Connect with us

Marknadsnyheter

Comintelli AB: Kommuniké från årsstämma i Comintelli AB (publ.) den 24 maj 2023

Published

on

Kommuniké från årsstämma i Comintelli AB (publ.) den 24 maj 2023

 

Comintelli AB (publ.) höll årsstämma den 24 maj 2023. Vid årsstämman var 3 497 445 aktier representerade, vilket motsvarar 39,08 % av totala antalet aktier/röster. Följande beslut fattades där besluten fattades med erforderlig majoritet och med fullständig enighet.

 

Vid årsstämman fastställdes bolagets framlagda resultaträkning och balansräkning samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning. Beslöts i enlighet med styrelsens förslag att bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen balanseras till nästa års räkenskaper. Årsstämman beslöt om ansvarsfrihet för styrelsens ledamöter och verkställande direktören för deras uppdrag för bolaget avseende räkenskapsåret 2022.

 

Årsstämman beslutade om antagande av ny Bolagsordning i enlighet med förslag;

 

 

Nuvarande lydelse

Föreslagen lydelse

§ 6 Styrelsen skall uppgå till lägst (3) och högst fem (5) ledamöter med lägst en (1) och högst tre (3) suppleanter.

§ 6 Styrelsen skall uppgå till lägst (3) och högst fem (5) ledamöter utan suppleanter.

§ 11 Bolagets aktier skall vara registrerade i ett avstämningsregister enligt lagen (1998:1479) om kontoföring av finansiella instrument. Den aktieägare eller förvaltare som på avstämningsdagen är införd i aktieboken och antecknad i ett avstämningsregister, enligt 4 kap. lagen (1998:1479) om värdepapperscentraler och kontoföring av finansiella instrument eller den som är antecknad på avstämningskonto enligt 4 kap. 18 § första stycket 6-8 nämnda lag, ska antas vara behörig att utöva de rättigheter som framgår av 4 kap. 39 § aktiebolagslagen (2005:551).

§ 11 Bolagets aktier ska vara registrerade i ett avstämningsregister enligt lagen (1998:1479) om värdepapperscentraler och kontoföring av finansiella instrument.

 

 

Det beslutades att styrelsen skall bestå av fem (5) ledamöter samt att bolaget skall ha en (1) revisor utan revisorssuppleant. Beslöts att arvode skall utgå till styrelsens ordförande med 3,5 Prisbasbelopp, till icke anställda styrelseledamöter med 2,0 Prisbasbelopp samt att ersättning till revisorn skall utgå enligt räkning. Till styrelsens ordförande omvaldes Per Hjortblad och till styrelseledamöter omvaldes Sofia Fogelfors, Roine Gabrielsson och Tomas Huuva. Markko Vaarnas nyvaldes, som vice ordförande. KPMG AB, med huvudansvarig auktoriserad revisor Fredrik Andersson, omvaldes som revisorer, intill utgången av nästa årsstämma.

 

Årsstämman bemyndigade styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästkommande årsstämma, besluta om att öka bolagets aktiekapital genom nyemission maximalt upp till Bolagsordningens högsta nivå om 12 000 000 aktier. Bemyndigandet omfattar därmed 3 051 668 aktier vid fullt utnyttjande av föreslaget emissionsbemyndigande motsvarande utspädningseffekten 25,4 % av det antal aktier som är utestående vid tidpunkten för kallelsen till årsstämman. De nyemitterade aktierna ska kunna tecknas kontant, genom apport, med kvittningsrätt eller på villkor som avses i 2 kap. 5 § aktiebolagslagen. Nyemission av aktier ska kunna ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt.

 

Syftet med bemyndigandet är att öka bolagets möjlighet att snabbt ta tillvara nya affärsmöjligheter som kan uppstå på den snabbföränderliga marknaden inom bolagets verksamhetsområde. Om styrelsen beslutar om emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska skälet vara att möjliggöra extern kapitalanskaffning (genom nya ägare av strategisk betydelse för bolaget eller på annat sätt) för finansiering av bolagets verksamhet, kommersialisering och utveckling av bolagets produkter respektive immateriella rättigheter och/eller förvärv av andra företag eller verksamheter. Vid sådan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska grunderna för emissionskursen vara på marknadsmässiga villkor.

 

 

Jesper Martell, CEO 

Email: jesper.martell@comintelli.com
Phone: +46 8 6637 600

 

Om Comintelli

Comintelli (www.comintelli.com) är en ledande leverantör av mjukvara för omvärldsanalys (s.k. Market and Competitive Intelligence). Företaget grundades 1999 och har huvudkontor i Stockholm, Sverige, samt ett dotterbolag i USA. Bolaget är noterat på Spotlight Stock Market med kortnamn: COMINT.

Comintellis prisbelönta och AI-baserade plattform Intelligence2day® (www.intelligence2day.com) gör det möjligt för företag att samla in, analysera och utnyttja information om sin omvärld (exempelvis marknader, trender, kunder och konkurrenter). Intelligence2day® används av olika typer av företag och organisationer inom framförallt kemi, försäkring, hälsovård, telekommunikation, IT och tillverkningssektorerna. Exempel på kunder är internationella företag som AkzoNobel, Bayer, Dow Corteva, Ericsson, Essity, JD Irving, Owens Corning och Tetra Pak. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny rapport från Radar visar egenskaperna som eftertraktas mest på Nordlos IT-marknad

Published

on

By

Kompetens, kvalitet och samarbetsförmåga prioriteras högst när Nordlos kunder väljer leverantör. Det visar resultatet av Radars nya kundnöjdhetsrapport där Nordlo ligger i framkant i rapportens samtliga bedömningsområden, framför allt inom infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT.

– Det är glädjande att återigen få bekräftat att kunderna uppskattar Nordlos verksamhetsnära modell och samarbetsförmåga. En nära relation och personlig känsla har aldrig varit mer aktuellt, säger Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

I Radars senaste kundnöjdhetsrapport, som görs på uppdrag av Nordlo, fick kunder möjlighet att utvärdera bolaget som samarbetspartner utifrån olika verksamhetsområden, bland annat drift, verksamhetssystem och resurser. Resultatet jämförs med Radars data över det samlade marknadsgenomsnittet, bland annat från deras årliga leverantörskvalitetsgranskning där över 1000 bolag deltar.

– Årets mätning visar att Nordlo är en proaktiv leverantör som förstår och bidrar till att driva kundernas verksamheter framåt. Vi är övertygade om att detta är egenskaper som kommer bli alltmer eftertraktat bland företag i framtiden.

Resultaten presenteras inom fyra huvudområden:

  • Infrastruktur och drift (server, lagring IaaS, nätverk etc.)
  • Verksamhetsnära IT (applikationer, SaaS, verksamhetssystem, integration etc.)
  • Användarnära IT (arbetsplats, telefoni, servicedesk etc.)
  • Konsulter och resurser (strategiska konsulter, tekniska specialister, utvecklare, teknikresurser)

Bedömningen gäller leverans i förhållande till överenskommelse/förväntan och sker genom att kunderna poängsätter leverantören på en skala (Kundnöjdhetsindex, KNI) mellan ett och fem, där ett (1) poäng motsvarar lägst betyg och fem (5) poäng motsvarar högst betyg.

– Inom områdena infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT ligger vi högt över marknadsgenomsnittet och där allt fler kunder rekommenderar oss vilket är en indikation på att vi förstår kundernas verksamhet, är proaktiva och värderar ett nära samarbete, säger Fredrik Almén.

”På det stora hela presterar Nordlo bra och ligger bättre än marknadsgenomsnittet inom samtliga områden och ökar faktiskt inom vissa kriterier, vilket går emot marknaden där vi den senaste tiden kunnat notera genomgående nedgångar, detta är positivt”, skriver Radar i rapporten.

Vill du veta mer – kontakta:
Fredrik Almén, koncernchef Nordlo, +46 70 333 15 59, fredrik.almen@nordlo.com 

Nordlo är en av Nordens ledande aktörer inom moln och infrastruktur. Bolaget erbjuder skalbara driftlösningar, managerade tjänster och full outsourcing av IT- och digitaliseringstjänster till företag och offentliga verksamheter. Genom nära samarbete och med ansvarsfulla val av innovativ teknik hjälper Nordlo kunderna att stärka sin konkurrenskraft och driva digitaliseringen framåt. Nordlo omsätter 2,1 miljarder SEK, har ca 900 anställda på orter över hela Sverige och stora delar av Norge. nordlo.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Knowit bjuder in till presentation av delårsrapport januari-mars 2024 den 3 maj kl 10.00

Published

on

By

Fredagen den 3 maj kl 07.30 publicerar Knowit AB (publ) delårsrapport för perioden januari-mars 2024. Med anledning av detta bjuder Knowit till en presentation i en audiocast där vd och koncernchef Per Wallentin och CFO Marie Björklund kommenterar resultatet och svarar på frågor.  

Rapporten kommer att finnas tillgänglig på https://www.knowit.se/ir/rapporter–presentationer/

Presentationen inleds kl. 10.00 och hålls på engelska.

Länk till audiocast: https://www.investis-live.com/knowit/661e5fea1feb820d006e3254/deruh

Telefonnummer till audiocast:

Sverige                                                          +46 8 5051 0031
United Kingdom                                            +44 207 107 06 13

Andra internationella nummer finns HÄR

Pin:                                                               43405119

Ingen föranmälan krävs. Efter presentationen kommer en inspelad version av sändningen finnas tillgänglig på https://www.knowit.se/ir/rapporter–presentationer/

För mer information, kontakta:

Annika Billberg, Investor Relations, 070-267 97 91, annika.billberg@knowit.se
 

Om Knowit

Vi är digitaliseringskonsulter och ett nordiskt powerhouse för framtidens digitala affärsmodeller. Vår vision är att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation. Knowit stöttar sina kunder i den digitala transformationen och skiljer sig från andra konsultbolag genom en decentraliserad organisation och agila arbetssätt i kunduppdrag. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden, Solutions, Experience, Connectivity och Insight, som erbjuder tjänster inom skräddarsydd systemutveckling, digitala kundupplevelser, internet of things, cloud, cybersäkerhet och managementkonsulting. Kompetenser från olika affärsområden kombineras ofta i kunduppdrag.

Knowit grundades 1990 och har idag cirka 4 300 medarbetare, huvudsakligen i Norden, men även i verksamheter i Tyskland och Polen. Knowit AB (publ) börsnoterades 1997, och finns i dag på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Stark kundtillväxt för Visma under Q1

Published

on

By

150 000 nya kunder, åtta förvärv och en rekordhög ARR på 2,4 miljarder euro.

Visma omsatte 675 miljoner euro under det första kvartalet 2024, en ökning med 18 procent jämfört med samma period förra året. Ökningen drevs främst av stark kundtillväxt. Under kvartalet anslöt sig rekordmånga till Visma, totalt 150 000 nya kunder, vilket innebär att koncernen nu levererar affärskritisk programvara till 1,8 miljoner kunder inom privat och offentlig sektor.

 

– Vi ser en fortsatt god efterfrågan på moderna SaaS-verktyg, även i en mer osäker konjunktur, och Vismas produkter är attraktiva på marknaden. Dessutom gynnas vi av samhällets ökande digitalisering, där det blir alltmer obligatoriskt att hantera kritiska affärsprocesser som redovisning, fakturering och skatt genom digitala system, säger Merete Hverven, koncernchef på Visma.

 

Skalbar tillväxt

 

Vismas årliga återkommande intäkter (ARR) nådde en rekordhög nivå på 2,4 miljarder euro i slutet av mars, vilket motsvarar en tillväxt på 22 procent jämfört med samma period 2023. EBITDA under Q1 uppgick till 203 miljoner euro, en ökning med 37 procent jämfört med första kvartalet 2023.

 

– Jag är glad att se att vi, parallellt med en stark kundtillväxt, lyckas bibehålla en stabil lönsamhet. Det visar inte bara att vi har en skalbar affärsmodell, utan också att våra branschledande investeringar i produktutveckling betalar sig, med ett kontinuerligt flöde av ny och innovativ funktionalitet som levererar verkligt värde till kunderna, fortsätter Hverven.

 

Fortsatt tillväxt i Frankrike

 

Visma genomförde åtta förvärv under det första kvartalet. Två av dem i Frankrike genom Chaintrust och Teledec, ledande leverantörer av lösningar för automatiserad redovisning respektive skatteregistrering.

 

Koncernen fortsatte att växa på den portugisiska marknaden genom förvärvet av InvoiceXpress och på den danska marknaden genom Zebon, som tillhandahåller lösningar för kostnadshantering.

 

– Och även om det skedde i början av andra kvartalet vill jag också lyfta fram Vismas inträde på den italienska marknaden genom Fiscozen, en ledande SaaS-plattform för skatterådgivning. Visma-familjen har nu expanderat till 32 länder och förvärv kommer även fortsättningsvis att vara ett viktigt verktyg i vår fortsatta expansion, tillägger Hverven.
 

Läs hela rapporten här. 

Höjdpunkter för Q1 2024:

 

        Omsättning på 675 miljoner EUR, 18 procent tillväxt

        EBITDA på 203 miljoner euro, 37 procent tillväxt

        Årliga återkommande intäkter (ARR) på 2,4 miljarder euro i slutet av kvartalet

        Åtta förvärv genomförda

Nyckeltal Q1 2024
 

 Siffror i MEUR  Q1 24  Q1 23  Förändring
 Omsättning  675  571  +18%
 EBITDA  203  148  +37%
 Justerat nettoresultat  109  70  +56%

För mer information, vänligen kontakta:
Yasmine Lundh, PR- och kommunikationsansvarig på Visma
Tfn: +4670 817 50 85
E-post: yasmine.lundh@visma.com

 

Om Visma
Visma är en ledande leverantör av affärskritisk programvara i molnet, med en omsättning på 2,4 miljarder euro under 2023, mer än 15 000 anställda och 1,8 miljoner kunder i Europa och Latinamerika. Genom att förenkla och automatisera arbetet för företag och organisationer av alla storlekar, möjliggör vi ett mer effektivt och välmående samhälle. Besök oss på visma.se.

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.