Marknadsnyheter
Byggandet av den första multifunktionskorvetten inleddes vid Raumovarvet – grundliga förberedelser ligger bakom det betydelsefulla projektet för Finlands försvar
Rauma Marine Constructions Oy (RMC Defence Oy) har påbörjat tillverkningen av den första multifunktionskorvetten inom stridsfartygsprojektet Flottilj 2020. Flottilj 2020 innefattar byggandet av totalt fyra multifunktionskorvetter som är anpassade för Östersjöns varierande förhållanden. Av säkerhetsskäl kommer de unika stridsfartygen att byggas inuti den nya universalhallen.
Produktionen av den första multifunktionskorvetten inom Flottilj 2020-projektet inleddes måndagen den 30 oktober på Raumovarvet med en traditionell stålskärningsceremoni.
Rauma Marine Constructions (RMC) och dess dotterbolag RMC Defence Oy bygger sammanlagt fyra multifunktionskorvetter av Pohjanmaa-klass. De högpresterande fartygen är utformade för Östersjöns varierande förhållanden, från höststormar till isiga och frusna förhållanden.
”Vi är stolta över vår roll i detta viktiga projekt. Produktionsstarten i dag är en tydlig indikation på att vi framgångsrikt har slutfört den krävande planeringsfasen och har en stark grund för att börja tillverka fartygen,” säger Mika Nieminen, verkställande direktör för RMC.
Multifunktionskorvetterna tillverkas i en ny universalhall som byggts för projektet. Hallen lämpar sig utmärkt för produktionen av fartygen och garanterar säkerhet och kvalitet. Därtill har RMC gjort betydande investeringar i stålproduktion för att möjliggöra svetsning av tunnare plåtar. RMC har även byggt ett referensblock på fartyget för att fastställa den tekniska produktionskapaciteten för projektet. På så sätt har man säkerställt att investeringarna är lämpliga för stridsfartygsproduktion, kontrollerat mått- och formnoggrannhet, verifierat designens användbarhet i praktiken och testat olika tekniska lösningar för utrustning och material.
Unika stridsfartyg bygger vidare på Raumovarvets starka tradition
Finlands sjöförsvar har länge förlitat sig på Raumos varvsindustri och kompetens, eftersom nästan alla stridsfartyg för Marinen som beställts sedan 1990 har byggts i Raumo. Dessutom har en betydande mängd fartyg som ägs av den finska staten, såsom alla isbrytare och bevakningsfartyg för den finska gränsbevakningen, byggts och underhållits i Raumo. Raumo besitter unik kännedom och kompetens och anläggningar för att framgångsrikt hantera Flottilj 2020-projektet. Dessutom byggs det samtidigt bestående kunskap för fartygens hela livscykel i Raumo.
Det finns inga referenser för multifunktionskorvetter med Flottilj 2020-projektets prestanda någon annanstans i världen. Fartyg i Pohjanmaa-klass är utrustade med betydande bevakningsförmåga i luften, på ytan och under vattnet. Dessutom har de kapacitet för att lägga ut sjöminor, bekämpa ytfartyg, ubåtar och luftvärn samt leda marina operationer. Korvetterna har förmåga till långvariga insatser året runt i alla väder- och isförhållanden på Östersjön. Utöver inhemska operationer kan fartygen användas för krishanteringsuppdrag och som en del av Natos permanenta sjöförband.
”Vid planeringen har särskild vikt lagts vid stöttålighet, bullernivåer och kontroll av flimmer över vattenytan. Multifunktionskorvetterna är den första fartygsklassen i den Finska Marinen som planeras och byggs under övervakning av ett klassificeringssällskap, inklusive isrörlighet. Produktutvecklingen av de tekniskt utmanande korvetterna kommer att fortsätta efter produktionsstarten,” säger kommodor (i avsked) Timo Ståhlhammar, RMC:s projektledare.
Projektet Flottilj 2020 kommer som helhet att slutföras fram till år 2029, med en direkt sysselsättningseffekt på cirka 3 600 årsverken i Finland.
Två passagerarfärjor avsedda för Tasmanien byggs vid sidan av stridsfartygen
RMC är ett inhemskt ägt företag, med en orderstock på mer än 1 miljard euro. Förutom multifunktionskorvetterna bygger Raumovarvet två passagerarfärjor för Spirit of Tasmania. Det första fartyget sjösattes fredagen den 27 oktober och skrovsammansättningen av det andra fartyget i byggbassängen har påbörjats.
Innan byggandet av korvetterna i Pohjanmaa-klass har RMC byggt ett antal tekniskt avancerade kommersiella fartyg. Förra året levererade RMC den energieffektiva passagerarfärjan MyStar till Tallink Silja, som trafikerar mellan Tallinn och Helsingfors. År 2021 levererade RMC Aurora Botnia, en passagerarfärja som vunnit internationella priser för sin miljöprestanda, till Wasaline.
Multifunktionskorvetterna i siffror:
- Längd: 117 m
- Bredd: 16 m
- Djup: 5 m
- Hastighet: 26 knop (48 km/h)
- Besättning: 70
Ytterligare information och intervjuförfrågningar:
Hanna-Kaisa Koskinen
kommunikationsdirektör, Rauma Marine Constructions Oy
+358 50 384 3660
hanna-kaisa.koskinen@rmcfinland.fi
Fotografier: https://rmckuvapankki.photos/public-folder/
Rauma Marine Constructions (RMC) är ett av Europas ledande skeppsbyggnadsföretag. Det Raumobaserade företaget grundades sommaren 2014 och är helt finskägt. RMC är specialiserat på konstruktion och underhåll av passagerarfärjor, isbrytare och försvarsfartyg. För mer information besök www.rmcfinland.fi.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke