Marknadsnyheter
Colabit ny hållbarhetspartner till Svensk Bilsport
Colabit blir ny samarbetspartner till Svensk Bilsport. Colabit är ett innovativt och snabbt växande svenskt ”Green Tech” bolag som utvecklar och saluför framtidens fossilfria drivmedel. Avtalet är treårigt med ett gemensamt syfte om hållbar bilsport med befintlig bilpark.
Hållbarhet både på och utanför tävlingen står högt på agendan inom bilsporten. Redan kör flera serier inom olika sportgrenar på miljöanpassat racebränsle. Nu utökas fokusområdet när Colabit blir ny hållbarhetspartner till Svensk Bilsport.
– Det här känns verkligen bra. Vi får nu in en samarbetspartner inom hållbarhet som redan befinner sig i framkant av arbetet för fossilfritt bränsle, helt i linje med det mål som Svensk Bilsport har satt till 2030. Tittar vi på fordonsresande svensken så är de som utövar någon form av idrott i majoritet. Att vi nu ingår samarbete med ett företag som vänder sig både mot privatkunder och till företag i en utvecklande bransch kommer vi i bilsporten ha mycket nytta av, säger Peter Lindkvist, kommersiellt ansvarig på Svensk Bilsport.
Colabit är idag distributör av både biobränsle och fossilt bränsle via 7 försäljningskontor och 120 stationer i Sverige och Norge. Den primära förnybara produkten idag är HVO100 som har samma egenskaper som traditionell diesel men med upp till 90% lägre CO2 utsläpp. Den kan användas i alla existerande dieselbilar, utan någon modifiering. Bolaget avser att bygga egen fullskalig produktionsanläggning till 2025.
– Det ska vara enkelt att vara klimatsmart och verksamheter som bilsport ska inte behöva bromsas upp. Vår vision är att hjälpa människor minska sin klimatpåverkan genom att skapa förnybara drivmedel som fullt ut kan ersätta fossil bensin, diesel och flygbränsle. Vi ser positivt på det här samarbetet som gynnar en hållbar bilsport med befintlig bilpark och infrastruktur, säger Magnus Nyfjäll VD Colabit.
– Att vi nu ingår i samarbete med Colabit är helt i linje med den hållbarhetsinriktning som Svensk Bilsport arbetar för, säger Mikael Norén, Svensk Bilsports miljösamordnare. Att på ett betydande sätt minska och slutligen eliminera utsläppen är ett av de sista hindren för att motorbanor verkligen ska ses som stora resurser i samhället, både miljömässigt och socialt. Idrottens samhällsnytta är ju vida känd och faktum är att motorbanor är viktiga för att utveckla och testa ny teknik. Och många undersökningar av biologisk expertis, även internationellt, visar att ännu aktiva motorbanor bland annat hindrar igenväxning och därmed ofta har betydligt högre artrikedom än omgivningen, för den så viktiga biologisk mångfalden – lika viktig som klimatfrågan enligt miljövetenskapen.
– Därför är det av flera skäl viktigt att vi kan genomföra transformeringen till hållbart tävlande på våra banor med befintlig bilpark. Att ha med ett så miljömedvetet företag med starka resurser på den resan blir väldigt intressant. Det kommer behövas en bred palett av lösningar för att samhället ska bli fossilfritt och mer miljövänligt, säger Mikael Norén avslutningsvis.
För ytterligare information kontakta:
Magnus Nyfjäll, CEO, tel. 010-557 56 15, magnus.nyfjall@colabit.com
För mer information om Svensk Bilsport, vänliga kontakta: Peter Lindkvist +46 (0) 70 268 87 72 peter.lindkvist@sbf.se www.sbf.se
COLABITOIL SWEDEN AB (publ) ”Colabit” är ett innovativt och snabbt växande svenskt ”Green Tech” företag som syftar till att bidra till ett mer hållbart samhälle. Företaget grundades 2013 med visionen att utveckla och saluföra framtidens fossilfria drivmedel och på det sättet göra det möjligt för våra kunder att minska klimatpåverkan. Idag fokuserar Colabit framför allt på att utveckla och producera förnybara drivmedel som kan ersätta fossil bensin, diesel och flygbränsle. www.colabitoil.com
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke