Connect with us

Marknadsnyheter

Coca-Cola väljer Absolicons solfångare i indiskt projekt

Published

on

Coca-Cola, ett av världens största livsmedelsföretag, har valt solfångaren Absolicon T160 för en solvärmeinstallation i Indien. Installationen skall levereras av Absolicons partner Climatenza som förhandlar med Absolicon om köp av en robotiserad produktionslina för produktion av solfångare i Indien. Climatenza har nu beställt solfångarna som skall levereras andra halvåret 2023 och kommer betala ca €40 000 till Absolicon. Övriga kostnader i installationen täcks av Coca-Cola och externa medel.

Absolicon har även inbjudits till Coca-Cola i Rumänien för att utvärdera om det går att installera solkyla på en buteljeringsfabrik. Dessutom deltog Absolicon i förra veckan på en intern Coca-Cola konferens i Egypten där begreppet ”Heat is half” användes för att fokusera på vikten av att byta till förnyelsebar värme.

Climatenza beställer Absolicon T160 till Coca-Cola

Absolicons partner i Indien, Climatenza, har valts ut av Coca-Cola India att föreslå lösningar med solvärme i Coca-Colas fabriker. Samarbetet är en del av Coca-Colas arbete med Accelerator 100+, ett initiativ som syftar till att stödja projekt och företag som driver en hållbar utveckling.

The Coca-Cola Company är ett av världens 20 största livsmedelsbolag med en omsättning på ca 40 miljarder dollar, motsvarande ca 400 miljarder kronor. Coca-Cola är en av företagen bakom inkubatorprogrammet Accelerator 100+ där Climatenza antagits.

Climatenza har nu beställt solfångare från Absolicon för installationen hos Coca-Cola i Indien. Absolicon kan täcka vissa kostnader i affären med externa forskningsmedel och köpeskillingen för Climateza blir ca €40 000. Detaljer kring fältets storlek och inkoppling kvarstår att slutföra.

Solfångaren Absolicons T160 kan arbeta upp till 160°C vilket gör den idealisk för industriella processer. Absolicon kommer tillhandahålla teknisk assistans till Climatenza för att säkerställa att installationen på Coca-Colas fabrik i Gopalapuram går smidigt och effektivt.

– ”Vi är stolta över att våra solfångare har valts ut av Coca-Cola India för att driva deras industriella processer på ett hållbart och miljövänligt sätt” säger Joakim Byström, VD för Absolicon.

Installationen hos Coca-Cola kommer att ske parallellt med en solfångarinstallation som Absolicon gör hos Rallis, ett dotterbolag till Tata. Tata är ett indiskt konglomerat med motsvarande 1000 miljarder kronor i omsättning.

I Indien har det tidigare provats koncentrerad solenergi för industrier med stöd av FN-organet UNIDO med begränsad framgång, bland annat på grund av låg kvalité på installationerna. Absolicon introducerar nu sin pålitliga och robusta lösning. Med sin patenterade solfångarteknologi har företaget positionerat sig som en ledande aktör inom solenergi för industriella tillämpningar. Absolicons två installationer kan visa att solvärme nu är redo att förändra värmeförsörjningen för industrier i Indien.

Absolicon samarbetar med Coca-Cola i Rumänien

Efter ett positivt fabriksbesök utvärderar Absolicon och Coca-Cola i Rumänien en installation av solfångare för solkyla på en buteljeringsfabrik. Coca-Cola använder ofta värmedriven kyla, där värmen idag främst genereras genom att elda fossila bränslen.

Coca-Cola i Rumänien har länge varit engagerade i att minska sin miljöpåverkan och detta projekt är ett steg i den riktningen. Med Absolicons solfångare kan företaget börja använda solkyla och därmed minska sin klimatpåverkan.

Absolicon deltar på intern Coca-Cola konferens i Egypten

Bara en handfull leverantörer var inbjuda till en intern konferens hos Coca-Cola i Kairo, Egypten, med bland dem fanns Absolicon. Ett av de budskap som Coca-Colas ledning uttalade på scenen var att ”Heat is half” och att bolaget nu behövde fokusera på att ersätta fossila bränslen med förnyelsebar energi för värmeframställning i sina fabriker.

Begreppet ”Heat is half” är skapat av Absolicon för att sätta fokus på att slutanvändningen av energi i världen till 50% består av värme, 30% transporter och bara 20% elektricitet. Produktion av värme är den största utsläppskällan av koldioxid men har fram till idag fått begränsad uppmärksamhet i klimatdebatten.

– ”Att de multinationella bolagen plockar upp våra koncept och planerar för att sluta elda fossila bränslen för sina värmeprocesser är uppmuntrande”, säger Karin Forssell, Marketing Director på Absolicon. ”Det bevisar att vi når ända in i koncernledningarna med våra budskap”.

Absolicon har samarbete eller avtal med sju av världens största bolag inom livsmedel och drycker. Absolicon är nu i driftsättningsfasen av solvärmeanläggningar hos två av världens största bryggeriföretag – i Italien hos Birra Peroni för japanska Asahi och hos Olympic Brewery i Grekland för danska Carlsberg.

Arbetet med Coca-Cola är ett exempel på hur Absolicon nu tillsammans med globala företag kan ställa om industriella processer till förnyelsebar värme. Genom sin patenterade solfångarteknik och globala partners för lokal produktion av solfångare är Absolicon en viktig del av omställningen till en renare och mer hållbar värld.

Denna information är sådan som Absolicon är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-03-16 13:45 CET.

Joakim Byström vd Absolicon Solar Collector AB

E-post: CEO@absolicon.com
tel:
0611-55 70 00

Pressbilder: marketing@absolicon.com

Absolicon är ett börsnoterat svenskt solenergiföretag, specialiserat på koncentrerad solvärme. Solfångaren T160 arbetar upp till 160°C och har den högsta optiska verkningsgraden som någonsin uppmätts för ett kommersiellt tillgängligt litet paraboliskt tråg. Efter att ha uppnått banbrytande prestanda har Absolicon byggt två robotiserade produktionslinor, en i Sverige och en i Kina som kan producera en 5,5 m2 solfångare var sjätte minut. Företaget kombinerar solenergiforskning med försäljning av solfångarfält till industrier som behöver hetta och ånga samt kompletta robotiserade produktionslinor för T160.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.