaget ändras.

 

Stämman beslutade vidare i enlighet med styrelsens förslag om minskning av bolagets aktiekapital med 10 197 100,85 kronor för förlusttäckning och utan indragning av aktier. Genom minskningen minskar aktiekapitalet från 25 492 744,85 kronor till 15 295 644,00 kronor varvid samtidigt aktiens kvotvärde minskar från 0,05 kronor till cirka 0,030 kronor.

 

Beslut om (A) ändring av bolagsordningen; och (B) sammanläggning av aktier

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om sammanläggning av aktier (s.k. omvänd split) innebärande att 100 befintliga aktier sammanläggs till 1 aktie (1:100). Syftet med sammanläggningen är att uppnå ett för bolaget ändamålsenligt antal aktier och förbättra handelsvillkoren och tillförlitligheten avseende bolagets aktiekurs. Sammanläggningen innebär att antalet aktier minskas till totalt 5 098 548 stycken. Samtidigt ökar aktiens kvotvärde från cirka 0,030 kronor till 3 kronor. För att möjliggöra sammanläggningen beslutades det även om ändring av bolagsordningens 5 § så att gränserna för antalet aktier i bolaget ändras.

 

Styrelsen bemyndigades att fastställa avstämningsdag för sammanläggningen, vilken dock inte får infalla före den tidpunkt då beslutet om sammanläggningen har registrerats vid Bolagsverket. Vidare information om förfarandet vid sammanläggningen kommer att offentliggöras i samband med att styrelsen beslutar om avstämningsdag.

 

Lund den 14 november 2024

Respiratorius AB (publ)

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Johan Drott
VD Respiratorius AB
+46 709-22 41 40
johan.drott@respiratorius.com

 

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 november 2024.

Respiratorius AB (publ) utvecklar kandidater till nya effektiva läkemedel för behandling av aggressivt lymfom. Bolagets affärsidé är att utveckla kandidater till nya läkemedel baserade på patentsökta substanser, som i prekliniska studier visat överlägsna resultat jämfört med det som i dag betraktas som standardbehandling. För mera information om Respiratorius, besök www.respiratorius.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Savills: Svenska kontorsmarknaden fortsatt stark i internationell jämförelse

Published

on

By

14 november 2024

Savills: Svenska kontorsmarknaden fortsatt stark i internationell jämförelse

 

Enligt Savills senaste researchrapport är den svenska kontorsmarknaden fortsatt attraktiv för investerare, med en investeringsvolym på 15 miljarder kronor fram till tredje kvartalet 2024. Svenska institutioner dominerar marknaden på både köp- och säljsidan. Den tidigare snabbväxande coworking-trenden avtar i takt med att traditionella hyresvärdar erbjuder hyresgäster flexiblare villkor och ökande kostnader pressar coworking-operatörer.

 

Ur ett europeiskt perspektiv står Sverige ut som en stabil investeringsmarknad. Under perioden Q1–Q3 2024 stod Stockholm för hela 96% av den totala transaktionsvolymen på kontorsmarknaden. Under Q3 2024 hade Stockholm CBD ett av de lägsta direktavkastningskraven och den fjärde högsta hyresnivån i Europa. Vakansgraden i Stockholm CBD låg 110 punkter under genomsnittet på 8,7% för 26 utvalda CBD-områden i Europa, däribland Paris, Milano, Madrid och London-City, vilket indikerar en stark efterfrågan på effektiva kontorsytor i centrala lägen.

 

Kontorsinvesteringarna för årets tre första kvartal låg i nivå med 2023, dock fortfarande under det femåriga genomsnittet på 28 miljarder kronor. Svenska investerare dominerade med 100% av den totala transaktionsvolymen, och institutionerna och pensionsfonderna stod för 60% av förvärvsvolymen för kontor. Dessa långsiktiga investerare stärkte ytterligare sin närvaro på den svenska kontorsmarknaden, vilket bidrog till att Sverige hade en av de lägsta direktavkastningskraven för kontor i Europa, på 4,0%.

 

          Vi ser en tydlig polarisering på kontorsmarknaden där högkvalitativa fastigheter i attraktiva lägen fortsatt är eftertraktade, medan ineffektiva fastigheter i sekundära områden möter utmaningar. Investerare söker alltmer efter fastigheter med rätt ESG-profil och flexibilitet för att minska vakansrisken och stärka konkurrenskraften, säger Niklas Samuelsson, Vd på Savills Sweden.

 

Samtidigt har coworking-utbudet i Stockholm ökat med 400 % sedan 2014 men förväntas under 2024 uppvisa en viss avmattning i Stockholm, Göteborg och Malmö.

 

          Efter en snabb tillväxt saktar nu coworking-marknaden i storstäderna in, när traditionella hyresvärdar erbjuder hyresgästerna mer flexibla villkor och stigande kostnader påverkar operatörerna. Under 2024 förväntas coworking-utbudet i storstäderna att minska med 2,7%, och vissa coworking-aktörer har redan lämnat marknaden, säger Maryrose David, analyschef på Savills Sweden.

Savills genomförde även en enkät bland svenska kontorshyresgäster under våren och sommaren 2024 som visade att närhet till kollektivtrafik och moderna kontorsmiljöer värderades högt. Många föredrog en hybrid arbetsmodell, med distansarbete kombinerat med närvaro på kontoret. Trots hög närvaro mitt i veckan var efterfrågan på större kontorsytor låg, även om hyresgäster påpekade behovet av fler samtals- och teamsrum. Undersökningen visade också ett behov av tydligare riktlinjer för distansarbete och bättre samordning för att stärka kontorsnärvaron.

Rapporten inkluderade även en jämförelse mellan kontorsmarknaderna i Sverige, Europa och USA. Resultaten indikerade att den svenska och europeiska kontorsmarknaden hade återhämtat sig starkare än den nordamerikanska efter pandemin, med lägre vakansgrader, bättre utvecklad kollektivtrafik och mer robusta internationella investeringar. I kontrast stod USA inför högre vakansgrader och lägre efterfrågan, vilket tydliggjorde regionala skillnader i kontorsmarknadens framtida utveckling.

 

För information kontakta:

   

Niklas Samuelsson, Vd Savills Sweden 
Tel: +46 73 349 87 49

niklas.samuelsson@savills.se

 

Maryrose David, Head of Research Savills Sweden 
Tel: +46 73 634 51 13

maryrose.david@savills.se

Om Savills

Savills är en av världens ledande fastighetsrådgivare med 40 000 anställda och över 700 kontor i 70 länder runt om i världen. I Sverige tillhandahåller Savills bred expertis till både lokala och internationella kunder. Vi erbjuder rådgivning inom fastighetstransaktioner, corporate finance, värdering, analys och due diligence, uthyrning, hyresgästrådgivning, fastighetsförvaltning, fastighetsservice samt bygg- och projektledning. Las mer på savills.se

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.