Connect with us

Marknadsnyheter

Coops hållbarhetsdeklaration är Årets Hållbarhetsprestation

Published

on

Nätverket för Hållbart näringsliv, NMC, har utsett Coops hållbarhetsdeklaration till Årets Hållbarhetsprestation 2021. Hållbarhetsdeklarationen prisas bland annat för “att den visar på matvarornas samlade hållbarhetspåverkan och för att Coop visar gott exempel på ansvar och samverkan”. Priset delades ut den 13 oktober. 

I april 2021 lanserade Coop hållbarhetsdeklarationen som är ett helt nytt sätt att hjälpa kunderna att göra mer medvetna val när de handlar mat. Hållbarhetsdeklarationen är också ett inköpsverktyg för Coop för att, tillsammans med leverantörerna, succesivt förflytta sortimentet mot ett mindre hållbarhetsavtryck. Hållbarhetsdeklarationen visar en varas hållbarhetsavtryck på klimat, miljö och samhälle utifrån tio olika hållbarhetsområden.  

För detta världsunika sätt att visa matens hållbarhetsavtryck har NMC, Nätverket för Hållbart Näringsliv, tilldelat Coops hållbarhetsdeklaration priset som Årets hållbarhetsprestation 2021. Motiveringen till till priset lyder: 

”Genom att lansera hållbarhetsdeklarationer för livsmedel hjälper Coop sina kunder och interna organisationen att göra medvetna val genom att öka kunskapen om hållbara livsmedel. Coop har tagit sig an ett omfattande arbete då deklarationerna visar på matvarornas samlade hållbarhetspåverkan och lyfter fram flera dimensioner ur matens utmaningar. Dessutom har man valt att tillgängliggöra plattformen för deklarationerna för andra aktörer på marknaden vilket är ett gott exempel på ett ansvar och samverkan vilket accelerera utvecklingen framåt.”   

På plats för att ta emot priset var Mattis Bergquist, Hållbarhetschef på Coop Sverige.  

– Vi är mycket stolta idag. Vi ser det här priset som ett erkännande av att vi på Coop tagit ett stort steg framåt för vår bransch i år, och kanske även för Sverige, när det gäller att synliggöra kopplingen mellan mat och hållbarhet. All konsumtion ger ett avtryck och genom att synliggöra det kan vi också hjälpas åt att tillsammans minska avtrycket på de samhällen där maten produceras, på miljön och på klimatet, säger Mattis Bergquist.     

NMC, Nätverket för Hållbart Näringsliv, delar årligen ut ett pris till Årets Hållbara Ledare. I år delades det för första gången också ut pris i kategorin Årets Hållbarhetsprestation, i syfte att visa på goda och konkreta exempel från näringslivet som visar vägen mot de globala målen för hållbar utveckling och som kan inspirera andra.  

Om Coops hållbarhetsdeklaration 

Idag finns det hållbarhetsdeklarationer på över 12 000 av Coops matvaror. Det motsvarar cirka 75% av Coops livsmedelssortimentet (mätt på omsättning). 

Hållbarhetsdeklarationerna nås via Coop.se eller någon av Coops appar. Du klickar på, eller scannar, den vara du är intresserad av och får upp varans hållbarhetsdeklaration. Hållbarhetsdeklarationen visas som ett diagram där lägre siffror betyder lägre avtryck. 

Coops tio områden i hållbarhetsdeklarationen bygger på Hållbar Livsmedelskedjas urval av tio aspekter för hållbara produkter, vilka i sin tur utgår från FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling, Agenda 2030. Hållbar Livsmedelskedja är ett initiativ från Världsnaturfonden WWF. 

De tio områdena i hållbarhetsdeklarationen är: Klimat, Biologisk mångfald, Bördighet, Vatten, Bekämpningsmedel, Övergödning, Djuromsorg och antibiotika, Arbetsförhållanden, Lokalbefolkning, samt Lagefterlevnad och spårbarhet. 

Modellen bakom hållbarhetsdeklarationen utgår från råvarornas ursprungsland (primärproduktion) och för vissa områden till viss del också utifrån var förädlingen skett. Siffran anger, för alla områden utom klimat, en risknivå för negativ påverkan. För området klimat får varan en siffra utifrån koldioxidekvivalenter per kilo produkt. Där det finns möjlighet har hållbarhetscertifieringar också vägts in. 

Om NMC, Nätverket för Hållbart näringsliv 

NMC är en partipolitiskt obunden ideell förening för företag och organisationer från hela Sverige som vill dela kunskaper, erfarenheter och idéer kring ett framgångsrikt, integrerat och proaktivt hållbarhetsarbete. 

NMC har över 200 medlemsföretag och –organisationer runt om i Sverige.  

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Om Coop
Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Katterjokk i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se når drygt 60 procent av de svenska hushållen med hemleveranser och våra matkassar går dessutom att hämta i alla våra butiker. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 43 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: https://www.coop.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys