Marknadsnyheter
Cloetta planerar att investera i en hållbar, nyetablerad fabrik i Nederländerna för att möjliggöra tillväxt och påskynda marginalexpansion
Cloetta utvärderar olika vägar för att möjliggöra ytterligare tillväxt inom godiskategorin och påskynda koncernens marginalexpansion genom att konsolidera sitt fabriksnätverk och investera i en nyetablerad fabriksanläggning i Nederländerna. Den nya anläggningen förväntas vara fullt färdigställd under 2026. Den här förändringen skulle generera en årlig ökad EBIT om 160 till 180 Mkr. Satsningen skulle innebära en total engångskostnad om netto upp till 100 Mkr och investeringar om totalt cirka 2,5 Mdkr under de kommande fyra åren.
Cloettas mål är att stärka sin position som ett ledande konfektyrföretag i Europa. Efter en strategisk översyn planerar Cloetta att uppgradera sitt fabriksnätverk inom godistillverkning, vilket inkluderar etableringen av en ny fabriksanläggning, och därigenom främja ytterligare tillväxt i framförallt marknaderna utanför Norden, möjliggöra väsentliga kostnadsbesparingar och samtidigt reducera växthusgasutsläppen. Den nya anläggningen skulle etableras i Nederländerna, med byggstart under 2023 och stå färdig under 2026. Samtidigt planerar Cloetta att stänga de tre konfektyrfabrikerna i Turnhout, Belgien, och Roosendaal, Nederländerna.
”Starten av moderniseringsprogrammet som vi informerar om idag visar att vi har för avsikt att bli ett food tech-bolag i världsklass. En modern fabriksanläggning skulle utgöra grunden till en högkvalitativ och konkurrenskraftig konfektyrtillverkning, och borga för framtida expansion.
En sådan investering skulle bidra till en betydande förflyttning mot vårt långsiktiga lönsamhetsmål och vårt engagemang för Science Based Targets-initiativet. Samtidigt skulle dessa potentiella förändringar påverka många av våra kollegor och vi kommer att stödja dem i denna process”, säger Henri de Sauvage-Nolting, VD för Cloetta.
Förslaget förväntas generera en årlig ökad EBIT inom intervallet 160 till 180 Mkr med successiv effekt under 2025 och med full effekt från 2026. Det övergripande programmet skulle vid slutförandet resultera i en total kostnad, inklusive nedskrivningar, på upp till 100 Mkr netto av försäljning av tillgångar. Engångskostnaden skulle hamna i intervallet 300 till 350 Mkr, varav cirka 250 Mkr skulle belasta rörelseresultatet under det andra kvartalet 2022 och betraktas som jämförelsestörande post. Den föreslagna satsningen skulle innebära investeringar, inklusive kapitaliserad ränta, om cirka 2,5 Mdkr under de kommande fyra åren.
Totalt skulle ungefär 350 anställda i Belgien och Holland att påverkas av det föreslagna initiativet, varav majoriteten skulle erbjudas en anställning i den nya fabriken. Mot ovanstående bakgrund kommer Cloetta att inleda överläggningar med European Works Council och de lokala fackföreningarna.
Cloetta kommer att hålla en telefonkonferens med webbpresentation tisdagen den 10 maj klockan 08.00. Henri de Sauvage-Nolting, VD och koncernchef, och Frans Rydén, CFO, kommer att presentera förslaget. Efter presentationen kommer det att finnas möjlighet att ställa frågor både via telefon och via webbpresentationen.
Ring in på 08 505 583 59. Försäkra dig om att du är uppkopplad till telefonkonferensen genom att ringa in och registrera dig några minuter innan konferensen börjar.
Länk till telefonkonferensen: https://cloetta-live.creo.se/220510
Denna information är sådan som Cloetta AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 maj 2022 kl. 18.40 CET.
Mediakontakt
Nathalie Redmo, Head of IR and Communications, 0766 96 59 40.
Om Cloetta
Cloetta grundades 1862 och är ett ledande konfektyrföretag i norra Europa. Cloettas produkter säljs i fler än 50 länder världen över med Sverige, Finland, Danmark, Norge, Holland, Tyskland och Storbritannien som huvudmarknader. Cloetta har några av de starkaste varumärkena på marknaden, till exempel Läkerol, Cloetta, CandyKing, Jenkki, Kexchoklad, Malaco, Sportlife och Red Band. Cloetta har 7 fabriker i 5 länder. Cloettas B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm. Mer information finns tillgänglig på www.cloetta.com
Marknadsnyheter
Teknisk analys på flera marknader med Anders Haglund
Anders Haglund går igenom den tekniska analysen på flera marknader samt även några olika enskilda aktier.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar
CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år agoUpptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år agoDärför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år agoTeknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
