Connect with us

Marknadsnyheter

”Brist på kunskap största hindret mot säkerheten”

Published

on

Aktörer i offentlig sektor är mer förberedda och har större förtroende för att verksamheten ska kunna stå emot digitala attacker än privata företag. Det visar en omfattande nordisk undersökning om digital säkerhet som genomförts av Telenor i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Telenor har intervjuat företrädare för företag, offentlig sektor och privatpersoner i Sverige, Norge, Danmark och Finland i Nordens mest omfattande undersökning om digital säkerhet. Det är tydligt att aktörer i offentlig sektor oftare blir utsatta för attacker än privata företag och kanske är det därför de också i högre grad svarar att de är förberedda och har högre förtroende för det egna säkerhetsarbetet än aktörer från privata företag. I motsats till detta svarar privatpersoner i Sverige att de har relativt lågt förtroende för att myndigheterna ska kunna stå emot attacker.

Öppenheten kring att bli utsatt är en annan fråga där svenska företag utmärker sig som de i Norden som lägger minst vikt vid att agera transparent. Endast 51 procent av de svarande svenska företagen anser att företag som är öppna om incidenter bygger förtroende och bättre rykte, motsvarande siffra från övriga länder ligger på 60–70 procent. Samtidigt är de svenska företagarna mindre oroade än kollegor från grannländerna, både för att attacker ska skada företaget och för att varumärket ska skadas.

         Vi är nog lite naiva i Sverige och det oroar mig att många av svaren tyder på att det saknas kunskap bland företagen. Just bristen på kunskap och expertis uppges också vara det största hindret från att skydda sig så här borde vi kunna göra insatser i Sverige. Med tanke på att kunskapsnivån är lägre än nödvändigt borde investeringsviljan vara stor, men även här ligger vi tyvärr lägst i Norden, menar Marcus Lundblad, säkerhetsexpert på Telenor.

Marcus Lundblad skerhetsexpert p Telenor

Vi är minst oroade över att råka ut för cyberbrott på jobbet

Majoriteten av privatpersonerna i Sverige (63 procent) anser att det är viktigt att vi skyddar oss mot olika typer av bedrägerier och cyberkriminalitet. I grannländerna är motsvarande procentsats 36–54. Insikten har blivit större sedan tidigare mätningar, men 32 procent svarar fortfarande att de inte tror att det är så viktigt. De flesta uppger att det de gör för att skydda sig är att undvika att klicka på okända länkar eller öppna okända filer.

         Det är jättebra att vara skeptisk, men det som skulle behövas utöver det är att använda enkla åtgärder som till exempel tvåfaktorsautentisering där det går. Vi behöver generellt även bli mycket bättre på vår lösenordshantering – ha unika lösenord på varje ställe och använda långa, komplexa lösenord som är svåra att lista ut, tipsar Marcus Lundblad.

Att bli av med uppgifter till banken eller bli ID-kapad är fortfarande det som oroar oss mest och det är på det privata planet vi oroar oss och där vi säger oss ha blivit utsatta. 91 procent säger att de inte har råkat ut för något cyberbrott eller försök till detta på sin arbetsplats och endast 12 procent säger sig vara oroade över att tappa kontrollen över arbetsrelaterade dokument.

Svenska företag använder AI minst i Norden

I undersökningen ställdes även frågor relaterade till AI och säkerhet. Svaren visar att svenska invånare är de som är minst oroade över AI-relaterade bedrägerier samtidigt som de har lägst förtroende för att de ska upptäcka bedrägerier som skapats av AI.

Både privatpersoner och företag tror att AI skapar större skada än nytta för säkerheten, även om företagen är något mer optimistiska.

När det gäller företag och offentlig sektor ligger Sverige efter när det gäller användningen av AI. Bara 9 procent av de svenska företagen säger sig ha använt AI som ett verktyg, jämfört med 13–18 procent i övriga länder.

         Användandet ser väldigt lågt ut i undersökningen, vilket antagligen beror på att många inte är medvetna om hur AI är integrerat i de tjänster de köper eller nyttan det tillför på arbetsplatsen. Experimentering kring AI har skjutit i taket och det är viktigt att företag sätter riktlinjer och hänger med i utvecklingen, säger Marcus Lundblad.

Resultat bland företag/offentlig sektor i Sverige (ett urval)

  • 23 procent har upplevt cybersäkerhetsincidenter eller attacker det senaste året, i offentlig sektor; 49 procent
  • Störst är oron för malware och att data ska läcka
  • 40 procent tror att de kommer att investera mer i cybersäkerhet inom en snar framtid (övriga länder 58–68 procent)
  • 68 procent har förtroende för att deras verksamhet kan upptäcka och reagera på attacker (övriga länder: 83–87 procent)
  • Största hindren är brist på kunskap och expertis (33 procent) samt brist på förståelse och medvetenhet hos anställda (19 procent)
  • 15 procent tror att AI kan förstärka säkerheten medan 27 procent tror att den är en risk. 23 procent tror inte att AI vare sig förstärker eller försvagar säkerheten.

Resultat bland privatpersoner (ett urval)

  • 63 procent anser att de behöver skydda sig själva och sin data mot olika typer av bedrägerier och cyberkriminalitet (36–48 procent i övriga länder)
  • Störst är oron för att bli av med bankinformation (86 procent) och ID-kapningar (83 procent). 32 procent är oroliga för att tappa kontroll över sina sociala medier, bland 18–29-åringar är 44 procent oroliga.
  • 50 procent har fått mejl eller sms som varit misstänkt bluff medan 42 procent har tagit emot bedrägerisamtal och 26 procent att de uppmärksammat investeringsbedrägerier och 23 procent att de upplevt falska webbsidor och onlinebutiker.
  • 66 procent är oroliga för vad en cyberattack kan innebära för samhällets säkerhet (48–65 procent i övriga länder) och 40 procent tror att nationella myndigheter är rustade att avvärja större cyberattacker (47–67 i övriga länder).
  • 8 procent tror att AI kan stärka säkerheten medan 35 tror att AI försvagar säkerheten. 21 procent tror inte att AI vare sig förstärker eller försvagar säkerheten.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av Norstat på uppdrag av Telenor Group i slutet av oktober 2023. Bland de svarande finns cirka 500 representanter för företag och offentlig sektor i varje land och cirka 1000 privatpersoner i respektive land. Undersökningen görs två gånger/år.

För att få tillgång till mer data, mejla press@telenor.se

Presskontakt

Boel Bengtsson
08-410 100 40
press@telenor.se

Om Telenor

Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av hela Sveriges befolkning. Telenor Sverige tillhandahåller idag cirka 3 miljoner mobilabonnemang och har cirka 700 000 fiber- och bredbandskunder samt en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 12,6 miljarder kronor (2023) och har cirka 1 600 anställda.

Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele, data och media, med cirka 158 miljoner kunder. Koncernen är en av världens största mobiloperatörer med en omsättning på 99 miljarder norska kronor (2022) och cirka 14 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).

Läs mer på www.telenor.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.