Marknadsnyheter
Covid-19-pandemin påskyndar övergång till digital leverans i Feelgoods verksamhet
Feelgood Svenska AB (publ) noterar en minskning i orderläget sedan mitten av mars då stora kunder började stänga ner sina verksamheter. Samtidigt möter Feelgood en ökande efterfrågan på digitala kundleveranser. Vidare förhandlar Feelgood med sjukvårdens krisorganisation om att bistå med bemanning av vårdpersonal.
Effekterna av nedgången balanseras till viss mån genom en ökad efterfrågan av våra tjänster, men den samlade effekten väntas ändå bli negativ under slutet av första kvartalet och hela det andra kvartalet. I det rådande osäkra läget är det mycket svårt att göra några säkra bedömningar på medellång sikt. För att möta nedgången har följande beslutats:
• att dra tillbaka det tidigare förslaget till årsstämman om utdelning
• att eventuellt ompröva detta beslut vid en extra bolagsstämma i höst
• att överväga korttidspermitteringar av personal
Som en följd av Covid-19-pandemin och dess effekter på samhället och ekonomin har Feelgood sedan mitten av mars noterat en minskning av kundefterfrågan. Nedgången väntas fortsätta under andra kvartalet.
Samtidigt märks en ökande efterfrågan på digitala kundleveranser. Feelgood har de senaste åren investerat betydande belopp i att utveckla digitalt levererade tjänster. Som en tydlig effekt av Covid-19-pandemin påskyndas nu en övergång till digitala leveranser. Idag kan cirka hälften av Feelgoods medarbetare leverera sina tjänster digitalt, och andelen ökar snabbt. En ökning märks också av efterfrågan på vissa specifika rådgivningstjänster, såsom chefsstöd, organisationskonsulter och beteendevetare.
Uthyrning av sjukvårdspersonal
Vidare har sjukvårdens krisorganisation vänt sig till Feelgood med en förfrågan om att få hyra in vårdpersonal såsom läkare, sjuksköterskor, fysioterapeuter och beteendevetare. Om ett avtal träffas om uthyrning kommer detta att under andra kvartalet motverka den övriga nedgången i orderläget avseende planerade uppdrag.
Vidtagna åtgärder
För att parera nedgången har Feelgoods styrelse beslutat att dra tillbaka förslaget om utdelning till den kommande årsstämman, och att eventuellt ompröva detta beslut vid en extra bolagsstämma i höst. Vidare överväger företaget att inleda korttidspermitteringar i enlighet med de riktlinjer om korttidsarbete som den svenska regeringen har presenterat. Åtgärder har också vidtagits för att minska rörliga kostnader.
Sammantaget berörs Feelgood av både positiva och negativa effekter som påverkar bolagets resultat från och med slutet av första kvartalet. Effekterna kan i dagsläget inte kvantifieras, men de negativa resultateffekterna väntas överstiga de positiva.
Kontaktperson:
Joachim Morath
VD, Feelgood
Telefon: 08-545 810 00
E-post: joachim.morath@feelgood.se
Om Feelgood
Feelgood är Sveriges ledande hälsoföretag för det moderna arbetslivet. Vi vet att företag och organisationer som satsar på sina medarbetares livskvalitet gör en lönsam investering. Att systematiskt arbeta med arbetsmiljö, hållbar hälsa, ledarskap, medarbetarskap och vid behov rehabilitering eller krishantering leder till förbättrad produktivitet och sänkta kostnader. Därför erbjuder Feelgoods specialister allt som behövs för det moderna arbetslivet. Feelgood har nu 750 medarbetare, som möter kunderna både digitalt och på ca 120 platser i Sverige (i egen regi eller med partners). Vi arbetar varje dag för att våra kunder ska vara Sveriges friskaste. Vi stödjer deras medarbetare och chefer i att må bra och prestera på jobbet. Feelgood grundades 1995. Feelgoods aktie är noterad på Nasdaq Stockholms lista över små bolag ”Small Cap Stockholm” under namnet FEEL.
Marknadsnyheter
Teknisk analys på flera marknader med Anders Haglund

Anders Haglund går igenom den tekniska analysen på flera marknader samt även några olika enskilda aktier.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke