Connect with us

Marknadsnyheter

Comintelli beslutar om en riktad nyemission om 3,5 MSEK

Published

on

Styrelsen i Comintelli AB (”Comintelli” eller ”Bolaget”) har, villkorat av godkännande vid extra bolagsstämma, beslutat om en riktad nyemission av 1 458 332 aktier till investerarna Augvest AB och CapMate Aktiebolag samt till ledande befattningshavarna Jesper Martell, Anders Thulin och Christian Bjerser (”Nyemissionen”). Teckningskursen är fastställd till 2,40 SEK per aktie och Bolaget tillförs genom Nyemissionen cirka 3,5 MSEK före emissionskostnader. Motivet med Nyemissionen är att realisera strategiska initiativ inom sälj och marknadsföring. Kallelsen till extra bolagsstämma för godkännande av Nyemissionen kommer att offentliggöras genom separat pressmeddelande.

Bakgrund och motiv

Comintellis vision är att vara en ledande global mjukvarutillverkare på den snabbt växande marknaden för avancerad omvärldsbevakning (s.k. Market & Competitive Intelligence). Bolaget har sedan 2021 stöpt om affärsmodellen till mer återkommande intäkter genom lanseringen av dess SaaS-plattform. Förflyttningen av kundstocken till plattformen har avancerat i god takt och idag återfinns över 25 procent av kunderna i den nya modellen.

För att driva omsättningstillväxt och ökade återkommande intäkter har Comintelli påbörjat ett antal strategiska initiativ inom sälj och marknadsföring. Dessa initiativ inkluderar en effektiviserad nykundanskaffning genom trimmade sälj- och marknadsföringssatsningar, kundfokusering mot utvalda geografiska marknader och branscher och satsning på nya affärssegment. Därtill avser Bolaget fokusera på ökade intäkter från befintliga kunder genom merförsäljning och minskad churn samt fortsätta att effektivisera användargränssnittet.

Emissionslikviden från Nyemissionen medför att Bolaget kan investera i initiativen ovan, samtidigt som Bolaget tillsammans med de nya ägarna aktivt kommer se över möjligheter för strukturaffärer för att skapa ytterligare aktieägarvärde.

Nyemissionen

Styrelsen i Comintelli har, villkorat av godkännande vid extra bolagsstämma, beslutat att genomföra en riktad nyemission av 1 458 332 aktier till investerarna Augvest AB och CapMate Aktiebolag samt till ledande befattningshavarna Jesper Martell, Anders Thulin och Christian Bjerser. Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är möjliggörandet av en tids- och kostnadseffektiv kapitalanskaffning som kan realisera ovannämnda strategiska initiativ. Styrelsen har övervägt att genomföra en företrädesemission men gör bedömningen att kostnaderna för att genomföra en företrädesemission skulle bli höga i förhållande till det anskaffade kapitalet. Vidare skulle tidsutdräkten av en företrädesemission medföra att Bolagets planerade strategiska initiativ försenas. Efter noggrant övervägande är det styrelsens samlade bedömning att skälen för att genomföra Nyemissionen överväger skälen som motiverar huvudregeln att emittera aktier med företrädesrätt för befintliga aktieägare och att en nyemission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt därmed ligger i Bolagets och samtliga aktieägares intresse.

Genom Nyemissionen tillförs Bolaget 3,5 MSEK före emissionskostnader som beräknas uppgå till cirka 0,1 MSEK. Fördelningen i Nyemissionen har fastställts enligt följande:

  • Augvest AB, 833 334 aktier, motsvarande 2,0 MSEK
  • CapMate Aktiebolag, 500 000 aktier, motsvarande 1,2 MSEK
  • Jesper Martell (VD) 41 666 aktier, motsvarande 0,1 MSEK
  • Anders Thulin (CTO) 41 666 aktier, motsvarande 0,1 MSEK
  • Christian Bjerser (VD, Comintelli Inc) 41 666 aktier, motsvarande 0,1 MSEK

Teckningskursen i Nyemissionen uppgår till 2,40 SEK per aktie och motsvarar en premie om cirka 10,75 till den volymviktade genomsnittskursen för Bolagets aktier de senaste 10 handelsdagarna och en premie om cirka 15,38 procent i förhållande till gårdagens stängningskurs på Spotlight Stock Market, vilket av styrelsen bedöms som marknadsmässig.

För beslut om Nyemissionen krävs att aktieägare representerande minst 9/10 av såväl de avgivna rösterna som de vid bolagsstämman företrädda aktierna biträder beslutet. Kallelse till extra bolagsstämma kommer att offentliggöras genom separat pressmeddelande.

Nyemissionen innebär att antalet aktier i Comintelli ökar med 1 458 332 aktier, från 7 490 000 aktier till 8 948 332 aktier och att aktiekapitalet ökar med 131 249,88 SEK, från 674 100,00 SEK till 805 349,88 SEK. Nyemissionen innebär en utspädning för Comintellis befintliga aktieägare om cirka 16,30 procent.

Denna information är sådan som Comintelli är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-06-22 08:30 CET.

Jesper Martell, CEO 

Email: jesper.martell@comintelli.com
Phone: +46 8 6637 600

 

OM COMINTELLI

Comintelli (www.comintelli.com) är ett svenskt mjukvaruföretag som grundades 1999 som en spin-off från Ericsson. Bolaget har utvecklat och licensierar ut en molnbaserad tjänst (s.k. Software as a Service, SaaS) för omvärldsbevakning och -analys kallad Intelligence2day® (www.intelligence2day.com).

Intelligence2day® används idag av såväl mindre företag som större globala organisationer. Dessa kunder använder tjänsten för att lättare navigera i, och skapa mening och insikter ur, en allt snabbare växande informationsmängd. Information som ofta är ostrukturerad och härleds från ett stort antal informationskällor.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny rapport från Radar visar egenskaperna som eftertraktas mest på Nordlos IT-marknad

Published

on

By

Kompetens, kvalitet och samarbetsförmåga prioriteras högst när Nordlos kunder väljer leverantör. Det visar resultatet av Radars nya kundnöjdhetsrapport där Nordlo ligger i framkant i rapportens samtliga bedömningsområden, framför allt inom infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT.

– Det är glädjande att återigen få bekräftat att kunderna uppskattar Nordlos verksamhetsnära modell och samarbetsförmåga. En nära relation och personlig känsla har aldrig varit mer aktuellt, säger Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

I Radars senaste kundnöjdhetsrapport, som görs på uppdrag av Nordlo, fick kunder möjlighet att utvärdera bolaget som samarbetspartner utifrån olika verksamhetsområden, bland annat drift, verksamhetssystem och resurser. Resultatet jämförs med Radars data över det samlade marknadsgenomsnittet, bland annat från deras årliga leverantörskvalitetsgranskning där över 1000 bolag deltar.

– Årets mätning visar att Nordlo är en proaktiv leverantör som förstår och bidrar till att driva kundernas verksamheter framåt. Vi är övertygade om att detta är egenskaper som kommer bli alltmer eftertraktat bland företag i framtiden.

Resultaten presenteras inom fyra huvudområden:

  • Infrastruktur och drift (server, lagring IaaS, nätverk etc.)
  • Verksamhetsnära IT (applikationer, SaaS, verksamhetssystem, integration etc.)
  • Användarnära IT (arbetsplats, telefoni, servicedesk etc.)
  • Konsulter och resurser (strategiska konsulter, tekniska specialister, utvecklare, teknikresurser)

Bedömningen gäller leverans i förhållande till överenskommelse/förväntan och sker genom att kunderna poängsätter leverantören på en skala (Kundnöjdhetsindex, KNI) mellan ett och fem, där ett (1) poäng motsvarar lägst betyg och fem (5) poäng motsvarar högst betyg.

– Inom områdena infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT ligger vi högt över marknadsgenomsnittet och där allt fler kunder rekommenderar oss vilket är en indikation på att vi förstår kundernas verksamhet, är proaktiva och värderar ett nära samarbete, säger Fredrik Almén.

”På det stora hela presterar Nordlo bra och ligger bättre än marknadsgenomsnittet inom samtliga områden och ökar faktiskt inom vissa kriterier, vilket går emot marknaden där vi den senaste tiden kunnat notera genomgående nedgångar, detta är positivt”, skriver Radar i rapporten.

Vill du veta mer – kontakta:
Fredrik Almén, koncernchef Nordlo, +46 70 333 15 59, fredrik.almen@nordlo.com 

Nordlo är en av Nordens ledande aktörer inom moln och infrastruktur. Bolaget erbjuder skalbara driftlösningar, managerade tjänster och full outsourcing av IT- och digitaliseringstjänster till företag och offentliga verksamheter. Genom nära samarbete och med ansvarsfulla val av innovativ teknik hjälper Nordlo kunderna att stärka sin konkurrenskraft och driva digitaliseringen framåt. Nordlo omsätter 2,1 miljarder SEK, har ca 900 anställda på orter över hela Sverige och stora delar av Norge. nordlo.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Probi ingår partnerskap med Bower för att uppmana konsumenter att återvinna mera

Published

on

By

Probi AB har som målsättning att förbättra företagets hållbarhetsarbete, bland annat genom att minska sitt koldioxidavtryck i världen. I enlighet med FN:s globala mål 12 ”Hållbar produktion och konsumtion” har Probi AB nu inlett ett samarbete med Bower för att inspirera företagets konsumenter till ökad återvinning.

Bower erbjuder en mobilapplikation som belönar återvinning av konsumentförpackningar vid vanliga återvinningsstationer. Genom appen kan konsumenter tjäna poäng på att återvinna förpackningar, och användarna får fler poäng genom att återvinna produkter från de varumärken som är anslutna till Bower. Poängen kan sedan omvandlas till exempelvis värdekuponger, pengar eller skänkas till välgörande ändamål.

Probis hållbarhetsspecialist, Martin Krogh-Poulsen, kommenterar det inledda samarbetet med att betona vikten av återvinning.

Återvinning är avgörande för vår planet. Det minskar luftföroreningar, bevarar naturresurser, sparar energi och minskar indirekt de påfrestningar och stressfaktorer som många arter utsätts för i dagens värld. Genom att uppmana konsumenter att återvinna Probis produkter tar vi ett större ansvar för att skydda ekosystemen och minska koldioxidutsläppen.

På samma sätt som att konsumenter kan panta plastflaskor är ambitionen att göra återvinningen av övriga konsumentförpackningar lönsam för konsumenten. Genom detta initiativ är både Bower och Probis förhoppning att bidra till en ökad återvinning i samhället. Probis Marknadschef, Alexia Wilhelmsson, fortsätter

Vi är stolta över att ha inlett ett partnerskap tillsammans med Bower. Genom att finnas tillgängliga i Bower-appen hoppas vi kunna inspirera våra konsumenter till ökad återvinning, vilket framför allt är viktigt ur ett miljöhänseende. Inledningsvis kommer vi att erbjuda ”pant” på Probis produkter i Sverige och Norge. Vi hoppas att denna satsning ska leda till att återvinningsengagemanget ökar i samhället. 

För mer information, kontakta:

Martina Pettersson, Global Marketing Director, Probi AB

E-mail: martina.pettersson@probi.com,Tel:+46 46 286 89 61

Basudha Bhattarai Johansson, VP HR & Sustainability, Probi AB

E-mail: basudha.bhattarai.johansson@probi.com, Tel: +46 46 286 89 17

Om Probi

Probi® är en global koncern som uteslutande fokuserar på forskning, tillverkning och leverans av probiotika i kosttillskott och livsmedel. Bolaget är experter på att hantera levande bakterier från forskning genom alla steg i tillverkningsprocessen och är dedikerade att göra de hälsofrämjande fördelarna med probiotika tillgängliga för människor i hela världen. Sedan bolaget grundades 1991 vid Lunds universitet i Sverige, har Probi utvidgat sin verksamhet till mer än 40 marknader och innehar mer än 400 patent över hela världen. Probi omsatte 628 MSEK under 2023. Probis aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid-cap och hade cirka 3 400 aktieägare den 31 december 2023.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Knowit bjuder in till presentation av delårsrapport januari-mars 2024 den 3 maj kl 10.00

Published

on

By

Fredagen den 3 maj kl 07.30 publicerar Knowit AB (publ) delårsrapport för perioden januari-mars 2024. Med anledning av detta bjuder Knowit till en presentation i en audiocast där vd och koncernchef Per Wallentin och CFO Marie Björklund kommenterar resultatet och svarar på frågor.  

Rapporten kommer att finnas tillgänglig på https://www.knowit.se/ir/rapporter–presentationer/

Presentationen inleds kl. 10.00 och hålls på engelska.

Länk till audiocast: https://www.investis-live.com/knowit/661e5fea1feb820d006e3254/deruh

Telefonnummer till audiocast:

Sverige                                                          +46 8 5051 0031
United Kingdom                                            +44 207 107 06 13

Andra internationella nummer finns HÄR

Pin:                                                               43405119

Ingen föranmälan krävs. Efter presentationen kommer en inspelad version av sändningen finnas tillgänglig på https://www.knowit.se/ir/rapporter–presentationer/

För mer information, kontakta:

Annika Billberg, Investor Relations, 070-267 97 91, annika.billberg@knowit.se
 

Om Knowit

Vi är digitaliseringskonsulter och ett nordiskt powerhouse för framtidens digitala affärsmodeller. Vår vision är att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation. Knowit stöttar sina kunder i den digitala transformationen och skiljer sig från andra konsultbolag genom en decentraliserad organisation och agila arbetssätt i kunduppdrag. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden, Solutions, Experience, Connectivity och Insight, som erbjuder tjänster inom skräddarsydd systemutveckling, digitala kundupplevelser, internet of things, cloud, cybersäkerhet och managementkonsulting. Kompetenser från olika affärsområden kombineras ofta i kunduppdrag.

Knowit grundades 1990 och har idag cirka 4 300 medarbetare, huvudsakligen i Norden, men även i verksamheter i Tyskland och Polen. Knowit AB (publ) börsnoterades 1997, och finns i dag på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.