Connect with us

Marknadsnyheter

Brighters distributörer i Nigeria och Ghana önskar omförhandla distributionsavtal – estimerade intäkter förväntas att väsentligt reduceras eller inte förverkligas.

Published

on

Brighter AB (Publ), (”Företaget” eller ”Brighter”) meddelade idag att det har erhållit information från företagets distributionspartner Wssonlines Nigeria Ltd i Nigeria och Fretac Plus Ventures i Ghana (”Distributörerna”) att de vill omförhandla distributionskontrakten i Nigeria och Ghana som omfattar Actiste® (”Actiste® Service”) och Actiste® Mini, som tillkännagavs den 30 december 2020. Företaget förväntar nu att de beräknade intäkterna från dessa distributionsavtal (anges nedan) kommer att reduceras avsevärt eller inte kommer att förverkligas.

Processer för produktgodkännande i Nigeria och Ghana pågår, därav har de första beställningarna ännu inte lagts.

Distributörerna har uttryckt intresse för fortsatt samarbete med Brighter för att introducera Actiste® -tjänsten till deras inflytelserika nätverk på de relevanta marknaderna. Brighter ställer sig i nuläget positiva till ett fortsatt kommersiellt partnerskap – vars villkor dock måste diskuteras.

Brighter har kommit överens med distributörerna att exklusiviteten i Nigeria och Ghana nu upphör att gälla. Följaktligen är Brighter nu fritt att ingå nya kontrakt med andra potentiella distributionspartners. Brighter har pågående diskussioner med andra potentiella distributörer som är aktiva i regionen och som uttryckt intresse för Brighters lösningar.

Bakgrund

Företaget kommunicerade den 30 december 2020, följt av ett klargörande den 5 januari 2021, två femåriga distributionsavtal avseende Actiste och Actiste Mini i Nigeria och Ghana, med ordrar värda 2,3 miljoner euro i Nigeria och 1,2 miljoner euro i Ghana.

Med förbehåll för marknadsgodkännanden godkände distributörerna att beställa minst
3000 (Nigeria) och 1 500 (Ghana) abonnemang motsvarande en första förskottsbetalning på minst 576 000 euro för Nigeria och 306 000 euro för Ghana, med 50% att betalas vid beställning och resterande 50% vid leverans. Återstoden av prenumerationsbetalningarna skulle göras med tre (3) motsvarande förskott i sex (6) månaders intervall. Utöver detta fanns en överenskommelse om minimileveranser för det första samt för följande år.

Partnerskapen förhandlades fram och undertecknades av den tidigare Brighter -ledningen i slutet av 2020. Sedan dess har Brighters kundengagemangsteam genomfört regelbundna möten med distributörernas representanter för att följa upp projektet, inklusive registreringsaktiviteter. Detta är ett standardförfarande för företaget i samarbeten med sina distributionspartners.

Distributörerna meddelade Brighter idag att de vill omförhandla distributionskontrakten i Nigeria och Ghana som omfattar Actiste® -tjänsten. De har uttryckt önskan att fortsätta arbeta med Brighter i en annan kapacitet än som exklusiva distributörer. Följaktligen har de inte för avsikt att fullgöra de köpåtaganden som tidigare meddelats vilket innebär att exklusiviteten i båda länderna inte längre gäller.

Under Brighters engagemang i Nigeria och Ghana har projektteamet fått ytterligare insikt och kunskap om marknaden vilket kommer att användas för kommande potentiella möjligheter för Brighters produkter.

Nästa steg

Företaget arbetar för att komma fram till en överenskommelse där distributörerna fortsätter att arbeta med Brighter i en annan kapacitet.

Då ensamrätten i Nigeria och Ghana upphör att gälla, är Brighter nu fritt att ingå nya kontrakt med andra potentiella distributionspartners. Företaget diskuterar kontinuerligt med andra distributörer som visat intresse för Actiste Service på den afrikanska marknaden, även i Nigeria och Ghana.

Brighter har full kontroll över och fortsätter att driva produktregistreringsprocessen och importlicensansökan för att få nödvändiga produktgodkännanden för att sälja Actiste®, Actiste Mini® och Actiste®-tjänsten i Nigeria och Ghana.

”Även om detta naturligtvis inte är vad vi hade hoppats, är vi positiva till möjligheten att fortsätta samarbetet med våra partners i Nigeria och Ghana. Jag hoppas att vi, med ett nytt omförhandlat avtal, kommer att kunna dra nytta av det arbete som de har gjort hittills. Eftersom vi nu är fria att förhandla med andra potentiella distributörer i regionen har vi andra alternativ. Brighter har redan identifierat potentiella distributörer med omfattande nätverk inom Medtech-sektorn som är relevanta för Brighter, och vi förbereder oss för att gå in i sådana diskussioner. Enligt IDF Diabetes Atlas 9th Edition är Africa är listat som regionen med den högsta andelen odiagnostiserad diabetes, med 60% av de vuxna som för närvarande lever med diabetes, helt omedvetna om deras tillstånd. Brighter kommer att fortsätta arbetet med att komma in på dessa marknader med Actiste-lösningen,” säger Christer Trägårdh, styrelseordförande på Brighter.
För ytterligare information, vänligen kontakta:

 

Investor Relations
IR@brighter.se

Certified Adviser
Brighter’s Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB,
+46 (0)8 – 684 211 10, 
adviser@eminova.sewww.eminova.se

Denna information är sådan information som Brighter AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 7 september 2021 kl. 17:15 CET.

Om Brighter AB (publ)
Brighter är ett svenskt healthtech-bolag med en vision om en enklare vardag för människor som lever med en kronisk sjukdom. Vi tror att en datacentrisk approach är nyckeln till att ge smartare vård. Våra lösningar har utvecklats med en vision om att stärka och underlätta flödet av valida hälso- och behandlingsdata mellan patienter, deras nära och kära och deras vårdgivare – med målet att förbättra livskvaliteten, minska belastningen på sjukvården och öppna upp nya möjligheter för datadriven forskning. Brighter är certifierat under ISO 13485. 2019 utnämndes bolaget till vinnare i Swecare Rising Stars Award. Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market/BRIG.

För mer information, besök vår webbplats via följande länk: https://brighter.se/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.