Marknadsnyheter
Clas Ohlsons delårsrapport Q2 2024/25
Ett starkt kvartal och en bra start på julhandeln
Andra kvartalet – 1 augusti till 31 oktober
- Nettoomsättningen uppgick till 2 801 Mkr (2 460), en ökning med 14 procent, varav 8 procent avser organisk tillväxt, -3 procent valutaeffekter och 9 procent försäljning i Spares-koncernen
- Försäljning online uppgick till 527 Mkr (297). Exklusive Spares-koncernen var försäljning online 316 Mkr (297), en ökning med 6 procent
- Rörelseresultatet uppgick till 307 Mkr (245*)
- Resultatet efter skatt uppgick till 230 Mkr (173)
- Vinst per aktie uppgick till 3,63 kr (2,74)
Sex månader – 1 maj till 31 oktober
- Nettoomsättningen uppgick till 5 424 Mkr (4 653), en ökning med 17 procent, varav 9 procent avser organisk tillväxt, -2 procent valutaeffekter och 9 procent försäljning i Spares-koncernen
- Försäljning online uppgick till 1 021 Mkr (550). Exklusive Spares-koncernen var försäljning online 599 Mkr (550), en ökning med 9 procent
- Rörelseresultatet uppgick till 510 Mkr (230*)
- Resultatet efter skatt uppgick till 376 Mkr (147)
- Vinst per aktie uppgick till 5,93 kr (2,32)
Händelser efter rapportperiodens slut
- Nettoomsättningen i november uppgick till 1 361 Mkr (1 196), en ökning med 14 procent, varav 13 procent avser organisk tillväxt, 0 procent valutaeffekter. Från och med november ingår Spares-koncernens månadsförsäljning i den organiska tillväxten
* Justerat rörelseresultat under kvartalet föregående år uppgick till 277 Mkr, exklusive engångskostnader om 31 Mkr
Justerat rörelseresultat under första halvåret föregående år uppgick till 431 Mkr, exklusive engångskostnader om 202 Mkr
Vd Kristofer Tonström kommenterar andra kvartalet 2024/25:
Vår plan för hållbar och lönsam tillväxt fortsätter att generera bra resultat under årets andra kvartal. Effektiviseringar i organisation och arbetssätt skapar utrymme för vidareutveckling av konkurrensfördelar inom sortiment, varumärke och kundmöte, vilket i sin tur gör att vi lyckas fortsätta växa trots en tuff detaljhandelsmarknad. Nettoomsättningen i Q2 uppgick till 2,8 miljarder kronor och den organiska försäljningsökningen var åtta procent. Rörelseresultatet förbättrades till 307 miljoner kronor, vilket ger en rörelsemarginal om elva procent. Vi rapporterar idag även försäljningssiffrorna för november månad där vi ser en tillväxt överstigande vårt långsiktiga tillväxtmål för den 19:e månaden i rad. I synnerhet hade vi en stark avslutning på månaden med Black Week och förberedelser för första advent som bidrog till bra försäljning av julklappar, julpynt och annat som behövs inför julfirandet.
Fortsatt sortimentförnyelse bygger relevans
Förmågan att utveckla ett sortiment som är relevant oavsett konjunkturläge och väderlek är en viktig förklaring till den goda utvecklingen. När väderberoende produktkategorier som värmefläktar och element sålde mindre bra kunde vi i stället växa med exempelvis tekniktillbehör och belysning. Inom belysning har vi också tagit stora steg i att utveckla förpackningarna med ännu bättre produktinformation och bättre materialval. Jag tycker att detta är ett bra exempel på hur vi utvecklar en mer hållbar affärsmodell med produkterbjudandet i fokus, där förpackningarna är en del i att kunderna köper rätt produkt efter behov, och samtidigt minskar klimatavtryck i transporterna.
Med en fortsatt hög takt i lansering av nya produkter har vi också möjlighet att hela tiden överraska kunderna med nya, smarta och prisvärda lösningar på deras vardagsproblem. Försäljningen ökade i samtliga prioriterade produktnischer under kvartalet och dessutom visar våra mätningar att kunderna inte bara handlar mer, utan de förknippar också varumärket Clas Ohlson i allt högre utsträckning med just dessa nischer, vilket är ett viktigt steg mot att bli kundernas förstahandsval. Kunderna är också mycket nöjda med shoppingupplevelsen hos Clas Ohlson. Vår NPS, ett mått på hur många kunder som rekommenderar Clas Ohlson till andra, är mycket hög (57) och de mest lojala kunderna i Club Clas fortsätter att stå för en allt större andel av försäljningen samtidigt som det totala antalet medlemmar ökar.
Sex nya butiker under det andra kvartalet
Även arbetet med att bygga ett robust butiksnät fortsätter med full kraft. Vi öppnade sex nya butiker i kvartalet och ytterligare en i november. Därmed har vi öppnat åtta butiker netto under innevarande verksamhetsår och är i fas med målet att öppna cirka tio nya butiker netto under året. Bland öppningarna fanns bland andra butik nummer 100 i Sverige (Örebro Boglundsängen) samt butik nummer 100 i Norge (Egersund). Vi följer utvecklingen noga, och ser överlag en bra utveckling i såväl jämförbara enheter som i de nyöppnade butikerna. Under hösten har vi även byggt om och flyttat butiker. Detta kommer vi att fortsätta med under våren, med målet att förbättra kundupplevelsen ytterligare och dessutom öka försäljningsytan i flera butiker.
E-handeln nu en femtedel av den totala försäljningen
Försäljningen online står nu för 19 procent av Clas Ohlsons totala omsättning. En bidragande orsak är förvärvet av Spares, som i skrivande stund varit en del av Clas Ohlson ett drygt år, men också tack vare en stark organisk försäljningsutveckling. En växande och lönsam e-handel är en viktig pusselbit i Clas Ohlsons tillväxtstrategi som också ger kunderna ett helhetserbjudande som få konkurrenter kan matcha.
För att bibehålla tempot i satsningarna på tillväxt kommer vi även fortsättningsvis att effektivisera verksamheten. Kundernas köpkraft är liksom tidigare under press och vår förmåga att ge kunderna ett prisvärt erbjudande är helt avgörande för vår framgång. Det är därför positivt att vi månad för månad lyckas växa vår försäljning med bibehållen kostnadskontroll. Vi ser också att fraktkostnaderna som ökade kraftigt under det första kvartalet under september och oktober har fallit markant och är nu tillbaka på nivåer som innan sommaren.
Julen börjar hos Clas Ohlson
Julhandeln på Clas Ohlson har börjat bra och vi ska nu göra allt för att överträffa förra årets rekordförsäljning. Vi har ett starkt sortiment och hela Clas Ohlson-teamet är laddat för att hjälpa kunderna med allt som hör julen till under årets viktigaste försäljningsveckor. Vi ses i butik och online!
Webbsänd presentation idag kl. 09.00
Vd och koncernchef Kristofer Tonström och Ekonomi- och finansdirektör Pernilla Walfridsson kommenterar rapporten idag kl. 09.00 i en webbsänd presentation. Presentationen sker på engelska och följs av en frågestund.
Om du önskar delta via webcasten, gå in på länken nedan. Via webcasten finns möjlighet att ställa skriftliga frågor. Länk till webcast.
Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor. Länk till telefonkonferens.
Efter presentationen kommer en inspelad version av sändningen finnas tillgänglig på about.clasohlson.com.
För mer information, vänligen kontakta:
Niklas Carlsson, Kommunikations- och IR-chef, 0247-444 29, niklas.carlsson@clasohlson.se
Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning samt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 december 2024 klockan 07:00.
Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag är vi ett detaljhandelsbolag med kunder på tre marknader, cirka 5 000 medarbetare och en omsättning om cirka 10 miljarder kronor. Clas Ohlsons B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi vill hjälpa människor att fixa sina hem med praktiska och hållbara lösningar till attraktiva priser. Läs mer om hur vi gör hemmafixet tillgängligt, hållbart och roligt för alla på about.clasohlson.com/sv/
Marknadsnyheter
Minskad produktion av mousserande viner i Europa trots ökad efterfrågan
![](https://media1.tanalys.se/2025/01/minskad-produktion-av-mousserande-viner-i-europa-trots-okad-efterfragan.jpg)
Europa står inför en betydande utmaning med minskad produktion av prosecco, champagne och andra mousserande viner, vilket är en oroande trend för vinindustrin. Denna situation kan analyseras ur flera perspektiv, bland annat klimatförändringar, förändrade konsumtionsvanor och hot om nya handelstullar.
– Detta är helt klart en stor utmaning i vinindustrin eftersom en minskad produktion av mousserande viner i kombination med en ökad efterfrågan över hela världen gör att man har svårt med allokeringen. Effekterna av klimatförändringarna märkts tydligt, och stressen på grund av hotet av eventuella handelstullar till USA som är en viktig marknad är stor. Det här gör att producenterna måsta anpassa sig och hitta nya lösningar. Det är en tid av osäkerhet i branschen, men också full av möjligheter för den som kan navigera i dessa förändringar på ett effektivt sätt, säger Fredrik Schelin, vin- och dryckesexpert.
År 2024 drabbades Europas vingårdar, som är ledande producenter av dessa drycker, av extrema väderförhållanden. Trots den ökande populariteten för mousserande viner både i Europa och globalt, hotas produktionen av klimatförändringarnas effekter.
Den globala uppvärmningen påverkar vår smak för bubblor
Under 2024 upplevde Europas vingårdar torka och kraftiga, ibland mycket nedbrytande regn, vilket skapade problem i flera regioner. Enligt Eurostat, Europeiska unionens statistikkontor minskade produktionen av mousserande vin under 2024, och redan 2023 visade siffrorna en nedgång med cirka 8%.
Mousserande viner har däremot blivit en alltmer populär kategori under de senare åren. Den ökade efterfrågan har även lett till en uppgång av alkoholfria alternativ. Enligt en studie från FranceAgriMer i juli förra året har konsumtionen av mousserande vin ökat med 58% under de senaste två decennierna, trots en global nedgång i den totala vinproduktionen och konsumtionen.
– Det här är en trend som kan tillskrivas den bredare acceptansen av mousserande drycker, som nu konsumeras vid fler tillfällen än bara vid festligheter eller speciella tillfällen som bröllop. Det gäller delvis i Sverige, men framför allt är detta ett fenomen i länder som USA, Tyskland, Frankrike, Italien, Ungern och Ryssland, säger Fredrik Schelin.
Inflation, handelstullar och ökade produktionskostnader
Ekonomiska faktorer, som exempelvis inflation och förändrade handelsvillkor påverkar vinindustrin stort. Högre produktionskostnader, inklusive arbetskraft och råvaror, kan leda till att producenter tvingas höja priserna. Detta kan i sin tur påverka efterfrågan, särskilt bland konsumenter med begränsad budget. Dessutom kan förändringar i handelsavtal och tullar påverka exportmöjligheterna för europeiska viner, vilket ytterligare komplicerar situationen.
Prosecco det mest exporterade mousserande vinet
Enligt Eurostat producerade EU under 2023 totalt 1 496 miljarder liter mousserande vin från färska druvor, vilket innebär en minskning med 8 % jämfört med föregående år. Italien ledde produktionen med 638 miljoner liter, främst tack vare prosecco och andra mousserande viner. Frankrike följde med 312 miljoner liter. Prosecco är det mest exporterade mousserande vinet i Europa, med 266 miljoner liter, följt av champagne med 91 miljoner liter och mousserande vin från färska druvor med 100 miljoner liter. Spansk cava producerade 60 miljoner liter, vilket placerar det på fjärde plats.
Klimatförändringar är en betydande faktor bakom den minskade produktionen. Kraftiga regn, torka och stormar, som förvärras av klimatförändringar, kan påverka smaken på mousserande vin och i värsta fall leda till att vissa produkter försvinner helt. I Italien har extremt väder och markdegradering resulterat i minskade druvskördar, vilket sätter Prosecco i riskzonen med en förväntad produktionsminskning på upp till 20%.
Spaniens cava står också inför utmaningar på grund av svåra torka som påverkar många byar i Katalonien. Trots att cava-producenter är försiktigt optimistiska om att 2025 kan ge mer regn än de senaste tre åren, uppmanar stora företag den spanska regeringen att införa bevattningssystem och andra lösningar för att hantera torka framöver. I Katalonien har beslutats att man investerar 2,3 miljarder euro i bevattningslösningar fram till 2040, inklusive en avsaltningsanläggning för havsvatten vid Costa Brava för 200 miljoner euro. En plan som kommer kräva ekonomiskt stöd från den spanska regeringen för att bli verklighet.
Under 2023 exporterade EU 600 miljoner liter mousserande vin till länder utanför unionen, vilket innebar en minskning med 8 % från de 649 miljoner liter som exporterades 2022. Trots denna nedgång var exportvolymerna fortfarande högre än de som noterades under tidigare år: 498 miljoner liter 2018, 528 miljoner liter 2019 och 495 miljoner liter 2020. Samtidigt importerade EU-länderna endast 5 miljoner liter mousserande vin från länder utanför EU, vilket utgjorde mindre än 1 % av den totala exportvolymen.
Siffrorna är hämtade från Eurostat (ds-056120 och ds-045409).
För mer information eller intervjuförfrågningar med Fredrik Schelin, kontakta gärna:
Magdalena Höglund, presskontakt, tel: 0733 338840 eller e-post: magdalena@highlandpr.se
Fredrik Schelin är en av landets främsta vinexperter och har en förkärlek för mousserande viner i
allmänhet och champagne i synnerhet. Han bevakar det som rör branschens utveckling, utmaningar, trender och nyheter, exempelvis klimatpåverkan. Han fascinerades redan som 18-åring av hantverket bakom bubblorna. Hans första möte med drycken blev en livslång relation, vilket också har lett till att han idag bor delvis i Champagne. Fredrik drivs av att dela med sig av sina erfarenheter, kunskaper och av sin passion för dryck i kombination med god mat. Han vill på ett inbjudande, enkelt och inkluderande vis inspirera till mer kunnande om vin och mousserande viner för att just du ska hitta dina bästa smakupplevelser.
Redan 1995 öppnade Fredrik tillsammans med sin familj sin första restaurang. Stockholm Wine Club grundades 2005 som via vänner och kontakter spridit sig över landet och numera finns i många städer under namnet Sweden Wine Club. År 2009 startade Fredrik det digitala magasinet DinVinguide.se som sedan dess fått ett systermagasin med topplistor, DryckesListan.se.
Marknadsnyheter
Stratsys och MSB stärker Sveriges digitala försvar genom nytt cybersäkerhetssamarbete
![](https://media1.tanalys.se/2025/01/stratsys-och-msb-starker-sveriges-digitala-forsvar-genom-nytt-cybersakerhetssamarbete.jpg)
Genom att stärka företagens förmåga att hantera cyberhot bidrar projektet till Sveriges nationella säkerhet genom förbättrad riskhantering, starkare leverantörskedjor och ökad trygghet för företag.
För att möta växande cyberhot driver Stratsys ett projekt med stöd av Sveriges nationella samordningscenter för forskning och innovation inom cybersäkerhet (NCC-SE) vid Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Målet är att utveckla ett digitalt ledningssystem som hjälper företag att hantera cybersäkerhetsrisker, säkerställa EU-regelverksefterlevnad och skydda leveranskedjor. Projektet bygger på Stratsys befintliga plattform, som vidareutvecklas för att stärka cybersäkerhet genom riskhantering, automatisering och smart datainsamling.
Max Kollberg, GRC Lead på Stratsys
”Vi är mycket stolta över att tillsammans med MSB kunna bidra till att förstärka Sveriges digitala försvar. Detta samarbete är en viktig milstolpe för att hjälpa företag att hantera dagens och morgondagens cyberhot,” säger Max Kollberg, GRC Lead på Stratsys.
Ett verktyg för framtidens cybersäkerhet
Genom att integrera informationskällor, som självskattningar i Stratsys och aktuella hotbilder, inklusive Intils scanning av leverantörer, skapas en automatiserad process som effektiviserar due diligence-arbetet och bedömningen av partners och leverantörers cybersäkerhetsarbete. Intil har en ledande plattform för analys och insikter inom cybersäkerhet och riskhantering, vilket gör det möjligt att proaktivt identifiera och hantera risker.
”Vi skapar en plattform där företag kan agera proaktivt på säkerhetsutmaningar i sina leveranskedjor. Genom att kombinera insamlad data med intelligenta riskbedömningar och åtgärdsförslag kan företag öka sin motståndskraft och förbättra sin säkerhetsberedskap,” säger Max Kollberg, GRC Lead på Stratsys.
Stärkta leverantörskedjor och nationell säkerhet
Projektets långsiktiga mål är att skapa en säkrare digital miljö genom bättre samordning av cybersäkerhetsåtgärder inom EU. Stratsys kommer att spela en central roll genom att leverera en plattform som underlättar informationsutbyte mellan företag och myndigheter, möjliggör kontinuerlig övervakning av cybersäkerhetsstatus och automatiserar efterlevnadsrapporter enligt aktuella regelverk.
Per Gustavsson, Ciso på Stratsys
”Cybersäkerhet är en central fråga för nationell säkerhet. Vårt samarbete med MSB möjliggör en hållbar lösning som hjälper företag att uppfylla regelverk som NIS2, DORA och Cybersäkerhetsakten. Genom att automatisera riskhantering och efterlevnadsprocesser kan vi minska komplexiteten och öka effektiviteten,” säger Per Gustavsson, CISO på Stratsys.
För mer information, kontakta:
Max Kollberg, GRC Lead, Stratsys +46704-293482
Per Gustavsson, CISO, Stratsys +46704-290525
Om Stratsys
Stratsys är ett svenskgrundat SaaS-företag med en plattform som förenklar och effektiviserar compliance-arbetet inom affärskritiska områden som hållbarhet, GRC och verksamhetsstyrning. Stratsys har cirka 170 anställda och stöder idag över 500 kunder i Sverige och Norge, med kontor i Göteborg, Stockholm och Oslo.
Marknadsnyheter
Ur Grönköpings Veckoblad nr 1 2025
Journalsystem ur led!
Sjukstugans nya journalsystem Miljonium vållade kaos i operationssalen efter att programmet rättat stadsdoktor Salvéns diagnos ”fraktur” till ”faktura” och ”anemi” till ”anemon”. Nu har man återgått till doktorns gamla manuella anteckningar, ett system som är fullt tillfredsställande ur sekretessynpunkt, då doktorns handstil endast kan tydas av honom själv samt hans fru syster Märta.
Vegetarisk vargstam!
EU har blivit mindre vargvänligt sedan en utländsk varg ätit upp EU-ordförandens häst. I Grönköping har dock denna fråga förlorat sin sprängkraft då vargarna i Brylundaskogen infångats och avvants i Djuriska Parken av bataljonsveterinären Orvar Åkerström.
–Redan efter första tuggan av fårstek griljerad i dieselolja blev vargarna rent äcklade, och började betrakta parkens övriga djur med avsmak. Därmed var grunden lagd för en grön diet!
God helg ej bra!
Storbolaget Firma Låsar & Tänger rekommenderade inför julhelgerna sina anställda att önska varandra ”god helg” i stället för ”god jul” så att ingen skulle känna sig exkluderad. Men när helgerna nu är överstökade har bolagschefen C.A. Östberg tänkt om.
– ”God” kan missuppfattas, då ordet ju antyder ätande, alltså ett misstänkt firande, därför har vi landat i att våra anställda inför stundande högtider ska hälsa varandra ”trevlig ledighet”.
Hellre hund än barn!
Barnafödandet faller i riket, och den svenska kvinnan föder endast 1,45 barn numera. Än värre är det i Grönköping, antalet babybarn här har nu passerats av antalet hundvalpar, varför kommunen inrättat en ny myndighet, MBA (Myndigheten för Barnalstrande):
– Inför sommarens semestrar ska vi rikta en kampanj till alla hundägare. ”Pröva en bebis nästa gång” blir myndighetens slogan, berättar socialchefskan Vilhelmina Unill.
Målsmän söker jobb!
På Grönköpings arbetsförmedling bekymras man över att stadens unga arbetssökande inte längre själva söker utannonserade tjänster utan att deras föräldrar jobbet åt dem, något som intygas av snabblivschefen Hakon Icander som just nu annonserar efter ett bodbiträde.
– I går inkom en yngling med sin mor, och hon började omedelbart tala om sonens naturbegåvning för att stapla konserver m.m., medan ynglingen själv inte fick en syl i vädret. Så honom kunde jag ju inte anställa, däremot erbjöd jag tjänsten till modern.
Friska författare!
I nästa vecka startar en ny skrivskola i f.d. bandageförrådet å Sjukstugan. Lokalvalet är strategiskt; från vårdmottagningen kan patienter snabbt slussas över till skrivskolefröken Ada A:son Susegård, som hjälper dem att skriva av sig om sina trauman.
– För trauma betyder ”smäll” på läkarspråk, så det behöver inte handla om att du haft en dyster barndom, det kan lika gärna vara att du fått en champagnekork i skallen på nyårsafton, huvudsaken är att det gör ont för dig, konkluderar Ada A:son Susegård.
Notiser ur januarinumret:
SYSTEMBOLAGETS
kampanj ”White Week” har icke blivit den succés som hr systemdirektör T.F. Göransson hade tänkt sig. I st.f. att ha en s.k. vit (nykter) vecka har kunderna mer än någonsin sökt sig till bolagets lokaler i tron att det rörde sig om ovanligt förmånliga priser under veckan.
NYCKELN
till framgång är att se sig själv som ett affärsprojekt, ett varumärke som måste marknadsföras, sade hr konsulten Åke Schwung vid ett s.k. uppstartsmöte för kommunens personal på Gökmassivets konferenshotell. Deltagande hemvårdare och renhållningsarbetare m.fl. applåderade livligt.
ÅRETS FÖRSTA GÖK
rapporterar hr nattportier och fågelornitolog Nils Fröjd sig ha hört i Västra Tvärgränd å väg hem från nattpasset å Stadt. Helt kan dock ej uteslutas att galningen härrörde från gökuret i salongen hos frkn stadsäldstan S. Liljedotter, enär den morgonpigga åldringen vid den aktuella tidpunkten (kl. 06.00) ställt fönstret mot gränden å vid gavel, för att som vanligt göra sin dagliga morgongymnastik i friska luften.
STADSRÅDINNAN
fru Zelinda Eriksson påfordrade nyligen utbyte av ett anslag vid perrongen å Grönköping C, lydande “Beträd ej banan”. Där läses nu i st. “Beträd ej spåret”. Som grund för ändringskravet hänvisar fru E. till sin fruktallergi.
OM KÄRINGTAND
och gubbröra berättar hrr tandläkare Gilbert Klavander och källarmästare J.E. Pettersson i en direktsändning från äldreboendet Haltero i lokalradions populärvetenskapliga programserie ”Vet du vad?” nu å lördag kl. 06.15.
LÄSPEAKADEMIENS
ordbok definierar ”barskrapad” som ruinerad p.g.a. krogbesök.
För mer information kontakta:
Karin Aspenberg, redaktör
E-post: karin@lindco.se
Grönköpings Veckoblad utkommer sedan 1902 och har drygt 9000 prenumeranter samt lika många läsare på nättidningen www.gronkoping.nu och Facebook.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke