Connect with us

Marknadsnyheter

Camanio Care breddar produktfamiljen med BikeAround ™ Screen

Published

on

to, okt 12, 2017 09:38 CET

Välfärdsteknikföretaget Camanio Care AB (publ) lanserar en ny produkt inom affärsområdet Aktivering. BikeAround Screen är en mindre version av BikeAround jDome, där den karaktäristiska ”kupolen” ersatts av en platt skärm. Lösningen har efterfrågats av ett flertal organisationer som ser ett behov av ett kompletterande verktyg som underlättar aktivering för fler.

BikeAround jDome är Camanio Cares unika hjälpmedel som gör det möjligt för exempelvis demensdrabbade eller funktionshindrade att aktivera sig och stimulera sinnet. Lösningen gör det möjligt att cykla i sina barndomstrakter, eller vart som helst i världen, genom en unik mjukvara som använder bilder från Google Street View. En ”levande” film av omgivningen projiceras runt användaren under cyklingen, vilket stimulerar minnen, kognition och humör. BikeAround Screen är en kompaktare version av BikeAround jDome som dessutom är mer modulär.

– BikeAround Screen kan kopplas till en vanlig TV och enkelt flyttas mellan olika rum på exempelvis äldreboenden eller gruppbostäder, säger Camanio Cares VD Catharina Borgenstierna.

– Den nya lösningen öppnar långsiktigt också upp för en bredare familj inom Aktivering och blir skalbar i både mjuk- och hårdvara för möjliga framtida applikationer.

Läs mer om BikeAround Screen och BikeAround jDome
här
.

Aktivering en nyckelfråga inom vård och omsorg

I Sverige lever ca 160 000 personer med en demenssjukdom. Varje år insjuknar runt 24 000 personer och ungefär lika många dör. Sjukdomen kan inte botas men med olika insatser kan symtomen lindras, vardagen underlättas och livskvaliteten förbättras för de drabbade och deras anhöriga. Socialstyrelsen skriver i ”Nationella riktlinjer för vård och omsorg vid demenssjukdom” att

”….Det är också viktigt att det finns tid och utrymme för meningsfulla aktiviteter och social samvaro samt en flexibilitet när det gäller rutiner. Detta gäller exempelvis i särskilt boende och i dagverksamhet men även vid specifika åtgärder, som till exempel en anpassad måltidssituation eller möjlighet till utomhusvistelse och fysisk aktivitet.”

Camanio Care erbjuder utbildning inom Aktivering

Camanio Care har som strategi att vara en partner till vård och omsorgsverksamheter genom att inte bara erbjuda goda verktyg utan även genomarbetade utbildningar för vårdpersonal i syfte att skapa ett meningsfullt och aktivt liv för äldre samt personer med funktionsnedsättningar. Utbildningen som erbjuds inom Aktivering omfattar en hel- eller halvdag för omvårdnadspersonal och går igenom regelverk, riktlinjer från Socialstyrelsen, konkreta tips och handledning inom Aktivering. Läs mer om vår utbildning och vårt Aktiveringskoncept
här
.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Catharina Borgenstierna, VD Camanio Care AB

Telefon: 0733-93 00 07

E-post:
catharina.borgenstierna@camanio.com

Om Camanio Care

Camanio Care är ett bolag inom välfärdsteknologi med produkter inom robotik, augmented reality och uppkopplade tjänster som fokuserar på människors grundläggande behov. I dag erbjuder vi lösningar som ökar kvalitet på områdena aktivering, måltid, säkerhet och kommunikation, exempelvis jDome BikeAround, Giraff och Bestic. Camanio Care har idag huvudkontor i Stockholm, dotterbolag i USA och distributörer i Kina, Danmark, Finland, Norge, Nederländerna, UK, Spanien, Frankrike, Tyskland, Italien och Australien.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och läs mer om bolaget på vår hemsida
www.camanio.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Logistri Fastighets AB har tecknat villkorat avtal om förvärv av tre nybyggda lager- och lättindustrifastigheter

Published

on

By

Logistri Fastighets AB (publ) (”Logistri”) meddelar idag att bolaget tecknat villkorade aktieöverlåtelseavtal gällande 100 % av aktierna i tre fastighetägande bolag för en portfölj med tre fastigheter med ett sammanlagt fastighetsvärde om cirka 142,4 mkr. Avtalen är villkorade av att bolaget erhåller skuldfinansiering på marknadsmässiga villkor senast 15 september.

Fastigheterna är belägna i södra Sverige och omfattar 7 164 m2 uthyrbar area med total hyresintäkt om cirka 10,7 mkr och ett driftnetto om cirka 10,3 mkr. Avtalen är så kallade dubbel- och trippelnetto avtal där hyresgästerna svarar för all drift och löpande underhåll. Fastigheterna kommer miljöcertifieras enligt Sweden Green Building Council. Fastigheterna är fullt uthyrda till starka hyresgäster, Vattenfall, Ramudden och HydX, med en viktad återstående hyrestid (WAULT) om cirka 10 år vid tillträdet.

I portföljen är två av fastigheterna, Ränndalen 6 och Ventilen 1, under uppförande och en fastighet,
Fargo 4, färdigställdes 2021. Tillträde beräknas ske under Q3 och Q4 2024.
 

Logistri avser att finansiera transaktionerna med medel från befintlig kassa och upptagande av nya lån från svenska affärsbanker, med en belåningsgrad om cirka 50 %. Säljare är två privata fastighetsbolag. Aktieöverlåtelseavtalen innehåller marknadsmässiga garantier och köpeskillingen för aktierna beräknas efter sedvanligt avdrag för latent skatt.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

David Träff, Verkställande direktör
Logistri fastighets AB (publ)
Telefon: + 46 (0) 70 089 04 66
David.traff@logistri.se              

Om Logistri Fastighets AB

Logistri Fastighets AB (publ) är ett fastighetsbolag som investerar i kommersiella fastigheter främst inom segmenten lätt industri, lager och logistik. Visionen är att vara en stabil och långsiktig partner till företag som efterfrågar verksamhetsanpassade och hållbara lokaler. Bolagets övergripande målsättning är att med högt kundförtroende generera ett stabilt kassaflöde och en hög riskjusterad avkastning. Våra hyresgäster är verksamma inom olika branscher där flertalet är svenska och internationella industri- och verkstadsbolag. Fastigheterna ligger i Stockholm, Göteborg samt i södra och mellersta Sverige, i nära anslutning till strategisk infrastruktur som större vägar, järnväg och hamnar. Bolaget har huvudkontor i Stockholm.  Bolagets aktie noterades på Spotlight Stock Market 2017.

För mer information gällande Logistri Fastighets AB, vänligen besök www.logistri.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Justerade jämförelsesiffror med anledning av ny organisation

Published

on

By

Som tidigare meddelats trädde en ny organisation i kraft i banken den 1 april 2024 i syfte att skapa en mer effektiv och affärsnära organisation genom ökad decentralisering.

Den nya organisationen påverkar segmentsredovisningen enligt följande:

  • Till segmentet Handelsbanken Sverige har delar av centrala personal-, ekonomi- och informationsavdelningarna samt enheten för att förhindra finansiell kriminalitet överförts. Dessa delar ingick tidigare i Övriga enheter som inte redovisas i segmenten. I tillägg har delar av affärsstödet som tidigare ingick i segmentet Handelsbanken Capital Markets överförts till Handelsbanken Sverige.
  • Till Handelsbanken Markets (tidigare Handelsbanken Capital Markets) har delar av Handelsbankens IT-avdelning överförts. Dessa ingick tidigare i Övriga enheter som inte redovisas i segmenten.
  • Till Övriga enheter som inte redovisas i segmenten har verksamheterna i Luxemburg och New York, det vill säga verksamheter utanför hemmamarknaderna, överförts. Tidigare ingick dessa enheter i Handelsbanken Capital Markets.  

Omräknade historiska siffror för de senaste nio kvartalen finns tillgängliga på handelsbanken.com/ir.

För ytterligare information kontakta:
Peter Grabe, chef Investor Relations, +46 70 559 11 67

Denna information är sådan som Handelsbanken är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. För mer information om Handelsbanken hänvisas till: www.handelsbanken.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kontrollbalansräkning utvisar att det egna kapitalet i Ectin Research AB understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet och styrelsen kommer att kalla till en första kontrollstämma

Published

on

By

Som offentliggjordes i pressmeddelande den 20 juni 2024 fann styrelsen för Ectin Research AB (publ) (”Ectin” eller ”Bolaget”) anledning att anta att det egna kapitalet understeg hälften av det registrerade aktiekapitalet och beslutade därför att upprätta en kontrollbalansräkning. Styrelsen för Ectin har upprättat kontrollbalansräkningen och den har granskats av Bolagets revisor. Kontrollbalansräkningen utvisar att Bolagets egna kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet om 1 586 293,50 kronor.

Ectin har trots intensivt arbete under våren med att försöka finansiera Bolaget inte hittat någon lösning för sin ansträngda finansiella situation på kort och medellång sikt. Exempelvis har förutsättningarna för en företrädesemission genomlysts, vilken styrelsen beslutat inte vara en framkomlig väg.

Styrelsen kommer med anledning därav att kalla till extra bolagsstämma (s.k. första kontrollstämma enligt aktiebolagslagen). Kallelse till extra bolagsstämma, tillika första kontrollstämma, kommer offentliggöras genom ett separat pressmeddelande.

Denna information är sådan information som Ectin Research AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2024-07-05, 17.30 CEST.

För mer information, vänligen kontakta:

Hans-Peter Ostler, styrelseordförande i Ectin Research AB

Tele: +46 70-496 96 66

E-mail: hpostler@icloud.com

Om Ectin Research AB

Ectin Research AB är ett forskningsbolag som utvecklar läkemedelskandidaten MFA-370 för behandling av cancer. MFA-370 består av två befintliga läkemedel som genomgått storskaliga kliniska prövningar och som idag används i stor utsträckning inom andra indikationer. I prekliniska studier har substanserna visat att de tillsammans uppnår potentierad anticancereffekt. Prekliniska resultat visar också att MFA-370 i flera olika aggressiva cancertyper har både en hämmande effekt på cancercelltillväxten samt stimulerar cancercelldöd.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.