Connect with us

Marknadsnyheter

Comintelli: Bokslutskommuniké 2020

Published

on

Finansiell sammanfattning

 

1) Eget kapital i relation till balansomslutningen.

2) Nyckeltalet har beräknats utifrån antalet aktier vid periodens utgång; 7 490 000 både december 2020 och december 2019.

Kommentarer till bolagets resultat och finansiella ställning

Bolagets totala intäkter för det fjärde kvartalet uppgick till 3,7 mkr (6,0 mkr). För helåret 2020 uppgick de totala intäkterna till 19,3 mkr (21,4 mkr). Bland ”Övriga rörelseintäkter” finns för helåret 2020 0,3 mkr (0,0 mkr) för erhållna bidrag för det statliga coronastödet ”korttidsarbete”. Vidare finns under ”Övriga rörelseintäkter” för helåret 2020 0,7 mkr (1,1 mkr) hänförda till valutakursvinster av rörelsekaraktär.

Rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, uppgick i det fjärde kvartalet till -1,2 mkr (+0,2 mkr). Bland ”Övriga rörelsekostnader” finns 0,9 mkr (0,5 mkr) hänförda till valutakursförluster av rörelsekaraktär. Bolagets kostnadsnivå är fortsatt på en betydligt lägre nivå än motsvarande period föregående år.

Helåret 2020 visar ett positivt rörelseresultat efter avskrivningar, EBITA, med +0,4 mkr (-1,4 mkr). Trots lägre försäljning och högre negativa valutakursförluster av rörelsekaraktär än under 2019 (-1,5 mkr helåret 2020 och +0,3 mkr helåret 2019), så har resultatet förbättrats. Detta till följd av en effektivare operativ drift med väsentligt lägre kostnader. Under det första halvåret erhölls 0,2 mkr (kostnadsreduktioner) i sänkta arbetsgivaravgifter som del av de statliga coronastöden. Resultatet efter skatt för helåret 2020 blev -0,3 mkr.

Intelligence2day® erbjuds som renodlad prenumerationstjänst (SaaS). I syfte att nå effektiv uppskalning har en ny IT-infrastruktur för SaaS utvecklats. Balansering av utvecklingskostnader har i det fjärde kvartalet gjorts med 0,4 mkr (helåret 2020 1,2 mkr) och är att hänföra till anställda medarbetare.

Balansposten ”Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter” har från det tredje kvartalet 2020 minskat från 15,7 mkr till 12,8 mkr. Balansposten består mestadels av resultatförda, men ännu inte fakturerade intäkter vilket är i enlighet med bolagets redovisningsprinciper för licensförsäljning.

Kassaflödet under årets fjärde kvartal blev -1,0 mkr (-0,1 mkr), drivet av ett negativt resultat. För helåret 2020 blev kassaflödet positivt med +2,2 mkr (-2,0 mkr) där upptagande av Brygglån från Almi bidrog med 2,0 mkr.

Totala räntebärande skulder uppgick vid det fjärde kvartalets utgång till 4,2 mkr (2,4 mkr). Den checkkredit på 2,0 mkr som Bolaget erhöll under årets första kvartal är per 31 december 2020 outnyttjad.

Styrelsen föreslår att ingen utdelning görs för räkenskapsåret 2020.

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Bolagets ARR (årligen återkommande intäkter) ökade i det fjärde kvartalet från 18,6 mkr till 18,8 mkr.
För definition av ARR, se sid 13.

Comintelli ökar årligen återkommande intäkter (ARR) till 18,8 mkr.

Väsentliga händelser under perioden oktober – december 2020

  • Comintellis amerikanska dotterbolag har förstärkt sin försäljningsorganisation genom anställning av en senior säljare inom nyförsäljning, merförsäljning befintliga kunder samt med ansvar för stora kundkonton.
  • Comintellis VD, Jesper Martell, invaldes i Council of Competitive Intelligence Fellows.
  • Bolaget medverkade på branschens största event; SCIP Virtual IntelliCon 2020.
  • Bolaget deltog på Aktiespararnas Stora Aktiedagen.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Kari Syrjä har rekryterats som Vice President Sales för Europa.
  • Omställningen till ett digitalt och skalbart säljflöde som ger förutsägbar tillväxt har fortsatt.

   VD har ordet

Det gångna pandemiåret 2020 har karaktäriserats av stor osäkerhet och oförutsägbarhet. Vi har dock snabbt lyckats anpassa oss till de nya förutsättningarna. Den digitala transformationen har fungerat väl då vi redan innan coronapandemin till stora delar var digitaliserade och vana att arbeta på distans. Vi har genomfört ett antal kostnadsreduktioner och tagit del av relevanta statliga stödpaket. Även om nyförsäljningen drabbats, så har försäljningen till befintliga kunder varit fortsatt stabil. Detta har lett till både positivt rörelseresultat för helåret och bättre resultat än föregående år, samt ett positivt kassaflöde.

Nettoomsättning och resultat

Under årets sista kvartal uppgick bolagets nettoomsättning till 3,6 mkr, vilket är 39 % lägre än motsvarande period föregående år (5,9 mkr). Rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, uppgick i fjärde kvartalet till  -1,2 mkr att jämföra med +0,2 mkr motsvarande period föregående år.

Helårsomsättningen landade på 18,3 mkr och därmed 10 % lägre än föregående års 20,3 mkr. Coronapandemin har haft en negativ påverkan på årets nykundsförsäljning där vi upplevt att många presumtiva kunder skjutit på sina beslutsprocesser. Försäljningen till befintliga kunder har däremot varit fortsatt stabil.

För helåret blev rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, +0,4 mkr vilket är 1,8 mkr högre än föregående år (-1,4 mkr). Redan innan coronapandemin reducerade vi bolagets kostnadsnivå och detta omställningsarbete accelererade under året. Den signifikant reducerade kostnadsnivån genom bl. a personalanpassningar, lägre lokalkostnader och förenklade arbetssätt, har medfört att vi kunde visa ett positivt rörelseresultat med 0,4 mkr för helåret.

Bolagets ARR (Annual Recurring Revenues; ”årligen återkommande intäkter”) ökar från 18,6 mkr vid utgången av årets tredje kvartal till 18,8 mkr vid utgången av årets fjärde kvartal.


Comintelli ökar årligen återkommande intäkter (ARR) till 18,8 mkr.

Osäkerhet i omvärlden ökar behovet av Intelligence2day®

På kort sikt har den ökade osäkerheten i omvärlden inneburit att företag blir försiktigare, vilket vi märkt i kunders beslutsprocesser. På längre sikt bedömer vi att efterfrågan på verktyg för omvärldsbevakning och -analys kommer att öka i takt med behovet av att vara bättre förberedda på omvärldsförändringar. Detta gynnar Comintelli på sikt och ger oss goda förutsättningar att öka försäljningen av Intelligence2day®.

Fokuserad försäljning

Vi kraftsamlar och fokuserar våra insatser ännu tydligare mot de områden där vi redan är och kan bli starka. Vi fokuserar på ett färre antal kundsegment med syftet att skapa ytterligare kundvärden och affärer.

Ett flertal initiativ är redan levererade och jag tänker då bl. a på nyutvecklade AI-baserade analysfunktioner och en ny plattform för prenumerationstjänster (SaaS). Den nya infrastrukturen medför en effektivare och mer skalbar leveransplattform med kostnadsfördelar.

Digital marknadsföring och leadsgenerering

Vi har kommit långt med att bygga ett mätbart och skalbart säljflöde som ger förutsägbar tillväxt. En digital road map har tagits fram som stöd för en kontrollerad utveckling av antal leads och försäljning.

Produktion av kundrelevant content har prioriterats och utgör ett operativt redskap att marknadsföra Intelligence2day®. Ett flertal webinars har genomförts och flera är inplanerade. Dessa webinars är branschinriktade och ger en betydligt bättre träffbild än tidigare fysiska och mer generellt hållna event. Samarbetet med vår tyska samarbetspartner SVP Deutschland har gått över förväntan där vi hållit ett antal webinars tillsammans. Ett antal s.k. ambassadörer har knutits till bolaget där vi får access till relevanta nätverk och ingångar till företag.

Försäljningen till befintliga kunder har fungerat väl, men kan utvecklas ytterligare. Ett antal add-on paket till Intelligence2day är under framtagande för att kunna erbjudas till samtliga kunder.

Resursförstärkningar

I syfte att generera leads och försäljning genomför vi resurs- och kompetensförstärkningar inom flera områden. Samarbetet med vår digitala marknadsföringsbyrå för generering av leads har både utökats och intensifierats. I höstas förstärkte Comintelli Inc., USA, sin försäljningsorganisation genom anställning av en erfaren säljare i Jeff Mansfield. Alldeles nyligen rekryterades Kari Syrjö i rollen som Sales Director för Europa. Vi ser fram emot deras bidrag till bolagets försäljning under 2021.

Sammanfattningsvis

Den rådande osäkerheten i omvärlden leder till ett ökat behov av omvärldsanalys. När vi efter ett omtumlande år nu går in i 2021 med nödvändiga fundamenta på plats läggs ännu mer fokus på generering av leads och försäljning.

Comintelli har ett kompetent, erfaret team med en avancerad, välbeprövad, prisbelönt mjukvaruplattform. Vi har genomfört nödvändiga investeringar i AI/SaaS-plattform samt på USA-marknaden.

Med digitaliserad marknadsföring och nya säljresurser på plats är det min bedömning att Comintelli har goda möjligheter att flytta fram sina positioner på en växande marknad för omvärldsinsikter.

Med vänlig hälsning,

Jesper Martell

VD Comintelli AB

Finansiell kalender

Delårsrapport för 2021 års första kvartal offentliggörs tisdagen den 18 maj 2021.

Årsredovisning och revisionsberättelse för räkenskapsåret 2020 kommer att offentliggöras senast tisdagen den 27 april 2021 och därmed senast tre veckor före årsstämman.

Årsstämma för räkenskapsåret 2020 hålles i Kista alternativt digitalt tisdagen den 18 maj 2021.

Delårsrapport för 2021 års andra kvartal offentliggörs torsdagen den 26 augusti 2021.

Delårsrapport för 2021 års tredje kvartal offentliggörs onsdagen den 17 november 2021.

Bokslutskommuniké för 2021 offentliggörs onsdagen den 23 februari 2022.

För ytterligare information:

Jesper Martell VD, Comintelli AB

Telefon: 070 622 98 31

E-post: jesper.martell@comintelli.com

 

Peter Mörsell, CFO, Comintelli AB

T elefon: 070 543 73 95

E-post: peter.morsell@comintelli.com

Om Comintelli AB

Comintelli är ett svenskt mjukvaruföretag som grundades 1999 som en spin-off från Ericsson. Bolaget har utvecklat och licensierar ut en molnbaserad tjänst för omvärldsbevakning- och analys kallad Intelligence2day®. Tjänsten används idag av såväl mindre företag som större globala organisationer. Dessa kunder använder Intelligence2day® för att lättare navigera i, och skapa mening och insikter ur, en allt snabbare växande informationsmängd. Information som ofta är ostrukturerad och härleds från ett stort antal källor.

Intelligence2day® är synnerligen lämpad för företag som är verksamma inom branscher präglade av hög förändringstakt och omfattande volymer av ostrukturerad information. För dessa företag är det av stor vikt att tidigt identifiera till exempel trender, hot och möjligheter, och att anpassa den egna affärsstrategin därefter. Comintellis kunder återfinns särskilt inom branscher som kemi/energi, läkemedel/ sjukvård och IT/telekom, till exempel AkzoNobel, DSM, Essity, Telia och Tetra Pak.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.