Marknadsnyheter
Clas Ohlsons bokslutskommuniké 2020/21
Starkt resultat under ett år med många utmaningar
Fjärde kvartalet – 1 februari till 30 april
- Försäljningen minskade med 6 procent till 1 538 Mkr (1 644), en organisk minskning om 6 procent och en minskning om 6 procent i jämförbara enheter
- Försäljningen online ökade med 89 procent till 274 Mkr (145)
- Rörelseresultatet, uppgick till -64 Mkr (-41). Exklusive effekten av IFRS 16 uppgick rörelseresultatet till
-81 Mkr (-61) - Rörelsemarginalen uppgick till -4,2 procent (-2,5). Exklusive effekten av IFRS 16 uppgick rörelsemarginalen till -5,3 procent (-3,7)
- Nettoskuld/EBITDA exklusive effekten av IFRS 16 (12 mån) uppgick till -0,7 ggr (0,0)
- Resultat efter skatt uppgick till -65 Mkr (-46)
- Vinst per aktie uppgick till -1,02 kr (-0,73)
Verksamhetsåret – 1 maj till 30 april
- Försäljningen minskade med 5 procent till 8 284 Mkr (8 758), en organisk minskning om 1 procent och en minskning om 1 procent i jämförbara enheter
- Försäljning online ökade med 60 procent till 894 Mkr (558)
- Rörelseresultat, uppgick till 608 Mkr (549). Exklusive effekten av IFRS 16 uppgick rörelseresultatet till 538 Mkr (454)
- Rörelsemarginalen uppgick till 7,3 procent (6,3). Exklusive effekten av IFRS 16 uppgick rörelsemarginalen till 6,5 procent (5,2)
- Resultat efter skatt uppgick till 421 Mkr (376)
- Vinst per aktie uppgick till 6,65 kr (5,94)
- Utdelningen föreslås till 6,25 kr per aktie, att utbetalas vid två tillfällen med vardera 3,125 kr
Händelser efter rapportperiodens slut
- Försäljningen i maj minskade med 3 procent till 610 Mkr (630), en minskning om 5 procent organiskt och i jämförbara enheter samt en negativ kalendereffekt med 4 procentenheter
- Försäljningen online i maj ökade med 21 procent till 74 Mkr (62)
Vd Kristofer Tonström kommenterar fjärde kvartalet/verksamhetsåret 2020/21:
När jag summerar det sista kvartalet och helåret 2020/21 kan jag konstatera att vi lyckats leverera ett bra rörelseresultat och en rörelsemarginal om 6,5 procent för helåret, vilket är inom ramen för vårt långsiktiga lönsamhetsmål om 6-8 procent. Detta i en marknad där vår verksamhet varit starkt begränsad av att kunderna inte kunnat besöka våra butiker så som de brukar. Många har istället valt att handla online och vår e-handel stod under året för första gången för över tio procent av vår totala omsättning efter en tillväxt om 60 procent jämfört med föregående år.
Våra medarbetares hantering av olika typer av restriktioner, förmåga att fortsätta leverera kundnytta och samtidigt balansera kostnader visar att vår verksamhet är motståndskraftig även vid plötsliga och drastiska förändringar. Det är en tillgång vi har som bolag och något att bygga vidare på. Goda kassaflöden och låg nettoskuld även under en pandemi, och att vi därmed stänger året med en stark finansiell ställning, är en annan styrka som ger oss ett bra utgångsläge för framtiden.
Fokus på det vi själva kan påverka
Det som har haft enskilt störst påverkan på vår affär under det fjärde kvartalet är att vi under perioden haft upp emot hälften av våra norska butiker stängda på grund av lokala restriktioner. Vi ställde snabbt om butiksverksamheten till att leverera varor utanför butikerna, vilket sju av tio norska onlinekunder valde som leveransalternativ under kvartalet. Detta har bidragit till ökad e-handelsförsäljning och nöjda kunder men har också inneburit en högre hanteringskostnad samtidigt som vi inte fullt ut kunnat kompensera för de förlorade volymerna i butiksförsäljning. Totalt minskade omsättningen med 6 procent under kvartalet. Den organiska försäljningen under fjärde kvartalet minskade med 6 procent.
Försäljningen online ökade med 89 procent i kvartalet och vi fortsätter att investera för tillväxt. Vi har utvecklat vår e-handelssajt och fortsätter att rekrytera digital kompetens. Vi automatiserar dessutom fler flöden för e-handelsbeställningar på vår distributionscentral i Insjön för att säkra högre leveranskapacitet framöver. Även vår kundklubb Club Clas visar stark tillväxt under kvartalet med cirka 250 000 nya medlemmar. Medlemmarna i vår kundklubb handlar i genomsnitt mer och oftare och vi har bättre möjligheter att skapa värde för dessa med riktade erbjudanden och anpassad kommunikation. Inte minst givet de tuffa marknadsförutsättningarna är jag stolt över hur vi har fortsatt att jobba med det vi själva kan påverka för att skapa förutsättningar för långsiktigt kund- och aktieägarvärde.
Med blicken mot en återöppning av samhället
Det är med tillförsikt vi blickar framåt mot ett allt öppnare samhälle och vi bedömer att vi kommer att se mer normala förhållanden på våra försäljningsmarknader från och med september. Vägen dit har varit, och är fortsatt, utmanande. Vi har sett snabba skiften i efterfrågan från våra kunder och under de senaste månaderna har det uppkommit stora störningar i de globala logistikkedjorna, med situationen i Suezkanalen i slutet av mars som det kanske allra tydligaste exemplet. Med ett fortsatt underskott på tillgängliga containers för varuflöden från Asien till Europa kommer ökande kostnader för varutransporter och brist på vissa produkter vara en utmaning som blir bestående en tid framåt. Vi är också ödmjuka inför att smittspridningen av coronaviruset kan innebära nya restriktioner som påverkar vår affär, även om vi i närtid sett en situation som utvecklas till det bättre.
Som tidigare konstaterat kommer svängningar på valutamarknaderna att ha fortsatt påverkan på vårt resultat. Efter flera kvartal med en ovanligt svag norsk krona har en viss återhämtning skett under det fjärde kvartalet. Samtidigt har vår viktigaste inköpsvaluta, US-dollarn, försvagats i jämförelse med den svenska kronan, vilket kommer att ha en positiv inverkan på vårt resultat.
Fokusområden för det kommande året
Clas Ohlson står på en stabil grund med sunda finanser, engagerade medarbetare och en hög kundnöjdhet. Vår strategi att utveckla bolaget för de kommande 100 åren med ökad digital förmåga och ett unikt kunderbjudande bestående av produkter, rådgivning och tjänster står fast. Vi utvecklar ständigt vårt erbjudande för att förenkla livet i hemmet för våra kunder och vi har tagit många steg mot ett mer optimerat och integrerat kundmöte både digitalt och i våra fysiska butiker. En viktig del i att stärka vår konkurrenskraft är också att möjliggöra ett hållbart liv i varje hem. Exempel på detta har vi sett i vårens produktlanseringar för uteplatsen och trädgården med hållbarhet i både materialval och teknik.
För att ta nästa steg i att leverera på våra långsiktiga mål kommer vi under det kommande året att lägga särskilt fokus på utvalda områden där vi ser en tydlig tillväxtpotential. Till att börja med kommer vi att fortsätta att stärka utvalda produktkategorier. Vi har redan sett goda resultat från det arbete vi gjort med lösningar för att skapa ordning i hemmet samt vårt nya erbjudande för gör-det-själv-projekten. Vi ska också bygga vidare på den växande e-handeln där vi kan göra ännu mer för att skapa en riktigt bra kundupplevelse. Därtill ska vi säkra större andelar av den förväntade ökande trafiken både i butik och på nätet med relevant och väl avpassad kundkommunikation.
Jag vill avsluta med att rikta ett varmt tack till våra fantastiska medarbetare för alla insatser under kvartalet. Med det starka kundfokus vi har bland våra 4 500 medarbetare kommer vi fortsätta att göra en skillnad för våra kunder genom att lösa riktiga vardagsproblem i alla slags hem. Så kommer vi också att skapa aktieägarvärde över tid.
Webbsänd presentation idag kl. 09.00
Vd och koncernchef Kristofer Tonström och CFO Pär Christiansen kommenterar rapporten idag kl. 09.00 i en webbsänd presentation som nås via denna länk. Presentationen sker på engelska och följs av en frågestund. För att delta i telefonkonferensen och kunna ställa frågor muntligen, vänligen ring in på något av följande nummer några minuter innan konferensen börjar:
SE: + 46850558359, UK: + 443333009267, US: + 18335268384
För mer information, vänligen kontakta:
Niklas Carlsson, kommunikationschef, 0247-444 29, niklas.carlsson@clasohlson.se
Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 juni 2021 klockan 07:00.
Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag är vi ett detaljhandelsbolag med kunder på fem marknader, cirka 4 500 medarbetare och en omsättning om cirka 8,3 miljarder kronor. Vår aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi varje dag vill hjälpa och inspirera människor att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla, praktiska lösningar till attraktiva priser. Läs mer om oss och hur vi brinner för att förenkla livet i varje hem på about.clasohlson.com.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke