Connect with us

Marknadsnyheter

Calmark lanserar utökat kostnadsbesparingsprogram med fokus på ökad försäljning

Published

on

Calmark Sweden AB (publ) meddelar idag ett antal organisatoriska förändringar för att förbättra förutsättningarna för ytterligare affärer.

För att bevara bolagets betydande värde och möjliggöra att bolagets potential realiseras kommer ytterligare organisatoriska förändringar genomföras och det kostnadsbesparingsprogram som initierades i höstas att utökas.

 

”På mindre än fem år – som dessutom innefattat en pandemi – har Calmark utvecklat en färdig bilirubinmätare som kommer spara både lidande, tid och pengar globalt. Dessutom har en produktionslina med kapacitet att producera 6 miljoner tester per år byggts upp. En oberoende klinisk studie hos ett framträdande universitetssjukhus är färdig och många distributörsavtal finns på plats. Nu är det dags att bevisa återkommande försäljning.” säger Mathias Karlsson, grundare av Calmark och styrelseledamot. ”Det tar tid för sjukvården att ändra rutiner och ta in nya produkter och vi behöver därför anpassa oss till det. Därmed krävs en mindre och mer kommersiellt fokuserad organisation än när Calmark var i utvecklingsfas.”

 

Samtliga kostnader i bolaget minskas ytterligare för att möjliggöra tid för fortsatt fokus på försäljning. En process inleds med intentionen att minska antalet anställda i bolaget och skapa en mindre organisation med fokus på säljaktiviteter. För verksamheten viktiga nyckelpersoner kommer istället att fortsätta arbeta på konsultbasis. De kommunicerade åtgärderna gör att de månatliga kostnaderna minskar med mer än 50%.

 

 

 

 

Denna information är sådan som Calmark Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-05-17 09:30 CET.

För mer information om Calmark Sweden AB, vänligen kontakta:

Camilla Arneving, tillförordnad VD
Tel: +46 (0)10 204 01 50
E-post: camilla.arneving@calmark.se 
www.calmark.se 

Calmark Sweden AB är ett medicintekniskt bolag som tillverkar och säljer en patientnära analysmetod (PNA) med enklare och snabbare analyser av medicinska tillstånd hos nyfödda. Den unika testplattformen består av ett bärbart instrument och testkassetter för olika biomarkörer. Det första testet, Neo-Bilirubin, är CE-märkt och mäter bilirubinnivån i helblod för att upptäcka gulsot hos nyfödda. I västvärlden medför införandet av PNA-tester stora besparingar och kortare vårdkedjor. I mindre utvecklade sjukvårdssystem erbjuder Calmarks produkt ett stöd för diagnos som idag inte finns eftersom tillgången på sjukhuslaboratorier många gånger är begränsad. Calmark siktar på att bli den globala ledaren och att långsiktigt erbjuda alla relevanta tester för nyfödda oavsett var i världen de föds. B-aktien är noterad på Spotlight Stock Market och handlas under namnet CALMA B. Läs mer på www.calmark.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys