Connect with us

Marknadsnyheter

Busskontrakt för 100 miljarder ska upphandlas

Published

on

2019 inleddes en puckel av offentliga upphandlingar av svensk busstrafik. Fram till 2023 kommer busstrafik för 100 miljarder kronor att ha handlats upp av offentliga beställare. Genom att följa branschens rekommendationer i större uträckning skapas ett strukturerat och långsiktigt arbete där båda parter vinner på avtalet och resenärerna får mer kollektivtrafik för pengarna. Idag publicerar Sveriges Bussföretag rapporten ” 2019 startår för upphandlingspuckel i kollektivtrafiken – busskontrakt för över 100 miljarder ska upphandlas” som visar hur de regionala upphandlingarna av busstrafiken såg ut 2019.

Rapporten är en del av den kontinuerliga uppföljning av läget i den upphandlade busstrafiken som Sveriges Bussföretag gör. Den systematiska uppföljningen gör det möjligt att följa utvecklingen för den upphandlade busstrafiken i ett längre perspektiv. Det ger också värdefull kunskap för det gemensamma arbetet Sveriges Bussföretag gör tillsammans med offentliga beställare av kollektivtrafik inom ramen för Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik.

Årets rapport visar att exempelvis index, som är en av de branschgemensamma rekommendationerna, år 2019 följdes knappt 90 procent i de upphandlingar som avgjordes under året. En hög siffra som visar på de branschgemensamma rekommendationernas betydelse och legitimitet.

– Samtidigt, när vi publicerar rapporten nu sommaren 2020, har vi bakom oss en vår som varit en av de tuffaste för hela samhället och den svenska bussbranschen. Vårens reserestriktioner har inneburit dramatiskt minskade intäkter för hela kollektivtrafiken, både den offentligt upphandlade busstrafiken och den kommersiella linje- och turistbusstrafiken. Landets bussföretag liksom regionala kollektivtrafikmyndigheter, länstrafikbolag och aktörer inom den svenska besöksnäringen blöder, säger Anna Grönlund, branschchef och vice VD Sveriges Bussföretag. Hon fortsätter:

– Vi är också mitt i en av de största upphandlingsperioderna för svensk busstrafik på 10 år. Den här rapporten skildrar inte vårens utveckling, men vi publicerar regelbundet andra beskrivningar av verkligheten här och nu. I det sammanhanget vill jag också särskilt peka på den konstruktiva position som Region Stockholm och dess Trafikförvaltning tagit under våren, där man beslutat sig för att upprätthålla en närapå ordinarie kollektivtrafik och ersatt sina trafikföretag för tappade intäkter på grund av minskat resande i linje med ett normalår. Tillsammans kan vi då, både offentliga aktörer och trafikföretag, upprätthålla en robust kollektivtrafik som ger möjlighet för människor som behöver och kan resa att färdas utan trängsel och med minskad smittorisk.
människor som behöver och kan resa att färdas utan trängsel och med minskad smittorisk.

 

För frågor kontakta:

Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag 0706 12 71 74 anna.gronlund@transportforetagen.se 

Lars Annerberg, rapportförfattare och sakkunnig 0706 24 36 00
lars.annerberg@transportforetagen.se 

Ebba Fredin, pressansvarig Transportföretagen 0730 44 71 20
ebba.fredin@transportforetagen.se

Sveriges Bussföretag är ett arbetsgivar- och branschförbund inom Transporföretagen och Svenskt Näringsliv. Förbundet har drygt 300 medlemsföretag. Medlemmarna är busstrafikföretag och bussresearrangörer som bedriver yrkesmässig verksamhet. Sveriges Bussföretag startade 1 januari 2014, när Bussarbetsgivarna och Svenska Bussbranschens Riksförbund slog ihop sina verksamhetsområden. Läs mer på sverigesbussforetag.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys