Connect with us

Marknadsnyheter

Clas Ohlsons bokslutskommuniké 2021/22

Published

on

Ökad försäljning och ett mycket starkt resultat

Fjärde kvartalet – 1 februari till 30 april

  • Försäljningen ökade med 16 procent till 1 780 Mkr (1 538), en organisk ökning om 12 procent och en ökning om 11 procent i jämförbara enheter
  • Försäljningen online minskade med 19 procent till 221 Mkr (274)
  • Rörelseresultatet, uppgick till -10 Mkr (-64). Exklusive effekten av IFRS 16 uppgick rörelseresultatet till -30 Mkr (-81)
  • Rörelsemarginalen uppgick till -0,6 procent (-4,2). Exklusive effekten av IFRS 16 uppgick rörelsemarginalen till -1,7 procent (-5,3)
  • Nettoskuld/EBITDA exklusive effekten av IFRS 16 (12 mån) uppgick till -0,5 ggr
    (-0,7)
  • Resultat efter skatt uppgick till -16 Mkr (-65)
  • Vinst per aktie uppgick till -0,25 kr (-1,02)

Verksamhetsåret – 1 maj till 30 april

  • Försäljningen ökade med 6 procent till 8 784 (8 284), en organisk ökning om 4 procent och en ökning om 4 procent i jämförbara enheter
  • Försäljningen online ökade med 9 procent till 971 Mkr (894)
  • Rörelseresultatet uppgick till 719 Mkr (608). Exklusive effekten av IFRS 16 uppgick rörelseresultatet till 642 Mkr (538)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 8,2 procent (7,3). Exklusive effekten av IFRS 16 uppgick rörelsemarginalen till 7,3 procent (6,5)
  • Resultat efter skatt uppgick till 523 Mkr (421)
  • Vinst per aktie uppgick till 8,25 kr (6,65)
  • Utdelningen föreslås till 6,75 kr per aktie, att utbetalas vid två tillfällen med 3,375 kr vardera
  • Med anledning av bolagets starka finansiella ställning, och mot bakgrund av att ingen utdelning lämnades för verksamhetsåret 2019/20, föreslår styrelsen därtill en extra utdelning om 6,25 kr per aktie att utbetalas vid två tillfällen med 3,125 kr vardera

Händelser efter rapportperiodens slut

  • Försäljningen i maj ökade med 3 procent till 630 Mkr (610), en ökning om 2 procent organiskt och en ökning om 1 procent i jämförbara enheter
  • Försäljningen online i maj ökade med 9 procent till 81 Mkr (74)
  • Beslut om att avsluta den återstående verksamheten i Storbritannien. Kostnaden för stängningen, som belastar verksamhetsåret 2022/23, uppgår till cirka 35 Mkr

Vd Kristofer Tonström kommenterar fjärde kvartalet/verksamhetsåret 2021/22:

Detaljhandeln har varit i förändring under en längre tid, men aldrig tidigare har förändringstakten varit så hög som under verksamhetsåret 2021/22 och det fjärde kvartal som vi nu stängt. Med ett krig i Europa, ett alltmer osäkert läge i världsekonomin och fortsatt påverkan från pandemin ändras kundernas beteende allt snabbare. Vi ser också att kundernas preferenser och reaktioner på händelser i omvärlden skiljer sig åt på våra olika marknader vilket ytterligare bidrar till komplexiteten.

Under dessa förutsättningar har våra medarbetare gång på gång lyckats parera för nya utmaningar och levererat ett mycket starkt helårsresultat och en total försäljning som nu är tillbaka på samma nivå som innan pandemin. Vår rörelsemarginal för helåret blev 7,3 procent* och är därmed inom ramen för vårt lönsamhetsmål och den totala försäljningen uppgick till cirka 8,8 miljarder kronor, en ökning med 6 procent. Det är glädjande att konstatera att våra gemensamma ansträngningar under året ger oss en fortsatt god finansiell ställning och en stabil grund att stå på när vi planerar för framtiden.  Den finansiella ställningen gör det också möjligt för styrelsen att föreslå årsstämman en höjd ordinarie utdelning om 6,75 kronor per aktie samt, mot bakgrund av att ingen utdelning betalades ut 2020, en extra utdelning om 6,25 kronor per aktie, vilket känns väldigt positivt.
*Exklusive effekterna av IFRS 16

Proaktivitet som ger resultat

Ser vi till det senaste kvartalet ökade vår totala försäljning med 16 procent. Nyckeln till de framsteg vi gjort handlar återigen om vårt envisa fokus på att varje dag jobba med sådant vi själva kan påverka. Ett exempel är hur vi varit mycket proaktiva i vårt arbete med inköp och transporter och under hela kvartalet haft en god tillgänglighet på rätt produkter både i butik och på vårt centrallager, trots stora störningar i de globala logistikkedjorna. Vi går dessutom in i nästa kvartal med en något högre lagernivå än vid samma tidpunkt föregående år vilket ger oss förutsättningar att även framåt kunna erbjuda våra kunder möjligheten att köpa precis de produkter de behöver för sina hemmafixprojekt.

Att med produkttillgänglighet och en riktigt bra kundupplevelse omvandla de 200 miljoner besökare vi har varje år till betalande kunder är alltid ett stort fokusområde och vi jobbar ständigt på att bli ännu bättre. Kundnöjdheten ökar överlag i såväl butik som online och vi ser positiva resultat från de justeringar vi gjort i vår e-handel under kvartalet i form av kraftigt förbättrad konverteringsgrad i både Sverige och Finland. Jämförelsetalen för vår norska e-handel påverkades av att vi hade stora delar av butiksnätet i Norge stängt under motsvarade kvartal i fjol. Sammantaget minskade vår försäljning online i kvartalet med 19 procent jämfört med föregående år.

Även vårt lojalitetsprogram Club Clas är en viktig del i hur vi tar hand om och fördjupar relationen till våra kunder. I april nådde vi 400 000 medlemmar i Finland efter en medlemstillväxt om 20 procent i fjärde kvartalet och tillväxten i Norge är fortsatt stark. Totalt sett över våra nordiska marknader har vi nu cirka 4,3 miljoner medlemmar och vi ökar antalet aktiva medlemmar såväl som försäljningen per medlem på alla marknader. 

Ständigt relevanta för våra kunder

Med vårt breda och prisvärda sortiment har vi goda möjligheter att växa snabbare än marknaden även i ett marknadsklimat där kunden håller lite hårdare i plånboken. Vi fortsätter därför att investera i marknadsföring och attraktiva kunderbjudanden för att säkerställa att vi hela tiden är relevanta för våra kunder som en tydlig hemmafixdestination. I detta arbete är även produktmix och prissättning viktiga delar och vi har jobbat hårt med att justera priser under kvartalet för att hela tiden balansera rätt mellan kundens förväntan och våra egna marginalmål.

Även vårt hållbarhetsarbete är ett sätt att särskilja oss från våra konkurrenter. Jämfört med föregående år (2020) har vi minskat koldioxidutsläppen i vår egen verksamhet med 18 procent. Andra exempel på framsteg är att vi ökade försäljningen av reservdelar som förlänger livslängden på våra produkter med 24 procent under verksamhetsåret och vi har ökat takten i våra mer omfattande miljörevisioner hos leverantörer, som vi gör utöver våra ordinarie fabrikskontroller, till att nu omfatta 83 procent av den totala inköpsvolymen.

En strategi med sikte på ansvarsfull tillväxt

Vårt strategiska ramverk utgår från den styrka vi har i engagerade medarbetare som varje dag gör sitt yttersta för att göra våra kunder nöjda. Nöjda medarbetare ger nöjda kunder. Med detta som grund behöver vi alltid göra olika vägval beroende på hur världen omkring oss utvecklas för att skapa hållbar och lönsam tillväxt. För de kommande åren ser vi en handfull prioriterade områden där vi kommer att lägga extra mycket kraft. Kunderbjudandet är den enskilt viktigaste tillväxtdrivaren där det för oss handlar om att skapa en större tydlighet mot kunden om vad hen kan förvänta sig av Clas Ohlson och dessutom bredda sortimentet inom vissa kategorier så att kunden oftare väljer oss framför våra konkurrenter. Vi har också många initiativ igång för att stärka våra två viktigaste försäljningskanaler, butiksnätet och e-handeln. Vi ser också att det finns stora förtjänster med att fortsätta utveckla Club Clas. En ytterligare tillväxtdrivare är Finland. Vi har efter tjugo år i Finland ännu inte nått upp till den försäljning och lönsamhet vi ser i Sverige och Norge, men det finns en stor potential i marknaden och flera av de förändringar vi redan sjösatt har visat positiva resultat.

Mot ett nytt verksamhetsår

Slutligen vill jag rikta ett stort tack till våra fantastiska medarbetare för alla insatser under kvartalet och verksamhetsåret. Oavsett var man vänder sig i bolaget finns en genuin vilja att göra skillnad för kunden och den styrkan som vi har tillsammans är en konkurrensfördel både idag och imorgon. Vi vet att det verksamhetsår som vi nyligen påbörjat är fullt av utmaningar, men det är utmaningar som vi delar med hela branschen och det är min fasta övertygelse att vi har stora möjligheter att flytta fram våra positioner, utveckla bolaget ytterligare och skapa långsiktigt aktieägarvärde. Det är en resa som jag, och många med mig, ser fram emot.

Presentation av bokslutskommunikén idag kl. 09.00 och Kapitalmarknadsdag kl.10.00-12.00

Vd och koncernchef Kristofer Tonström och CFO Pär Christiansen kommenterar rapporten idag kl. 09.00. Presentationen sänds direkt via webben och nås via denna länk.

Efter Q4-presentationen anordnar Clas Ohlson kl. 10.00-12.00 en Kapitalmarknadsdag där bolaget ger en uppdatering gällande strategi och prioriteringar, med bland annat fördjupningar kring Clas Ohlsons arbete med hållbarhet, sortiment och försäljningskanaler. Även denna webbsändning nås via länken ovan.

Presentationerna sker på engelska och följs av en frågestund.

För att delta i telefonkonferensen och kunna ställa frågor muntligen, vänligen ring in på något av följande nummer några minuter innan konferensen börjar:

SE: +46850558352, UK: +443333009272, US: +16467224902

Efter presentationerna kommer inspelade versioner finnas tillgängliga på about.clasohlson.com/rapporter.

För mer information, vänligen kontakta: 
Niklas Carlsson, kommunikationschef, 0247-444 29, niklas.carlsson@clasohlson.se

Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 juni 2022 klockan 07:00.

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag är vi ett detaljhandelsbolag med kunder på fyra marknader, cirka 5 000 medarbetare och en omsättning om cirka 8,8 miljarder kronor. Vår aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi varje dag vill hjälpa och inspirera människor att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla, praktiska lösningar till attraktiva priser. Läs mer om oss och hur vi brinner för att förenkla livet i varje hem på about.clasohlson.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i ContextVision AB (publ) den 14 maj 2024

Published

on

By

ContextVision (publ), org.nr 556377-8900 (”Bolaget”), har hållit årsstämma den 14 maj 2024 kl. 13.00 på bolagets huvudkontor, Holländargatan 13, 113 36 Stockholm. Vid stämman fattades beslut om, bland annat, nedanstående.

Fastställande av räkenskaperna

Årsstämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bolaget för 2023. Styrelsens ledamöter och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Resultatdisposition

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att årets resultat ska balanseras i ny räkning.

  • Årsredovisningen för 2023 godkändes av årsstämman.
  • Disposition av finansiella resultat enligt styrelsens förslag godkändes.

Styrelse- och revisionsarvode

  • Ersättningsrapporten för styrelsen och ledande befattningshavare godkändes.
  • Styrelsearvoden beslutades enligt följande:
    • Styrelsens ordförande ska få 385 000 SEK (tidigare 350 000 SEK) för perioden fram till nästa årsstämma.
    • Övriga styrelseledamöter ska få 253 000 SEK (tidigare 230 000 SEK för ledamot som inte samtidigt var huvudägare) för perioden fram till nästa årsstämma.
  • Revisionsarvodet kommer att baseras på löpande räkning.

Styrelse och revisorer

Det godkändes att antalet styrelseledamöter ska vara 4 och antalet suppleanter 0.

  • Olof Sandén, Martin Hedlund, Sven Günther-Hanssen och Martin Ingvar omvaldes som styrelseledamöter. Olof Sandén omvaldes som styrelsens ordförande.
  • Inga suppleanter valdes.

Grant Thornton omvaldes som revisor för kommande år, med tjänstgörande revisor Joakim Söderin.

För mer information, vänligen kontakta:
Richard Hallström, Chief Financial Officer ContextVision,
Richard.hallstrom@contextvision.com

Om ContextVision
ContextVision är ett medicintekniskt mjukvaruföretag specialiserat på bildanalys och artificiell intelligens. Som global marknadsledare inom bildförbättring är vi en betrodd partner till ledande tillverkare av ultraljuds-, röntgen- och MRI-utrustning runt om i världen. Vår expertis är att utveckla kraftfulla mjukvaruprodukter, baserade på egenutvecklad teknologi och artificiell intelligens för bildbaserade applikationer. Vår banbrytande teknologi hjälper kliniker att korrekt tolka medicinska bilder, en avgörande grund för bättre diagnoser och behandling. Företaget, som grundades 1983, är baserat i Sverige med lokal representation i USA, Japan, Kina och Korea. ContextVision är noterat på Oslobörsen under tickern CONTX.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till presentation av FMG:s delårsrapport 1-2024

Published

on

By

Fable Media Group AB kommer att presentera sin delårsrapport 1-2024 via en webbsändning den 16:e maj kl. 14:00.

Delårsrapporten publiceras tidigare samma dag och kommer att presenteras av bolagets VD Alexander Pettersson. Länk till webbsändningen via Finwire TV finns här.

Den 14 maj 2024
Fable Media Group AB

För ytterligare information:
Alexander Pettersson, VD
alexander@fablemedia.se
https://fablemedia.se

Fable Media Group AB är ett på Spotlight Stock Market noterat bolag som investerar i tjänster inom lead generation (prestationsbaserad affiliatemarknadsföring). FMG-koncernen äger och driver via dotterbolag lead generation-verksamheterna Fable Media och Phase One Performance.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Förstärkning av Urekas styrelse

Published

on

By

Styrelsen för Ureka kommer föreslå att förstärka styrelsen i Ureka med Liudmyla Lemrini som är nuvarande President för Ukrainas handelskammare.

Uttalande från VD Johan Skålén

Liudmyla är President för Ukrainas handelskammare och har genom åren fått ett mycket värdefullt nätverk av både företag i Ukraina och tillverkare i Sverige. Efter att i flera år varit President för handelskammaren har Liudmyla blivit som ”spindeln i nätet” för handel och kontakter mellan Sverige och Ukraina. Det har gett henne ett unikt kontaktnät med hundratals företag och beslutsfattare. Det har gett henne en unik insyn i allt från handelsfrågor, kulturkrockar, projektledning och finansiering. Hennes tidigare bakgrund från Ukraina är bland annat som styrelseordförande för JSC bank och bankchef.

Med Liudmylas goda insikter i Ukrainas näringsliv, kontaktnät, erfarenheter och kunskap tillförs Ureka en ytterligare dimension till Urekas fortsatta resa att ta en marknadsposition i Ukrainas byggsektor. Det är ett glädjande besked för våra aktieägare och jag ser fram emot ett långt och givande samarbete. Välkommen!

Uttalande från Liudmyla Lemrini

Over the years of serving as the President of the Swedish Ukrainian Chamber of Commerce in Scandinavia, I have had the pleasure of engaging with numerous successful enterprises. Despite its modest size, Sweden boasts an impressive array of highly successful international corporations. My time spent in Sweden was invaluable, affording me insights into Swedish business culture and society, culminating in several collaborative projects between Ukrainian and Swedish companies.

Upon my initial encounter with Johan and Johannes, it became evident to me that Ureka stands out from the crowd. I was enthralled by their vision and fervor for Ukraine’s reconstruction. Undoubtedly, Ukraine is poised for significant redevelopment, with the construction sector set to play a pivotal role. Concurrently, there exists a substantial need for Ukraine to attract foreign investment, injecting fresh ideas and vigor into the economy. Presently, over 80 Swedish companies have established operations in Ukraine, operating profitably. The prospect of contributing to Ukraine’s revitalization while simultaneously building a prosperous enterprise is immensely appealing to me. Continuously monitoring Ukraine’s economic landscape across various sectors, I have observed a consistent surge in demand for construction materials, owing to the extensive devastation wrought by conflict.

With 17 years of experience in banking, specializing in risk management, credit analysis, and international banking finance, coupled with an understanding of Ukrainian business culture, I am confident in steering Ureka’s expansion in Ukraine with minimal financial exposure.

Over the past six months, I have had the privilege of acquainting myself with Ureka’s founders, Johan and Johannes, gaining insight into their previous ventures and expertise. Ureka possesses a solid foundation, coupled with founders who boast a track record of entrepreneurial success and a strategic mindset. Hence, I firmly believe that Ureka is well positioned to emerge as a highly successful entity, contributing significantly to Ukraine’s reconstruction efforts. I take pride in becoming part of Ureka and I am optimistic that my experience and knowledge will contribute to its success.

Extra stämma

Med anledning av förslag till ny ledamot planerar Ureka att innan sommaren skicka ut en kallelse till extra bolagsstämma för att välja in Liudmyla till styrelsen samt att fatta beslut om att ansluta bolagets aktier till Euroclear (elektronisk registrering av aktierna).

Digitalt möte med Liudmyla, president för Ukrainas handelskammare

Tidigare idag skickades inbjudan ut till två digitala möten på torsdag 16 maj, där våra aktieägare och intressenter kan ställa frågor direkt till Liudmyla om Urekas möjligheter och vilka behov som finns i byggsektorn i Ukraina. Under dessa möten kommer vi även att ha en kort presentation om Ureka.

Välkommen att delta!

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.