Connect with us

Marknadsnyheter

Crowdsoft går samman med Flowscape och gör nyemission

Published

on

må, nov 20, 2017 17:01 CET

  • Crowdsoft och Flowscape går samman för att ta en ledande position på den globala marknaden för IT-lösningar för moderna kontor, Workplace Experience Systems
  • Crowdsoft gör garanterad företrädesemission om ca 517 miljoner aktier och tillförs ca 56,9 MSEK
  • Crowdsoft emitterar 600 miljoner nya aktier till aktieägarna i Flowscape
  • Extra bolagsstämma för att fatta nödvändiga beslut planeras den 20 december

Crowdsoft Technology AB (publ) (”Crowdsoft”) har ingått avtal om förvärv av 92,88 procent av aktierna i Flowscape AB (”Flowscape”), med målet att förvärva samtliga utestående aktier (”Affären”). Avtalet är villkorat av beslut på extra bolagsstämma i Crowdsoft om dels en företrädesemission på ca 56,9 MSEK (”Företrädesemissionen”), dels en apportemission mot betalning med aktier i Flowscape. 

Flowscape är en ledande leverantör av IT-lösningar för att optimera arbetet på moderna kontor. Flowscape förenklar kommunikation och samarbete mellan medarbetare samt effektiviserar utnyttjande av utrustning och lokalyta genom användandet av avancerat teknikstöd. Flowscape har 60-talet företagskunder varav ca 15 är multinationella koncerner.

Sammanfattning av Affären samt preliminära finansiella effekter

  • Affären tillför Crowdsoft en större verksamhet med ett 30-tal medarbetare, en kommersialiserad teknikplattform och etablerade kundrelationer.
  • Affären stärker Crowdsofts möjligheter att snabbare kommersialisera den egna teknikplattformen C-One genom integration med Flowscapes kunderbjudande och samordning av försäljningsinsatserna.
  • Affären ger möjlighet att samordna och effektivisera utvecklingsavdelningarna.
  • Flowscape hade 2016 en försäljningsvolym på ca 20 MSEK i den verksamhet som förvärvas, med ett nollresultat och beräknas omsätta ca 20-25 MSEK för 2017 (då bolaget ändrat intäktsmodell till en prenumerationstjänst, så kallad SaaS-modell) med ett rörelseresultat på ca -12 MSEK.
  • Eget kapital i Flowscape beräknas efter genomförd kvittnings- och nyemission i Flowscape uppgå till omkring noll.
  • Affären finansieras genom en nyemission av 600 000 000 aktier i Crowdsoft till Flowscapes aktieägare som betalar med apportegendom i form av aktier i Flowscape, samt övertagande av en nettoskuld om ca 10 MSEK
    [1]
    .
  • Flowscape värderas vid tidpunkten för ingånget förvärvsavtal till ca 90 MSEK.
  • Vid full teckning i Företrädesemission samt genomfört förvärv av 100 % av aktierna i Flowscape mot betalning med aktier Crowdsoft, ökar antalet utestående aktier i Crowdsoft från 344 757 954 till 1 461 894 860.
  • Utspädningen för befintliga aktieägare i Crowdsoft är 76 procent för aktieägare som inte deltar i Företrädesemissionen och 41 procent enbart räknat på förvärvet för aktieägare som deltar i Företrädesemissionen, givet att Företrädesemissionen fulltecknas.
  • Förvärvet är villkorat av att likvid om minst 50 MSEK inflyter i Företrädesemissionen
  • Likviden från Företrädesemissionen ska investeras i intensifierad försäljning och geografisk expansion samt integration bolagens kunderbjudanden. Likviden beräknas vid full teckning vara tillräcklig för att finansiera den sammanslagna verksamheten till dess positivt kassaflöde uppnås.
  • Styrelsen avser att utse grundaren, nuvarande VD och huvudägare i Flowscape, Peter Reigo, till VD för det sammanslagna bolaget, givet att förvärvet genomförs.
  • Aktieägarna Henrik Tjernberg (styrelsens ordförande, Crowdsoft), Alf Eriksson (Head of Strategic Partnerships, Crowdsoft), Anders Jönsson (VD, Crowdsoft) samt Ulf Ahlstrand (CFO, Crowdsoft), vilka totalt kontrollerar 6,4 % procent av aktierna och rösterna i Crowdsoft, har ställt sig positiva till Affären och Företrädesemissionen och har uttalat att de kommer att rösta för Företrädesemissionen och apportemissionen på extra bolagsstämma.

Styrelsen för Crowdsoft föreslår att extra bolagsstämma beslutar om bland annat:

  • Företrädesemission av aktier, varvid två befintliga aktier berättigar till teckning av tre nya aktier, till en kurs om 0,11 SEK per aktie, totalt 517 136 931 aktier, medförande en emissionslikvid om ca 56,9 MSEK (varav ca 52 MSEK omfattas av upphandlad emissionsgaranti) vid full teckning.
  • Apportemission om 600 000 000 aktier till aktieägarna i Flowscape, mot betalning med apportegendom i form av samtliga aktier i Flowscape.
  • Att ge styrelsen ett bemyndigande att emittera ytterligare aktier motsvarande ett belopp om maximalt 20 MSEK till marknadsmässiga villkor.
  • Teckningsperioden i Företrädesemissionen löper prelimärt 3-17 januari 2018.
  • Kallelse till extra bolagsstämma, planerad att hållas den 20 december, kommer att offentliggöras genom ett separat pressmeddelande.

Bakgrund

Flowscape utvecklar system som hjälper till att effektivisera arbetet för personal i kontorsmiljöer. Det befintliga produkterbjudandet löser konkreta behov som bokning av mötesrum, hitta ledig arbetsplats och boka arbetsplats, hitta kollega, samt felrapportering. Kontorsmarknaden går mot mer öppna kontorslandskap och aktivitetsbaserade kontorsmiljöer, s.k. Activity Based Workplaces (ABW). Flowscape säljer idag sina produkter både till företag som har öppna kontorslandskap och ABW.  Målsättningen hos kundföretagen är att skapa kostnadseffektiv lokalyta som uppmuntrar till samverkan och kreativitet. Under de senaste åren har Flowscape mött kravbilder som innefattar mer än specifika applikationer för rumsbokning och platsbokning. I dessa kravbilder har Flowscape observerat att kunden efterfrågar ett system
som bredare stödjer den anställdes operativa och praktiska vardag
och som i vissa fall kan likställas med den fullservice som förväntas på ett bra hotell. För att inte kostnader för högre servicenivåer skall dra iväg och för att inte servicenivån skall uppnås genom enbart ökade personella resurser, behövs IT stöd med ett brett funktionellt spektrum där kommunikation, lägesbild och samverkan utgör byggblock.

Flowscape har satt en tydlig vision för att positionera sig på marknaden med system som skall möta denna bredare kravbild och kallar detta för
Wor
k
place Experience System (WPE)
. Dagens Flowscape produkter har en stark marknadsposition (60 kunder, varav ett 15-tal globala företag) med en god möjlighet att utveckla sitt erbjudande och ta en ledande ställning i WPE-marknaden. Denna utveckling kan ske inom ramen för existerande kundleveranser samt genom nyförsäljning. I diskussioner med Crowdsoft har Flowscape identifierat att Crowdsofts C-One plattform kompletterar Flowscapes befintliga plattform med egenskaper som snabbare kan flytta Flowscapes erbjudande mot full WPE. De egenskaper Crowdsoft utvecklat i C-One plattformen så som mediarik kommunikation, lägesbild och samverkan och som avsetts för säkerhet inom företag och myndigheter, lämpar sig mycket väl även för Flowscapes vision att bli ledande aktör för WPE system.

Crowdsoft inledde utvecklingen av C-One år 2014. Sammanlagt har omkring 25 MSEK investerats i uppbyggnad av produkten. Bolaget fick sin första kund 2016, Karolinska universitetssjukhuset. Crowdsoft har därefter tagit ett begränsat antal kommersiella order, och styrelsen har bedömt att alternativet att bygga en försäljningsorganisation endast med den egna produkten C-One skulle vara kostsamt och riskabelt. Som ett betydligt bättre alternativ sågs ett strategiskt samgående med en part som hade en befintlig kommersiell etablering och en produkt som kunde integreras med C-One, för att snabbare nå ut i marknaden. Flowscape passar mycket väl in i detta strategiska vägval.

Marknadsöversikt

Marknaden för rumsbokning med rumspaneler och appar uppskattar Flowscape till 5,4 miljarder euro och motsvarande marknadsstorlek för WPE system uppskattar Flowscape till 18 miljarder euro. Denna skillnad är baserad på ett bredare erbjudande som i högre grad levererar nytta för människor som arbetar på kontor. Ett uttryck för kundnytta är att om ett WPE system spar 15 minuter om dagen för en person som arbetar på ett kontor, så uppgår den teoretiska besparingen till 500 miljarder euro globalt och denna siffra skall ställas mot de 18 miljarder Flowscape uppskattar WPE-marknaden till.

Flowscape bedömer att bolaget har en så stark position idag, att det är rimligt att sätta som målsättning att man kan ta en ledande ställning i WPE marknaden. Med hjälp av Crowdsofts C-One lösning kommer Flowscape att snabbare kunna nå och befästa denna position.

Om FlowScape

Flowscape startades 2011 av Peter Reigo och Johan Hägerlöf, med fokus på positioneringslösningar. I ett projekt med ett av Sveriges största fastighetsföretag, Vasakronan, 2013, skapades bolagets första lösning för kontor. Flowscape har ett 60-tal kunder, många större svenska företag och stora multinationella koncerner. Försäljning sker undantagsvis direkt med egen säljstyrka, men huvudmodellen är att arbeta genom olika kanaler och idag har Flowscape partnerskap med Telia, Ericsson, Fujitsu, ATEA och Ricoh. Flowscape har ca 30 anställda med huvudkontor i Kista utanför Stockholm. Organisationen består i huvudsak av avdelningar för försäljning, RD, kundprojekt samt ledning och administration.

Flowscapes tekniklösning består av en serverdel för affärslogik och databas, rumspaneler, billboards (pekskärmar), smartphone app, samt sensorer som detekterar rörelse och närvaro. Med hjälp av sensorerna kan systemet detektera att en plats är upptagen, att ett mötesrum har tagits i bruk och var medarbetare befinner sig. Centralt för lösningen är inomhuskartor och positionering med blåtands beacons och WiFi.

En affär består av mjukvarulicenser, hårdvara i form av rumspaneler, billboards och sensorer, konfigurering och installation. Ett typiskt kundprojekt innehåller framtagande av kartor, installation av sensorer och servermjukvara, samt konfigurering, driftsättning och utbildning och löper under 4 till 6 veckor. Innehållet i affärerna kan variera från enkla rumsbokningssystem (rumspanel och koppling till Outlook) till affärer med hela tjänsteportföljen.

Om Crowdsoft

Crowdsoft och produkten C-One är inriktat på kommunikation, samverkan och lägesbild ämnat för företag som har stora personella och/eller infrastrukturella resurser och vars operativa verksamhet lider stora kostnader även då mindre störningar inträffar. Bolaget har utvecklat systemet med användaren som en sensor och som en kommunikations punkt. Information från användare går till en central punkt (kontrollcentral) där samverkans team kan tillsättas för att hantera den avvikelse eller incident informationen beskriver. Den centrala funktionen har kraftfulla verktyg för att styra utgivning eller distribution av information samt att delegera uppgifter till smalt sammansatta team. På så sätt kan struktur skapas även i mycket stora verksamheter där annars avsaknad av struktur och korrekt information försämrar möjligheten till korta återställelsetider.

I samarbetet med Flowscape har Crowdsoft sett att C-One produkten, som ursprungligt utvecklats för säkerhets och avvikelsehantering, även kan tillföra stort värde i en tillämpning som skapar produktivitet i kontorsmiljöer. Den centrala enheten i C-One blir enkelt en Helpdesk funktion och samverkansmodellen för kommunikation är en utmärkt grundfunktion för kommunikation i dedikerade grupper, samtidigt som det finns verktyg för att gå ut med masskommunikations meddelanden.

Det sammanslagna bolaget

För att maximera fördelarna med samgåendet mellan bolagen kommer funktionalitet från C-One att integreras i Flowscapes nuvarande erbjudande, vilket ger detta en betydande förstärkning inom framför allt meddelandehantering och säkerhet.  Målet är att med en starkare produkt etablera en ledande position på WPE-marknaden globalt.

 

Samtidigt avser Crowdsoft fortsätta att bearbeta den säkerhetsinriktade marknaden separat med produkten C-One. Tydliga möjligheter för korsförsäljning har identifierats, t ex finns möjligheter att sälja C-One i dess ursprungliga syfte till de kunder Flowscape har inom kontorsproduktivitet. Tekniskt är C-One en fullständigt skalbar produkt som levereras som SaaS tjänst. Flowscape går mot en molnarkitektur, vilket innebär att båda produkterna kommer att kunna integreras på ett effektivt sätt. Som bolag har Crowdsoft en väl fungerande organisation för bl a ekonomi och IR. Flowscapes affärsflöde och operativa organisation förväntas bidra till att öka försäljningen av C-One både som fristående produkt och som integrerad produkt i Flowscapes erbjudande.

Framtidsscenario

I dag har Flowscape ca 30.000 användare uppdelat på ett 60-tal kunder. Flertalet av dessa kunder har hittills infört Flowscape-systemet vid enstaka anläggningar, vilket innebär en stor potential för expansion inom befintlig kundbas. Det är således inte enbart nyförsäljning som kan skapa tillväxt utan god projekthantering för existerande kunder kan bidra till att kraftigt öka antalet användare under de närmaste åren.

För att nå en ledande ställning på WPE-marknaden avser det sammanslagna bolaget att etablera verksamhet även utanför Norden och UK, som är Flowscapes nuvarande fokus. Under 2018 planerar bolaget att etablera sig i andra europeiska länder i och efter det i Nordamerika. Baserat på nuvarande försäljningspotential hos befintliga kunder och framgångsrik expansion på nya marknader bedömer bolaget det möjligt att år 2021 nå 400.000 användare.

 

Pro forma, ägarbild i det sammanslagna bolaget

Nedan ägarbild är pro forma givet 100% acceptans av Flowscapes ägare samt Crowdsofts ägarlista per den 29 september (Källa: Euroclear). De Flowscape ägare som redovisas med namn i ägarlistan har accepterat att sälja sina aktier till Crowdsoft. Flowscape har ca 30 aktieägare.



Stockholm i november 2017

Crowdsoft Technology AB (publ)

Styrelsen

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Henrik Tjernberg, Styrelsens ordförande Crowdsoft Technology AB

Tel. 070 – 582 13 04

E-post: henrik.tjernberg@msab.com

Anders Jönsson, VD Crowdsoft Technology AB (publ)

Tel. 070 – 765 66 21

E-post: anders.jonsson@crowdsoft.com

Hemsida: www.crowdsoft.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Crowdsoft Technology AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 november 2017.

Kort om Crowdsoft Technology AB

Crowdsoft levererar en helt ny typ av kommunikationssystem för operativt trygghets- och säkerhetsarbete som möjliggör stora vinster för en rad olika typer av företag och organisationer. Systemen är utformade med användarvänliga applikationer för smartphones och en central serverlösning för koordinering av stora informationsflöden. Affärsmodellen bygger på abonnemang, vilket innebär små initiala investeringar för kunder och återkommande intäkter för Crowdsoft. Aktien är listad på AktieTorget med kortnamn CROWD.
 


[1]
Därutöver kan en tilläggsköpeskilling komma att utgå på maximalt 45 000 000 aktier för det fall Crowdsoft skulle vara skuldsatt på tillträdesdagen.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Maten Coops kunder söker mest på i januari

Published

on

By

Efter flertalet veckor av unnande och firande går många konsumenter nu in i en månad av en restriktivare plånbok och budget. Klassiska varor toppar sökningarna, men en omtyckt frukt trendar allra mest.

Januari månad är knappt en tredjedel in. Årets första storhandling är gjord, och de första matlådorna står redo för årets stundande arbetspass. En tydlig trend senaste åren är att vi förblir vanemänniskor – kaffe, ägg, mjölk, ost bröd och gurka fortsätter år efter år att vara de vanligaste sökorden på coop.se. Ost klättrar en placering på listan till 2024, medan gurka faller två – kanske för att paprika numera tar sig in på topplistan i stället för förra årets tia yoghurt.

– Att ändra sina vanemönster är svårt och matvanor kanske en av de svåraste. Vi har ofta med oss vanorna från barnsben. I januari är det mycket man vill få med, det ska vara både billigt och nyttigt. Jag tror att paprikan kommit upp sig för att den är relativt prisvärd just nu. En perfekt januarirätt som dessutom passar utmärkt för storkok är Chili con carne. Den går förstås att göra både med och utan kött. Den bockar i många boxar, är billig, blir nyttig med mycket grönsaker och bönor och dessutom paprika. Sen blir den bättre dagen efter så en utmärkt matlåda, säger Sara Begner, matkreatör på Coop Sverige.

Varorna som ökar mest är dock gula i färg. Såväl frysta pommes som banan ökar med hela 19% i antal sökningar jämfört med januari 2023. Trendar i sökfältet på coop.se gör även bacon (+17%), mjölk och pasta (+15%) samt paprika, havregryn, lök och tvättmedel (samtliga +14%).

Budgetfavoriten nudlar ligger kvar på samma nivå i antal sökningar som 2023, medan klassiker som färre knappade in under årets ”fattigaste” månad blev krossade tomater, hushålls- och toalettpapper samt crème fraiche.

Januari 2023, flest sökningar på coop.se

  1. Kaffe
  2. Ägg
  3. Mjölk
  4. Gurka
  5. Ost
  6. Bröd
  7. Kyckling
  8. Tomat
  9. Pasta
  10. Yoghurt

Januari 2024, flest sökningar på coop.se

  1. Kaffe
  2. Mjölk
  3. Ägg
  4. Ost
  5. Bröd
  6. Gurka
  7. Kyckling
  8. Tomat
  9. Pasta
  10. Paprika

Ökar mest januari 2024 jämfört med januari 2023:

+19% fler sökningar på pommes samt banan

+17% bacon

+ 15% mjölk samt pasta

+14% paprika, havregryn, lök samt tvättmedel

+ 13% bröd, juice, falukorv samt vitlök

+12% majs samt köttfärs

Kvar på samma nivå: nudlar

Minskar i antalet sökningar: krossade tomater, hushållspapper, toalettpapper, crème fraiche
 

Smakfulla recept med pommes, banan och bacon:

Dirty fries | Recept – Coop

Saftig banankaka | Recept – Coop

Bananpannkakor – allra godaste receptet! – Coop

Krämig baconpasta | Recept – Coop

Makaronipudding | Recept – Coop

Krämig kycklinggryta med bacon – Coop
 

Om coop.se

Coop.se är en av landets mest populära sajter för recept och inhandling av mat. På coop.se kan du även hitta bra erbjudanden samt se dina medlemspoäng. Vi gör din vardag godare!

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortinova tecknar hyresavtal med Norconsult Sverige AB

Published

on

By

Fortinova har tecknat ett treårigt hyresavtal med Norconsult Sverige AB avseende kontorsytor om 600 kvm inom fastigheten Färgaren 10 i Varbergs kommun. Norconsult satsar nu för framtiden och flyttar till nya lokaler i Varberg och samordnar sina verksamheter. Detta för att skapa en plats med fler möjligheter för kunder och ökad efterfrågan. Lokalerna kommer att anpassas enligt hyresgästens önskemål och planerad inflyttning är den 1 maj 2025.
 

Vi ser fram emot vårt nya samarbete med Norconsult. Det är ett spännande bolag och vi är väldigt glada att ha en ny stark hyresgäst till ett av Varbergs bästa kontorslägen”, säger Richard Jande, kommersiell förvaltare på Fortinova.

Uthyrningen till Norconsult visar återigen på den fortsatt starka marknaden för lokaler i Varberg”, fortsätter Richard Jande.

För mer information, vänligen kontakta:
Richard Jande, kommersiell förvaltare
Telefon: +46 340 59 25 05
E-post: rj@fortinova.se

Ida Dahlbäck, Avdelningschef kommunikation
Telefon: +46 70 248 10 28
E-post: ida.dahlback@norconsult.com
  

Om Norconsult Sverige AB
Norconsult är ett av Nordens ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad som kombinerar ingenjörskonst, arkitektur och digital expertis i projekt av alla storlekar, för privata och offentliga kunder. Bolaget har cirka 6 500 medarbetare på närmare 140 kontor i Norge, Sverige, Danmark, Island, Polen och Finland och erbjuder specialistkompetens inom bygg och fastighet, infrastruktur, arkitektur, energi, vatten och avlopp, industri, miljö och digitalisering.

Om Fortinova
Fortinova är ett växande fastighetsbolag vars affärsidé sedan starten 2010 har bestått av att förvärva, utveckla och förvalta främst bostadsfastigheter vilka, enligt Fortinovas bedömning, har dokumenterade positiva kassaflöden. Koncernen har en målsättning att generera positiv avkastning över tid, oberoende av marknadens utveckling. Fortinova har ett geografiskt fokus på tillväxtkommuner i västra Sverige som Bolaget bedöms ha en god tillväxtprofil och är attraktiva orter att bo, arbeta och leva i. Bolaget är beläget i Varberg och grundades av Fortinovas nuvarande VD Anders Johansson och vice VD Anders Valdemarsson. Per den 30 september 2024 ägde Fortinova fastigheter till ett värde om cirka 4,8 miljarder kronor, varav bostadsfastigheter utgör cirka 73 procent. Resterande del utgörs av samhällsfastigheter och kommersiella fastigheter. FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

2024 års certifiering av Allsvenskans och Superettans akademier – hela listan

Published

on

By

Malmö FF står kvar som ensam klubb med maximala sju stjärnor när resultatet av 2024 års certifiering av klubbarnas akademiverksamhet blir officiell. AIK står ensam på sex stjärnor. Fem stjärnor har fem klubbar fått varav Helsingborgs IF tar klivet upp dit igen. Här är hela resultatet av 2024 års certifiering.

Klubbarna som certifieras är de 32 elitfotbollsklubbarna inom Unicoachnätverket samt de klubbar från Ettan Fotboll som anmält intresse. Modellen är framtagen av Svensk Elitfotboll tillsammans med klubbarna själva i syfte att göra svensk fotboll mer internationellt slagkraftig på sikt. Det viktigaste är inte att utse den bästa akademin utan snarare att varje akademi ska få ett mått på sin egen verksamhet och en referenspunkt på vad klubben ska försöka förbättra till kommande säsonger.

 Certifieringen kravställer klubbarna i syfte att klubben ska utveckla sig själv hela tiden. Tanken är också att certifieringsmodellen hela tiden ska ta nya steg. Inför detta år höjde vi kraven på en rad punkter, så även om några klubbar går bakåt poängmässigt så har de gått framåt ändå. För att förbättra sig poängmässigt krävs att man som klubb tar steg och utvecklar sig kontinuerligt. Det gynnar svensk fotboll på alla plan, säger Thomas Hasselgren, akademiutvecklare på Svensk Elitfotboll.

Totalt granskas tio olika verksamhetsområden i certifieringen. Jämfört med föregående år så är det i år 13 SEF-klubbar som får högre antal poäng varav fyra stycken också får en extra stjärna, nämligen Helsingborgs IF, GAIS, Trelleborgs FF och Västerås SK. Precis som tidigare så är det bara en enda klubb som får maximala sju stjärnor – Malmö FF.

– Det krävs ett aktivt jobb i hela föreningen för att uppnå ett bra resultat i certifieringen år efter år. Vi följer upp många olika delar i verksamheten, och det ställs krav på efterlevnad i den dokumentation som föreningen skickar in till oss. Vi önskar att certifieringen skall ses som en möjlighet att utveckla sig och bli bättre över tid, menar Thomas Hasselgren och fortsätter.

– Förutom att akademierna utbildar framtidens elitspelare, ser vi fler tränare på elitnivå som kommer från våra akademier. Vilket vi tycker att jättepositivt att man ger fler unga och ambitiösa tränare chansen. Några av akademins tränare har lyfts upp under året, vilket i sig har påverkat årets kortsiktiga certifieringsresultat negativt då man ej ersätt personalen med nya personer.

Svensk Elitfotbolls akademisatsning möjliggörs av elitfotbollens huvudpartner Unibet.
– Certifieringen spelar en avgörande roll för att lyfta fram den höga kvalitet som finns inom elitfotbollens akademiverksamheter. Svensk fotboll har stor potential att bli ännu mer slagkraftig internationellt och vi är stolta över att kunna bidra till den resan. Genom att årligen avsätta omkring 18 miljoner kronor kan vi ge klubbarna resurser att ytterligare professionalisera sitt arbete med att utveckla framtidens stjärnor, säger David Tezera, Sponsorchef på Unibet.

Certifierarna bedömer klubbarna djupgående och utifrån ett brett perspektiv. Syftet med certifieringen av klubbarna är fortfarande att kvalitetssäkra klubbarnas arbete med spelarutbildning, att identifiera klubbarnas egna utvecklingsområden samt att framhålla vikten av ledarutbildning. Ett viktigt delområde är spelarnas steg från akademin till klubbens herrlag. Det genomförs ett certifieringsbesök vartannat år över två dagar ute i klubbarna, där certifieraren får svar på om klubbens dokumentation av verksamheten faktiskt överensstämmer med verkligheten. I tillägg genomförs ett digitalt certifieringsmöte efter säsongen varje år.

Certifieringens maxnivå är 10 000 poäng.

Resultat Svensk Elitfotbolls certifiering 2024:

Klubb Total poäng Nivå
Malmö FF 9347 7
AIK 8285 6
IF Brommapojkarna 7874 5
Hammarby IF 7334 5
IFK Göteborg 7300 5
IFK Norrköping 7039 5
Helsingborgs IF  7028 5
Djurgårdens IF 6355 4
BK Häcken 6051 4
Mjällby AIF 5834 3
IF Elfsborg 5696 3
Landskrona BoIS 5666 3
Kalmar FF 5610 3
GIF Sundsvall 5399 3
Östers IF 5328 3
IK Sirius 5319 3
Halmstad BK 5313 3
Västerås SK 5259 3
Trelleborgs FF 5240 3
Degerfors IF 4886 2
Skövde AIK 4731 2
Örebro SK 4242 2
IK Brage 4222 2
GAIS 4207 2
Varbergs BoIS 4029 2
Örgryte IS 3533 1
Östersunds FK 3129 1
IFK Värnamo 3046 1
Utsiktens BK 2976 1
Sandvikens IF 2919 1

Fakta Certifieringen:
Varje år utför Svensk Elitfotboll (SEF) en certifiering av medlemsklubbarna som ingår i Unicoach och deras akademier. Samtliga föreningars ungdomsverksamhet genomlyses och poängsätts i syfte att utveckla svensk elitfotboll.

Det är SEF:s akademiutvecklare Thomas Hasselgren och certifierare Jimmy Högberg, Stefan Olofsson, Thomas Westerberg, Hans Lindbom och John Wall som besöker klubbarna och deras ungdomsakademi.

Certifieringen är ett långsiktigt arbete där elitklubbarnas ungdomsverksamhet utvärderas årligen. Arbetet med certifieringen startade 2010, med idéer från Elitprojektet, att inrikta sig på klubbens verksamhet för spelare 10–19 år. Det övergripande målet med projektet är att skapa framtida elitspelare till svenska elitklubbar. Sedan 2014 har även klubbar utanför SEF erbjudits deltagande. 2022 förändrades certifieringen till dagens modell där en förening maximalt kan få 10 000 poäng och sju stjärnor.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.