Connect with us

Marknadsnyheter

Careium rapporterar andra kvartalet 2022

Published

on

Sammanfattning av kvartalet

  • Careiums nettoomsättning uppgick till 174,4 Mkr (147,0), en ökning med 18,7 procent. Tjänsteförsäljningen uppgick till 132,0 Mkr (113,8) en ökning med 16,1 procent. Produktförsäljningen uppgick till 42,4 Mkr (33,2) en ökning med 27,7 procent.
  • Bruttomarginalen uppgick till 37,4 procent (41,6).
  • Justerat rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 14,1 Mkr (6,2) exklusive omstruktureringskostnader om 0,6 Mkr. Inklusive omstruktureringskostnader uppgick EBIT till 13,5 Mkr (6,0) med en rörelsemarginal om 7,7 procent (4,1). Rörelseresultatet har därutöver påverkats positivt av poster av engångskaraktär med 21,0 Mkr. 
  • Fritt kassaflöde var -3,9 Mkr (-27,6).
  • Organiska tillväxten uppgick till 8,2 procent.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,68 kr (0,18).

 

Sammanfattning januari-juni

  • Careiums nettoomsättning uppgick till 353,0 Mkr (284,9), en ökning med 23,9 procent. Tjänsteförsäljningen uppgick till 271,5 Mkr (226,4) en ökning med 19,9 procent. Produktförsäljningen uppgick till 81,5 Mkr (58,6) en ökning med 39,2 procent.
  • Bruttomarginalen uppgick till 38,3 procent (41,8).
  • Justerat rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 10,6 Mkr (11,7) exklusive omstruktureringskostnader om 21,5 Mkr. Inklusive omstruktureringskostnader uppgick EBIT till -10,9 Mkr (11,2) med en rörelsemarginal om -3,1 procent (5,6). Rörelseresultatet har därutöver påverkats positivt av poster av engångskaraktär med 14,1 Mkr. 
  • Fritt kassaflöde var 0,6 Mkr (-50,2).
  • Organiska tillväxten uppgick till 13,0 procent.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,15 kr (0,33).

 

VD-ord

Under det andra kvartalet fortsatte vi vår tillväxtresa och ökade nettoomsättning mot föregående år på alla marknader och för både produkter och tjänster. Försäljningen ökade med 18,7 procent i kvartalet och med 23,9 procent under första halvåret. Vår försäljningsutveckling speglar det starka behov vi identifierat för teknikdrivna välfärdstjänster i Europa. Den organiska tillväxten uppgick till 8,2 procent i kvartalet.                                                                                                                                                                              

I Norden och då framför allt Sverige fortsätter vi att vinna upphandlingar med en ny högsta nivå i antal anslutningar till våra larmcentraler.  Detta visar på kundernas uppskattning av vårt erbjudande och kvaliteten i vår tjänsteleverans. Även försäljningen för Centraleuropa stärktes jämfört med föregående år. Storbritannien uppvisade en fortsatt stark produktförsäljning och ökad efterfrågan på digitala trygghetslarm. Regionens produktförsäljning ökade med 34 procent jämfört med föregående kvartal och med 83 procent jämfört med andra kvartalet föregående år.

Arbetet med att stärka och vidareutveckla erbjudandet fortgår, i synnerhet för mobil välfärdsteknologi och applikationer för att involvera vänner och familj i vårdkedjan. Mobilitet och involvering är en del av en starkare, tryggare och mer inkluderande vård och omsorg.  Vad avser vår mjukvaruplattform arbetar vi med ett antal kunder i Centraleuropa mot en planerad implementering under tredje kvartalet.

Bruttomarginalen uppgick under det andra kvartalet till 37,4 procent, vilket låg i paritet med det första kvartalet men något lägre än föregående år. Lägre tjänsteförsäljning och höga kostnader i den brittiska verksamheten tyngde bruttomarginalen liksom fortsatta utmaningar i leveranskedjan med höga frakt- och komponentkostnader. Trots detta har vi lyckats hålla bruttomarginalen på en acceptabel nivå.

Rörelseresultatet (EBIT) uppgick i kvartalet till 13,5 (6,0), positivt påverkad med 27,8 Mkr av en omvärdering av tilläggsköpeskillingen för spanska Victrix. Mjukvaruplattformen är en viktig del av vårt erbjudande för att kunna utveckla morgondagens tjänster inom välfärdsteknik, men kommersialisering har senarelagts i förhållande till planen vid förvärvet, vilket påverkar tilläggsköpeskillingen. Rörelseresultatet har även påverkats av kostnader på 7,4 Mkr för transformationen av verksamheten i Storbritannien.

Rörelseresultatet exklusive omvärdering och transformationskostnader uppgick till -6.9 Mkr. De kommunicerade utmaningarna i Storbritannien tynger fortsatt koncernens lönsamhet. Vi har under kvartalet fortsatt arbeta intensivt med åtgärder för att förbättra vår kvalitet och effektivitet vilket kommer ge effekt under andra halvåret. Utöver transformationen av den brittiska verksamheten har också resultatförbättringar identifierats i delar av den övriga koncernen. Åtgärderna, inklusive den omstruktureringen vi gör i Storbritannien, förväntas ge en resultatförstärkning med ca 60-80 Mkr på årsbasis och de estimerade transformationskostnaderna under 2022 uppgår till 25-30 Mkr varav 7,4 Mkr har belastat andra kvartalet och 19,8 Mkr första halvåret.

Jag känner mig trygg med att de steg vi tar och det erbjudande vi har leder oss mot att bli marknadsledare inom välfärdsteknik i Europa. Jag är tacksam för det hårda arbete vår personal dagligen lägger ned, inte minst i Storbritannien.  Vi är fokuserade på att framgångsrikt driva omstruktureringen av Storbritannien under andra halvåret 2022, samtidigt som vi driver en fortsatt försäljningstillväxt genom vårt unika erbjudande av välfärdsteknik.

 

Webcast

Careium publicerar sin rapport för andra kvartalet 2022 fredagen den 15 juli 2022 kl. 8.00 (CET). En webbsänd telefonkonferens/audiocast hålls kl. 13.00 (CET) samma dag där vd och koncernchef Carl-Johan Zetterberg Boudrie presenterar rapporten och svarar på efterföljande frågor.

Webbsändningen nås via Careiums finansiella webbplats www.careium.com/sv-se/investerare eller via https://tv.streamfabriken.com/careium-q2-2022. Presentationen hålls på engelska.

För att delta i telefonkonferensen, vänligen ring något av nedanstående nummer:

Sverige: +46 8 505 163 86

Storbritannien: +44 203 198 4884

USA: +1 412 317 6300

PIN: 6840468#

Presentation kommer att finnas tillgänglig på www.careium.com/sv-se/investerare snarast efter rapportens offentliggörande. Webbsändningen kommer att finnas tillgänglig på samma adress efter livesändningen.

Denna information är sådan information som Careium AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande onsdagen den 15 juli 2022 kl. 08.00 (CEST).

För mer infortmation vänligen kontakta:

Carl-Johan Zetterberg Boudrie, vd och koncernchef, +46 (0)703 35 84 49

Mathias Carlsson, CFO, +46 (0) 727 09 56 65

E-post : ir@careium.com

E-post : ir@careium.com

Careium är idag marknadsledare inom välfärdsteknik i Sverige och Norge samt en av de ledande aktörerna i Storbritannien och Nederländerna. Den positionen innebär att Careium är en av de ledande aktörerna i Europa som tillhandahåller välfärdsteknikstjänster. Careiums innovativa lösningar förbättrar säkerheten, livskvaliteten och självständigheten för seniorer såväl i som utanför hemmet. För vårdgivaren betyder bolagets lösningar ökad effektivitet och möjlighet att lägga resurser på mer värdefulla aktiviteter. Careium är en av få aktörer som kan erbjuda hela kedjan med trygghetslarm, sensorer (fallsensorer, rökdetektorer, rörelsedetektorer, etc.), tillbehör (kameror, elektroniska lås, läkemedelsrobotar, etc.) och säker kommunikation med larmmottagning: bolaget tillhandahåller en komplett digital larmkedja.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tess Medina är vinnare av Sveriges mästerkock 2024. Nästa stopp: LA, Paris och Stockholm

Published

on

By

Tess Medina har vecka efter vecka imponerat på både juryn och tittarna. Från den första torsken, vinsten med syrlig pavlova, till finalrätten som gjorde henne till Sveriges mästerkock 2024. Med vinnarboken À table med Tess vill hon nu dela med sig av sina favoritrecept från städerna hon levt i och älskar – Los Angeles, Paris och Stockholm.

Fotograf: Eva Hildén

Mästerkocken Tess Medina älskar att vara kreativ och improvisera i köket. I boken À table med Tess delar hon med sig av recept från städerna som hon älskar, där hon levt och funnit den matglädje som hon har idag. Recepten spänner från barndomens tuna melt i LA där Tess växte upp, stekt strömming i hemstaden Stockholm, till mängder av ost, löksoppa och ratatouille i Paris där hon spenderade flera år som 20-åring.

– Äntligen kan jag skrika ut att jag vunnit, släppa boken och låta andra ta del av alla mina favoritrecept. Jag vill att boken ska inspirera till att laga god mat från mina favoritstäder och att laga så mycket som möjligt från grunden. Jag ville skapa en bok där du slår upp en sida och direkt känner ”det här vill jag minsann laga”, säger Tess.

Tess generösa matlagning präglas av en rustik elegans med få och enkla ingredienser. Hon är expert på att koka soppa på en spik och vill nu fortsätta inspirera med sina recept. Härnäst kommer Tess börja en ny etapp på sin resa inom matlagning och dela den på Instagramkontot @foodiebytess.

Boken À table med Tess utkommer på Bonnier Fakta den 18 april 2024.

Om författaren:

Tess Medina är vinnare av Sveriges mästerkock 2024. Tess är 29 år och bor på Södermalm i Stockholm. Hennes inspiration kommer från hemstaden Stockholm, men även från Los Angeles där hon växte upp, och Paris där hon levde under några år som vuxen. Tess är aktuell med boken À table med Tess och Instagramkontot @foodiebytess.

För intervjuförfrågan, recensionsexemplar eller bildpublicering, kontakta:

Ida Lindgren

ida.lindgren@bonnierforlagen.se

Bonnier Fakta är ett av Sveriges ledande fackboksförlag. Vi ger ut unika illustrerade böcker som är nyskapande och snyggt formgivna, tillför ny kunskap, underhåller, berör och inspirerar. Till våra viktigaste ämnen hör mat, hälsa, trädgård, handarbete, föräldraskap, kultur och mode. Bonnier fakta är en del av Bokförlaget Forum.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

DevPort AB (publ) redovisar års- och hållbarhetsredovisning för år 2023

Published

on

By

Pressmeddelande den 17 april 2024, kl. 21:00 CET

DevPort AB (publ) (”DevPort” eller ”Bolaget”) offentliggör års- och hållbarhetsredovisning för 2023. Publikationen finns tillgänglig på Bolagets webbplats under https://www.devport.se/rapporter/

Den tryckta versionen kommer finnas tillgänglig från och med den 24 april och kan beställas från följande adress: DevPort AB, Theres Svenssons gata 10, 417 55 Göteborg eller genom att sända e-post till victor.appelqvist@devport.se.

För ytterligare information

Nils Malmros, VD DevPort AB, tfn: 073 620 87 00 eller e-post: nils.malmros@devport.se

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 april 2024, kl. 21:00 CET.

DevPort är en svensk teknikkonsultkoncern och agerar som oberoende rådgivare och utvecklingspartner med kundens bästa för ögonen. DevPorts verksamhet delas in i tre affärsområden; Produktutveckling, Produktionsutveckling och Digitala lösningar. Huvudkunderna återfinns inom fordonsindustrin och övrig utvecklingsintensiv industri. DevPort sysselsätter över 500 personer fördelat på egna anställda och underkonsulter. DevPort grundades 2008 och listades i december 2017 på Nasdaq First North Premier Growth Market. Huvudkontoret ligger i Göteborg med lokalkontor i Linköping, Jönköping, Stockholm, Helsingborg och Karlskrona.

Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB.

För mer information, besök www.devport.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

HUMBLE GROUP PUBLICERAR ÅRSREDOVISNING FÖR 2023

Published

on

By

Humble Groups årsredovisning för 2023 har idag offentliggjorts och finns tillgänglig på koncernens hemsida www.humblegroup.se.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Simon Petrén, VD, Humble Group AB
E-mail: simon.petren@humblegroup.se
Telephone:+468 61 32 888

Informationen i detta pressmeddelande har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Humbles nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.

OM HUMBLE
Humble Group är en svensk FMCG-koncern som levererar nästa generations konsumentprodukter som är bättre för människor och planeten. Humbles verksamhet består av affärssegmenten Future Snacking, Quality Nutrition, Sustainable Care och Nordic Distribution, vilka har en inriktning mot hälsa och hållbarhet. Bolaget strävar efter att driva organisk och strukturell tillväxt genom förvärv och med synergier i verksamhetsenheterna. För mer information besök www.humblegroup.se

Humble är noterat på Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under tickern HUMBLE. FNCA Sweden AB är Humbles certified adviser.

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.