Connect with us

Marknadsnyheter

Cirkulär ekonomi kan bidra till att minska utsläppen från fordon med upp till 75 procent fram till 2030

Published

on

Bilindustrin måste vidta snabba åtgärder för att minska koldioxidutsläpp och förbereda sig för ökade krav på transportmöjligheter.

STOCKHOLM; 10 juni 2021 — Cirkulär ekonomi i kombination med elektrifiering kan minska koldioxidutsläppen med upp till 75% inom bilindustrin. Och icke-cirkulär resursförbrukning med upp till 80% per mil till år 2030, enligt en ny rapport från Accenture, the World Economic Forum, och the World Business Council for Sustainable Development.

Rapporten, “Raising Ambitions: A new roadmap for the automotive circular economy,” baseras på en analys som visar att den globala efterfrågan på transporter – i termer av både passagerarmil och förväntad fordonsproduktion – beräknas öka med 70% fram till år 2030. Genom att utveckla en cirkulär modell för hantering av energi, vatten, avfall, material, fordonets livslängd och förbrukning, kan bilindustrin förbereda sig för denna efterfrågan, samtidigt som ansträngningar för minskade koldioxidutsläpp bidrar till att begränsa den globala uppvärmningen i strävan att nå Parisavtalets 1,5-gradersmål.

”En cirkulär affärsmodell för bilar är viktigt för att tillgodose en ökad efterfrågan på transportlösningar, samtidigt som en sådan affärsmodell bidrar till att resursförbrukning och koldioxidutsläpp minskar till nivåer som är verkligt hållbara”, säger Sofia Donaldson, Managing Director och ansvarig för Accentures affärsområde Automotive and Mobility. ”Medan många fordonstillverkare redan har uppsatta mål för koldioxidneutralitet måste cirkulära principer utgöra en grundpelare på vägen mot ytterligare förändring”.

Enligt rapporten kan cirkularitet i bilindustrin åstadkommas genom fyra viktiga principer:

  • Uppnå koldioxidneutralitet genom att helt eliminera nettoutsläpp av koldioxid under bilens livscykel (Exempelvis koldioxidsnåla material och produktion samt integration med elnät).
  • Möjliggöra resursåtervinning och skapa materiella loopar (Exempelvis nedmontering av icke förnybara processer, omvänd logistik och återvinning av batterier).
  • Öka livslängden på fordonet och dess komponenter (Exempelvis bilpooltjänster, återvinning och återanvändning i stor skala).
  • Säkerställa effektiv och hållbar fordonsanvändning (Exempelvis fordon/transport på begäran).
     

”Den cirkulära bilen är på väg att bli en viktig komponent i bilindustrins framtid”, säger Christoph Wolff, Global head of mobility and member of the executive committee på World Economic Forum. ”Företag i hela branschen måste överväga hur teknik och affärsmodeller kan maximera bilens resursvärde, minimera utsläpp och hitta nya möjligheter under processen.”

De främsta hindren för en cirkulär ekonomi inom bilindustrin är relaterade till konsument- och användningsmönster, affärsmodeller, produktionsmetoder, teknologi och regleringshinder. Rapporten listar en rad rekommendationer för att möta de utmaningar som väntar i industrins värdekedja:

  • Enas om gemensamma riktlinjer och mätbara framsteg.
  • Styra om vinstmodellen från att sälja produkter till att sälja flexibla transportlösningar och andra tjänster.
  • Skapa datastandarder, rapporterings-metoder och transparensåtgärder som främjar cirkularitet i designutveckling och livscykel-hantering.
  • Börja introducera radikala lösningar och sträva efter att ersätta befintliga produktionsprocesser.
  • Säkerställa policystöd för systematisk förändring.

Rapporten är ett resultat av Accentures arbete inom ramen för ”World Economic Forum Circular Cars Initiative (CCI)”, som består av fler än 40 medlemsföretag och organisationer från fordonsindustrin, som gemensamt lagt fram en systematisk strategi för bilars hållbarhet och cirkularitet. Målet med initiativet är att uppmuntra samarbete och starta en systemomvändning mot en cirkulär ekonomi.

”Efterfrågan på koldioxidfria vägtransporter beräknas mer än fördubblas till 2050. För att lyckas möta den förväntade tillväxten behöver bilindustrin tillsammans med hela transportsektorn genomgå en omfattande förändring”, säger Thomas Deloison, Director of mobility på World Business Council for Sustainable Development. ”Vi tror att Circular Cars Initiative kommer att generera samarbetsvägar för att påskynda denna omvandling.”

För mer information och tillgång till rapporten, besök: accenture.com/AutoWEFreport

Om rapporten:
World Economic Forum och World Business Council for Sustainable Development bildade Circular Cars Initiative (CCI), som använder ett systemiskt tillvägagångssätt för att påskynda omvandlingen mot en hållbar bilindustri. Initiativet undersöker hur teknik och affärsmodeller kan maximera bilars resursvärde, minimera livscykelutsläpp och öppna upp för nya möjligheter inom hållbarhet. Inom CCI kartlägger 40 företag från fordonsindustrin, flera forskningsinstitut, internationella organisationer, statliga institutioner och tankesmedjor vägen mot en framtid fri från utsläpp. Tillsammans undersöker de ny teknik, materialinnovation, effektiv fordonshantering och fullständig livscykelhantering. CCI representerar den första organiserade branschinsatsen för att systematiskt ta itu med möjligheter och utmaningar för cirkulära principer, med en vision att omarbeta bilindustrins värdekedjor och affärsmodeller i grunden.

Om Accenture:
Accenture är ett globalt konsultföretag inriktat på digitalisering, molntjänster och cybersäkerhet. Med specialistkunskap och erfarenhet från 40 olika branscher erbjuder vi tjänster inom strategi, rådgivning, IT, interaktiva lösningar samt verksamhetsoptimering. Till vår hjälp har vi världens största nätverk av tekniskt avancerade intelligent operations center. Vi är 537 000 medarbetare i mer än 120 länder som varje dag levererar på löftet om teknisk och mänsklig uppfinningsförmåga. Genom att anamma kraften i förändring skapar vi värde och gemensamma framgångar för kunder, medarbetare, aktieägare och samhället i stort. Besök oss gärna på accenture.se.

Om the World Economic Forum:
World Economic Forum, som har åtagit sig att förbättra tillståndet i världen, och är den internationella organisationen för samarbete mellan offentligt och privat sektor. Forumet engagerar de främsta ledarna inom politik, näringsliv och andra samhällsområden genom att utforma globala, regionala och industriella agendor.
 

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Markelius
Accenture
+46730513452
anna.markelius@accenture.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.