Connect with us

Marknadsnyheter

Clas Ohlsons niomånadersrapport 2023/24

Published

on

Organisk försäljningstillväxt på 12 procent och kraftigt förbättrat rörelseresultat

Tredje kvartalet – 1 november till 31 januari

  • Försäljningen exklusive den förvärvade Spares-koncernen ökade med 9 procent till 3 233 Mkr (2 954), en organisk ökning om 12 procent och en ökning om 12 procent i jämförbara enheter. Försäljningen inklusive Spares-koncernen uppgick till 3 412 Mkr (2 954)
  • Försäljningen online exklusive Spares-koncernen ökade med 19 procent till 410 Mkr (343). Försäljningen online inklusive Spares-koncernen uppgick till 589 Mkr (343)
  • Rörelseresultatet uppgick till 422 Mkr (215). Justerat rörelseresultat uppgick till 425 Mkr (334)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 12,4 procent (7,3)
  • Nettoskuld/EBITDA (12 mån) exkl IFRS 16 uppgick till -0,5 ggr (-0,1)
  • Resultat efter skatt uppgick till 321 Mkr (158)
  • Vinst per aktie uppgick till 5,07 kr (2,50)

Nio månader – 1 maj till 31 januari

  • Försäljningen exklusive den förvärvade Spares koncernen ökade med 9 procent till 7 886 Mkr (7 248), en organisk ökning om 10 procent och en ökning om 11 procent i jämförbara enheter. Försäljningen inklusive Spares-koncernen uppgick till 8 065 Mkr (7 248)
  • Försäljningen online exklusive Spares-koncernen ökade med 15 procent till 960 Mkr (834). Försäljningen online inklusive Spares-koncernen uppgick till 1 139 Mkr (834)
  • Rörelseresultatet uppgick till 651 Mkr (312). Justerat rörelseresultat uppgick till 856 Mkr (466)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 8,1 procent (4,3)
  • Resultat efter skatt uppgick till 468 Mkr (204)
  • Vinst per aktie uppgick till 7,39 kr (3,21)

Händelser efter rapportperiodens slut

  • Försäljningen i februari exklusive den förvärvade Spares-koncernen ökade med 17 procent till 636 Mkr (541), en organisk ökning om 19 procent och en ökning om 19 procent i jämförbara enheter. Försäljningen inklusive Spares-koncernen uppgick till 686 Mkr (541)
  • Försäljningen online i februari exklusive Spares-koncernen ökade med 20 procent till 72 Mkr (60). Försäljningen online inklusive Spares-koncernen uppgick till 122 Mkr (60)

Vd Kristofer Tonström kommenterar tredje kvartalet 2023/24:

Det positiva momentum vi skapat med rätt produkter till rätt pris, god produkttillgänglighet och bra kundservice har resulterat i ett starkt tredje kvartal i verksamhetsåret 2023/24. Försäljningen ökade över samtliga prioriterade produktkategorier och på samtliga marknader. Sammantaget nådde vi en organisk försäljningsökning om tolv procent och rörelseresultatet förbättrades till 422 miljoner kronor jämfört med 215 miljoner kronor föregående år. Rörelsemarginalen för kvartalet uppgick därmed till 12,4 procent (7,3).

Vi jobbar vidare enligt vår plan för att skapa kund- och aktieägarvärde genom hållbar och lönsam tillväxt. Årets fjärde kvartal har startat bra med en organisk försäljningstillväxt om 19 procent i februari. Försäljningsökningen kommer från tillväxt på alla tre marknader och inom samtliga prioriterade produktkategorier. Vi har fortsatt att förnya sortimentet under februari vilket också inneburit att vi fasat ut äldre produkter i högre takt.

Våra tillväxtinitiativ ger resultat

Omvärldsläget är på många sätt fortsatt utmanande men organisationen har visat stor beslutsamhet att lyckas med våra tre stora fokusområden för tillväxt:

  • ett relevant sortiment året om
  • en växande och lönsam e-handelsaffär
  • att expandera butiksnätet

Vi ser tydligt att de många produktnyheterna skapar kundtrafik och försäljning i både butik och online. Genom att utveckla sortimentet med fler produkter som gör hemmafixet enklare och roligare blir det dessutom tydligare för kunderna vad de kan hitta hos Clas Ohlson. Kunderna kommer till oss för att lösa ett problem i vardagen och de uppskattar både produkterna och den service de får. Och kunderna blir allt fler. Vi har nu 5,4 miljoner medlemmar i lojalitetsprogrammet Club Clas – cirka 25 procent av alla invånare på våra tre marknader – vilket är en ökning med åtta procent jämfört med föregående år. Medlemsökningen kommer till stor del från yngre kunder vilket också är en viktig pusselbit i den fortsatta tillväxtresan.

Nya mål för butiksexpansionen

Försäljningen i jämförbara butiker ökade med 12 procent i kvartalet och de nya butiker vi öppnat har tagits emot väl av kunderna. Under Q3 öppnade vi tre nya butiker och bara de senaste dagarna har vi nyöppnat två ombyggda butiker och stängt en. Utvecklingen av butiksnätet kommer att fortsätta med fler butiksöppningar under årets sista månader och vi ser fram emot att fortsätta butiksexpansionen även under 2024/25. Vi har redan åtta butikskontrakt klara för nästa verksamhetsår och siktar, precis som under innevarande år, på att öppna cirka tio nya butiker netto 2024/25. Samtidigt som vi planerar för fler butiker ser vi också möjligheter att bygga om och modernisera befintliga butiker för att förbättra förutsättningarna för fortsatt försäljningstillväxt.

En växande e-handel

Även e-handeln utvecklades bra i kvartalet på en i övrigt relativt svag e-handelsmarknad. Vår modell där e-handeln är nära sammanlänkad med butiksnätet uppskattas av kunderna och med en tillväxt om 19 procent i kvartalet fortsätter e-handeln att stå för en betydande del av den totala tillväxten. Inräknat försäljningen från Spares Europe, som förvärvades i november och konsoliderats in i Clas Ohlson-koncernen från och med det tredje kvartalet, kommer cirka 17 procent av koncernens totala omsättning från e-handeln. Vi ser nu med tillförsikt fram emot de möjligheter som ges med ett ledande företag inom reservdelar och tillbehör för elektronikprodukter som en del av Clas Ohlson.

Ett kvalitetstämplat hållbarhetsarbete

Att förlänga livslängden på elektronikprodukter passar också väl in i det arbete vi gör för att bygga en mer hållbar affärsmodell. Reservdelar spelar en viktig roll och vi har sedan länge processer på plats för att de produkter vi säljer är av bra kvalitet och håller länge. Tillsammans med våra leverantörer förbättrar vi också produktionsmetoder och materialval så att produkterna enklare kan återbrukas och återvinnas. Ett tecken på att vi fortsätter ta steg i rätt riktning är att vi i rapporten Hållbara bolag placerades på en delad sjunde plats bland 130 utvärderade svenska börsbolag. Hållbara bolag är en studie av hållbarhetsarbetet i svenska bolag som genomförs årligen av Lunds universitet i samarbete med tidningarna Dagens Industri och Aktuell Hållbarhet.

All kraft på sådant vi själva kan påverka

Just nu har organisationen fullt fokus på att avsluta verksamhetsåret på bästa möjliga sätt. Som vanligt lägger vi all vår kraft på sådant vi själva kan påverka både när det gäller kostnadskontroll och att erbjuda kunderna en riktigt bra shoppingupplevelse. Detta är särskilt viktigt i ett marknadsklimat där kunderna visserligen har en lite mer positiv syn på framtiden, men där mycket osäkerhet består. Konsumenten pressas fortsatt av kostnadsinflation och höga bolåneräntor samtidigt som hyresindexeringar och nya störningar i logistikkedjan efter oroligheterna i Röda havet är några exempel på utmaningar som vi behöver parera. Stärkt av den senaste tidens utveckling och med ett Clas Ohlson-team som alltid vill vara steget före är jag övertygad om att vi kommer att lyckas.

Vi ses i butik och online!

Webbsänd presentation idag kl. 09.00

Vd och koncernchef Kristofer Tonström och Ekonomi- och finansdirektör Pernilla Walfridsson kommenterar rapporten idag kl. 09.00 i en webbsänd presentation. Presentationen sker på engelska och följs av en frågestund.

Om du önskar delta via webcasten gå in på länken nedan. Via webcasten finns möjlighet att ställa skriftliga frågor. Länk till webcast.

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor. Länk till telefonkonferens.

Efter presentationen kommer en inspelad version av sändningen finnas tillgänglig på about.clasohlson.com.

För mer information, vänligen kontakta: 
Niklas Carlsson, Kommunikations- och IR-chef, 0247-444 29, niklas.carlsson@clasohlson.se

 

Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 mars 2024 klockan 07:00.

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag är vi ett detaljhandelsbolag med kunder på tre marknader, cirka 5 000 medarbetare och en omsättning om cirka 9 miljarder kronor. Clas Ohlsons B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi vill hjälpa människor att fixa sina hem med praktiska och hållbara lösningar till attraktiva priser. Läs mer om hur vi gör hemmafixet tillgängligt, hållbart och roligt för alla på about.clasohlson.com/sv/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.