Connect with us

Marknadsnyheter

Clas Ohlsons bokslutskommuniké 2021/22

Published

on

Ökad försäljning och ett mycket starkt resultat

Fjärde kvartalet – 1 februari till 30 april

  • Försäljningen ökade med 16 procent till 1 780 Mkr (1 538), en organisk ökning om 12 procent och en ökning om 11 procent i jämförbara enheter
  • Försäljningen online minskade med 19 procent till 221 Mkr (274)
  • Rörelseresultatet, uppgick till -10 Mkr (-64). Exklusive effekten av IFRS 16 uppgick rörelseresultatet till -30 Mkr (-81)
  • Rörelsemarginalen uppgick till -0,6 procent (-4,2). Exklusive effekten av IFRS 16 uppgick rörelsemarginalen till -1,7 procent (-5,3)
  • Nettoskuld/EBITDA exklusive effekten av IFRS 16 (12 mån) uppgick till -0,5 ggr
    (-0,7)
  • Resultat efter skatt uppgick till -16 Mkr (-65)
  • Vinst per aktie uppgick till -0,25 kr (-1,02)

Verksamhetsåret – 1 maj till 30 april

  • Försäljningen ökade med 6 procent till 8 784 (8 284), en organisk ökning om 4 procent och en ökning om 4 procent i jämförbara enheter
  • Försäljningen online ökade med 9 procent till 971 Mkr (894)
  • Rörelseresultatet uppgick till 719 Mkr (608). Exklusive effekten av IFRS 16 uppgick rörelseresultatet till 642 Mkr (538)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 8,2 procent (7,3). Exklusive effekten av IFRS 16 uppgick rörelsemarginalen till 7,3 procent (6,5)
  • Resultat efter skatt uppgick till 523 Mkr (421)
  • Vinst per aktie uppgick till 8,25 kr (6,65)
  • Utdelningen föreslås till 6,75 kr per aktie, att utbetalas vid två tillfällen med 3,375 kr vardera
  • Med anledning av bolagets starka finansiella ställning, och mot bakgrund av att ingen utdelning lämnades för verksamhetsåret 2019/20, föreslår styrelsen därtill en extra utdelning om 6,25 kr per aktie att utbetalas vid två tillfällen med 3,125 kr vardera

Händelser efter rapportperiodens slut

  • Försäljningen i maj ökade med 3 procent till 630 Mkr (610), en ökning om 2 procent organiskt och en ökning om 1 procent i jämförbara enheter
  • Försäljningen online i maj ökade med 9 procent till 81 Mkr (74)
  • Beslut om att avsluta den återstående verksamheten i Storbritannien. Kostnaden för stängningen, som belastar verksamhetsåret 2022/23, uppgår till cirka 35 Mkr

Vd Kristofer Tonström kommenterar fjärde kvartalet/verksamhetsåret 2021/22:

Detaljhandeln har varit i förändring under en längre tid, men aldrig tidigare har förändringstakten varit så hög som under verksamhetsåret 2021/22 och det fjärde kvartal som vi nu stängt. Med ett krig i Europa, ett alltmer osäkert läge i världsekonomin och fortsatt påverkan från pandemin ändras kundernas beteende allt snabbare. Vi ser också att kundernas preferenser och reaktioner på händelser i omvärlden skiljer sig åt på våra olika marknader vilket ytterligare bidrar till komplexiteten.

Under dessa förutsättningar har våra medarbetare gång på gång lyckats parera för nya utmaningar och levererat ett mycket starkt helårsresultat och en total försäljning som nu är tillbaka på samma nivå som innan pandemin. Vår rörelsemarginal för helåret blev 7,3 procent* och är därmed inom ramen för vårt lönsamhetsmål och den totala försäljningen uppgick till cirka 8,8 miljarder kronor, en ökning med 6 procent. Det är glädjande att konstatera att våra gemensamma ansträngningar under året ger oss en fortsatt god finansiell ställning och en stabil grund att stå på när vi planerar för framtiden.  Den finansiella ställningen gör det också möjligt för styrelsen att föreslå årsstämman en höjd ordinarie utdelning om 6,75 kronor per aktie samt, mot bakgrund av att ingen utdelning betalades ut 2020, en extra utdelning om 6,25 kronor per aktie, vilket känns väldigt positivt.
*Exklusive effekterna av IFRS 16

Proaktivitet som ger resultat

Ser vi till det senaste kvartalet ökade vår totala försäljning med 16 procent. Nyckeln till de framsteg vi gjort handlar återigen om vårt envisa fokus på att varje dag jobba med sådant vi själva kan påverka. Ett exempel är hur vi varit mycket proaktiva i vårt arbete med inköp och transporter och under hela kvartalet haft en god tillgänglighet på rätt produkter både i butik och på vårt centrallager, trots stora störningar i de globala logistikkedjorna. Vi går dessutom in i nästa kvartal med en något högre lagernivå än vid samma tidpunkt föregående år vilket ger oss förutsättningar att även framåt kunna erbjuda våra kunder möjligheten att köpa precis de produkter de behöver för sina hemmafixprojekt.

Att med produkttillgänglighet och en riktigt bra kundupplevelse omvandla de 200 miljoner besökare vi har varje år till betalande kunder är alltid ett stort fokusområde och vi jobbar ständigt på att bli ännu bättre. Kundnöjdheten ökar överlag i såväl butik som online och vi ser positiva resultat från de justeringar vi gjort i vår e-handel under kvartalet i form av kraftigt förbättrad konverteringsgrad i både Sverige och Finland. Jämförelsetalen för vår norska e-handel påverkades av att vi hade stora delar av butiksnätet i Norge stängt under motsvarade kvartal i fjol. Sammantaget minskade vår försäljning online i kvartalet med 19 procent jämfört med föregående år.

Även vårt lojalitetsprogram Club Clas är en viktig del i hur vi tar hand om och fördjupar relationen till våra kunder. I april nådde vi 400 000 medlemmar i Finland efter en medlemstillväxt om 20 procent i fjärde kvartalet och tillväxten i Norge är fortsatt stark. Totalt sett över våra nordiska marknader har vi nu cirka 4,3 miljoner medlemmar och vi ökar antalet aktiva medlemmar såväl som försäljningen per medlem på alla marknader. 

Ständigt relevanta för våra kunder

Med vårt breda och prisvärda sortiment har vi goda möjligheter att växa snabbare än marknaden även i ett marknadsklimat där kunden håller lite hårdare i plånboken. Vi fortsätter därför att investera i marknadsföring och attraktiva kunderbjudanden för att säkerställa att vi hela tiden är relevanta för våra kunder som en tydlig hemmafixdestination. I detta arbete är även produktmix och prissättning viktiga delar och vi har jobbat hårt med att justera priser under kvartalet för att hela tiden balansera rätt mellan kundens förväntan och våra egna marginalmål.

Även vårt hållbarhetsarbete är ett sätt att särskilja oss från våra konkurrenter. Jämfört med föregående år (2020) har vi minskat koldioxidutsläppen i vår egen verksamhet med 18 procent. Andra exempel på framsteg är att vi ökade försäljningen av reservdelar som förlänger livslängden på våra produkter med 24 procent under verksamhetsåret och vi har ökat takten i våra mer omfattande miljörevisioner hos leverantörer, som vi gör utöver våra ordinarie fabrikskontroller, till att nu omfatta 83 procent av den totala inköpsvolymen.

En strategi med sikte på ansvarsfull tillväxt

Vårt strategiska ramverk utgår från den styrka vi har i engagerade medarbetare som varje dag gör sitt yttersta för att göra våra kunder nöjda. Nöjda medarbetare ger nöjda kunder. Med detta som grund behöver vi alltid göra olika vägval beroende på hur världen omkring oss utvecklas för att skapa hållbar och lönsam tillväxt. För de kommande åren ser vi en handfull prioriterade områden där vi kommer att lägga extra mycket kraft. Kunderbjudandet är den enskilt viktigaste tillväxtdrivaren där det för oss handlar om att skapa en större tydlighet mot kunden om vad hen kan förvänta sig av Clas Ohlson och dessutom bredda sortimentet inom vissa kategorier så att kunden oftare väljer oss framför våra konkurrenter. Vi har också många initiativ igång för att stärka våra två viktigaste försäljningskanaler, butiksnätet och e-handeln. Vi ser också att det finns stora förtjänster med att fortsätta utveckla Club Clas. En ytterligare tillväxtdrivare är Finland. Vi har efter tjugo år i Finland ännu inte nått upp till den försäljning och lönsamhet vi ser i Sverige och Norge, men det finns en stor potential i marknaden och flera av de förändringar vi redan sjösatt har visat positiva resultat.

Mot ett nytt verksamhetsår

Slutligen vill jag rikta ett stort tack till våra fantastiska medarbetare för alla insatser under kvartalet och verksamhetsåret. Oavsett var man vänder sig i bolaget finns en genuin vilja att göra skillnad för kunden och den styrkan som vi har tillsammans är en konkurrensfördel både idag och imorgon. Vi vet att det verksamhetsår som vi nyligen påbörjat är fullt av utmaningar, men det är utmaningar som vi delar med hela branschen och det är min fasta övertygelse att vi har stora möjligheter att flytta fram våra positioner, utveckla bolaget ytterligare och skapa långsiktigt aktieägarvärde. Det är en resa som jag, och många med mig, ser fram emot.

Presentation av bokslutskommunikén idag kl. 09.00 och Kapitalmarknadsdag kl.10.00-12.00

Vd och koncernchef Kristofer Tonström och CFO Pär Christiansen kommenterar rapporten idag kl. 09.00. Presentationen sänds direkt via webben och nås via denna länk.

Efter Q4-presentationen anordnar Clas Ohlson kl. 10.00-12.00 en Kapitalmarknadsdag där bolaget ger en uppdatering gällande strategi och prioriteringar, med bland annat fördjupningar kring Clas Ohlsons arbete med hållbarhet, sortiment och försäljningskanaler. Även denna webbsändning nås via länken ovan.

Presentationerna sker på engelska och följs av en frågestund.

För att delta i telefonkonferensen och kunna ställa frågor muntligen, vänligen ring in på något av följande nummer några minuter innan konferensen börjar:

SE: +46850558352, UK: +443333009272, US: +16467224902

Efter presentationerna kommer inspelade versioner finnas tillgängliga på about.clasohlson.com/rapporter.

För mer information, vänligen kontakta: 
Niklas Carlsson, kommunikationschef, 0247-444 29, niklas.carlsson@clasohlson.se

Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 juni 2022 klockan 07:00.

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag är vi ett detaljhandelsbolag med kunder på fyra marknader, cirka 5 000 medarbetare och en omsättning om cirka 8,8 miljarder kronor. Vår aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi varje dag vill hjälpa och inspirera människor att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla, praktiska lösningar till attraktiva priser. Läs mer om oss och hur vi brinner för att förenkla livet i varje hem på about.clasohlson.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.