Connect with us

Marknadsnyheter

Clas Ohlsons tremånadersrapport 2021/22

Published

on

Ett stabilt kvartal med stark lönsamhet

Första kvartalet – 1 maj till 31 juli

  • Försäljningen minskade med 1 procent till 2 056 Mkr (2 074), en organisk minskning om 2 procent och en minskning om 2 procent i jämförbara enheter
  • Försäljningen online ökade med 19 procent till 219 Mkr (184)
  • Rörelseresultatet, uppgick till 147 Mkr (166). Exklusive effekten av IFRS 16 uppgick rörelseresultatet till 128 Mkr (147)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 7,2 procent (8,0). Exklusive effekten av IFRS 16 uppgick rörelsemarginalen till 6,2 procent (7,1)
  • Nettoskuld/EBITDA exklusive effekten av IFRS 16 (12 mån) uppgick till -1,0 ggr (-0,5)
  • Resultat efter skatt uppgick till 103 Mkr (117)
  • Vinst per aktie uppgick till 1,63 kr (1,84)

Händelser efter rapportperiodens slut

  • Försäljningen i augusti ökade med 3 procent till 711 Mkr (689), en ökning om 3 procent organiskt och en ökning om 3 procent i jämförbara enheter
  • Försäljningen online i augusti ökade med 22 procent till 58 Mkr (48)

Vd Kristofer Tonström kommenterar första kvartalet 2021/22:

I en tid när kundbeteenden ändras snabbare än någonsin tidigare visar vi under verksamhetsårets första kvartal att Clas Ohlson står starkt. Vår försäljning om 2 056 Mkr var nästan i nivå med förra sommarens rekordförsäljning och även om rörelseresultatet om 147 Mkr minskar mot föregående år, tillhör resultatet ett av de bästa som vi levererat i ett första kvartal. Som jämförelse är rörelseresultatet upp med 85 procent jämfört med första kvartalet 2019.

Två viktiga förklaringar till den stabila utvecklingen är att vi kunnat erbjuda kunderna ett relevant sortiment och en hög servicenivå i våra försäljningskanaler. Detta har inneburit en högre snittförsäljning per kund vilket varit avgörande under en period med lägre kundtrafik till våra fysiska butiker. Vi ser en fortsatt positiv utveckling för vår försäljning online där vi ökar försäljningen med 19 procent under kvartalet, men kanske ännu mer glädjande är att vi lyckats förkorta ledtider och öka konverteringen i vår e-handel. Det visar att de investeringar vi gjort, och fortsätter att göra, i vårt digitala kundmöte och i en snabbare och mer effektiv logistikkedja ger resultat. Samtidigt har vi lyckats bibehålla en god kostnadskontroll, vilket avspeglas i en bruttomarginal som ökade till 39,5 procent (38,7). Exklusive IFRS 16 minskade rörelseresultatet till 128 Mkr (147) och rörelsemarginalen minskade därmed till 6,2 procent (7,1).

Utveckling med fokus på tillväxt
Även om pandemins effekter fortfarande är tydliga i kundernas köpbeteende fortsätter vi att planera för mer normala marknadsförhållanden under hösten. När fler människor rör sig i stadskärnorna och i köpcentrum ska vi nå ännu fler kunder som vill förenkla sin vardag i hemmet. Här kommer den uppdaterade visuella identiteten som vi lanserade i augusti att spela en betydande roll. Förutom att vi visar våra kunder att vi utvecklas som bolag – från ett postorderföretag och butikskedja till dagens hemmafixarföretag med helhetslösningar för kunderna i butik, online och i deras egna hem – gör vi det enklare för kunderna att känna igen oss i alla kanaler där vi möts. Jag är också särskilt stolt över att vi gör den här förändringen på vårt alldeles egna Clas Ohlson-vis. Det har till exempel varit en självklarhet att blicka tillbaka på vår rika historia när vi förnyat vårt utseende och den nya CO-symbolen har, i en något annan form, faktiskt prytt vårt huvudkontor i Insjön ända sedan 1972. Att vi gör det på vårt eget sätt innebär också att vi kommer att ändra butiksinredning, butiksskyltar och produktförpackningar på ett hållbart sätt genom att över tid byta ut sådant som är uttjänt eller när vi sålt slut på en viss produkt.

Precis som ett mer distinkt utseende stärker banden mellan oss och våra kunder är vårt lojalitetsprogram Club Clas en av våra stora konkurrensfördelar och tillväxtmotorer. Därför är jag glad att kunna meddela att vi överträffat våra egna målsättningar och nu nått cirka 800 000 medlemmar i Norge, knappt ett år efter lanseringen. Våra Club Clas-medlemmar står för en stor del av vår totala försäljning, och lojalitetsprogrammet är ett viktigt verktyg för att bygga relationer med våra mest värdefulla kunder genom riktad och relevant kommunikation. Totalt har vi nu cirka 3,5 miljoner medlemmar i Sverige, Norge och Finland.

Intensivt arbete för att stärka vår långsiktiga konkurrenskraft

Som alltid fokuserar vi primärt på sådant vi själva kan påverka för att bygga Clas Ohlson så starkt som möjligt. Den flexibilitet som organisationen visat under den senaste tiden i att snabbt ställa om och hitta nya lösningar när restriktioner hindrar våra kunder från att besöka våra butiker eller när kunderna av andra skäl snabbt ändrar beteende kommer att vara viktig även i framtiden. De omskrivna störningarna i varutransporter från Asien är en annan utmaning som har medfört något högre transportkostnader under kvartalet, och som kommer att få större påverkan framöver. Förutom att aktivt arbeta med vår prissättning mot kund söker vi hela tiden bästa möjliga lösningar för varje enskild varutransport, t ex genom att samarbeta kring samlastning med andra företag. Vi har också kunnat mildra effekterna av brist på transportkapacitet med optimerade interna processer och en mer diversifierad leverantörskedja. Arbetet på området är värdefullt här och nu och ger oss också långsiktiga fördelar, exempelvis genom vår satsning på fler inköpskontor på nya marknader. Detta arbete hjälper oss dessutom i vårt ambitiösa hållbarhetsarbete. Vi ska bli klimatneutrala i hela värdekedjan till år 2045 och vi följer löpande upp detta arbete, såväl som hur vi lyckas i vårt arbete för att vara en bra arbetsgivare och en positiv kraft i de samhällen där vi verkar. Ser vi till de senaste 15 månaderna uppfyller 99 procent av leverantörerna kraven i vår uppförandekod avseende arbetsförhållanden, mänskliga rättigheter och miljö (mål: 100%) och vi har genomfört 335 leverantörsrevisoner under samma tidsperiod.

Fortsatt högt tempo 

När vi nu lämnar sommaren bakom oss och går in i hösten samt börjar förbereda oss för den viktiga julförsäljningen gör vi det stärkta av ett bra resultat i det första kvartalet och en robust grund att stå på. De goda resultaten är frukten av hårt arbete och jag är stolt och tacksam för den energi och beslutsamhet våra medarbetare har visat under de speciella omständigheter som pandemin burit med sig. Med samma energi och beslutsamhet kommer vi även fortsättningsvis utveckla Clas Ohlson och skapa kundvärde och aktieägarvärde med lönsam tillväxt över tid. 

Webbsänd presentation idag kl. 09.00

Vd och koncernchef Kristofer Tonström och CFO Pär Christiansen kommenterar rapporten idag kl 09.00 i en webbsänd presentation som nås via denna länk. Presentationen sker på engelska och följs av en frågestund.

För att delta i telefonkonferensen och kunna ställa frågor muntligen, vänligen ring in på något av följande nummer några minuter innan konferensen börjar:

SE: + 46850558354, UK: + 443333009263, US: + 16467224904

Efter presentationen kommer en inspelad version av sändningen finnas tillgänglig på about.clasohlson.com/rapporter.

För mer information, vänligen kontakta: 
Niklas Carlsson, kommunikationschef, 0247-444 29, niklas.carlsson@clasohlson.se

 

Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 september 2021 klockan 07:00.
 

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag är vi ett detaljhandelsbolag med kunder på fyra marknader, cirka 4 500 medarbetare och en omsättning om cirka 8,3 miljarder kronor. Vår aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi varje dag vill hjälpa och inspirera människor att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla, praktiska lösningar till attraktiva priser. Läs mer om oss och hur vi brinner för att förenkla livet i varje hem på about.clasohlson.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.