Connect with us

Marknadsnyheter

Corona påskyndade det digitala språnget i betalningssätten: användningen av kontanter har minskat och nästan 80 % av alla betalningar är kontaktlösa

Published

on

Sätten att köpa och betala revolutionerades under coronatiden – till och med permanent. 78 % av alla betalningar görs nu kontaktlöst, samtidigt som kontantuttag från bankautomater har minskat. Även köpvanorna ändrades under coronatiden. I de finska webbutikerna var tillväxten så hög som 70 %.

Coronapandemin tycks ha förändrat finländarnas betalnings- och köpbeteende – permanent. Personer som har använt kontanter har gått över till kortbetalningar medan allt fler kortinnehavare har börjat betala för sina inköp med en smarttelefon eller -klocka.

”Sedan coronan börjat har det skett en tydlig förskjutning mot digitala betalningssätt och de förändrade konsumtionsvanorna har styrt denna trend. Finländarna upplever att kontaktlösa betalningar i butiker och på nätet nu är smidiga och nödvändiga. Året efter den officiella starten på pandemin minskade kontantuttag med Visa-kort i Finland med 45 %1, medan trenden med kontaktlösa betalningar vände i motsatt riktning och nu står för merparten av Visa-kortbetalningarna runt om i Finland”, säger Riikka Salminen, landsdirektör för Visa Finland, Sverige och de baltiska länderna.

Trots ett starkt digitalt språng släpar Finland dock efter de övriga nordiska länderna när det gäller mobilbetalningar.

”Hos oss är mobilbetalningen fragmenterad, medan andra nordiska länder har starka nationella mobilbetalningssätt. Sverige har Swish, Norge har Vipps och Danmark har MobilePay. Speciellt personer under 30 föredrar enkla och snabba betalningar, vilket förklarar varför MobilePay blivit populärt även i Finland”, säger Suvi Ruoppa, landsdirektör på Nets. 

Manu Kauppila, Sparbanksgruppens direktör med ansvar för kort, fortsätter:

”I början av coronapandemin fäste man uppmärksamhet på vilket sätt de ekonomiska följderna av pandemin skulle påverka kundernas betalningsförmåga. De flesta har dock överlevt pandemin ekonomiskt, och fler inköp än tidigare gjordes online med kort.”

Finländarna gynnar den inhemska webbhandeln

Konsumenterna har gått online, särskilt inom de affärsområden där fysisk betalning traditionellt är populär, såsom livsmedelsbutiker, restauranger och dagligvaruhandeln.

”Inom restaurangtjänster har kortbetalningar via nätet ökat med hela 700 %2 under pandemin, och kortköp för livsmedel och dagligvaror online har ökat med 330 %2 av de betalningar som görs med Visa-kort. Jag tror att dessa förändringar kommer att vara permanenta även efter coronan”, säger Salminen.

Enligt Suvi Ruoppa från Nets ökade den finska webbhandeln med 70 % under coronatiden. 

”I vissa branscher startades upp till tredubbelt flera webbutiker än normalt i början av pandemin, och helt nya kundgrupper hittade webbhandlen. Det är glädjande att de webbutiker som startades under coronatiden också har lyckats bra ekonomiskt, fortsätter Ruoppa.

Enligt en undersökning som gjorts av Nets dotterbolag Paytrail föredrar 62 % av finländarna finska webbutiker, medan endast 33 % uppger att de köpt från utländska webbutiker under coronatiden. Även miljövärderingar och oro relaterat till klimatförändringen har börjat synas i finländarnas nätinköp. Att ta hänsyn till koldioxidavtrycket sågs redan som en anledning till att undvika att köpa utomlands.

”Särskilt kvinnor verkar föredra inhemska webbutiker. Många kunder är väl medvetna om fördelarna med kortbetalning, inklusive näthandel, och exempelvis ett företag går i konkurs eller den beställda produkten inte levereras, kan du få dina pengar tillbaka”, tillägger Ruoppa.

1(04/19 – 04/20 Visas information)
2(04/20 – 02/21 Visas information)

Mer information

Manu Kauppila
Sparbanksgruppens direktör med ansvar för kort 
manu.kauppila@saastopankki.fi 
+358 50 5710 936 

Riikka Salminen
Landsdirektör för Visa Finland, Sverige och Baltikum
+358 40 708 8678
salminer@visa.com

Suvi Ruoppa
Landsdirektör, Finland, Nets Group
sruop@nets.eu
+358 50 322 0387

Sparbanksgruppen främjar individens och samhällets ekonomiska välstånd. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Sparbanksgruppen består av lokala Sparbanker runtom i Finland samt Sparbankscentralen.  Utöver omfattande banktjänster erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, bostadsbyte och försäkring.

Visa Inc. (NYSE: V) är världsledande inom digitala betalningar. Vårt uppdrag är att ansluta världen genom det mest innovativa, pålitliga och säkra betalnätverket, vilket gör det möjligt för privatpersoner, företag och ekonomier att utvecklas. Vårt avancerade globala bearbetningsnät, VisaNet, erbjuder säkra och pålitliga betalningar runt om i världen och kan hantera mer än 65 000 transaktionsmeddelanden varje sekund. Vårt ständiga fokus på innovation är en katalysator för den snabba tillväxten av uppkopplad handel oavsett enhet, och en drivkraft bakom drömmen om en kontantlös framtid för alla, överallt.

När världen går från analog till digital finns Visa med i stor skala för att omforma framtidens handel genom produkter, personer och nätverk. 

Mer information finns på About Visa (https://usa.visa.com/visa-verywhere/blog.html) och @VisaNews på Twitter.

Nets

På Nets ser vi enklare betallösningar som grunden för utveckling och tillväxt – både inom handeln och samhället. Nets-koncernen har över 4 000 medarbetare i ett antal länder i Europa och vi hjälper hundratusentals företag och handlare samt hundratals finansinstitut att göra det enklare för sina kunder, samtidigt som vi levererar oöverträffad säkerhet och stabilitet. Att skapa en enklare morgondag är det som driver oss. För mer information www.nets.eu. Nets är en del av den ledande europeiska betalleverantören Nexi Group. För mer information www.nexigroup.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny rapport från Radar visar egenskaperna som eftertraktas mest på Nordlos IT-marknad

Published

on

By

Kompetens, kvalitet och samarbetsförmåga prioriteras högst när Nordlos kunder väljer leverantör. Det visar resultatet av Radars nya kundnöjdhetsrapport där Nordlo ligger i framkant i rapportens samtliga bedömningsområden, framför allt inom infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT.

– Det är glädjande att återigen få bekräftat att kunderna uppskattar Nordlos verksamhetsnära modell och samarbetsförmåga. En nära relation och personlig känsla har aldrig varit mer aktuellt, säger Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

I Radars senaste kundnöjdhetsrapport, som görs på uppdrag av Nordlo, fick kunder möjlighet att utvärdera bolaget som samarbetspartner utifrån olika verksamhetsområden, bland annat drift, verksamhetssystem och resurser. Resultatet jämförs med Radars data över det samlade marknadsgenomsnittet, bland annat från deras årliga leverantörskvalitetsgranskning där över 1000 bolag deltar.

– Årets mätning visar att Nordlo är en proaktiv leverantör som förstår och bidrar till att driva kundernas verksamheter framåt. Vi är övertygade om att detta är egenskaper som kommer bli alltmer eftertraktat bland företag i framtiden.

Resultaten presenteras inom fyra huvudområden:

  • Infrastruktur och drift (server, lagring IaaS, nätverk etc.)
  • Verksamhetsnära IT (applikationer, SaaS, verksamhetssystem, integration etc.)
  • Användarnära IT (arbetsplats, telefoni, servicedesk etc.)
  • Konsulter och resurser (strategiska konsulter, tekniska specialister, utvecklare, teknikresurser)

Bedömningen gäller leverans i förhållande till överenskommelse/förväntan och sker genom att kunderna poängsätter leverantören på en skala (Kundnöjdhetsindex, KNI) mellan ett och fem, där ett (1) poäng motsvarar lägst betyg och fem (5) poäng motsvarar högst betyg.

– Inom områdena infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT ligger vi högt över marknadsgenomsnittet och där allt fler kunder rekommenderar oss vilket är en indikation på att vi förstår kundernas verksamhet, är proaktiva och värderar ett nära samarbete, säger Fredrik Almén.

”På det stora hela presterar Nordlo bra och ligger bättre än marknadsgenomsnittet inom samtliga områden och ökar faktiskt inom vissa kriterier, vilket går emot marknaden där vi den senaste tiden kunnat notera genomgående nedgångar, detta är positivt”, skriver Radar i rapporten.

Vill du veta mer – kontakta:
Fredrik Almén, koncernchef Nordlo, +46 70 333 15 59, fredrik.almen@nordlo.com 

Nordlo är en av Nordens ledande aktörer inom moln och infrastruktur. Bolaget erbjuder skalbara driftlösningar, managerade tjänster och full outsourcing av IT- och digitaliseringstjänster till företag och offentliga verksamheter. Genom nära samarbete och med ansvarsfulla val av innovativ teknik hjälper Nordlo kunderna att stärka sin konkurrenskraft och driva digitaliseringen framåt. Nordlo omsätter 2,1 miljarder SEK, har ca 900 anställda på orter över hela Sverige och stora delar av Norge. nordlo.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

ABAS Protect – Snart trettio år med ISO 9001

Published

on

By

Återigen har kvalitetsledningssystemet hos ABAS Protect AB blivit godkänt och certifierat enligt ISO 9001. Första gången det hände var 12 mars 1996. Snart trettio år sedan.

Varje år genomgår ABAS Protect AB en ISO-revision av hela sin produktionsprocess. Vart tredje år är det dags för en omcertifiering. Nu har SCAB Svensk Certifiering Norden granskat och godkänt ledningssystemet och därmed återigen certifierat oss enligt ISO 9001. Kvalitetsledningssystemet innefattar utveckling, tillverkning, montage, service och marknadsföring av produkter inom segmentet områdesskydd.

”Det är bra och tryggt att få vårt ledningssystem granskat med jämna mellanrum. Dels för vår medarbetares skull att de har bra rutiner att arbeta efter, dels för att få bekräftat att vi gör saker rätt”, säger Maria Carlsson, COO/CFO på ABAS Protect.

Frågor besvaras av:
Maria Carlsson, COO/CFO på Abas Protect, 0733-73 25 22 eller maria@abas.se

ABAS Protect AB
Gislavedsvägen 3
514 93 Ambjörnarp
0325-61 80 30
info@abas.se
www.abas.se

 

ABAS Protect erbjuder smarta områdesskydd för alla typer av offentliga förvaltningar och industrier. Företagets produkter och tjänster skapar trygghet och förhöjer intrycket av det inramade området. Företaget AB Ambjörnarps Stängselfabrik grundades 1925. Under snart 100 år har ABAS levererat högkvalitativa stängsel och grindar, alltid med kunden i fokus. Företaget utvecklar, tillverkar och levererar områdesskydd i olika skyddsklasser med höga krav på kvalitet och driftsäkerhet till industrier, ambassader, byggarbetsplatser och säkerhetsobjekt såsom kärnkraftverk och fängelser. ABAS Protect erbjuder trygg inramning med omtanke och har fortfarande sin verksamhet i Ambjörnarp. Företaget är noterat på Spotlight Stock Market sedan 1 november 2022.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Med kompakt design och hållbara prestanda ger Getinges cGMP-diskmaskin renrumseffektivitet en ny innebörd

Published

on

By

Idag presenterar Getinge GEW 888 neo, en cGMP-diskmaskin utformad för att effektivisera renrumsutrymmen. GEW 888 neo är designad för att uppfylla de strängaste kraven inom den biofarmaceutiska industrin och gör det möjligt för kunder att maximera sina renrumsutrymmen.

Renrumsutrymmen är en värdefull facilitet för alla biofarmaceutiska företag, och designen av GEW 888 neo främjar utformningen av dessa utrymmen. Tack vare en kombination av mindre platsbehov och exceptionell diskkapacitet kan biofarmaceutiska företag optimera sin installation och få ut mesta möjliga av sina renrumsanläggningar.

– En av egenskaperna hos GEW 888 neo är förmågan att leverera hållbara prestanda samtidigt som högkvalitativa diskresultat säkerställs. Diskmaskinen har en reducerad vatten- och energiförbrukning och bidrar därmed till renare miljö och lägre driftskostnader. Den robusta konstruktionen och högkvalitativa komponenter garanterar lång livslängd med minimerade stilleståndstider och låg total ägandekostnad, säger Robert Hohner, Product Line Manager Life Science washers på Getinge.

GEW 888 neo har en användarvänlig design tack vare placeringen av det intuitiva pekskärmsgränssnittet och tillägget av lastställsidentifiering och autostart-systemet som underlättar hanteringen och garanterar säker och effektiv drift i renrumsmiljön. Gränssnittet stöder aktuella branschkrav och möjliggör problemfri anpassning till förändrade krav. Dess vertikala utrymmesbesparande skjutdörr möjliggör en ergonomisk lastning/avlastning av laststället. Lastställets identifiering & AutoStart-systemet garanterar att korrekt validerat program är förvalt, eller startas automatiskt när lastningen har slutförts. Identifieringen kommer att loggas på batchrapporten och revisionsspåret för att säkerställa spårbarhet.

– Utöver sin kompakta storlek och hållbara prestanda möjliggör GEW 888 neo hög kapacitet och tillförlitlighet i rengöringsprocesser. Den höga diskkapaciteten garanterar effektiv bearbetning av produktionsutrustning, komponenter och glasgods. Den toppmoderna patenterade sköljningsprocessen i ett enda steg säkerställer optimala prestanda med mycket låg förbrukning av vatten för injektion (WFI). Denna nya innovativa tekniska lösning gör att vi kan utföra flera sköljningar i slut- eller försköljningsfasen. Flexibiliteten som detta innebär uppskattas mycket av våra kunder, förklarar Robert.

Driftstopp utgör en betydande utmaning för produktionslinjer, därför introducerar GEW 888 neo ett I/O-länksystem, som är ett kommunikationsprotokoll för sensorer och ställdon som ansluts via fältbussanslutningar.

– Det möjliggör kommunikation vid fel och minskar behovet av kabeldragning. Dessutom kan systemet enkelt anpassas om ytterligare funktioner skulle krävas i framtiden. I det stora hela kommer I-O-länksystemet att säkerställa högre drifttid och bättre övervakning, säger Robert.

Han fortsätter:

– Vår GEW 888 neo representerar tekniska framsteg inom renrumsdiskmaskiner. Dess kompakta design, hållbara prestanda och utmärkta diskkapacitet gör det möjligt för våra kunder att optimera sin renrumsverksamhet och uppnå oöverträffad effektivitet.

Lanseringen av GEW 888 neo är ett bevis på Getinges engagemang för att främja utveckling och innovation inom life science-branschen och leverera lösningar som uppfyller kundernas behov.

Läs mer om Getinges GEW 888 neo >>

Mediakontakt:

Caroline Örmgård, Head of Public & Media Relations
Tel: 010 335 0041
E-post: caroline.ormgard@getinge.com

Om Getinge
Med en fast övertygelse om att alla människor och samhällen ska ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och Life Science-institutioner med produkter och lösningar som har utvecklats för att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsflöden. Erbjudandet omfattar produkter och lösningar för intensivvård, kardiovaskulära procedurer, operationssalar, sterilgodshantering samt Life Science-sektorn. Getinge har cirka 12 000 medarbetare världen över och produkterna säljs i mer än 135 länder.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.