Connect with us

Marknadsnyheter

Clas Ohlson växte organiskt i april med 2 procent och online med 61 procent

Published

on

För verksamhetsåret 2019/20 var försäljningen totalt i nivå med föregående år och den organiska tillväxten i de nordiska länderna var 3 procent.

Den organiska försäljningen i april ökade med 2 procent jämfört med föregående år. Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökade med 2 procent. Försäljningen i april totalt minskade med 4 procent till 571 Mkr (592), vilket, förutom Covid-19, påverkats av stängningen av butiker utanför Norden, samt den svagare norska kronan. För de nordiska länderna minskade försäljningen med 3 procent, vilket motsvarade en organisk tillväxt om 3 procent. Försäljningen online i april ökade med 61 procent till 59 Mkr (37).

Jämfört med samma månad föregående år har butiksbeståndet minskats netto med 4 butiker (föregående år ökning med 3). Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 228 (232). Som ett led i den löpande översynen av butiksnätverket kommer butiken på Kullagatan i Helsingborg att stänga under tredje kvartalet i år. Tidpunkten för planerade butiksöppningar i Trondheim och Uddevalla avgörs av utvecklingen av Covid-19. Från den 1 maj har e-handeln i Storbritannien styrts över till Amazons e-handelsplattform.

Länder, Mkr April
2019/20
April
2018/19
Procentuell
förändring
Organisk
tillväxt
Sverige 265 272 -3 -3
Norge 249 241 3 17
Finland 51 68 -24 -27
Norden 565 580 -3 3
Utanför Norden* 6 12 -50 -51
Totalt** 571 592 -4 2

 

* Påverkat av stängning av butiker i Storbritannien och Tyskland.
** Varav 59 Mkr (37) utgör försäljning online.

Den totala försäljningen för räkenskapsåret 2019/20 (maj 2019 till april 2020) var i nivå med föregående år och uppgick till 8 758 Mkr (8 772). Den organiska försäljningen var marginellt högre jämfört med motsvarande period föregående år. Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökade med 1 procent. För de nordiska länderna ökade försäljningen med 2 procent, vilket motsvarade en organisk tillväxt om 3 procent. Försäljningen online för verksamhetsåret ökade med 25 procent till 542 Mkr (432).

Den totala försäljningen för fjärde kvartalet 2019/20 (februari till april 2020) minskade med 6 procent till 1 644 Mkr (1 742). Den organiska försäljningen minskade med 2 procent. Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta är oförändrad. Försäljningen online för fjärde kvartalet ökade med 45 procent till 138 Mkr (96).

Kommentar

Under de särskilda omständigheter som Covid-19 inneburit har Clas Ohlsons relevanta sortiment i butiker nära hemmet eller via e-handel med flexibla leveransalternativ uppskattats av kunderna;

  • Alla Clas Ohlsons fysiska butiker i Norden är fortsatt öppna – vissa med ordinarie öppettider, andra med reducerade öppettider utifrån de förutsättningar som råder i respektive land och läge.
  • Till följd av de restriktioner som trädde i kraft i Storbritannien den 25 mars håller butiken i Reading fortsatt tillfälligt stängt.
  • Betydande tillväxt online, hemleverans som leveransalternativ har ökat och den ”drive-in”-lösning som lanserades är uppskattad. Kraftigt ökad försäljning av Clas Ohlsons sortiment på Mathem.se och Kolonial.no.
  • Expansionen av tjänsten Clas Fixare flyttas fram till en tidpunkt när marknadsläget är mer förutsebart.

Verksamheten anpassas kontinuerligt enligt strategisk plan och till konsekvenserna av Covid-19;

  • För att bättre tillvarata synergier och ”best practise” mellan länder, butiker, online och andra tjänster har ledningsstrukturen förenklats per den 1 maj. Syftet är även att korta och tydliggöra interna beslutsvägar.
  • Personalstyrkan i butik har anpassats genom tillfälliga permitteringar utifrån rådande förutsättningar i form av en högre sjukfrånvaro än normalt samt de begränsade öppettider och restriktioner som råder i respektive land. För närvarande är cirka 300 butiksmedarbetare (motsvarande cirka 90 FTE) tillfälligt permitterade från ett 70-tal butiker. Utöver detta har cirka 200 tjänstemän deltidspermitterats på cirka 20 procent.
  • Ett antal långsiktiga kostnadsbesparande åtgärder, bland annat i form av minskning av tjänstemannaorganisationen, har genomförts.
  • Dialog fortgår med samtliga hyresvärdar för att finna en konstruktiv lösning för båda parter vad gäller hyres- och betalningsvillkor.
  • Den rådande osäkerheten och andra faktorer har påverkat inköps- och försäljningsvalutor. Efter att i ett läge gjort bedömning fall till fall kring valutasäkringar har Clas Ohlson nu återgått till normal valutasäkringspolicy.
     

Lotta Lyrå, vd och koncernchef;

”Med en kombination av snabba åtgärder och ett fortsatt omställningsarbete i linje med vår strategiska agenda har vi anpassat både erbjudande och verksamhet till rådande förhållande. Åtgärderna ger resultat och vi kommer att uppnå målet om en rörelsemarginal på 4-6 procent under innevarande verksamhetsår 2019/20.

Givet att även april präglades av Covid-19 är vi nöjda över att kunna visa på en organisk tillväxt i Norden på 3 procent för verksamhetsåret 2019/20. Den negativa påverkan av Covid-19 har vi delvis kunnat möta med positiva effekter från ett aktivt arbete med vår kommersiella agenda. Vi får kvitto på att vi förmår möta ändrade kundbeteenden både vad gäller ett relevant sortiment, attraktiva erbjudanden och bekväma leveransalternativ. Med en tillväxt online i april på hela 61 procent och 45 procent för fjärde kvartalet ser vi även att utvecklingen av vår e-handelsplattform fortsätter att bära frukt.

Vi är fortsatt mycket ödmjuka inför den tid vi har framför oss. Hur Covid-19, valutamarknaden och det makroekonomiska läget kommer att utvecklas vet vi inte. Det är därför för tidigt att dra slutsatser om vilken påverkan omvärldsläget kommer att få på vårt resultat för kommande verksamhetsår. Jag vill betona att Clas Ohlson möter dessa utmaningar både utifrån en stark finansiell position och vi kommer att vända på varje sten för att så snabbt som möjligt fortsätta implementera vår fastlagda strategi som är anpassad både till förändrade köpbeteenden och ett tufft marknadsklimat.”

Bokslutskommunikén för verksamhetsåret 2019/20 offentliggörs klockan 07:00 onsdagen den 3 juni 2020.

För mer information, vänligen kontakta: 

Media: Niklas Carlsson, kommunikationschef, 0247-444 29, niklas.carlsson@clasohlson.se
Analytiker och investerare: Pär Christiansen, ekonomi och finansdirektör, telefon 0247-26 43 42, par.christiansen@clasohlson.se

 

Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 maj 2020 klockan 07:00.

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag är vi ett detaljhandelsbolag med kunder på fem marknader, cirka 5 000 medarbetare och en omsättning om cirka 8,8 miljarder kronor. Vår aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi varje dag vill hjälpa och inspirera människor att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla, praktiska lösningar till attraktiva priser. Läs mer om oss och hur vi brinner för att förenkla livet i varje hem på about.clasohlson.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.