Connect with us

Marknadsnyheter

Clas Ohlsons försäljning ökade i oktober jämfört med föregående år

Published

on

Försäljningen i oktober ökade med 5 procent till 772 Mkr (738). Den organiska försäljningen ökade med 2 procent jämfört med föregående år. Försäljningen online ökade med 20 procent till 91 Mkr (76). Jämfört med samma månad föregående år har butiksbeståndet minskat netto med 4 butiker. Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 224 (228).

Fördelning försäljning Månad Ackumulerat
Oktober Förändring Maj-oktober Förändring
Mkr 2022/23 SEK Organisk 2022/23 SEK Organisk
Sverige 354 5% 5% 1 941 2% 2%
Norge 326 5% 2% 1 842 3% -1%
Finland 92 9% 0% 498 7% 2%
Utanför Norden 0 13 -53% -55%
Totalt 772 5% 2% 4 294 3% 0%
Varav försäljning online 91 20% 18% 490 17% 14%

Den totala försäljningen under perioden maj-oktober 2022 ökade med 3 procent till 4 294 Mkr (4 172). Den organiska försäljningen var oförändrad jämfört med föregående år. Försäljningen online för perioden ökade med 17 procent till 490 Mkr (421).

Kristofer Tonström, vd och koncernchef: Vi har lagt stor vikt vid att löpande anpassa vårt erbjudande och marknadsföring i det rådande marknadsklimatet där kunderna handlar alltmer behovsstyrt. Försäljningen i oktober visar att kunderna uppskattar Clas Ohlsons prisvärda sortiment för hemmafix, som under denna höst till stor del handlat om lösningar för att spara energi och pengar. Precis som marknaden i stort fortsätter vi att påverkas av höga inköpspriser, transportkostnader och en svag svensk krona. Vi ser även att kunderna i större utsträckning väljer att noggrant planera sina inköp och många söker sig till reor och kampanjerbjudanden. För oss innebär detta att vi behöver försvara vår prisposition och lägga ytterligare fokus på att vidta åtgärder för att möta det högre kostnadsläget och samtidigt ha högsta möjliga relevans i vårt kunderbjudande. Sammantaget är detta våra högsta prioriteringar när vi nu går in i årets viktigaste försäljningsperiod.

För mer information, vänligen kontakta:
Niklas Carlsson, kommunikationschef, 0247-444 29, niklas.carlsson@clasohlson.se

Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 november 2022 klockan 07:00.

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag är vi ett detaljhandelsbolag med kunder på fyra marknader, cirka 5 000 medarbetare och en omsättning om cirka 8,8 miljarder kronor. Vår aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi varje dag vill hjälpa och inspirera människor att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla, praktiska lösningar till attraktiva priser. Läs mer om oss och hur vi förenklar hemmafixet för alla på ett ansvarsfullt sätt på about.clasohlson.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Heliospectra AB senarelägger kvartalsrapport för Q1 2024 till 3e maj

Published

on

By

(Göteborg, Sverige, 24 april 2024, kl 13:50) – Heliospectra AB (publ) (First North Growth Market: HELIO), har idag beslutat att senarelägga publiceringen av Bolagets kvartalsrapport för perioden januari-mars 2024. Tidigare kommunicerat datum var fredagen den 26 april 2024. Nytt datum för publicering har bestämts till fredagen den 3 maj 2024.

Anledningen till senareläggningen är implementeringen av ett nytt ERP-system.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Rebecca Nordin, Head of IR | +46 (0)72 536 8116 | ir@heliospectra.com

http://www.heliospectra.com

Denna information lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 24 april 2024 kl. 13:50 CET.

Heliospectra AB (publ) (Nasdaq First North Growth Market: HELIO) grundades 2006 i Sverige av växtforskare och biologer med visionen att göra kommersiell växtproduktion mer intelligent och resurseffektiv. Idag, med kunder på sju kontinenter, är Heliospectra världsledande inom intelligent belysningsteknik, ljuskontrollsystem och tjänster för växthus och kontrollerade odlingsmiljöer. I samarbete med odlare, tar Heliospectra fram kundanpassade LED-strategier och kontrollsystem för att automatisera produktionsplaner, förutsäga avkastning och övervaka växternas välmående och tillväxt med realtid-data och respons för att kunna leverera de konsekventa resultat odlare behöver. 

För mer information, besök https://www.heliospectra.com.

Bolag HELIO är listat på Nasdaq First North Growth Market med Redeye AB som Certified Adviser.  

Continue Reading

Marknadsnyheter

Största återbäringen någonsin – 150 miljoner tillbaka till nordöstra Skåne och Österlen

Published

on

By

Efter ett för många ansträngt 2023 kommer LF Göinge-Kristianstad nu med glädjande besked – det blir en återbäring till bolagets sakförsäkringskunder. Det blir dessutom den största återbäringen någonsin, på hela 150 miljoner kronor. Återbäringen betalas ut i oktober.

– Glädjande på många sätt. Vi vet att många av våra kunder har det tufft och då känns det extra bra att vår kundägda modell kan vara med och ge tillbaka. Samtidigt är det glädjande att vi trots ett turbulent år fortsätter vara våra kunders givna förstahandsval, säger vd Niklas Larsson.
Enkelt uttryckt är en återbäring när LF Göinge-Kristianstad betalar tillbaka premier till sina kunder. Den premien kunderna betalar ska täcka bolagets utgifter och då främst att alla som har rätt till ersättning i sin försäkring ska få hjälp när en skada uppstår. När skadekostnaden inte blir lika hög som beräknat och kapitalet utvecklats väl, finns det pengar över som betalas tillbaka till kunderna via återbäring. 
Det fina resultatet är med andra ord ett gemensamt arbete, från bolagets anställda till den enskilda kunden som har brandvarnare på plats, vattenlarm vid sina golvbrunnar och på andra sätt ser till att minska skadekostnaderna.
– Så utöver återbäringen, som kommer i slutet av hösten, kommer vi vilja träffa alla våra kunder under året. Vi vill fira tillsammans, för det är våra gemensamma ansträngningar som gjort återbäringen möjlig. 

För pressfrågor kontakta:

Niklas Larsson, vd LF Göinge-Kristianstad, 0708-34 21 88

Renée Carlsson, hållbarhets- & kommunikationschef, LF Göinge-Kristianstad, 0733-18 29 96

För mer information om återbäringen – besök vår webbplats: Återbäring till vår del av Skåne (lansforsakringar.se)

Här kan du träffa oss under året:

– Kvarnens dag, Skepparslöv 26 maj
– Broby Marknad, Broby. 1 juni
– Nationaldagsfirandet, Bromölla, 6 juni
– Åhus Beach, 11-13 juli.
– Citysommar i Kristianstad, 8-9 augusti
– Sommar i Hässleholm, 10 augusti
– Familjefesten i Osby, 31 augusti
– Ånglokets dag i Brösarp, 22 september
– Äppelmarknaden i Kivik, 28-29 september
– Hjuldagen i Hässleholm, 26 oktober

Med reservation för eventuella ändringar – följ oss gärna på sociala medier för uppdateringar

Continue Reading

Marknadsnyheter

Största återbäringen någonsin – 150 miljoner tillbaka till nordöstra Skåne och Österlen

Published

on

By

Efter ett för många ansträngt 2023 kommer LF Göinge-Kristianstad nu med glädjande besked – det blir en återbäring till bolagets sakförsäkringskunder. Det blir dessutom den största återbäringen någonsin, på hela 150 miljoner kronor. Återbäringen betalas ut i oktober.

– Glädjande på många sätt. Vi vet att många av våra kunder har det tufft och då känns det extra bra att vår kundägda modell kan vara med och ge tillbaka. Samtidigt är det glädjande att vi trots ett turbulent år fortsätter vara våra kunders givna förstahandsval, säger vd Niklas Larsson.
Enkelt uttryckt är en återbäring när LF Göinge-Kristianstad betalar tillbaka premier till sina kunder. Den premien kunderna betalar ska täcka bolagets utgifter och då främst att alla som har rätt till ersättning i sin försäkring ska få hjälp när en skada uppstår. När skadekostnaden inte blir lika hög som beräknat och kapitalet utvecklats väl, finns det pengar över som betalas tillbaka till kunderna via återbäring. 
Det fina resultatet är med andra ord ett gemensamt arbete, från bolagets anställda till den enskilda kunden som har brandvarnare på plats, vattenlarm vid sina golvbrunnar och på andra sätt ser till att minska skadekostnaderna.
– Så utöver återbäringen, som kommer i slutet av hösten, kommer vi vilja träffa alla våra kunder under året. Vi vill fira tillsammans, för det är våra gemensamma ansträngningar som gjort återbäringen möjlig. 

För pressfrågor kontakta:

Niklas Larsson, vd LF Göinge-Kristianstad, 0708-34 21 88

Renée Carlsson, hållbarhets- & kommunikationschef, LF Göinge-Kristianstad, 0733-18 29 96

För mer information om återbäringen – besök vår webbplats: Återbäring till vår del av Skåne (lansforsakringar.se)

Här kan du träffa oss under året:

– Kvarnens dag, Skepparslöv 26 maj
– Broby Marknad, Broby. 1 juni
– Nationaldagsfirandet, Bromölla, 6 juni
– Åhus Beach, 11-13 juli.
– Citysommar i Kristianstad, 8-9 augusti
– Sommar i Hässleholm, 10 augusti
– Familjefesten i Osby, 31 augusti
– Ånglokets dag i Brösarp, 22 september
– Äppelmarknaden i Kivik, 28-29 september
– Hjuldagen i Hässleholm, 26 oktober

Med reservation för eventuella ändringar – följ oss gärna på sociala medier för uppdateringar

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.