Connect with us

Marknadsnyheter

Cirkulär ekonomi kan bidra till att minska utsläppen från fordon med upp till 75 procent fram till 2030

Published

on

Bilindustrin måste vidta snabba åtgärder för att minska koldioxidutsläpp och förbereda sig för ökade krav på transportmöjligheter.

STOCKHOLM; 10 juni 2021 — Cirkulär ekonomi i kombination med elektrifiering kan minska koldioxidutsläppen med upp till 75% inom bilindustrin. Och icke-cirkulär resursförbrukning med upp till 80% per mil till år 2030, enligt en ny rapport från Accenture, the World Economic Forum, och the World Business Council for Sustainable Development.

Rapporten, “Raising Ambitions: A new roadmap for the automotive circular economy,” baseras på en analys som visar att den globala efterfrågan på transporter – i termer av både passagerarmil och förväntad fordonsproduktion – beräknas öka med 70% fram till år 2030. Genom att utveckla en cirkulär modell för hantering av energi, vatten, avfall, material, fordonets livslängd och förbrukning, kan bilindustrin förbereda sig för denna efterfrågan, samtidigt som ansträngningar för minskade koldioxidutsläpp bidrar till att begränsa den globala uppvärmningen i strävan att nå Parisavtalets 1,5-gradersmål.

”En cirkulär affärsmodell för bilar är viktigt för att tillgodose en ökad efterfrågan på transportlösningar, samtidigt som en sådan affärsmodell bidrar till att resursförbrukning och koldioxidutsläpp minskar till nivåer som är verkligt hållbara”, säger Sofia Donaldson, Managing Director och ansvarig för Accentures affärsområde Automotive and Mobility. ”Medan många fordonstillverkare redan har uppsatta mål för koldioxidneutralitet måste cirkulära principer utgöra en grundpelare på vägen mot ytterligare förändring”.

Enligt rapporten kan cirkularitet i bilindustrin åstadkommas genom fyra viktiga principer:

  • Uppnå koldioxidneutralitet genom att helt eliminera nettoutsläpp av koldioxid under bilens livscykel (Exempelvis koldioxidsnåla material och produktion samt integration med elnät).
  • Möjliggöra resursåtervinning och skapa materiella loopar (Exempelvis nedmontering av icke förnybara processer, omvänd logistik och återvinning av batterier).
  • Öka livslängden på fordonet och dess komponenter (Exempelvis bilpooltjänster, återvinning och återanvändning i stor skala).
  • Säkerställa effektiv och hållbar fordonsanvändning (Exempelvis fordon/transport på begäran).
     

”Den cirkulära bilen är på väg att bli en viktig komponent i bilindustrins framtid”, säger Christoph Wolff, Global head of mobility and member of the executive committee på World Economic Forum. ”Företag i hela branschen måste överväga hur teknik och affärsmodeller kan maximera bilens resursvärde, minimera utsläpp och hitta nya möjligheter under processen.”

De främsta hindren för en cirkulär ekonomi inom bilindustrin är relaterade till konsument- och användningsmönster, affärsmodeller, produktionsmetoder, teknologi och regleringshinder. Rapporten listar en rad rekommendationer för att möta de utmaningar som väntar i industrins värdekedja:

  • Enas om gemensamma riktlinjer och mätbara framsteg.
  • Styra om vinstmodellen från att sälja produkter till att sälja flexibla transportlösningar och andra tjänster.
  • Skapa datastandarder, rapporterings-metoder och transparensåtgärder som främjar cirkularitet i designutveckling och livscykel-hantering.
  • Börja introducera radikala lösningar och sträva efter att ersätta befintliga produktionsprocesser.
  • Säkerställa policystöd för systematisk förändring.

Rapporten är ett resultat av Accentures arbete inom ramen för ”World Economic Forum Circular Cars Initiative (CCI)”, som består av fler än 40 medlemsföretag och organisationer från fordonsindustrin, som gemensamt lagt fram en systematisk strategi för bilars hållbarhet och cirkularitet. Målet med initiativet är att uppmuntra samarbete och starta en systemomvändning mot en cirkulär ekonomi.

”Efterfrågan på koldioxidfria vägtransporter beräknas mer än fördubblas till 2050. För att lyckas möta den förväntade tillväxten behöver bilindustrin tillsammans med hela transportsektorn genomgå en omfattande förändring”, säger Thomas Deloison, Director of mobility på World Business Council for Sustainable Development. ”Vi tror att Circular Cars Initiative kommer att generera samarbetsvägar för att påskynda denna omvandling.”

För mer information och tillgång till rapporten, besök: accenture.com/AutoWEFreport

Om rapporten:
World Economic Forum och World Business Council for Sustainable Development bildade Circular Cars Initiative (CCI), som använder ett systemiskt tillvägagångssätt för att påskynda omvandlingen mot en hållbar bilindustri. Initiativet undersöker hur teknik och affärsmodeller kan maximera bilars resursvärde, minimera livscykelutsläpp och öppna upp för nya möjligheter inom hållbarhet. Inom CCI kartlägger 40 företag från fordonsindustrin, flera forskningsinstitut, internationella organisationer, statliga institutioner och tankesmedjor vägen mot en framtid fri från utsläpp. Tillsammans undersöker de ny teknik, materialinnovation, effektiv fordonshantering och fullständig livscykelhantering. CCI representerar den första organiserade branschinsatsen för att systematiskt ta itu med möjligheter och utmaningar för cirkulära principer, med en vision att omarbeta bilindustrins värdekedjor och affärsmodeller i grunden.

Om Accenture:
Accenture är ett globalt konsultföretag inriktat på digitalisering, molntjänster och cybersäkerhet. Med specialistkunskap och erfarenhet från 40 olika branscher erbjuder vi tjänster inom strategi, rådgivning, IT, interaktiva lösningar samt verksamhetsoptimering. Till vår hjälp har vi världens största nätverk av tekniskt avancerade intelligent operations center. Vi är 537 000 medarbetare i mer än 120 länder som varje dag levererar på löftet om teknisk och mänsklig uppfinningsförmåga. Genom att anamma kraften i förändring skapar vi värde och gemensamma framgångar för kunder, medarbetare, aktieägare och samhället i stort. Besök oss gärna på accenture.se.

Om the World Economic Forum:
World Economic Forum, som har åtagit sig att förbättra tillståndet i världen, och är den internationella organisationen för samarbete mellan offentligt och privat sektor. Forumet engagerar de främsta ledarna inom politik, näringsliv och andra samhällsområden genom att utforma globala, regionala och industriella agendor.
 

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Markelius
Accenture
+46730513452
anna.markelius@accenture.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny bok betonar internkommunikationens betydelse för att bli en bättre ledare

Published

on

By

God kommunikativ förmåga är något som utmärker bra ledare. En chef som ska leda människor framgångsrikt behöver prioritera att kommunicera och stärka sin förmåga att kommunicera. Det menar författaren Eva Cohen med många års erfarenhet som kommunikationschef och projektledare från näringslivet. Dagens chefer måste förstå kommunikationsuppdragets strategiska dimension för att nå framgång och få medarbetarna med sig. I sin nya bok Kommunikation för ledare, utgiven av Liber, tydliggör Cohen varför internkommunikation är viktig och visar hur man tar steget från att vara chef till att bli en motiverande och involverande ledare.

– Under en betydande del av mitt yrkesliv har jag ägnat mig åt kommunikation, både som chef och som en del av ledningsgrupper där jag arbetat med andra chefer och projektledare. Min erfarenhet och övertygelse är att just kommunikationsförmågan, inte minst när det gäller internkommunikation, är en avgörande faktor som skiljer en chef från en ledare. Min förhoppning, och skälet till att jag skrivit boken, är att den för chefer som precis som deras medarbetare vill göra ett bra jobb, ska kunna göra skillnad, hur liten eller stor den än må vara, säger Eva Cohen.

Kommunikation för ledare är praktiskt inriktad och bygger främst på författarens erfarenheter och reflektioner. Den fokuserar på hur man kan förbättra sin kommunikation och sin ledarroll genom att förstå hur människor, reagerar på förändringar. Intentionen är att möjliggöra för ambitiösa, nyfikna chefer att i bästa fall bli riktigt bra ledare.

Boken riktar sig till chefer och ledare inom organisationer av olika storlekar och erbjuder insikter, kunskap och konkreta råd som kan göra verklig skillnad. Kommunikation för ledare inkluderar flera fallstudier och intervjuer med chefer med erfarenhet från såväl mindre verksamheter som stora börsbolag.

Människor vill bli involverade och vill få återkoppling på tankar, idéer och förslag. Alla reagerar olika på förändringar, den som i början kan verka vara mest emot en förändring kan i slutänden vara dess främsta ambassadör. Engagemanget hos människor som känner sig delaktiga och motiverade kan utgöra den stora positiva skillnaden och de kan komma med tankar och inspel som spelar avgörande roll när du jobbar med förändringar. – från boken

Eva Cohen är ekonom med mångårig erfarenhet av kommunikations- och företagsledningsfrågor i olika roller. Hon arbetar idag som kommunikationsstrateg och projektledare på Svensk Handel. Aktuell med boken Kommunikation för ledare, utgiven av Liber.

För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas.
Lyckas med Liber.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny bok betonar internkommunikationens betydelse för att bli en bättre ledare

Published

on

By

God kommunikativ förmåga är något som utmärker bra ledare. En chef som ska leda människor framgångsrikt behöver prioritera att kommunicera och stärka sin förmåga att kommunicera. Det menar författaren Eva Cohen med många års erfarenhet som kommunikationschef och projektledare från näringslivet. Dagens chefer måste förstå kommunikationsuppdragets strategiska dimension för att nå framgång och få medarbetarna med sig. I sin nya bok Kommunikation för ledare, utgiven av Liber, tydliggör Cohen varför internkommunikation är viktig och visar hur man tar steget från att vara chef till att bli en motiverande och involverande ledare.

– Under en betydande del av mitt yrkesliv har jag ägnat mig åt kommunikation, både som chef och som en del av ledningsgrupper där jag arbetat med andra chefer och projektledare. Min erfarenhet och övertygelse är att just kommunikationsförmågan, inte minst när det gäller internkommunikation, är en avgörande faktor som skiljer en chef från en ledare. Min förhoppning, och skälet till att jag skrivit boken, är att den för chefer som precis som deras medarbetare vill göra ett bra jobb, ska kunna göra skillnad, hur liten eller stor den än må vara, säger Eva Cohen.

Kommunikation för ledare är praktiskt inriktad och bygger främst på författarens erfarenheter och reflektioner. Den fokuserar på hur man kan förbättra sin kommunikation och sin ledarroll genom att förstå hur människor, reagerar på förändringar. Intentionen är att möjliggöra för ambitiösa, nyfikna chefer att i bästa fall bli riktigt bra ledare.

Boken riktar sig till chefer och ledare inom organisationer av olika storlekar och erbjuder insikter, kunskap och konkreta råd som kan göra verklig skillnad. Kommunikation för ledare inkluderar flera fallstudier och intervjuer med chefer med erfarenhet från såväl mindre verksamheter som stora börsbolag.

Människor vill bli involverade och vill få återkoppling på tankar, idéer och förslag. Alla reagerar olika på förändringar, den som i början kan verka vara mest emot en förändring kan i slutänden vara dess främsta ambassadör. Engagemanget hos människor som känner sig delaktiga och motiverade kan utgöra den stora positiva skillnaden och de kan komma med tankar och inspel som spelar avgörande roll när du jobbar med förändringar. – från boken

Eva Cohen är ekonom med mångårig erfarenhet av kommunikations- och företagsledningsfrågor i olika roller. Hon arbetar idag som kommunikationsstrateg och projektledare på Svensk Handel. Aktuell med boken Kommunikation för ledare, utgiven av Liber.

För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas.
Lyckas med Liber.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tillväxtbolaget och Agronod i nytt samarbete – ska stärka grön finansiering på gårdsnivå

Published

on

By

Tillväxtbolaget, som arbetar med utlåning till hållbara investeringar på gårdsnivå, har ingått ett samarbetsavtal med Agronod om deras klimatberäkningsverktyg Agrosfär.

Med Agrosfär har svensk lantbrukssektor ett verktyg som ger ett klimatresultat baserat på faktiska gårdsdata. Det är ett viktigt underlag utifrån ett kredit- och finansieringsperspektiv, och det kommer sannolikt att bli allt viktigare i takt med att behoven av en grön omställning ökar.

– Vi är glada att välkomna Tillväxtbolaget som kund till vårt klimatberäkningsverktyg Agrosfär. Att en aktör som så tydligt och långsiktigt arbetar med investeringsstöd i svenskt lantbruk väljer Agrosfär är positivt för branschens gröna omställning, säger Emilia Liljeström, vd för Agronod.

Behoven ökar
Genom samarbetet får fler lantbrukare möjligheten att enkelt beräkna och rapportera sin gårds klimatpåverkan.

– Vi ser att behoven av tillförlitliga klimatberäkningar ökar. Därför ser vi mycket positivt på samarbetet med Agronod och nyttorna med verktyget Agrosfär. Data som visar på förbättrad klimatprestanda på gårdsnivå gör det enklare att utvärdera och följa upp de investeringar vi gör, säger Helena Silvander, vd för Tillväxtbolaget. Hon fortsätter:

– Lantbrukssektorn är helt avgörande för Sveriges livsmedelsförsörjning, samtidigt som behovet av en grön omställning ökar. Här har vi ett viktigt uppdrag i att bistå lantbrukare i deras beslut vid investeringar, för att öka förståelsen av klimatdata och de val de kan göra, säger Helena Silvander.

Fakta om Agrosfär

  • Agrosfär är ett verktyg som möjliggör detaljerade och automatiserade klimatberäkningar för svenskt lantbruk.
  • Idag används Agrosfär av ledande aktörer inom livsmedelsförädling och banksektorn.
  • Data hämtas från gårdens uppkopplade system och minskar manuell administration.
  • Beräkningar kan göras för hela gården samt för olika produktionsgrenar: växtodling, mjölkproduktion och nötköttsproduktion. Arbetet med att inkludera grisproduktion pågår.
  • Beräkningsmodellen har utvecklats av ledande experter och forskare inom livsmedel, lantbruk och klimatberäkningar. Modellen är verifierad av tredje part.
  • Utvecklingen har EIP-stöd.

Mer information

För mer information, kontakta gärna: 

Helena Silvander, vd, Tillväxtbolaget
E-post: helena.silvander@lantmannen.com

Emilia Liljeström, vd, Agronod
E-post: emilia@agronod.com

Lantmännens presstjänst
Tel: 010 556 88 00
E-post:
press@lantmannen.com

Om Tillväxtbolaget
Tillväxtbolaget möjliggör satsningar på modern svensk livsmedelsproduktion genom utlåning till hållbara investeringar på gårdsnivå. På så sätt är Tillväxtbolaget med och bidrar till hållbarhet och kvalitetsförbättringar i hela livsmedelskedjan. Kunderna finns över hela landet och representerar de flesta inriktningar inom primärproduktion av livsmedel. Tillväxtbolaget ägs gemensamt av Lantmännen, LRF, Svensk Mjölk, Scan Sverige och Växa.

Om Agronod
Agronod står bakom den nationella dataplattformen för delning av jordbruksdata. Här kan svenska lantbrukare och branschen välja att samla och dela data – på lantbrukarens villkor. Lantbrukaren väljer själv vilken data som ska delas, till vem och i vilket syfte. Med plattformen som grund blir det enklare att skapa lösningar som stärker svenskt lantbruk. Ett sådant exempel är klimatberäkningsverktyget Agrosfär, som hämtar data från Agronod-plattformen. Bolaget Agronod ägs gemensamt av Lantmännen, Växa, LRF, Hushållningssällskapet, Arla Sverige och Scan Sverige.

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.