Connect with us

Marknadsnyheter

Clas Ohlson bokslutskommuniké 2017/18

Published

on

fr, jun 08, 2018 07:00 CET

Fjärde kvartalet – 1 februari till 30 april 2018

  • Försäljningen ökade med 7 % till 1 683 Mkr (1 575), en ökning om 6 % i lokala valutor
  • Rörelseresultatet uppgick till -106 Mkr (17), påverkat av engångskostnader och periodisering av kostnader förknippade med strategiimplementeringen om totalt 45 Mkr
  • Resultat efter skatt uppgick till -86 Mkr (20)
  • Vinst per aktie uppgick till -1,36 kr (0,31)
  • Butiksbeståndet utökades med 5 butiker netto

Verksamhetsåret – 1 maj 2017 till 30 april 2018 

  • Försäljningen ökade med 3 % till 8 211 Mkr (7 990), en ökning om 3 % i lokala valutor
  • Rörelseresultatet uppgick till 468 Mkr (610), påverkat av engångskostnader och periodisering av kostnader förknippade med strategiimplementeringen om totalt 70 Mkr
  • Vinst efter skatt uppgick till 358 Mkr (479)
  • Vinst per aktie uppgick till 5,66 kr (7,59)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 373 Mkr (699)
  • Utdelningen föreslås till 6,25 kr per aktie (6,25)

Händelser efter rapportperiodens slut

  • Försäljningen i maj ökade med 7 % till 604 Mkr (566), en ökning om 4 % i lokala valutor
  • Ny strategi och finansiella mål presenterades den 3 maj

Räkenskapsåret 2017/18 utgörs av perioden 1 maj 2017 till 30 april 2018.

Kommentar från VD
Ny strategi för hållbar tillväxt i en ny tid

I det fjärde kvartalet har vi påbörjat implementeringen av vår nya strategi som är nödvändig för långsiktig framtida tillväxt för Clas Ohlson. Under perioden har vi investerat i att utveckla vår kundbas för tillväxt och påverkats negativt av valutor. Fjärde kvartalets försäljning uppgick till 1 683 miljoner kronor vilket är en ökning om 7 procent jämfört med föregående år.

Detaljhandeln befinner sig i en omställning och viljan och förmågan att testa nya lösningar för att möta kundernas behov och nya sätt att handla är betydelsefull. Dessutom kräver dagens marknadsförutsättningar nya grepp för att säkra lönsamhet också framåt. Clas Ohlsons nya strategi tar sikte på precis detta, och tar sitt avstamp i vårt starka varumärke och den breda kundbas som vi byggt upp genom åren.

Vi har i det fjärde kvartalet påbörjat strategiomläggningen, där vi använder vår finansiella styrka och vårt underliggande resultat för att investera för framtiden. Försäljningen ökar med 7 procent i kvartalet, vilket motsvarar en försäljningsökning i lokal valuta om 6 procent. Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökar med 3 procent. Försäljningen online ökar med 48 procent, om än från låga nivåer.

Under kvartalet har svenska kronan försvagats, vilket får betydande negativ påverkan på resultatet för det fjärde kvartalet, som försäljningsmässigt är Clas Ohlsons minsta. Vi har under perioden också gjort omfattande kommersiella satsningar, framförallt för att stärka prispositionen mot konsument, men också investeringar i marknadsföring. Detta har påverkat resultatet negativt under kvartalet jämfört med föregående år, men kommer att stärka Clas Ohlsons konkurrenskraft på lång sikt.

Vi har också haft engångskostnader i kvartalet om totalt 45 miljoner kronor bland annat kopplat till framtagande och lansering av den nya strategin, samt implementeringen av ett antal initiativ i enlighet med denna. Engångskostnader kopplade till den nu genomförda implementeringen av IT-plattformen sCORE samt kostnader för att fullfölja butiksstängningsprogrammet i Storbritannien är också del av engångskostnaderna.

Samtliga dessa satsningar påverkar resultatet negativt och vi redovisar i fjärde kvartalet ett rörelseresultat som uppgår till -106 miljoner kronor.

I dag redovisas också försäljningen i maj som ökar med 7 procent till 604 miljoner kronor. Försäljningen online ökar med 24 procent i maj.

Ett kvartal med hög aktivitet och mycket energi

Under kvartalet har vi uppmärksammat Clas Ohlsons 100 års jubileum, inte minst med riktigt attraktiva kunderbjudanden och överraskningar i såväl butikerna som i vår e-handelskanal. Vi har också öppnat ytterligare 5 butiker under kvartalet. En milstolpe för företaget är också att vi den 27 mars kunde ta emot vår allra första kundorder via MatHem.se. Efter ett framgångsrikt pilotförfarande under april och maj görs nu en fullskalig lansering i början på juni vilken omfattar cirka 700 artiklar med leveranser från MatHems centrallager i Stockholm, Malmö och Göteborg.

Den 3 maj presenterades Clas Ohlsons nya strategi ”100 år till” och nya finansiella mål på en kapitalmarknadsdag i Stockholm. Strategin ska utveckla bolaget för långsiktig lönsam tillväxt. En av de centrala delarna i strategin är ökade satsningar på verksamheten online för att nå en snabb tillväxt och dubbla online-försäljningen vartannat år, parallellt med att en ökad flexibilitet i butiksnätverket eftersträvas. Andra centrala delar i strategin är att utveckla ett mer fokuserat produkterbjudande med inriktning på hemmet, erbjuda kompletterande tjänster och sist, men inte minst, att förenkla och strömlinjeforma verksamheten för att sänka kostnader.

Som ett led i utvecklingen av ett än mer tillgängligt och relevant erbjudande har vi under kvartalet bland annat inlett utvecklingen av tjänsten Clas Fixare, som lanseras under hösten. Vi har också inlett initiativ för att i en första fas kunna erbjuda transport hem till kundernas dörr, samma eller nästa dag, i storstadsregionerna i våra marknader, med start inför julhandeln 2018. Detta för att ytterligare öka tillgängligheten och bekvämligheten i vårt erbjudande.

Som ett led i utvecklingen av en än mer effektiv verksamhet har vi under kvartalet börjat använda ”big data”-baserade metoder och verktyg för att bland annat optimera våra kommersiella processer och kampanjer.

Fokus på Clas Ohlsons långsiktiga värdeskapande – minst 100 år till

Det fjärde kvartalet 2017/18 är början på något nytt. Det är första kvartalet i vår omställning i enlighet med nya strategin. Vi avser att hålla minst samma transformationstakt och kommer att fortsätta våra kommersiella satsningar för att stärka vårt kunderbjudande under de närmaste kvartalen. I en period av omställning för hela detaljhandeln, justerar vi också kursen för Clas Ohlson. Det innebär investeringar på kort sikt, och skapar förutsättningar för långsiktig konkurrenskraft och lönsam tillväxt.

Lotta Lyrå, vd och koncernchef Clas Ohlson AB

Analytiker- och medieträff

Kvartalsrapporten presenteras den 8 juni klockan 08:30 via telefonkonferens eller audiosändning. Presentationen kan också följas via about.clasohlson.com/q4.

För mer information, vänligen kontakta:
Sara Kraft Westrell, Informations- och IR-direktör, telefon 0247-649 13

Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 juni 2018 klockan 07:00.

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. När vi i år firar 100 år som företag gör vi det med kunder på fem marknader, med drygt 4 800 medarbetare och med en omsättning om cirka 8 miljarder kronor. Vår aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi varje dag vill hjälpa och inspirera människor att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla, praktiska lösningar till attraktiva priser. Läs mer om vår historia på clasohlson100.com eller om var vi står idag på about.clasohlson.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.