Connect with us

Marknadsnyheter

Coop Finspång lanserar nytt innovativt koncept för att lära barn om svensk mat och lantbruk

Published

on

Coop Finspång är den första butiken i Sverige att testa ett helt nytt och innovativt koncept som ska ge barn möjlighet att lära sig om var maten kommer ifrån. Genom ett samarbete med Lantbrukarnas Riksförbund (LRF), Active Floor och Coop Finspång skapas nu en unik digital spelyta i butiken där barnen kan ta del av interaktiva spel och aktiviteter som handlar om svensk matproduktion och svenskt lantbruk.

Det nya initiativet syftar till att engagera barn i att förstå livsmedelsproduktionen på ett roligt och lärorikt sätt, samtidigt som föräldrar kan handla i lugn och ro. Den digitala spelytan är utformad för att skapa en lärande miljö där barnen genom spel och rörelse får ta del av fakta och insikter om det svenska jordbruket, matens ursprung och hållbarhet. Att kombinera lek och rörelse med lärande har visat sig vara framgångsrikt och det är det som gör Active Floor unikt.

– Vi är mycket glada över att vara först i Sverige med att testa detta koncept i matbutik och vi tror att vi kan göra en stor skillnad för barnens förståelse av den mat vi äter och var den kommer ifrån. Temat för spelen känns klockrent för en matbutik och att det just är en digital spelyta passar också matbutiker bra för undvika att saker försvinner eller går sönder som annars kan vara en risk med traditionella lekytor i offentliga miljöer. Vi ser denna lekyta som en service till våra medlemmar som möjliggör en smidigare och roligare handling samtidigt som barnen erbjuds en meningsfull aktivitet, säger Anna Hållqvist, butikschef på Stora Coop i Finspång.

Konceptet är resultatet av ett nära samarbete mellan flera aktörer som delar en gemensam vision: att öka kunskapen om svensk mat och det svenska lantbruket bland unga. Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) bidrar med sin expertis om svensk matproduktion och skogsbruk där deras utbildningssatsning “Bonden i skolan” används som pedagogisk utgångspunkt i skapandet av de nya spelen. Active Floor tillhandahåller den interaktiva tekniken och stiftelsen Svenska Lantbruksveckans fond i Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien är anslagsgivare till pilotprojektet.

– Att öka förståelsen för hur maten produceras och vad som krävs för att skapa hållbar matproduktion är av stor vikt för framtiden. Många unga saknar idag denna kunskap. Genom att nå barn tidigt och skapa ett positivt intresse för lantbruket, hoppas vi kunna skapa en ny generation som inte bara förstår var maten kommer ifrån, utan också ser branschen som en framtidsbransch och som en attraktiv karriärsväg, säger Johanna Hovnert, projektledare på Lantbrukarnas Riksförbund.

Coop Finspång som ansvarar för projektet ser detta som en första pilot där resultatet ska utvärderas och ambitionen är att konceptet kan rullas ut till fler matbutiker i framtiden. Förhoppningen är att projektet ska inspirera andra aktörer inom dagligvaruhandeln att arbeta med liknande initiativ för att utbilda barn om maten och lantbruket. 

En vision vi har med detta projekt är också att på sikt starta upp ett närmare samarbete med lokala skolor där vi bjuder in klasser till att besöka butiken för att smaka på lokal mat och utföra pedagogiska uppdrag med syfte att lära sig mer om hållbarhet och matens ursprung och svenskt lantbruk.

För mer information, vänligen kontakta:

Malin Fritiofsson, Marknadsansvarig och projektledare, Coop Finspång, Telefon: 070 24 37 696, E-post: malin.fritiofsson@coopfinspang.se

Om Coop Finspång:

Coop Finspång är en del av Coop Sverige som är en av Sveriges största och grönaste livsmedelskedjor. Coop-butikerna ägs av sina medlemmar vilket gör Coop unikt. Coop fokuserar på hållbarhet, matglädje och schysst livsmedelsproduktion och strävar efter att vara en ledande aktör i att driva förändring för ett bättre samhälle.

Om Lantbrukarnas Riksförbund (LRF):

Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) är en medlemsorganisation för Sveriges lantbrukare och företag inom landsbygdssektorn. LRF arbetar för att stärka de svenska böndernas konkurrenskraft och skapa hållbara lösningar för matproduktion och landsbygdsutveckling.

Om Active Floor:

Active Floor är en innovativ teknikleverantör som skapar interaktiva golvspel och digitala upplevelser där man navigerar runt och spelar olika lärande spel med fötterna. Active Floor ger skolor, fritidshem, bibliotek och sjukhus möjlighet att på nya sätt främja lärande och motorisk utveckling på ett roligt sätt.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys