Connect with us

Marknadsnyheter

Cloetta AB:s delårsrapport juli – september 2024: Fortsatt organisk tillväxt och stärkt resultat

Published

on

”Under det tredje kvartalet fortsatte vi växa organiskt medan matprisinflationen stabiliserades. Volymerna var på en stabil nivå, och Lösviktsgodis växte snabbare än Förpackade märkesvaror. Lönsamheten ökade, främst drivet av våra fortsatta initiativ för att höja marginalerna inom Lösviktsgodis. Kakaopriset har trots historiskt höga nivåer inte haft någon väsentlig påverkan i kvartalet”, kommenterar VD och Koncerncef Katarina Tell. 

  • Nettoomsättningen för kvartalet ökade med 2,2 procent till 2 196 Mkr (2 148) inklusive en negativ effekt från valutakursförändringar om -2,0 procent
  • Försäljningen av Förpackade märkesvaror ökade organiskt med 1,4 procent under kvartalet
  • Försäljningen av Lösviktsgodis ökade organiskt med 18,6 procent under kvartalet
  • Rörelseresultatet justerat för jämförelsestörande poster uppgick till 238 Mkr (208)
  • Rörelseresultatet uppgick till 238 Mkr (201), med jämförelsestörande poster om 0 Mkr (-7)
  • Justerat rörelseresultat för Förpackade märkesvaror uppgick till 191 Mkr (216)
  • Justerat rörelseresultat för Lösviktsgodis uppgick till 47 Mkr (-8)
  • Periodens resultat uppgick till 130 Mkr (161), vilket motsvarar ett resultat per aktie om 0,45 kr (0,56) såväl före som efter utspädning
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 249 Mkr (193)
  • Nettoskuld/EBITDA uppgick till 1,6 ggr (2,0)

Händelser efter kvartalets utgång
 

  • Efter rapportperiodens utgång har inga väsentliga händelser inträffat 

Se bifogad rapport i sin helhet.

Rapporten presenteras via telefonkonferens med webbpresentation fredagen den 25 oktober 2024 kl 10.00 (CEST).

Telefonkonferens
Ring in på 08 5051 0031. Vänligen försäkra dig om att du är uppkopplad till telefonkonferensen genom att ringa in och registrera dig några minuter innan konferensen börjar.

Webbpresentation
Direktsändningen finns tillgänglig på: https://creo-live.creomediamanager.com/e170b80b-755c-4de2-afd9-0b6dec2b8f5c

Presentationen och rapporten kommer att finnas tillgängliga på www.cloetta.com efter offentliggörandet.
 

 

Denna information är sådan som Cloetta AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-10-25 07:30 CET.

Investerar- och mediakontakt

Laura Lindholm, Kommunikations- och IR-direktör
+46 766 96 59 40

 

ir (@) cloetta.com
press (@) cloetta.com
sustainability (@) cloetta.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys