Connect with us

Marknadsnyheter

Comintelli: Delårsrapport januari – september 2024

Published

on

Koncernen Comintelli, inklusive moderbolaget Comintelli AB, org. nr. 556593-4907, offentliggör härmed Delårsrapporten för perioden januari – september 2024.

VD har ordet: ”Stark resultatförbättring och SaaS-tillväxt”

I det tredje kvartalet 2024 syns tydliga resultat av vårt målmedvetna arbete. Rörelseresultatet (EBITA) visar en stark positiv utveckling med ett resultat på +6,1 mkr (+0,5 mkr). Våra årligen återkommande intäkter (ARR) landar på 30 mkr och över 95% av våra totala intäkter är återkommande.

Några av kvartalets viktigaste framgångar inkluderar:

  • Kraftig ökning av resultatet

Vi är stolta över det fortsatta förtroendet från en av våra största kunder och ser fram emot att tillsammans vidareutveckla vår SaaS-plattform. Denna order, som medfört 7,8 Mkr i intäkter, bidrar starkt till resultatet för det tredje kvartalet. Denna stora order kommunicerades i pressmeddelande den 13 juni 2024 och redogörs för under ”Kommentarer till resultat och finansiell ställning”.

  • Amerikansk myndighet som ny kund

Vi har tecknat ett licenskontrakt med den amerikanska myndigheten Battelle och Pacific Northwest Laboratory (PNNL). Genom detta avtal är vi nu godkända som leverantörer till amerikanska myndigheter, vilket öppnar dörrar för att ytterligare stödja dem med våra AI-baserade verktyg.

  • Positivt kassaflöde och minskade skulder

Trots att vi har reducerat våra räntebärande skulder från 1,9 Mkr till 1,2 Mkr visar vi ett positivt kassaflöde. Vår verksamhet är effektiv och präglas av god kostnadskontroll.

  • Ökning av andelen kunder på SaaS till 80 %

Vi fortsätter att i snabb takt migrera våra kunder till vår SaaS-plattform. Vid utgången av september 2024 stod SaaS-kunder för 80 % av ARR-volymen, upp från 67 % i mars detta år. Vi förväntar oss att i princip alla kunder kommer att vara migrerade före utgången av mars 2025.

Sammanfattningsvis

Trots en osäker omvärld ser vi stora tillväxtmöjligheter både bland våra befintliga kunder och inom våra målbranscher. Vi exekverar vår strategi med tålamod och uppnår tydliga resultat.

Med rätt förutsättningar på plats är vi övertygade om att vi kan fortsätta vår hållbara tillväxtresa.

Kommentarer till resultat och finansiell ställning

Koncernen 

Juli – september 2024

Intäkter

Koncernens totala intäkter under årets tredje kvartal uppgick till 13,6 mkr (8,1 mkr).

I det tredje kvartalet förlängdes samt också utökades avtalet med en av bolagets största kunder vilket medförde intäkter om 7,8 mkr (vilket pressmeddelades den 13 juni 2024). Nuvarande licensavtal löpte ut under september 2024 varför 7,8 mkr (totala ordervärdet på 8,4 mkr minus underhåll/support på 0,5 mkr) påverkade intäkterna i september 2024. Avtalet innebär en ökning av ARR från 2,4 mkr till 2,8 mkr. Förskottsfakturering sker för varje år (2,8 mkr per år) där betalning för det första licensåret erhölls i det tredje kvartalet.

En ny kund vanns under kvartalet. Två kunder valde att inte förlänga sina licensavtal, vilket innebär att totala antalet kunder nu är 77.

Omkostnader och resultat

Rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, uppgick till +6,1 mkr (+0,5 mkr).  

Omkostnaderna uppgick till 6,9 mkr vilket är en lägre förbrukningsnivå än under det första halvåret. Detta beror på lägre förbrukning under sommarperioden samt semesteruttag.

I kvartalet uppgick valutakurseffekterna av rörelsekaraktär totalt till 0,0 mkr (-0,1 mkr) varav +0,2 mkr (+0,3 mkr) valutakursvinster av rörelsekaraktär och -0,3 mkr (-0,4 mkr) valutakursförluster av rörelsekaraktär.

Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter

Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter uppgick vid utgången av kvartalet till 10,2 mkr att jämföra med 3,8 mkr vid utgången av det andra kvartalet 2024. Balansposten består mestadels av resultatförda, men ännu inte fakturerade intäkter. I det tredje kvartalet förlängdes avtalet med en av bolagets största kunder vilket medförde intäkter om 7,8 mkr. 5,2 mkr (licensår 2 och 3) av dessa 7,8 mkr har ännu inte fakturerats vilket medför att de hanterats som upplupna intäkter.

Räntebärande skulder och eget kapital

Totala räntebärande skulder vid kvartalets utgång uppgick till 1,2 mkr (3,5 mkr). 0,6 mkr av de räntebärande skulderna hänförs till Almi Företagspartner Stockholm Sörmland AB och resterande 0,6 mkr från aktieägare i samband med finansieringen av förvärvet från Cipher.

Under det tredje kvartalet återbetalades 0,6 mkr av lån från aktieägare, medan återstående 0,6 mkr förlängdes till den 31 mars 2025. Lånevillkoren är fortsatt månatlig ränta 1,0 % vilket bedöms vara marknadsmässigt.

Kassaflöde

Kassaflödet i kvartalet uppgick till +0,5 mkr (+1,7 mkr). Amortering av räntebärande lån har gjorts med 0,8 mkr, dels 0,2 mkr till Almi Företagspartner Stockholm Sörmland AB dels 0,6 mkr av lån från aktieägare. I det tredje kvartalet har både fakturering och betalning gjorts med 2,8 mkr till följd av förlängning och utökning av licensavtalet med en av bolagets största kunder. Kvarvarande skuld till Cipher till följd av förvärvade tillgångar är vid kvartalets utgång 0,5 mkr. Checkkrediten på 2,0 mkr är outnyttjad. Kassa och bank uppgick till 2,3 mkr (1,9 mkr) vid kvartalets utgång.

Januari – september 2024

Intäkter

Koncernens ackumulerade totala intäkter uppgick till 30,2 mkr (23,4 mkr). I det tredje kvartalet intäktsfördes 7,8 mkr till följd av en treårig avtalsförlängning med en av bolagets största kunder. Ett större licensavtal förlängdes i det första kvartalet med tre år vilket genererade 2,3 mkr i intäkter. Det andra kvartalet präglades av årsförnyelser för de konverterade kunder som förvärvades från Cipher.

Fyra nya kunder vanns under perioden vilket genererade 2,0 mkr i intäkter och därmed högre genomsnittligt avtalsvärde än bolagets genomsnittliga avtalsvärde.

Sex kunder valde att inte förlänga sina licensavtal. Antalet kunder minskade under årets tre första kvartal från 79 till 77.

Råvaror och förnödenheter

I det första kvartalet förlängdes ett licensavtal med en konverterad kund från Cipher vilket då totalt sett översteg 12 licensmånader och därmed utlöste förvärvsköpeskilling (kostnad sålda varor), 0,6 mkr. Inga fler kunder från förvärvet kommer att utlösa förvärvsköpeskilling

I det andra kvartalet 2023 resultatfördes 6,9 mkr till följd av förvärvet av tillgångar från Cipher.

Omkostnader och resultat

Rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, uppgick till +5,3 mkr (-7,4 mkr). I det tredje kvartalet intäktsfördes 7,8 mkr till följd av en treårig avtalsförlängning med en av bolagets största kunder. I perioden inträffade årsförnyelser för de konverterade kunder som förvärvades från Cipher.

Under jämförelseperioden 2023 kostnadsfördes 6,9 mkr till följd av förvärvet av tillgångar från Cipher.

Totala omkostnader (Övriga externa kostnader och Personalkostnader) uppgick i perioden till 22,5 mkr vilket är detsamma som föregående år. Uppbemanning av organisationen har genomförts det senaste året och detta har jämfört med föregående år kompenserats genom ett högt semesteruttag i år och därmed upplösning av semesterlöneskulden.

I perioden uppgick valutakurseffekterna av rörelsekaraktär totalt till +0,1 mkr (+0,5 mkr) varav +1,1 mkr (+1,3 mkr) valutakursvinster av rörelsekaraktär och -1,0 mkr (-0,8 mkr) valutakursförluster av rörelsekaraktär.

Kassaflöde

Kassaflödet i perioden uppgick till -0,1 mkr (-5,0 mkr). Amortering av räntebärande lån har gjorts med 2,5 mkr. 0,5 mkr har betalats till följd av förvärvade tillgångar från Cipher. Kundfordringarna har i perioden minskat med 3,2 mkr vilket bidragit till kassaflödet. Under de tre första kvartalen föregående år gjordes utbetalningar på 6,8 mkr till följd av förvärvade tillgångar från Cipher. Checkkrediten på 2,0 mkr är outnyttjad. Kassa och bank uppgick till 2,3 mkr (1,9 mkr) vid periodens utgång.

ARR (Årligen återkommande intäkter)

ARR i slutet på september är 30,0 mkr vilket innebär en ökning med 0,2 %. Ökningen 0,2 % beräknas som ARR-värdet i september 2024 (30,0 mkr) jämfört med ARR-värdet i september 2023 (29,9 mkr). Ett flertal av konverteringarna från förvärvet av Cipher hade licensperiod som startade i det andra kvartalet 2023 vilket främst förklarar ökningen till 29,5 mkr (Q2-23).

Moderföretaget

Moderföretagets totala intäkter i det tredje kvartalet uppgick till 14,5 mkr (8,1 mkr). I det tredje kvartalet förlängdes, 3 år, och utökades avtalet med en av bolagets största kunder. En ny kund vanns och två kunder valde att inte förnya sina licensavtal. Rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, i det tredje kvartalet uppgick till +6,0 mkr (+0,3 mkr) och resultatet efter skatter uppgick till +5,9 mkr (+0,2 mkr).

Moderföretagets ackumulerade totala intäkter uppgick till 32,0 mkr (24,3 mkr). I det tredje kvartalet förlängdes, 3 år, och utökades avtalet med en av bolagets största kunder. Det andra kvartalet präglades av årsförnyelser för de konverterade kunder som förvärvades från Cipher. Ackumulerat har fyra nya kunder vunnits och sex kunder har valt att inte förnya sina licensavtal. Ackumulerat rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, uppgick till +5,1 mkr (-7,8 mkr där 6,9 mkr resultatförts till följd av förvärvet av tillgångar från Cipher) och resultatet efter skatter uppgick till +4,7 mkr (-8,3 mkr).

Väsentliga risker

Det råder en betydande osäkerhet i omvärlden bl. a till följd av konflikten i Ukraina och Israel/Hamas-konflikten. Koncernen har ingen verksamhet varken i Ryssland, Ukraina eller i Israel med omnejd varför den direkta påverkan av konflikterna är begränsad. Utvecklingen följs dock noggrant i syfte att kunna kontrollera och begränsa eventuella negativa effekter för koncernen.

Flera av bolagets större licensavtal löper ut till förnyelse under de kommande kvartalen.

Omedelbar riskexponering rör främst valutarisker i EUR och USD.

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Väsentliga händelser under perioden juli – september 2024

  • Vi har förlängt och utökat licensen med en av våra största kunder genom ett nytt treårigt avtal. Detta avtal ökar den årliga intäkten (ARR) med 0,4 mkr, från 2,4 mkr till 2,8 mkr, med ett totalt ordervärde på 8,4 mkr över tre år. Av detta har 7,8 mkr resultatförts i september 2024 då det tidigare licensavtalet löpte ut (8,4 mkr totalt ordervärde minus 0,5 mkr för underhåll/support). Förskottsfakturering sker årligen (2,8 mkr per år), och betalning för det första licensåret mottogs under tredje kvartalet.
  • Tilldelades licenskontrakt med den amerikanska myndigheten Battelle och Pacific Northwest Laboratory (PNNL). Genom kontraktet nås positionering för att ytterligare stödja amerikanska myndigheter med AI-baserade verktyg.
  • Lanserade ”Comintelli Academy” som är ett utbildningsprogram integrerat med Intelligence2day®. Programmet riktar sig till omvärldsanalytiker och marknadsspecialister i syfte att utveckla deltagarnas omvärldsanalys, konkurrentbevakning och datadrivet beslutsfattande.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Medverkade på CiMi.CON Evolution i Berlin, en av Europas största konferenser inom Market & Competitive Intelligence.

Aktien

Bolaget är noterat på Spotlight Stock Market.

Kortnamn: COMINT

ISIN-kod: SE0011751569

Antal utestående aktier per rapportdatum: 8 948 332 (8 948 332).

Finansiell kalender

  • Delårsrapport för 2024 års tredje kvartal offentliggörs torsdagen den 21 november 2024.
  • Bokslutskommuniké för 2024 offentliggörs onsdagen den 26 februari 2025.

Jesper Martell, CEO 

Email: jesper.martell@comintelli.com
Phone: +46 8 6637 600

 

Om Comintelli

Comintelli (www.comintelli.com) är en ledande leverantör av mjukvara för omvärldsanalys (s.k. Market and Competitive Intelligence). Företaget grundades 1999 och har huvudkontor i Stockholm, Sverige, samt ett dotterbolag i USA. Bolaget är noterat på Spotlight Stock Market med kortnamn: COMINT.

Comintellis prisbelönta och AI-baserade plattform Intelligence2day® gör det möjligt för företag att samla in, analysera och utnyttja information om sin omvärld (exempelvis marknader, trender, kunder och konkurrenter). Intelligence2day® används av olika typer av företag och organisationer inom framförallt kemi, försäkring, hälsovård, telekommunikation, IT och tillverkningssektorerna. Exempel på kunder är internationella företag som AkzoNobel, Bayer, Dow Corteva, Ericsson, Essity, JD Irving, Owens Corning och Tetra Pak. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.