Connect with us

Marknadsnyheter

Coops hållbarhetsdeklaration är Årets Hållbarhetsprestation

Published

on

Nätverket för Hållbart näringsliv, NMC, har utsett Coops hållbarhetsdeklaration till Årets Hållbarhetsprestation 2021. Hållbarhetsdeklarationen prisas bland annat för “att den visar på matvarornas samlade hållbarhetspåverkan och för att Coop visar gott exempel på ansvar och samverkan”. Priset delades ut den 13 oktober. 

I april 2021 lanserade Coop hållbarhetsdeklarationen som är ett helt nytt sätt att hjälpa kunderna att göra mer medvetna val när de handlar mat. Hållbarhetsdeklarationen är också ett inköpsverktyg för Coop för att, tillsammans med leverantörerna, succesivt förflytta sortimentet mot ett mindre hållbarhetsavtryck. Hållbarhetsdeklarationen visar en varas hållbarhetsavtryck på klimat, miljö och samhälle utifrån tio olika hållbarhetsområden.  

För detta världsunika sätt att visa matens hållbarhetsavtryck har NMC, Nätverket för Hållbart Näringsliv, tilldelat Coops hållbarhetsdeklaration priset som Årets hållbarhetsprestation 2021. Motiveringen till till priset lyder: 

”Genom att lansera hållbarhetsdeklarationer för livsmedel hjälper Coop sina kunder och interna organisationen att göra medvetna val genom att öka kunskapen om hållbara livsmedel. Coop har tagit sig an ett omfattande arbete då deklarationerna visar på matvarornas samlade hållbarhetspåverkan och lyfter fram flera dimensioner ur matens utmaningar. Dessutom har man valt att tillgängliggöra plattformen för deklarationerna för andra aktörer på marknaden vilket är ett gott exempel på ett ansvar och samverkan vilket accelerera utvecklingen framåt.”   

På plats för att ta emot priset var Mattis Bergquist, Hållbarhetschef på Coop Sverige.  

– Vi är mycket stolta idag. Vi ser det här priset som ett erkännande av att vi på Coop tagit ett stort steg framåt för vår bransch i år, och kanske även för Sverige, när det gäller att synliggöra kopplingen mellan mat och hållbarhet. All konsumtion ger ett avtryck och genom att synliggöra det kan vi också hjälpas åt att tillsammans minska avtrycket på de samhällen där maten produceras, på miljön och på klimatet, säger Mattis Bergquist.     

NMC, Nätverket för Hållbart Näringsliv, delar årligen ut ett pris till Årets Hållbara Ledare. I år delades det för första gången också ut pris i kategorin Årets Hållbarhetsprestation, i syfte att visa på goda och konkreta exempel från näringslivet som visar vägen mot de globala målen för hållbar utveckling och som kan inspirera andra.  

Om Coops hållbarhetsdeklaration 

Idag finns det hållbarhetsdeklarationer på över 12 000 av Coops matvaror. Det motsvarar cirka 75% av Coops livsmedelssortimentet (mätt på omsättning). 

Hållbarhetsdeklarationerna nås via Coop.se eller någon av Coops appar. Du klickar på, eller scannar, den vara du är intresserad av och får upp varans hållbarhetsdeklaration. Hållbarhetsdeklarationen visas som ett diagram där lägre siffror betyder lägre avtryck. 

Coops tio områden i hållbarhetsdeklarationen bygger på Hållbar Livsmedelskedjas urval av tio aspekter för hållbara produkter, vilka i sin tur utgår från FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling, Agenda 2030. Hållbar Livsmedelskedja är ett initiativ från Världsnaturfonden WWF. 

De tio områdena i hållbarhetsdeklarationen är: Klimat, Biologisk mångfald, Bördighet, Vatten, Bekämpningsmedel, Övergödning, Djuromsorg och antibiotika, Arbetsförhållanden, Lokalbefolkning, samt Lagefterlevnad och spårbarhet. 

Modellen bakom hållbarhetsdeklarationen utgår från råvarornas ursprungsland (primärproduktion) och för vissa områden till viss del också utifrån var förädlingen skett. Siffran anger, för alla områden utom klimat, en risknivå för negativ påverkan. För området klimat får varan en siffra utifrån koldioxidekvivalenter per kilo produkt. Där det finns möjlighet har hållbarhetscertifieringar också vägts in. 

Om NMC, Nätverket för Hållbart näringsliv 

NMC är en partipolitiskt obunden ideell förening för företag och organisationer från hela Sverige som vill dela kunskaper, erfarenheter och idéer kring ett framgångsrikt, integrerat och proaktivt hållbarhetsarbete. 

NMC har över 200 medlemsföretag och –organisationer runt om i Sverige.  

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Om Coop
Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Katterjokk i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se når drygt 60 procent av de svenska hushållen med hemleveranser och våra matkassar går dessutom att hämta i alla våra butiker. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 43 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: https://www.coop.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.