Marknadsnyheter
Covid-19 har utlöst en våg av innovation inom konsumentbranschen
Framgångsrika, konsumentinriktade företag förändrar fysiska platser, utforskar nya affärsmodeller och använder avancerad teknik för att skapa tillväxt, visar ny undersökning från Accenture.
STOCKHOLM; 17 juni 2021 – Covid-19 har förändrat hur människor lever, arbetar och umgås, vilket ökar innovationsgraden. En ny global undersökning från Accenture visar att både återförsäljare inom detaljhandeln samt flera reseföretag nu går från att endast reagera på krisen till att omforma sina tjänster och produkter.
Efter ett år av lockdowns i stora delar av världen anger 95% av respondenterna i den globala undersökningen att de har gjort minst en livsstilsförändring som de tror kommer att förbli permanent. Hemarbete, ändrade resmönster och ett växande intresse för att handla mer lokalt skapar nya utmaningar i flera branscher. Resultaten av den senaste undersökningen, som gjordes med över 9 650 personer i 19 länder, stödjer Accentures tidigare insikter som visar att många beteendeförändringar sannolikt kommer att vara långsiktiga. Många branscher kommer således behöva göra en grundlig omvärdering kring hur de ska möta konsumenternas nyfunna behov.
”Pandemins effekter kommer med största sannolikhet att hålla i sig under en lång tid framöver. Det är en tydlig indikation på hur konsumentinriktade företag behöver vara flexibla, motståndskraftiga och lyhörda inför olika förändringar”, säger Peter Lindell som arbetar inom Accentures affärsområde detaljhandel.
”Pandemin har utlöst en ny våg av innovation. Företag behöver tänka om och komma på nya sätt att göra affärer på, som genererar tillväxt. Många använder sig av avancerade analytiska verktyg för att upptäcka och anpassa verksamheten utifrån ändrade konsumtionstrender. Ett exempel är ölföretaget Brewdog i USA, som snabbt och kreativt sadlade om och började producera handsprit, skapade virtuella barer, lanserade en Brewdog Drive-Thru och gjorde om fysiska lokaler till co-working-ytor med sitt initiativ `Desk Dog´”., säger Peter Lindell.
Undersökningen bekräftar att Covid-19 har påskyndat förändringen inom många verksamheter. Företag gör om sina tillväxtmodeller samtidigt som de snabbt omskolar anställda i vad som tidigare skulle ha varit stegvisa program på längre sikt. Många konsumentinriktade företag har strukturerat om sina verksamheter till att arbeta molnbaserat, och på så sätt kunnat hantera kostnadstrycket samt kunnat fortsätta främja utveckling och säkerhet.
”Den tredje arbetsplatsen”
Pandemin tvingade fram ett snabbt skifte till hemarbete och många i undersökningen uttryckte en önskan om flexibilitet gällande hur och var de arbetar framöver. Fler än tre av fyra (79%) av de tillfrågade angav att de ibland skulle vilja arbeta från ”en tredje arbetsplats” – en annan plats än sitt hem eller jobb. Fler än hälften angav att de skulle vara villiga att betala upp till 100 dollar, motsvarande drygt 850 kronor, per månad ur egen ficka för att kunna arbeta på ett kafé, bar, hotell eller kontorshotell. Detta visar på en potentiell möjlighet för aktörer inom hotellbranschen och detaljhandeln att öka sina intäkter.
Önskan att arbeta från en tredje arbetsplats åtföljs av en attitydförändring gällande affärsresor. Hälften (46%) av de tillfrågade angav att de inte har några planer på att göra affärsresor efter pandemin eller att de åtminstone tänker minska tidigare andel affärsresor med hälften. Hur länge denna uppfattning kommer att stå fast återstår att se, men de nuvarande prognoserna tyder på att det främst är privata resor som kommer att återupptas, vilket gör att branschen nu måste anpassa sig och bli ännu mer effektiv för att kompensera för förlorade intäkter.
”Pandemin har tvingat fram en ”kreativ pragmatism”, särskilt för hotell- och resebranschen som har kämpat för att hitta andra intäktsvägar under krisen, säger Peter Lindell. ”Vissa hotell har gjort om rum till pop-up-restauranger medan andra experimenterat med att erbjuda tillfälliga kontorslokaler till de som söker en arbetsplats att jobba ifrån. Samtidigt som det har tillkommit nya tjänster måste branschen också skala upp dessa nya tjänster och möta resenärernas förnyade fokus på hälsa och säkerhet, till exempel genom att använda molnet för att möjliggöra helt kontaktlösa interaktioner.”
Nya konsumentbeteenden – här för att stanna
Det är inte bara arbetsvanor och resplaner som respondenterna tror har förändrats. Många anger även att deras shoppingvanor har utvecklats och med största sannolikhet även på lång sikt. De senaste resultaten stöder Accentures tidigare publicerade undersökningar som visar att den dramatiska ökningen av e-handel sannolikt kommer att fortsätta eller påskyndas ytterligare. Till exempel har andelen inköp online av produkter som mat, heminredning, mode och lyxvaror som gjorts av tidigare ovana e-handelskonsumenter ökat med 343% sedan pandemins utbrott. Ovana e-handelskonsumenter definieras som personer som använde onlinetjänster för mindre än 25% av sina inköp före pandemin.
”Även efter pandemin måste företagen tillfredsställa konsumenternas intresse för online-shopping med snabb leverans. De behöver även tänka smart kring de investeringar som görs i medarbetare, leverantörskedjor, fysiska butiker och digitala kanaler för att vara väl-positionerade och skapa tillväxt.”, säger Peter Lindell.
Svenskarna minst oroade över pandemins effekter på ekonomin och jobben
I undersökningen svarade 75% av svenskarna att de ibland skulle vilja arbeta från en ”tredje arbetsplats”, således en annan plats än sitt hem eller sitt jobb. Gällande resor i arbetet angav 47% att de inte har några planer på att göra affärsresor efter pandemin eller att de åtminstone tänker minska tidigare antal affärsresor med hälften.
En tydlig ökning av e-handeln har synts på många håll och så även i Sverige. Andelen online-köp av produkter som livsmedel, heminredning, mode och lyxvaror som gjorts av tidigare ovana e-handelskonsumenter har ökat med 228% i Sverige sedan pandemin började.
Jämfört med andra länder i världen är svenskarna minst oroade över pandemins effekter på ekonomin och den egna jobbsituationen. Drygt 65% av svenskarna är oroade över ekonomin, i kontrast till exempelvis 91% av spanjorerna. Gällande sin jobbsituation uppger 40% av svenskarna att de är oroliga över hur pandemin påverkat eller kan komma att påverka deras jobbsituation. Detta jämfört med 77% av invånare i Spanien.
”Sveriges ekonomi är relativt stark i jämförelse med flera andra länder i världen. Vi hade redan en hög grad av digitalisering innan pandemin bröt ut och svenskar var redan vana vid digitala marknadsplatser och tjänster. Det har sannolikt gjort att svenska konsumenters beteendeförändringar inte varit lika stora jämfört med andra länder. Däremot har vi givetvis sett stora förskjutningar i inställningen avseende att jobba på distans och resa i jobbet. Att 75% av svenskarna ibland skulle vilja jobba från en tredje arbetsplats är exempelvis något som svenska företag kommer behöva förhålla sig till efter pandemin.”, säger Peter Lindell.
Om undersökningen
Accenture har genomfört flera undersökningar för att kartlägga hur globala attityder, köpbeslut och beteendemönster förändras under covid-19-pandemin. Två enkätundersökningar genomfördes mellan 28 november – 10 december 2020 och 25 februari – 5 mars 2021, med 12 487 deltagare i första omgången respektive 9 653 i andra omgången. Enkäterna genomfördes i 19 länder på fem kontinenter: Australien, Brasilien, Kanada, Kina, Frankrike, Tyskland, Indien, Indonesien, Italien, Japan, Ryssland, Saudiarabien, Sydkorea, Spanien, Sverige, Schweiz, Förenade Arabemiraten, Storbritannien och USA.
Om Accenture
Accenture är ett globalt konsultföretag inriktat på digitalisering, molntjänster och cybersäkerhet. Med specialistkunskap och erfarenhet från 40 olika branscher erbjuder vi tjänster inom strategi, rådgivning, IT, interaktiva lösningar samt verksamhetsoptimering. Till vår hjälp har vi världens största nätverk av tekniskt avancerade intelligent operations center. Vi är 537 000 medarbetare i mer än 120 länder som varje dag levererar på löftet om teknisk och mänsklig uppfinningsförmåga. Genom att anamma kraften i förändring skapar vi värde och gemensamma framgångar för kunder, medarbetare, aktieägare och samhället i stort. Besök oss gärna på accenture.se.
För mer information, vänligen kontakta:
Anna Markelius
Accenture
+46730513452
anna.markelius@accenture.com
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke