Connect with us

Marknadsnyheter

Comintelli: Delårsrapport januari – september 2022

Published

on

Finansiell sammanfattning

Koncernen Comintelli inklusive moderbolaget Comintelli AB, org. nr. 556593-4907, offentliggör härmed Delårsrapporten för perioden januari – september 2022

Kommentarer till resultat och finansiell ställning

Koncernen

Juli – september 2022

Koncernens totala intäkter uppgick till 6,8 mkr (3,5 mkr). Flera avtalsförlängningar med kontraktslängd över ett år bidrog till kvartalets intäkter. Totalt tre nya kunder anskaffades i kvartalet. Kronans försvagning mot framför allt dollarn har i kvartalet medfört 0,8 mkr (0,1 mkr) i valutakursvinster av rörelsekaraktär vilka återfinns under Övriga rörelseintäkter.

Rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, uppgick till +0,1 mkr (-1,6 mkr). Koncernen allokerar löpande mer resurser till generering av leads, marknadsföring, försäljning och infrastruktur för att kunna nå en skalbar tillväxt. Bland Övriga rörelsekostnader finns 15 tkr (-15 tkr) hänförda till valutakursförluster av rörelsekaraktär.

Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter var vid utgången av det andra kvartalet 2022 6,1 mkr och har under det tredje kvartalet ökat till 7,6 mkr. Balansposten består mestadels av resultatförda, men ännu inte fakturerade intäkter, vilket är i enlighet med bolagets redovisningsprinciper för licensförsäljning.

Kassaflödet uppgick i perioden till +5,5 mkr (-2,8 mkr), till följd av nettolikvid från riktad nyemission, 3,4 mkr, och minskning av kundfordringar. Amortering av lån har skett med 0,3 mkr.

Totala räntebärande skulder uppgick vid periodens utgång till 2,5 mkr (3,8 mkr). Checkkrediten på 2,0 mkr är outnyttjad.

Koncernens ARR (årligen återkommande intäkter) ökade i kvartalet från 20,7 mkr till 21,3 mkr. ARR har den senaste tolvmånadersperioden ökat med 10,8 % (3,5 %). 2021 års anskaffning av 22 nya kunder samt tolv nya kunder hittills i år har medfört effekt på ARR. Inga större kundavtal, föremål för omförhandling, har sagts upp under den senaste tolvmånadsperioden. För definition av ARR, se sid 17.

Januari – september 2022

Koncernens totala intäkter för årets tre första kvartal uppgick till 17,0 mkr (11,7 mkr), en ökning med 46 %. Totalt tolv nya kunder anskaffades i perioden. Flera av nykundsavtalen har låga initiala värden och korta avtalsperioder men har hög framtida utvecklingspotential. Under Övriga rörelseintäkter finns 1,6 mkr (0,9 mkr) hänförda till valutakursvinster av rörelsekaraktär.

Rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, för årets tre första kvartal uppgick till -2,2 mkr (-4,4 mkr). Koncernen allokerar löpande mer resurser till generering av leads, marknadsföring, försäljning och infrastruktur för att kunna nå en skalbar tillväxt. Bland Övriga rörelsekostnader finns 0,3 mkr (0,5 mkr) hänförda till valutakursförluster av rörelsekaraktär.

Kassaflödet under perioden januari – september 2022 uppgick till +1,9 mkr (-2,6 mkr). 3,4 mkr har erhållits i nettolikvid från riktad nyemission. Amortering av lån har gjorts med 1,0 mkr.

Väsentliga risker och osäkerhetseffekter

Det råder en betydande osäkerhet i omvärlden till följd av konflikten i Ukraina. Koncernen har ingen verksamhet varken i Ryssland eller i Ukraina varför den direkta påverkan av konflikten är begränsad. Utvecklingen följs dock noggrant i syfte att kunna begränsa eventuella negativa effekter för koncernen.

Omedelbar riskexponering rör främst valutarisker i EUR och USD.

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Moderföretaget

Moderföretagets totala intäkter i det tredje kvartalet uppgick till 6,4 mkr (3,5 mkr). Periodens rörelseresultat efter avskrivningar, EBITA, uppgick till +0,3 mkr (-1,5 mkr). Bolaget allokerar löpande mer resurser till generering av leads, marknadsföring, försäljning och infrastruktur för att kunna nå en skalbar tillväxt.

Ackumulerade totala intäkter för moderföretaget uppgick till 16,6 mkr (11,5 mkr). Ackumulerat rörelseresultat efter avskrivningar, EBITA, uppgick till -1,3 mkr (-3,5 mkr). Bolaget allokerar löpande mer resurser till generering av leads, marknadsföring, försäljning och infrastruktur för att kunna nå en skalbar tillväxt.

Riktad nyemission

En extra bolagsstämma beslutade den 12 juli 2022 om en riktad nyemission om 1 458 332 aktier vilket därmed ökade antalet aktier och röster från 7 490 000 till 8 948 332. De nya aktierna registrerades av Bolagsverket i juli 2022. Genom den riktade nyemissionen tillfördes bolaget i det tredje kvartalet, 3,5 mkr före emissionskostnader (som uppgick till drygt 0,1 mkr).

Väsentliga händelser under perioden juli – september 2022

  • En extra bolagsstämma beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om en riktad nyemission om högst 1 458 332 aktier.
  • Genom den riktade nyemissionen tillfördes bolaget 3,5 mkr före emissionskostnader, som uppgick till drygt 0,1 mkr.
  • Gustav Olsson startade som CFO i september.
  • Intelligence2day® News, baserat på Opoint, lanserades. Detta som en del i samarbetet med norska Opoint, en världsledande leverantör av online nyheter och teknik.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Det meddelades att Peter Mörsell åter tar plats som CFO.
  • Valberedning har utsetts. Augvest AB, som deltog i den riktade nyemissionen, tar genom Daniel Orispää, plats i Valberedningen

VD har ordet

Inledning

Nettoomsättningen under årets tredje kvartal ökade till 6,0 mkr (3,4 mkr). Comintellis ARR (årligen återkommande intäkter) ökade från 20,7 mkr till 21,3 mkr. ARR har den senaste 12 månadsperioden ökat med 10,8 %, vilket är ett tydligt tecken på att tillväxten har tagit ytterligare fart. ARR är vårt viktigaste nyckeltal som visar våra årligen återkommande intäkter. Eftersom kunderna tenderar att stanna länge med Comintelli har varje ny krona för ARR ett högt värde för oss.

Jag vill särskilt lyfta fram följande tre punkter från det tredje kvartalet som är betydelsefulla inför den fortsatta utvecklingen:

  • Positivt rörelseresultat (EBITA) på 0,1 mkr.
  • Ökningen av ARR på 10,8 %.
  • Starkt kassaflöde på 5,5 mkr.

Omvärld

Turbulensen i omvärlden med ökad inflation och högre räntor påverkar alla, men jag vill understryka hållbarheten i vår affärsmodell. Osäkerheten i omvärlden medför att relevant information och insikter om omvärlden blir viktigare än någonsin tidigare. Min bedömning är att detta är ett skäl till varför våra kunder fortsätter att förnya sina avtal. Över 90% av våra intäkter är återkommande och årliga avtal skapar en stabilitet i turbulenta tider.

Marknadsföring och försäljning

Tittar vi framåt fortsätter vi att utveckla de stora möjligheter vi ser i vår befintliga kundbas och i marknaden som helhet. Under september ställde vi ut på Cimi.con i Berlin, den viktigaste mässan för omvärldsanalytiker i Europa, där vår plattform Intelligence2day® rönte stort intresse.

Vi finjusterar kontinuerligt vår kundsegmentering och leadsgenerering för att nå de kunder som är mest relevanta för oss. Vårt fokus är där Intelligence2day® skapar mest värde, vilket är större, multinationella företag i branscher såsom IT & telekom, läkemedel & hälsovård, kemi & energi samt tillverkning.

Totalt tre nya kunder anskaffades under det tredje kvartalet och vi ser stor potential att ytterligare öka antalet nya kunder framöver.

Kunder

Churn är fortsatt på en låg nivå vilket skapar repetitiva avtalsintäkter som är en stark grund att stå på den fortsatta tillväxten. De avtalsförlängningar som gjorts under tredje kvartalet har i flera fall kunnat inflationsjusteras.

Under tredje kvartalet har vårt Customer Success team utökats för att kunna möta kundernas behov.

Plattformen

Ett av våra viktigaste strategiska initiativ är att migrera befintlig kundstock till den nya Intelligence2day® SaaS plattformen. Detta arbete fortgår helt enligt plan och kommer intensifieras under kommande år.

Vi har inlett ett spännande samarbete med norska Opoint, världens ledande leverantör av online nyheter och teknik, för att erbjuda lösningar för dagliga nyheter i Intelligence2day®. Möjligheten att kunna erbjuda kunder mer nyckelfärdiga lösningar kommer avsevärt att stärka vår försäljningsförmåga.

Sammanfattning

Det är en turbulent omvärld, men trots det fortsätter Comintelli att leverera på en hög nivå. Vi ser att våra fokuserade långsiktiga investeringar redan ger utdelning i form av ökad tillväxt. Det uppmuntrar till fortsatta offensiva satsningar under kommande kvartal.

Slutligen vill jag säga tack till våra kunder, våra drivna medarbetare och aktieägare och försäkra er om att vi är väl förberedda att möta framtiden!

Aktien

Bolaget är noterat på Spotlight Stock Market.

Kortnamn: COMINT

ISIN-kod: SE0011751569

Antal utestående aktier per rapportdatum: 8 948 332 (7 490 000).

Finansiell kalender

Bokslutskommuniké för 2022 offentliggörs torsdagen den 23 februari 2023.

Jesper Martell, CEO 

Email: jesper.martell@comintelli.com
Phone: +46 8 6637 600

 

OM COMINTELLI

Comintelli (www.comintelli.com) är ett svenskt mjukvaruföretag som grundades 1999 som en spin-off från Ericsson. Bolaget har utvecklat och licensierar ut en molnbaserad tjänst (s.k. Software as a Service, SaaS) för omvärldsbevakning och -analys kallad Intelligence2day® (www.intelligence2day.com).

Intelligence2day® används idag av såväl mindre företag som större globala organisationer. Dessa kunder använder tjänsten för att lättare navigera i, och skapa mening och insikter ur, en allt snabbare växande informationsmängd. Information som ofta är ostrukturerad och härleds från ett stort antal informationskällor.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.