Connect with us

Marknadsnyheter

Clas Ohlsons niomånadersrapport 2022/23

Published

on

Fortsatt tillväxt och hög takt i förändringsarbetet 

Tredje kvartalet 1 november till 31 januari

  • Försäljningen ökade med 4 procent till 2 954 Mkr (2 831), en organisk ökning om 2 procent
  • Försäljningen online ökade med 4 procent till 343 Mkr (329)
  • Rörelseresultatet uppgick till 215 Mkr (378).
    Exklusive tidigare kommunicerade engångskostnader uppgick rörelseresultatet till 334 Mkr (378)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 7,3 procent (13,3)
  • Nettoskuld/EBITDA (12 mån) exkl IFRS 16 uppgick till -0,1 ggr (-1,1)
  • Resultat efter skatt uppgick till 158 Mkr (287)
  • Vinst per aktie uppgick till 2,50 kr (4,53)
  • Beslutad utdelning har betalats ut under kvartalet med 412 Mkr (det andra av två utbetalningstillfällen)

Nio månader – 1 maj till 31 januari

  • Försäljningen ökade med 3 procent till 7 248 (7 004), en organisk ökning om 1 procent
  • Försäljningen online ökade med 11 procent till 834 Mkr (750)
  • Rörelseresultatet uppgick till 312 Mkr (729). Exklusive tidigare kommunicerade engångskostnader och kostnader för avveckling av verksamheten i Storbritannien uppgick rörelseresultatet till 466 Mkr (704 Mkr exklusive engångsutbetalning från Fora)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 4,3 procent (10,4)
  • Resultat efter skatt uppgick till 204 Mkr (538)
  • Vinst per aktie uppgick till 3,21 kr (8,49)

Händelser efter rapportperiodens slut

  • Försäljningen i februari ökade med 1 procent till 541 Mkr (534), en ökning om 2 procent organiskt
  • Försäljningen online i februari minskade med 5 procent till 60 Mkr (63)
     

Vd Kristofer Tonström kommenterar tredje kvartalet 2022/23:

Det tredje kvartalet under verksamhetsåret 2022/23 bekräftade relevansen inom viktiga delar av vår affär. Clas Ohlsons position som en uppskattad juldestination befästes med en god försäljningsutveckling i november och december, i en i övrigt svag detaljhandelsmarknad. I januari när kunderna ville inleda det nya året med ordning och reda i hemmet hade vi helt rätt sortiment på hyllan. Totalt sett ökade försäljningen med fyra procent under kvartalet och den organiska försäljningsökningen var två procent.

En bra position i rådande marknadsläge

Att förenkla hemmafixet för kunderna är en fortsatt gynnsam position när fler väljer att ta hand om och reparera sådant de redan har. Efterfrågan på produkter och kunskap om energibesparing är fortsatt hög, liksom för produkter som minskar matsvinn och sänker matkostnaderna. Förutom att driva försäljning är det helt i linje med vår hållbarhetsagenda och ambitionen att hjälpa kunderna att spara pengar och leva mer hållbart. Kunderna blir också alltmer positiva till upplevelsen av Clas Ohlson. Den redan höga kundnöjdheten ökade även detta kvartal till NPS 57, produktomdömena var på fortsatt hög nivå, 4,4 på en femgradig skala, och i relation till lågprisaktörerna i branschen har vår ledande prisposition ytterligare förbättrats.

Tillväxtstrategi med kunden i fokus

Lojalitetsprogrammet Club Clas har nått en ny milstolpe genom att nu ha passerat fem miljoner medlemmar. Nio av tio av dessa medlemmar är aktiva och de mest lojala står idag för den största delen av vår lönsamhet och tillväxt. Särskilt glädjande är den starka medlemstillströmningen i Finland där antalet aktiva medlemmar ökat med mer än
50 procent under det senaste året som en del av tillväxtplanen. Vidare har utvecklingen för både trafik och försäljning varit bra i många butiker, men fortsatt med variationer beroende på läge. Med fem butiker färre netto jämfört med föregående år lyckades vi ändå öka den totala försäljningen under kvartalet. Vi ser det som ett kvitto på det kloka i att fortsätta att optimera butiksnätet och säkerställa att Clas Ohlson finns där kunden är och med förutsättningar för varje butik att bidra till lönsamhetsmålen. Även om tillväxten online i kvartalet inte nådde eftersträvad nivå stod den sig relativt väl jämfört med en i övrigt svag e-handelsmarknad. E-handeln kommer att fortsätta vara en viktig tillväxtdrivare för Clas Ohlsons totala försäljning de kommande åren.

En enklare verksamhet driver hållbar och lönsam tillväxt

Vi har fortsatt ett starkt fokus på lönsamhet och de tidigare kommunicerade åtgärderna för kostnadsbesparingar har genomförts enligt plan. Engångskostnader om 119 miljoner kronor kopplade till minskning av personalstyrkan på våra kontor och utrangering av IT-system ingår därmed i rörelseresultatet, som i tredje kvartalet summerade till 215 miljoner kronor (378). Rörelsemarginalen uppgick till 7,3 procent (13,3). Liksom tidigare har höga inköps- och transportkostnader och en svag svensk krona påverkat bruttomarginalen negativt. De globala transportpriserna har snabbt fallit tillbaka under senare tid men det osäkra ekonomiska läget och kostnadsinflationen innebär att vi även fortsättningsvis kommer att ha ett stort fokus på att effektivisera våra processer och reducera kostnader. Ett exempel på detta är hur vi med en mer kostnadseffektiv organisation breddat inköpsarbetet till fler tillverkningsmarknader. Detta arbete ger oss ännu bättre möjligheter att erbjuda rätt kvalitet och pris till våra kunder framöver. Det finns dessutom en ytterligare potential för en effektivare lagerhantering framöver då de stora störningar i de globala logistikkedjorna som uppstod under pandemin nu har upphört. Det innebär att vi har kunnat återgå till mer normala ledtider för orderläggning och leveranser.

Fokus på sådant vi själva kan påverka

Avslutningsvis vill jag framhålla alla goda insatser från våra medarbetare som i en tuff detaljhandelsmarknad lyckats bibehålla fokus på sådant vi själva kan påverka. Genom att konsekvent jobba med basen i verksamheten som kundmötet, sortimentet, tillgängligheten och värde för pengarna skapar vi kund- och aktieägarvärde både idag och imorgon. Ett annat viktigt område som vi själva kan påverka är hållbarhetsarbetet där vi nyligen höjt ambitionerna ytterligare. Vårt långsiktiga mål om att vara klimatneutrala över hela värdekedjan år 2045 består, men vi har nu också beslutat att redan om tre år, dvs år 2026, vara klimatneutrala i vår egen verksamhet.

Nu ser vi fram emot en vår där vi fortsätter att stärka kunderbjudandet i de viktigaste destionationskategorierna, som till exempel belysning, verktyg och utrustning för hemmafixet, både inne och ute. Välkommen till Clas Ohlson i vår!

Webbsänd presentation idag kl. 09.00

Vd och koncernchef Kristofer Tonström och Ekonomi- och finansdirektör Pernilla Walfridsson kommenterar rapporten idag kl. 09.00 i en webbsänd presentation. Presentationen sker på engelska och följs av en frågestund.

Om du önskar delta via webcasten gå in på länken nedan. Via webcasten finns möjlighet att ställa skriftliga frågor. about.clasohlson.com/q3-2022-2023

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor. Länk telefonkonferens.

Efter presentationen kommer inspelad version finnas tillgänglig på about.clasohlson.com/rapporter.

För mer information, vänligen kontakta: 
Niklas Carlsson, kommunikationschef, 0247-444 29, niklas.carlsson@clasohlson.se

 

Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 mars 2023 klockan 07:00.
 

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i lnsjön, Dalarna. ldag är vi ett detaljhandelsbolag med kunder på tre marknader, cirka 5 000 medarbetare och en omsättning om cirka 8,8 miljarder kronor. Vår aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi varje dag vill hjälpa och inspirera människor att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla, praktiska lösningar till attraktiva priser. Läs mer om oss och hur vi förenklar hemmafixet for alla på ett ansvarsfullt sätt på about.clasohlson.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.