Connect with us

Marknadsnyheter

Copernicus: Starka värmeböljor i juni i hela Europa och världen; Juni 2022 var den tredje varmaste juni någonsin

Published

on

Copernicus

Anomali i ytluftenstemperaturen för juni 2022 i förhållande till junigenomsnittet för perioden 1991-2020. Datakälla: ERA5. Kredit: Copernicus Climate Change Service/ECMWF. 

Copernicus Climate Change Service (C3S), implementerat av European Centre for Medium Range Weather Forecasts på uppdrag av Europeiska kommissionen, publicerar rutinmässigt månatliga klimatbulletiner som rapporterar om förändringar som observerats i den globala ytlufttemperaturen, havsisen och hydrologiska variabler. Alla de rapporterade fynden är baserade på datorgenererade analyser med hjälp av miljarder mätningar från satelliter, fartyg, flygplan och väderstationer runt om i världen.  

Temperaturhöjdpunkter – juni 2022 

  • Den globala medeltemperaturen för juni 2022 var cirka 0,31ºC högre än genomsnittet 1991–2020, vilket gör den till den tredje varmaste juni någonsin
  • Europa som helhet hade sin näst varmaste junimånad någonsin med cirka 1,6ºC över genomsnittet
  • Extrema temperaturer inträffade i Spanien, Frankrike och i delar av Italien. Det var även temperaturer över genomsnittet i Kina, Japan och USA
  • Kallare temperaturer än genomsnittet uppmättes över Grönland och större delen av Sydamerika 

Copernicus

Månatliga globala medel- och europeiska genomsnittliga avvikelser i yttemperaturer i förhållande till 1991-2020, från januari 1979 till juni 2022. De staplar som är mörkare färgade anger junivärdena. Datakälla: ERA5. Källa: Copernicus Climate Change Service/ECMWF. 
  

Copernicus Climate Change Service (C3S) rapporterar om regioner som upplevt långa perioder av exceptionellt höga temperaturer. Dessa inkluderar regioner i Spanien, Italien och Frankrike, samt delar av norra Kina och Japan där värmen slog lokala rekord. Atmosfären i juni har sedan början av 1970-talet värmts upp vid ytan ungefär dubbelt så hög snabbt över de extratropiska landområdena på norra halvklotet än vad den har gjort över jordklotet som helhet.

Även om värmeböljorna i delar av Europa och Asien är exceptionella, är händelserna inte oväntade. I linje med de belägg som visades i den senaste IPCC Assessment Report, finns det en ökning av frekvensen och intensiteten av värmeböljorna och ökningen, enligt IPCC, kan tillskrivas mänskligt framkallade klimatförändringar. De förväntas fortsätta i framtiden när klimatet värms globalt. Värmeböljor, definierade som en lång period av höga temperaturer kan utgöra hälsorisker såsom värmeutmattning, allvarlig uttorkning och förhöjda risker för de med kroniska sjukdomar.

Copernicus

Genomsnittliga dagliga max och min temperaturer (°C) över Sydvästeuropa. Källa: ERA5. Kredit: ECMWF Copernicus Climate Change Service (C3S)

Starka värmeböljor tenderar att förekomma över ganska stora regioner, ofta flera länder samtidigt, som en serie av flera varma perioder. Sydvästra Europa hade sin första varma period under senare delen av maj, och upplevde ytterligare en period av exceptionella temperaturer med en topp den 17 juni. Detta står i skarp kontrast till de exceptionellt kalla temperaturerna i regionen under de första dagarna av april 2022, och minimumet senare samma månad i Spanien. Junitemperaturerna sjönk snabbt efter att ha nått sitt maximum och värmeböljorna flyttade längre österut och norrut.

Copernicus

Genomsnitt av dagliga maximala och lägsta ytlufttemperaturavvikelser för sydvästra Europa för månaderna maj och juni från 1967 till 2022, i förhållande till 1991-2020. Datakälla: ERA5. Källa: Copernicus Climate Change Service/ECMWF

Direktören för Copernicus Climate Change Service, Carlo Buontempo, säger: ”Värmeböljor liknande de som observerats i år förväntas bli mer frekventa och allvarliga under kommande år, både i Europa och längre bort. Det är särskilt viktigt att tillförlitliga data är tillgänglig för allmänheten så att alla kan följa trenderna och förbereda sig för framtiden.”

Kartor och angivna datavärden för temperatur är från ECMWF Copernicus Climate Change Services ERA5-datauppsättning. Områdesmedelvärden för temperatur över den europeiska regionen är endast för land med följande longitud/latitudgränser: 25W-40E, 34N-72N.

Kartor och citerade datavärden för havsis är hämtade från en kombination av information från ERA5, såväl som från EUMETSAT OSI SAF Sea Ice Index v2.1, Sea Ice Concentration CDR/ICDR v2 och snabbspårdata som tillhandahålls på begäran av OSI SAF.

C3S har följt Världsmeteorologiska organisationens (WMO) rekommendation att använda den senaste 30-årsperioden för att beräkna klimatologiska medelvärden och ändrat till referensperioden 1991-2020 för sina C3S Climate Bulletins som täcker januari 2021 och framåt. Figurer och grafik för både den nya och föregående perioden (1981-2010) tillhandahålls för transparens. 

Videomaterial som medföljer kartorna finns här

Mer information om klimatvariationer i maj och klimatuppdateringar från tidigare månader likaväl som högupplöst grafik kan laddas ned här:

https://climate.copernicus.eu/monthly-climate-bulletins

Mer information om en C3S-analys av de senaste värmeböljorna inklusive definitioner av geografiska regioner och använda datauppsättningar finns här:
https://climate.copernicus.eu/early-2022-heatwaves-grip-parts-europe-asia-and-north-america/?PR

Mer information om hur C3S data sammanställts:

https://climate.copernicus.eu/climate-bulletin-about-data-and-analysis

Mer information om ändring av referensperiod:

https://climate.copernicus.eu/new-decade-reference-period-change-climate-data

Svar på ofta ställda frågor om temperaturövervakning: https://climate.copernicus.eu/temperature-qas  

Om Copernicus och ECMWF

Copernicus är en del av Europeiska unionens rymdprogram, med finansiering från EU, och är dess flaggskeppsprogram för jordobservation. Verksamheten fungerar genom sex tematiska tjänster: Atmosfär, marina, mark, klimatförändringar, säkerhet och nödsituationer. Den levererar fritt tillgängliga driftsdata och tjänster som ger användarna tillförlitlig och aktuell information om vår planet och dess miljö. Programmet samordnas och hanteras av EU-kommissionen och genomförs i partnerskap med medlemsstaterna, European Space Agency (ESA), European Organization for Exploitation of Meteorological Satellites (EUMETSAT), European Center for Medium-Distance Weather Forecasts ( ECMWF), EU-byråer och Mercator Océan, med flera.

ECMWF driver två tjänster från EU: s Copernicus Earth observationsprogram: Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAMS) och Copernicus Climate Change Service (C3S). De bidrar också till Copernicus Emergency Management Service (CEMS), som genomförs av EU:s gemensamma forskningsråd (JRC). European Center for Medium-Range Weather Forecasts (ECMWF) är en oberoende mellanstatlig organisation som stöds av 35 stater. Det är både ett forskningsinstitut och en operativ tjänst 24/7 som producerar och sprider numeriska väderprognoser till sina medlemsstater. Dessa uppgifter är fullt tillgängliga för de nationella meteorologiska tjänsterna i medlemsstaterna. Superdatoranläggningen (och tillhörande dataarkiv) på ECMWF är en av de största i sin typ i Europa och medlemsstaterna kan använda 25 procent av sin kapacitet för sina egna ändamål.

ECMWF har utökat antalet platser där man bedriver verksamhet. Förutom huvudkontoret i Storbritannien och Computing Center i Italien kommer nya kontor med fokus på aktiviteter som genomförs i partnerskap med EU, såsom Copernicus, att lokaliseras i Bonn, Tyskland med början sommaren 2021.

Copernicus Atmosphere Monitoring Service: https://atmosphere.copernicus.eu/

Copernicus Climate Change Service: https://climate.copernicus.eu/
Mer information om Copernicus: www.copernicus.eu

ECMWF:s webb: https://www.ecmwf.int/

Twitter:
@CopernicusECMWF
@CopernicusEU
@ECMWF

Mediekontakt

Nuria Lopez
Communications | Copernicus Contracts and Press
Office of the Director General
European Centre for Medium-Range Weather Forecasts
Reading, UK | Bologna, Italy
Email: copernicus-press@ecmwf.int
Phone: +44 (0)118 949 9778
Mobile: +44 (0)7392 277 523
Twitter: @CopernicusECMWF

Björn Mogensen
Oxenstierna Kommunikation
+46 708-184298
bjorn.mogensen@oxkom.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Patientinflytande positivt vid internetbaserad terapi

Published

on

By

Patienter som gavs chansen att påverka sitt internetbaserade psykologiska behandlingsprogram uppvisade lägre ångestnivåer efter behandlingens slut jämfört med de som inte hade något inflytande över behandlingen. De uppgav också en högre känsla av kontroll över sin behandling, visar en ny avhandling i psykologi från Göteborgs universitet.

Internetbaserad behandling har införts brett inom primärvården och är idag ett av alternativen till exempelvis samtalsterapi på plats med en psykolog vid problem som till exempel ångest. En ny avhandling visar positiva resultat när det gäller att inkludera patienten i stora delar av planeringen av denna typ av behandling.

Bland patienter som gavs möjlighet att själva påverka sin behandlingsplan, som längden på behandlingen och innehållet utifrån olika behandlingsavsnitt, sågs större förbättringar i ångestsymtom vid behandlingens slut.

− Resultaten talar för en skräddarsydd och personcentrerad vård. Det visar att patienters deltagande och inflytande över sin behandling är centrala faktorer för att främja hälsa och välbefinnande, säger Linnea Nissling, som är legitimerad psykolog och avhandlingens författare.

Tillsammans med sina kollegor genomförde Linnea Nissling bland annat en randomiserad klinisk studie där patienter inom primärvården i Västra Götalandsregionen blev slumpmässigt indelade i två olika behandlingsgrupper. I studien deltog 55 vuxna som led av problem med ångest. Hälften av deltagarna fick genomgå en standardiserad version av internetbaserad terapi, medan hälften gavs möjlighet att välja och skräddarsy sin behandling. Utöver de positiva effekterna av patientinflytandet på patienternas ångestnivåer visar resultaten att patienterna som gavs inflytande faktiskt också uppgav en ökad känsla av kontroll.

−  Vi kan bara spekulera i varför patientinflytande ledde till lägre ångestnivåer. Men det kan vara så att en ökad kontroll leder till ökad motivation genom terapin, vilket skulle kunna förklara de positiva resultaten av den, säger Linnea Nissling.

I en ytterligare randomiserad studie undersökte Linnea Nissling och hennes kollegor ett internetbaserat behandlingsprogram som fokuserar på att stärka patienternas egna värderingar och låta dessa bli vägledande i behandlingen. Deltagarna var 52 ungdomar i åldrarna 15 till 19 år från hela Sverige som led av problem med ångest. De lottades antingen till en behandlingsgrupp eller en väntelista. Behandlingen både minskade antalet personer som uppfyllde kriterier för en ångestdiagnos efter behandling och ökade den självrapporterade livskvaliteten och förmågan att agera flexibelt utifrån situationen och utifrån långsiktiga värderingar.

Studierna visar sammantaget på behovet av att förstärka patienters inflytande i deras egen vård.

− Det behövs fler försök som bekräftar våra resultat men baserat på våra studier skulle jag råda vårdpersonal som arbetar med internetbaserad terapi att inkludera patienterna i planeringen. Det kan ge påtagliga förbättringar i deras välmående och behandlingsresultat, säger Linnea Nissling.

Kontakt: Linnea Nissling: linnea.nissling@vgregion.se
Presskontakt: Sofia Calderon, sofia.calderon@psy.gu.se, 031–786 16 54

Mer om behandlingsformerna:
Internetbaserade psykologiska behandlingsprogram, som de som utvärderades i avhandlingen, är en typ av självshjälpsmanual med information och evidensbaserade uppgifter som patienten ombeds göra och med jämna mellanrum rapportera in. Uppgifterna kan handla om att göra en analys över sitt beteende i en viss situation, öva upp förmågan till att vara medvetet närvarande i stunden eller att i små steg medvetet utsätta sig för det som skapar ångest. I primärvården ges behandlingsprogrammet ofta tillsammans med ett behandlarstöd utifrån en psykolog eller psykoterapeut som regelbundet följer upp och ger skriftlig feedback på patientens arbete i programmet.

Mer om avhandlingen:
Studierna i avhandlingen har finansierats av medel från FoU primär och nära vård Södra Älvsborg, FoU primär och nära vård Västra Götalandsregionen samt av medel från Innovationsplattformen Västra Götalandsregionen. Avhandlingens författare Linnea Nissling arbetar inom primärvården i Närhälsan i Södra Älvsborg.

Avhandlingen Enhancing the Patient’s Role: Exploring patient influence in acceptance-based cognitive behavior therapy delivered via internet är försvarad.

Länk till avhandlingen: https://hdl.handle.net/2077/79655

Sofia Calderon
Psykologiska institutionen
Göteborgs universitet
telefon: 031-786 16 54
e-post: sofia.calderon@psy.gu.se

Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 800 studenter och 6 700 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se.  Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Följ oss på Instagram.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 Generic Sweden AB

Published

on

By

Årsredovisning och koncernredovisning för räkenskapsåret 2023. 
 

Susanne Lundin

CFO 
08-601 38 00
susanne.lundin@generic.se

Generic är ett teknikbolag som verkar inom meddelandetjänster för alla områden. Generic erbjuder en plattform för digitala kommunikationstjänster som kan integreras i kundernas interna eller externa kommunikationsflöden. Tjänsterna tillhandahålls genom en CPaaS-modell (Communication Platform as a Service) med högsta standard för säkerhet och tillförlitlighet. Generics kunder återfinns i alla områden och med särskild position inom larm och säkerhet, vård och e-hälsa samt e-handel och logistik. Bolaget grundades 1993 och har sitt säte i Stockholm. Generic omsatte c: a 143 MSEK under 2023 och har 23 anställda. Aktien handlas på NASDAQ First North Growth Market med kortnamnet GENI. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser. 08/503 015 50. ca@mangold.se. Hänvisning görs till www.generic.se/finansiellarapporter. Ytterligare information om bolaget finns på www.generic.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Intrum AB – Delårsrapport januari-mars 2024

Published

on

By

  • Ett säsongsmässigt svagare kvartal i linje med förväntningarna och fortsatt hög kommersiell aktivitet
  • Justerade intäkter och justerad EBIT ökade båda med 8 procent jämfört med Q1 -23 drivet av förvärvsaktiviteter inom Servicing, framför allt i mellersta och södra Europa
  • Skuldsättningsgraden oförändrad på 4,4x, inklusive 0,1x i ofördelaktiga valutakursförändringar
  • Framsteg inom flera strategiska initiativ inklusive: (i) Ophelos implementerat i Nederländerna, (ii) realiserade besparingar om ~500 MSEK under Q1 -24 (av de 800 MSEK genomförda under -23) samt genomför åtgärder för ytterligare besparingar om ~700 MSEK under 2024 och 2025, och (iii) anpassning av skuldstrukturen och pågående diskussioner om kapitalpartnerskap

Finansiella resultat, januari-mars 2024 (januari-mars 2023)

  • Justerade intäkter ökade till 4 891 MSEK (4 524)

  • Justerad EBIT ökade till 1 155 MSEK (1 068)

  • Cash EBITDA ökade till 2 782 MSEK (2 728)

  • Tillväxt i externa Servicing-intäkter med 16 procent

  • Justerad Servicing-EBIT marginal 15 procent RTM Q1 -24 (19)

  • Investeringsportfölj exklusive omvärderingar 37 miljarder SEK (37)

  • Tillgänglig likviditet vid kvartalets slut uppgick till 9 miljarder SEK (17)

Presentation av kvartalsrapporten
Andrés Rubio, vd och koncernchef, och Emil Folkesson, tillförordnad CFO & Investor Relations Director, presenterar resultatet och svarar på frågor i en webcast med telefonkonferens kl. 09.00. Presentationen kommer att hållas på engelska.

För att delta via webcast, vänligen använd denna länk. Via webbsändningen finns möjlighet att ställa frågor skriftligt.

För att delta via telefonkonferens, vänligen registrera via denna länk. Efter registreringen erhålls telefonnummer och ett konferens-ID för att få tillgång till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

Kommentar från vd och koncernchef Andrés Rubio
”Det säsongsmässigt svagare första kvartalet ligger i linje med förväntningarna. Under kvartalet fortsätta vi att fokusera våra insatser på att uppnå målen som presenterades på vår kapitalmarknadsdag: att bli mer kundcentrerade, kapitallätta samtidigt som vi strävar efter en operativ modell som drivs av teknik och automatisering.

Med fortsatt inflation och behov av att förbättra marginalerna, fortsatte vi att undersöka åtgärder för ytterligare kostnadsbesparingar. I tillägg till de 800 miljoner SEK  i kostnadsbesparingar som genomfördes 2023, har vi identifierat ytterligare åtgärder som kommer att generera kostnadsbesparingar på cirka 400 miljoner SEK under 2024 och ytterligare cirka 300 miljoner SEK under 2025. Hittills har vi realiserat cirka 500 miljoner SEK i kostnadsbesparingar.

Intrums kommersiella aktivitet fortsatte att accelerera, med ett tecknat årligt kontraktsvärde (”ACV”) som ökade med 11 procent till 278 miljoner SEK från 251 miljoner SEK under Q1 2023. Några utvalda exempel är: (i) ett nytt avtal med ett stort BNPL-företag i Norge, (ii) ett utökat mandat med EDF i Frankrike och (iii) ett större mandat inom konsumentkrediter i Storbritannien.

Investing-segmentet redovisade en Cash EBITDA om 3 243 miljoner SEK, eller 100 procent mot den aktiva prognosen, vilket motsvarar 109 procent av den ursprungliga   prognosen. Detta visar motståndskraften och vår investeringsportföljs starka kassagenerering.

Under de senaste 12 månaderna hjälpte Intrum 4,9 miljoner kunder att bli skuldfria och inkasserade 120 miljarder SEK, varav 14 miljarder SEK från våra egna portföljer. Mer generellt förväntar vi oss en fortsatt hög efterfrågan på Intrums tjänster. NPL-volymerna har ökat stadigt under hela 2023, vilket har lett till att NPL-kvoten har ökat till 1,9 procent vid årets slut. En liknande utveckling ses för Steg 2-lån, där andelen i EU steg till 9,7 procent i Q4 2023, från 9,2 procent i Q3 – den näst högsta noteringen sedan 2018.

I mars lanserade vi Ophelos i Nederländerna – ett viktigt steg på vägen mot operationell excellens och vår pågående teknikomställning. Vi kommer att utvärdera lärdomarna från pilotprojektet i Nederländerna och introducera Ophelos på minst två ytterligare marknader under 2024.

Jag är dessutom mycket nöjd över att kunna tillkännage rekryteringen av vår tillträdande CFO, Johan Åkerblom, och jag ser fram emot att välkomna honom senare under 2024 och emot att fortsätta vår transformationsresa med alla enastående kollegor på Intrum.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Emil Folkesson, Interim CFO och Investor Relations Director
ir@intrum.com

Denna information är sådan information som Intrum AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 april 2024 kl. 07.00.

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster med närvaro på 20 marknader i Europa. Genom att hjälpa företag att få betalt och stötta människor med deras sena betalningar, leder Intrum vägen till en sund ekonomi och spelar en viktig roll i samhället i stort. Intrum har cirka 10 000 engagerade medarbetare som hjälper cirka 80 000 företag runt om i Europa. Under 2023 hade bolaget intäkter på 20,0 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och Intrum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.