Connect with us

Marknadsnyheter

BRIS rådde bot på tystnaden och skapade årets ideella kampanj

Published

on

ti, nov 14, 2017 19:19 CET

Organisationen Bris vill finnas där barnen finns, möta dem och ge stöd på deras villkor. I Brisbot, en ny chatbott som ger snabba svar direkt i messenger-appar som Kik och Facebook Messenger kunde man göra just detta. Ett lyhört och välgjort grepp menar 100w-juryn och prisar kampanjen med 100W.

I Sverige finns två miljoner barn, men bara ett Bris. Något som resulterat i en ibland lång väntetid till stödverksamheten. Brisbot lanserades inför julen 2016 som ett komplement till Bris kuratorer och en möjlighet att läsa och ”prova på” Bris stödverksamhet utan att behöva vänta. Till Brisbot kan barn ställa frågor utifrån förvalda alternativ och få svar som är skrivna av Bris kuratorer. Med Brisbot hoppas Bris kunna sänka trösklarna till stödverksamheten och nå fler barn och unga.

Kampanjen blev omskriven, Brisboten delad, och flera barn fick en mindre ensam jul. Nu vinner kampanjen 100W.

Juryns motivering:

Det är inte alltid så lätt att vara ung. Vem lyssnar och vem ser? Vinnaren av årets 100-wattare är välgjord, smart och relevant. Med stor lyhördhet och fingertoppskänsla för sin målgrupp och var de hänger, lyckas de inte bara att nå ut. De får målgruppen att nå in. För när något känns jobbigt, behöver man kanske bara någon att prata med. Även om det är en bot.

75 watt:
”Foundation 500” skapad av HM Foundation och Volontaire.       

50 watt:
”Vem ser?” från Göteborgs Stadsmission och Dear Friends.         

Se alla vinnare i 100-wattaren här:
https://100wattaren.se/content/vinnarna-2017

För mer information, bilder och kommentarer, vänligen kontakta:

Tero Marjamäki, pressansvarig, 0736 53 71 36,
tero@annons.se

Om 100-wattaren:

100-wattaren är tävlingen som har arrangerats sedan 1990. 100-wattaren belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Kommunikationens mål ska vara väl definierat och resultatet mätt. Smartast lösning utifrån insikterna som gett fantastiska resultat vinner. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer. Läs mer på 100wattaren.se. 

Om Sveriges Annonsörer

Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på
annons.se
.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Skogen och EU: Så har svenska partier agerat i Europaparlamentet

Published

on

By

Skogen har blivit en stor fråga inom EU de senaste åren. Landshypotek Bank har nu sammanställt hur EU-parlamentarikerna ställt sig i olika frågor som rör svenska skogarna.

Länge hanterades skogsfrågor som nationell kompetens och utanför EU. Det gäller fortfarande på papperet, men inte i praktiken. Den senaste tiden har EU snarare översvämmats av frågor som rör skogen. När frågor om klimat, energi, miljö, naturvård, finansmarknadens investeringar och konkurrenskraft lyfts inom EU ställs alltid frågan: hur används de europeiska skogarna?

Besluten som tas i EU påverkar särskilt skogsägare, men också alla som bor i ett skogsland som Sverige, där skogen är betydelsefull för miljö och näringsliv.   

Inför EU-parlamentsvalet har Landshypotek Bank sammanställt hur partierna ställt sig i sju lagstiftningsfrågor som rört svenska skogarna under den gångna mandatperioden. Det gäller:

  1. Förordning om restaurering av natur
  2. LULUCF
  3. Avskogningsförordningen
  4. Förnybartdirektivet
  5. Förordningen för förpackningar och förpackningsavfall
  6. Taxonomin samt
  7. Certifiering av kolkrediter.

Svaren har listats i för och emot – men partierna har också kunnat motivera sina svar.

Sammanställningen visar att det finns två huvudlinjer i hur partierna har agerat.

  • I den första huvudlinjen finns partierna som uttryckligen säger sig agera för svenska skogsintressen och tenderar därmed ofta hamna emot den lagstiftning som föreslagits.

    Agerandet sker på två sätt. Ett sätt är att tydligt bara vara emot föreslagen lagstiftning. Här hamnar alltid SD i de sju frågorna vi har lyft, men ibland även C, M, Kd och S. De sistnämnda partierna skiljer sig dock från SD, då de ibland också kan agera aktivt för att försöka påverka förslagets utformning till det bättre. Det sker eftersom partierna räknar med att förslaget ändå kommer att få majoritet och röstas igenom. Resonemanget är att det är bättre att försöka påverka ett förslag, än att bara säga nej. Det kan handla om skydd mot inskränkningar i äganderätten, produktion av skogsråvara och bioenergi.
     

  • I den andra huvudlinjen finns L, Mp och V som i de sju frågorna sätter europeiska intressen och globala intressen först, m.a.o. före svenska skogsintressen. De är för den lagstiftning som föreslagits inom EU i alla frågor vi undersökt, eftersom de exempelvis uppfattar det som föreslås som bäst för den globala miljön. Svenska skogsintressen underordnas globala intressen, såsom skydd av naturvärden.

– Skogen rymmer mycket av lösningarna på framtidsfrågorna för bland annat den gröna omställningen. Därför kommer intresset för EU-politik som påverkar de svenska skogarna inte att minska. Det finns alla skäl för fler att ta del av hur svenska partier och kandidater ser på skogen och hur de har agerat, säger Martin Kihlberg, hållbarhetschef på Landshypotek Bank.

Resultatet av undersökningen bifogas och kan läsas här: PowerPoint-presentation (landshypotek.se)

Översikt:

Landshypotek – trygg finansiering sedan 1836

Landshypotek grundades 1836 och är idag till utlåningen en av de tio största bankerna i Sverige. Banken räknas vara av systemvikt för utlåningen till jord- och skogsbruksnäringen. Banken växer snabbt på marknaden för bolån till hus samt sparande, och fortsätter vara ledande bank i finansieringen av jord- och skogsbruksfastigheter. Landshypotek Bank ägs av 34 000 jord- och skogsbrukskunder organiserade i en ekonomisk förening, har drygt 240 medarbetare och verkar över hela landet.

Kontakta för ytterligare information

Jonas Feinberg, presskontakt Landshypotek Bank, 070-349 24 10, jonas.feinberg@landshypotek.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

STILL – ett unikt kvalitetsamarbete mellan Gense och Frantzén Projects

Published

on

By

Genom minimalistiska långa linjer, mjuka skulpturala kurvor och varsamt bearbetade detaljer lyfter STILL den moderna och nordiska stilen. En diskret och ren design, som skapar ett elegant uttryck av bestick som nästan svävar ovanför bordet. STILL är en bestickserie framtagen av Gense och Frantzén Projects för Studio Frantzén London.

– Det mest spännande med projektet har varit att se våra idéer ta form och bli verklighet. Från de första trevande skisserna till de slutliga besticken, har varje fas varit en fröjd. Särskilt givande har det varit att se hur vår design mottagits och sedan använts i en restaurangmiljö, där funktionalitet och estetik verkligen samspelades, säger Mette Østergaard Gudiksen, Head of PR & Social Media på Gense.

Samarbetet mellan Gense och Studio Frantzén har präglats av professionalism och kreativitet. De två aktörerna har arbetat nära från projektets start, från de första designskisserna till färdig produkt. Den nära dialogen mellan parterna har säkerställt att den gemensamma visionen kunde förverkligas på bästa sätt.

Vi passade på att prata med Stefan Gissberg, Communication Director på Frantzén Group om hur samarbetet sett ut.

Vad gjorde att ni valde att samarbeta med Gense som bestickleverantör till Studio Frantzén London?

” Gense var det perfekta valet för oss när vi letade efter en partner för att skapa skräddarsydda bestick för vårt koncept. Alla våra restauranger utomlands har en nordisk kärna, vilket är mycket viktigt för oss när vi skapar våra upplevelser. Därför var valet av Gense självklart när vi skulle skapa en skräddarsydd bestickserie.”

Vad var viktigt för er när ni valde att ta fram STILL tillsammans med Gense? Vilka kvalitéer sökte ni?

”Målet var att skapa en modern men tidlös bestickserie. Skaftet skulle kännas bekvämt i handen, oavsett om det var en förrättsgaffel eller en huvudrättsgaffel. Vi ville att besticken skulle se slanka ut men inte vara för lätta, och deras utseende på bordet var också mycket viktigt. Dessutom behövde vi en yta som klarar av restaurangservice utan att behöva putsas hela tiden. Därför valde vi en finish som är varken helt matt eller helt glansig.”

Vad skulle du säga att val av bestick gör för skillnad för en matupplevelse?

Besticken är av stor betydelse i alla våra restauranger och något vi lägger mycket arbete på. Det kanske inte är det första du lägger märke till när du sätter dig ned, men när maten serveras och dina händer börjar använda besticken, blir deras kvalitet väldigt viktig.”

Gense grundades i Eskilstuna 1856 och är en av Nordens största och mest kända leverantörer av bestick av högsta kvalitet i silver och rostfritt stål. Företagets produkter har alltid kännetecknats av sin både klassiska och nyskapande design – med en perfekt kombination av form och funktion. Sedan 1920-talet har Gense knutit till sig välkända formgivare och arbetar nära skickliga hantverkare, för att säkerställa hög kvalitet och innovation.

– En av de största utmaningarna har varit att hitta den rätta balansen mellan estetik och funktionalitet. Vi ville skapa bestick som både såg vackert ut på bordet och kändes bra i handen. Detta krävde en noggrann avvägning av vikt, balans och ytbehandling för att säkerställa att besticket inte bara var estetiskt tilltalande, utan också robust nog för frekvent användning i en restaurang. Det är de små detaljerna som gör skillnaden och som bidrar till en förhöjd matupplevelse. Det har krävt noggranna överväganden och precision i tillverkningen. Vi är otroligt stolta över resultatet! Avslutar Mette.

STILL finns att köpa hos utvalda återförsäljare och via https://www.gensestore.com/se/.

Gense grundades 1856 av hantverkaren Gustav Eriksson och är idag en av Europas ledande besticktillverkare. Varumärket bygger på en lång hantverkstradition och tidlös skandinavisk design. 1982 tilldelades Gense titeln Kunglig Hovleverantör av den svenska kungen. Titeln är ett tydligt bevis på att Genses produkter håller högsta kvalitet.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Getinge introducerar Poladus 150 – ny innovation inom lågtemperatursterilisering

Published

on

By

Idag lanserar Getinge sin senaste innovation inom lågtemperatursterilisering, designad för värmekänsliga kirurgiska instrument – Poladus 150. Utrustad med avancerad barriärteknik mot korskontaminering spelar Poladus 150 en avgörande roll i att förebygga vårdrelaterade infektioner.

Getinges nya lågtemperaturautoklav med förångad väteperoxid (VH2O2), Poladus 150, verkar vid en skonsam temperatur upp till 55°C, vilket säkerställer att instrument utan lumen, flexibla lumen och rigida lumen är redo för nästa operation.

”Denna lansering är en betydande milstolpe för vår verksamhet inom sterilgodshantering. Poladus 150 förverkligar vår ambition att vara en ledande aktör inom VH2O2-lågtemperatursterilisering, vilket är ett av de mest dynamiska segmenten, i och med utvecklingen av alltmer avancerade endoskopiska och robotiska ingrepp. Denna produktlansering är ett utmärkt tillskott till vår portfölj för steriltekniska avdelningar,” säger Stéphane Le Roy, President Surgical Workflows på Getinge.

Lanseringen innebär framsteg inom området och för med sig en rad fördelar som sätter nya standarder inom sterilgodshantering.

”Poladus 150 erbjuder konkurrenskraftiga steriliseringskrav och kapacitet, vilket säkerställer ett säkert och effektivt sätt att omprocessera både flexibla och rigida instrument som används vid endoskopi och kirurgiska ingrepp,” säger Sophia Brüggemann, Produktchef på Getinge.

Autoklavens innovativa design med barriär mot korskontaminering säkerställer separata luftflöden i olika zoner, vilket förhindrar spridning av skadliga bakterier och virus. Det i sin tur hjälper till att förebygga vårdrelaterade infektioner som utgör en betydande risk för patienter och kan resultera i allvarliga komplikationer och förlängda sjukhusvistelser.

”Vi har prioriterat operatörens välmående och effektivitet med funktioner som en bekväm inlastningshöjd, automatiserad flasklucka, fotsensor för handsfree-drift och en RFID-läsare för smidig identifiering av användare,” förklarar Sophia.

Getinges Poladus 150 är designad för att vara en högpresterande maskin som säkerställer ett smidigt arbetsflöde på sjukhus. Dess snabba förvärmningstid, stora kammarkapacitet och dimensioner är anpassade för att möta de höga kraven inom steriltekniska miljöer.

”Med Poladus 150 erbjuder vi hög genomströmning utan att kompromissa med kvalitet eller säkerhet, vilket ser till att sjukhus kan hålla jämna steg med sina steriliseringsbehov,” tillägger Sophia.

Digital uppkoppling och spårbarhet av kirurgiska instrument är också några av produktens fördelar. Poladus 150 ansluter till FleetView, ett verktyg för livscykelhantering av enheter, samt till T-DOC, Getinges mjukvara för sterilgodshantering. Denna integration strömlinjeformar sjukhusens enhetshantering och möjliggör enkel instrumentspårning.

Getinge kommer att erbjuda ett brett utbud av förbrukningsvaror inom lågtemperatursterilisering för att komplettera Poladus 150. Det inkluderar H2O2-sterilant, biologiska och kemiska indikatorer, VH2O2-tejp, samt Tyvek®-rullar och -påsar. Förbrukningsvarorna är designade för att leverera säkert och smidigt arbetsflöde.

Sophia betonar det holistiska tillvägagångssättet för Poladus 150:

”Vi introducerar ett omfattande ekosystem inom sterilisering som förbättrar arbetsflödet och säkerheten för vårdgivare över hela världen.”

Upptäck Poladus 150 >>

Denna text är avsedd att ge information till en internationell publik utanför USA.

Mediakontakt:

Caroline Örmgård, Head of Public & Media Relations
Telefon: +46 (0)10 335 0041
E-post:
 caroline.ormgard@getinge.com

Om Getinge
Med en fast övertygelse om att alla människor och samhällen ska ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och Life Science-institutioner med produkter och lösningar som har utvecklats för att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsflöden. Erbjudandet omfattar produkter och lösningar för intensivvård, kardiovaskulära procedurer, operationssalar, sterilgodshantering samt Life Science-sektorn. Getinge har cirka 12 000 medarbetare världen över och produkterna säljs i mer än 135 länder.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.